Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 03, 2018 07:01

Bilde
Vi har jo i løpet av de siste sidene her på tråden sett litt på selskapets semitrailere fra 1990-tallet som gikk for NorCargo og blant annet fraktet Moxy-dumpere.. På dette bildet ser vi den siste som ble innkjøpt til dette formålet, og den hadde en Scania R143ML6x2L420-34 1996 mod som trekkvogn som fikk internnr 169 hos "nye" Mørelinjen.. Trekkvogna hadde Streamline/Topline-hytte, og skal ha vært en av de siste 3-serie-bilene som ble levert fra Scania-forhandler Alstad Auto som forøvrig hadde nær tilknytning til Eira Eidsvåg Billag noen år tidligere.. Trekkvogna ble førstegangsregistrert i Molde på regnr UR 54934 den 28.03.1996, og fra den 27.06.2001 var det HOB Gods med adresse Orkdal tok over denne og som ifølge Ola Åfar ble satt inn i gasstransport fra Tjeldbergodden. Der ble den avregistrert for godt den 19.08.2003 for så å bli solgt til eksport den 27.11 samme år.. Tralla var fra Nor Slep og var 1996 mod med ukjent modellbenevnelse og regnr.. Den var levert åpen og tilpasset for transport av Moxy-dumpere og annet spesialgods som den hadde da bildet ble tatt.. Ola Åfar kan fortelle at Mørelinjens transport for Nor Cargo tok slutt rundt 1 sept 1997 etter at HOB hadde kjøpt opp "nye" Mørelinjen og Nordmøre Trafikkselskap, HOB var en stor aktør innen Linjegods og ville avvikle Nor-Cargo-aktiviteten.. Trallene ble solgt til Nor-Cargo, og det var tilfelle for tralla vi ser på dette bildet også.. :) Foto: Ola Åfar. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20845
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg Torkil Ø » Tor Jun 14, 2018 20:09

Bilde
Her ser vi et bilde av internnr 656 som den etterhvert ble hetende etter at bussens tjenestetid hos Eira Eidsvåg Billag, KOA-EEB, Trollheimen Trafikk, "nye" Mørelinjen osv osv var over og den var blitt avregistrert.. Bussen stod fortsatt på det som opprinnelig var KOA's anlegg på Sunndalsøra, før den ble videresolgt til Nils Undheim fra Time på Jæren den 28.01.1994 der den har vært siden -som campingbuss.. En Scania BR145 1978 mod boggibuss dette med M4-karosseri fra Vest, opprinnelig levert ny til Eira Eidsvåg Billag og førstegangsregistrert i Molde på regnr UR 31167 den 01.12.1978.. :) Foto: Tom Røsand Bestvoll. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20845
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg Torkil Ø » Man Jun 18, 2018 19:38

Bilde
Bilde
Denne tråden var jo den første jeg startet med her på formet, og fra begge de to selskapene KOA og EEB var det mange kjøretøyer jeg husket og ønsket å få fatt i bilder av.. Har ikke fått fatt i alt, men det meste, og i en relativt tidlig fase fikk jeg på Romsdalsmuseet fatt i et svært bra bilde av den meget spesielle bussen vi ser på de to bildene over her.. Da bildet fra museet ble lagt ut skrev jeg at jeg håpte bussen ville bli restuarert siden den fortsatt eksisterte, og nå har den som mange sikkert vet blitt restaurert og befinner seg der den ble bygd -i Stryn på det gamle anlegget til vest Karosseri.. Bussen er restaurert og eid av Stryn Motorhistoriske som har valgt å gi den fargesettingen den hadde fra den var ny og noen år framover da EEB endret fargeskjemaet noe til oransje skjermer og tak m.m og lys grå mellom vinduene -gulfargen var den samme.. Veldig morsomt at bussen er restaurert så flott som dette, og får for ordens skyld nevne at det er en Scania-Vabis L36S-48 1967 mod dette -lastebilchassis med busskarosseri fra Vest og førstegangsregistrert på regnr T-8428 den 19.05.1967 med 28 sitteplasser da som nå.. Etter at KOA-EEB solgte bussen i 1983 har den hatt to forskjellige regnr -VE 39246 og T-9428 -sistnvente skyldtes en feilbestilling fra forrige eier, men fra den 18.05.2018 er den altså tilbake på sitt opprinnelige regnr T-8428.. Håper det blir mange år framover for dette klenodiet, og mange takk til Petter Skåre fra Stryn Motorhistoriske for info og bilder av bussen. Har fått to bilder til, men de blir lagt ut senere.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20845
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Forrige

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest