Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 03, 2018 07:01

Bilde
Vi har jo i løpet av de siste sidene her på tråden sett litt på selskapets semitrailere fra 1990-tallet som gikk for NorCargo og blant annet fraktet Moxy-dumpere.. På dette bildet ser vi den siste som ble innkjøpt til dette formålet, og den hadde en Scania R143ML6x2L420-34 1996 mod som trekkvogn som fikk internnr 169 hos "nye" Mørelinjen.. Trekkvogna hadde Streamline/Topline-hytte, og skal ha vært en av de siste 3-serie-bilene som ble levert fra Scania-forhandler Alstad Auto som forøvrig hadde nær tilknytning til Eira Eidsvåg Billag noen år tidligere.. Trekkvogna ble førstegangsregistrert i Molde på regnr UR 54934 den 28.03.1996, og fra den 27.06.2001 var det HOB Gods med adresse Orkdal tok over denne og som ifølge Ola Åfar ble satt inn i gasstransport fra Tjeldbergodden. Der ble den avregistrert for godt den 19.08.2003 for så å bli solgt til eksport den 27.11 samme år.. Tralla var fra Nor Slep og var 1996 mod med ukjent modellbenevnelse og regnr.. Den var levert åpen og tilpasset for transport av Moxy-dumpere og annet spesialgods som den hadde da bildet ble tatt.. Ola Åfar kan fortelle at Mørelinjens transport for Nor Cargo tok slutt rundt 1 sept 1997 etter at HOB hadde kjøpt opp "nye" Mørelinjen og Nordmøre Trafikkselskap, HOB var en stor aktør innen Linjegods og ville avvikle Nor-Cargo-aktiviteten.. Trallene ble solgt til Nor-Cargo, og det var tilfelle for tralla vi ser på dette bildet også.. :) Foto: Ola Åfar. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jun 14, 2018 20:09

Bilde
Her ser vi et bilde av internnr 656 som den etterhvert ble hetende etter at bussens tjenestetid hos Eira Eidsvåg Billag, KOA-EEB, Trollheimen Trafikk, "nye" Mørelinjen osv osv var over og den var blitt avregistrert.. Bussen stod fortsatt på det som opprinnelig var KOA's anlegg på Sunndalsøra, før den ble videresolgt til Nils Undheim fra Time på Jæren den 28.01.1994 der den har vært siden -som campingbuss.. En Scania BR145 1978 mod boggibuss dette med M4-karosseri fra Vest, opprinnelig levert ny til Eira Eidsvåg Billag og førstegangsregistrert i Molde på regnr UR 31167 den 01.12.1978.. :) Foto: Tom Røsand Bestvoll. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jun 18, 2018 19:38

Bilde
Bilde
Denne tråden var jo den første jeg startet med her på formet, og fra begge de to selskapene KOA og EEB var det mange kjøretøyer jeg husket og ønsket å få fatt i bilder av.. Har ikke fått fatt i alt, men det meste, og i en relativt tidlig fase fikk jeg på Romsdalsmuseet fatt i et svært bra bilde av den meget spesielle bussen vi ser på de to bildene over her.. Da bildet fra museet ble lagt ut skrev jeg at jeg håpte bussen ville bli restuarert siden den fortsatt eksisterte, og nå har den som mange sikkert vet blitt restaurert og befinner seg der den ble bygd -i Stryn på det gamle anlegget til vest Karosseri.. Bussen er restaurert og eid av Stryn Motorhistoriske som har valgt å gi den fargesettingen den hadde fra den var ny og noen år framover da EEB endret fargeskjemaet noe til oransje skjermer og tak m.m og lys grå mellom vinduene -gulfargen var den samme.. Veldig morsomt at bussen er restaurert så flott som dette, og får for ordens skyld nevne at det er en Scania-Vabis L36S-48 1967 mod dette -lastebilchassis med busskarosseri fra Vest og førstegangsregistrert på regnr T-8428 den 19.05.1967 med 28 sitteplasser da som nå.. Etter at KOA-EEB solgte bussen i 1983 har den hatt to forskjellige regnr -VE 39246 og T-9428 -sistnvente skyldtes en feilbestilling fra forrige eier, men fra den 18.05.2018 er den altså tilbake på sitt opprinnelige regnr T-8428.. Håper det blir mange år framover for dette klenodiet, og mange takk til Petter Skåre fra Stryn Motorhistoriske for info og bilder av bussen. Har fått to bilder til, men de blir lagt ut senere.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg StianH » Ons Jun 27, 2018 17:55

Da kan jeg melde at UX 13343 er historie, fant restene av den i en jernhaug hos Norsk Gjenvinning på Husøya forrige uke.
Stian B Hansen
StianH
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 27, 2018 21:07

Slett ikke bra, og nesten et merkelig sammentreff ifht hva som ble skrevet på KFB-tråden for et par dager siden.. Der ble det jo meldt at UX 13412 var hugget, og den og UX 13343 fra KOA skjønner man jo at ble levert på samme tid i 1972.. UX 13343 som var en Scania BF110-59 1972 mod ble også bygd ved VBK's avd Kristiansund Lettmetall, og var den nest siste bussen levert til KOA derfra..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Fre Jun 29, 2018 12:57

KOA fikk "tvillingbusser" levert i mai/juni 1972, reg. UX 13343 og UX 13676. Scania BF110. Altså siste og nestsiste KOA-buss fra KLM. Begge bussene ble solgt fra Mørelinjen i 1996. UX 13343 har jeg sett som campingbuss og så vidt jeg husker var eier i Kristiansund, iallfall eier for noen få år siden. Den var lakkert i hvitt med noe blått, og så ganske ok ut. Møtte den sist på E6 i Nord-Gudbrandsdal. Den ble avreg. 27.12.2017. UX 13676 fikk en tristere skjebne. På slutten av 1990-tallet stod den nær E39, i Valsøyfjorden, ikke så langt fra Betna. Setene var litt fjernet og den så ganske herpa ut. Den ble avreg. 14.11.1996, noe som tyder på at ny eier aldri fikk den i trafikk. Kanskje et forsøkt på å få til restaurering?
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Jun 29, 2018 20:55

Ja når du sier det så har vel også jeg obersvert UX 13343 en gang som campingbuss i hvitt med noe blått.. Det er jo synd at det ender slik med busser som har oppnådd en alder på 46 år og vært på veien i over 45 år slik som UX 13343, men det er vel umulig å ta vare på alt dessverre.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jul 08, 2018 17:09

Bilde
Tar med dette bildet i dag som er tatt i Kristiansund rundt 1970 -området er endel forandret nå, men til venstre ser vi deler av datidens BP-stasjon som fortsatt ligger der, og nå er Circle K.. Oppe på bensinstasjonen kan man også se en KOA-buss, og har sett både en og flere KOA-busser på bilder som viser stasjonen m.m fra samme tid.. Undrer meg derfor på om KOA hadde noe slags serviceavtale med stasjonen på sine kjøretøyer om det var behov mens de var i Kristiansund, vask blant annet.. Alle vognene fra KOA var på den tiden som regel en stund i Kristiansund etter ankomst og før de kjørte derfra igjen.. Bussen ser forøvrig ut til å ha vært internnr 19, en Scania-Vabis BF76-59 1966 mod med M1965-karosseri fra VBK/KLM, og den ble førstegangsregistrert på regnr T-6019 den 01.02.1967.. I 1975 omregistrert til UX 18608 og utrangert og avregistrert i 1987.. :) Foto: Kristian Sylthe/Nordmøre Museum.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg getz » Søn Jul 08, 2018 18:12

K.O.A,hadde fra gammelt av avtale med BP,den gang hos Sigv.Hallaas i Helsings gate,men det ble etterhvert så trange kår der nede ,at når BP åpnet på viadukten ble avtalen med KOA overført dit.Dette skjedde i en tid da det var 4 bensinstasjoner mellom Kongens Plass og Allanengen skole,idag er bare den på Kongens plass tilbake.Getz.
getz
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Søn Jul 08, 2018 21:05

Ja jeg tenkte det måtte være noe sånn, og det var andre tider den gangen ifht både antall bensinstasjoner og liv og røre i sentrum av byen.. Ser for meg at det var vasking av bussene mellom avgangene som primært ble gjort hos BP. Den gangen var det vel fortsatt en del partier med grusveier der hvor bussene far KOA kjørte, og KOA var nøye med vedlikeholdet, så man sørget nok for at bussene var rene før neste avgang.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 04, 2018 19:35

Bilde
På dette bildet ser vi verkstedansatt Nils Rødseth skritte over parkeringsplassen til KOA på Sunndalsøra en gang på slutten av 1970-tallet.. I bakgrunnen til høyre ser vi dessuten internnr 27 -en Scania-Vabis BF76-59 1967 mod som det har vært endel omtale av før her på tråden.. Kan likevel nevne at bussen hadde M1965-karosseri fra VBK bygd hos Kristiansund Lettmetall, og den ble førstegangsregistrert på regnr T-6027 den 06.07.1967.. Som rutebuss holdt den det gående i 21 år fram til den ble utrangert og avregistrert i 1988. Deretter solgt og omregistrert til regnr UR 48247 den 07.09.1989.. Senere -den 08.05.2002 fikk bussen nytt "konstruert" regnr 67-06-07 som henviste til dato for førstegangsregistrering.. Avregistrert for godt i Skien Trafikkstasjons distrikt den 20.08.2006.. :) Foto: KOA utlånt av Tom Røsand Bestvoll.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 18, 2018 19:07

Bilde
Her ser vi et bilde fra Oppdal stasjon en gang midt på 1980-tallet.. Den gangen gikk det lokaltog med dieslmotorvognsett mellom Oppdal og Trondheim, vet ikke om det gjør det lenger nå.. Til høyre ser vi dessuten internnr 74, en Volvo B10M-6250 1984 mod med Vest-karosseri og 49 sitteplasser som ble førstegangsregistrert i Stryn på regnr UA 12751 den 10.05 samme år.. Har vært omtalt endel her på tråden tidligere, men tar med at den gikk som rutebuss hos samme og etterfølgende selskaper i over 24 år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 23.12.2008.. :) Foto: Trollheimen Trafikk utlånt av Tom Røsand Bestvoll.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Sep 27, 2018 22:06

Torkil Ø skrev:Denne tråden var jo den første jeg startet med her på formet, og fra begge de to selskapene KOA og EEB var det mange kjøretøyer jeg husket og ønsket å få fatt i bilder av.. Har ikke fått fatt i alt, men det meste, og i en relativt tidlig fase fikk jeg på Romsdalsmuseet fatt i et svært bra bilde av den meget spesielle bussen vi ser på de to bildene over her.. Da bildet fra museet ble lagt ut skrev jeg at jeg håpte bussen ville bli restuarert siden den fortsatt eksisterte, og nå har den som mange sikkert vet blitt restaurert og befinner seg der den ble bygd -i Stryn på det gamle anlegget til vest Karosseri.. Bussen er restaurert og eid av Stryn Motorhistoriske som har valgt å gi den fargesettingen den hadde fra den var ny og noen år framover da EEB endret fargeskjemaet noe til oransje skjermer og tak m.m og lys grå mellom vinduene -gulfargen var den samme.. Veldig morsomt at bussen er restaurert så flott som dette, og får for ordens skyld nevne at det er en Scania-Vabis L36S-48 1967 mod dette -lastebilchassis med busskarosseri fra Vest og førstegangsregistrert på regnr T-8428 den 19.05.1967 med 28 sitteplasser da som nå.. Etter at KOA-EEB solgte bussen i 1983 har den hatt to forskjellige regnr -VE 39246 og T-9428 -sistnvente skyldtes en feilbestilling fra forrige eier, men fra den 18.05.2018 er den altså tilbake på sitt opprinnelige regnr T-8428.. Håper det blir mange år framover for dette klenodiet, og mange takk til Petter Skåre fra Stryn Motorhistoriske for info og bilder av bussen. Har fått to bilder til, men de blir lagt ut senere.. :)

Bilde

Her har vi det ene av de to andre bildene jeg har fått tilsendt av den nyrestaurerte og svært spesielle Scania-Vabis L36-bussen som ble levert ny til Eira Eidsvåg Billag A/S.. Bakstussen rett og slett.. :) Foto: Petter Skåre.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Fre Sep 28, 2018 10:33

Torkil Ø skrev:Her ser vi et bilde fra Oppdal stasjon en gang midt på 1980-tallet.. Den gangen gikk det lokaltog med dieslmotorvognsett mellom Oppdal og Trondheim, vet ikke om det gjør det lenger nå.. Til høyre ser vi dessuten internnr 74, en Volvo B10M-6250 1984 mod med Vest-karosseri og 49 sitteplasser som ble førstegangsregistrert i Stryn på regnr UA 12751 den 10.05 samme år.. Har vært omtalt endel her på tråden tidligere, men tar med at den gikk som rutebuss hos samme og etterfølgende selskaper i over 24 år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 23.12.2008.. :) Foto: Trollheimen Trafikk utlånt av Tom Røsand Bestvoll.

Føyer til litt om KOA nr. 74. Den ble levert rett etter nr. 73, og bussene var litt forskjellige. 74 var nok tenkt som turbuss og vi ser den er merket FERIEBUSSEN (Østerdal Billag) som KOA/TT/Mørelinjen hadde kjøring for i mange år. 74 hadde 49 seter og utsvingdører. 73 hadde stort lukket bagasjerom bak, og derfor en seterekke mindre, dvs. 45 seter. Dessuten hadde den tradisjonelle foldedører plassert på samme måte som 74. På 1980-tallet var det stort behov for bagasje, post og ekspressgods på bussene i ruta Kristiansund-Oppdal. 73 passet best der, mens 74 gikk i mye i turkjøring, sikkert i rute i blant, og hadde dessuten mange år som skolebuss til slutt. Den hadde jo mange seter og ble godt utnyttet der.

Jeg ser at kilometerstand på 74 endte på knapt 900.000, mens 73 passerte 1,3 mill. km. Busser i intensive langruter kjører jo lengst, mens turkjøring er mer sesongavhengig og gir mindre km. Mange år som skolebuss gir heller ikke store utslag på kilometerstand. Naturlig forskjell mellom disse to bussene, som har lik "plattform", men er noe forskjellig utformet for forskjellige formål.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg SvB » Fre Sep 28, 2018 10:41

Torkil Ø skrev:Tar med dette bildet i dag som er tatt i Kristiansund rundt 1970 -området er endel forandret nå, men til venstre ser vi deler av datidens BP-stasjon som fortsatt ligger der, og nå er Circle K.. Oppe på bensinstasjonen kan man også se en KOA-buss, og har sett både en og flere KOA-busser på bilder som viser stasjonen m.m fra samme tid.. Undrer meg derfor på om KOA hadde noe slags serviceavtale med stasjonen på sine kjøretøyer om det var behov mens de var i Kristiansund, vask blant annet.. Alle vognene fra KOA var på den tiden som regel en stund i Kristiansund etter ankomst og før de kjørte derfra igjen.. Bussen ser forøvrig ut til å ha vært internnr 19, en Scania-Vabis BF76-59 1966 mod med M1965-karosseri fra VBK/KLM, og den ble førstegangsregistrert på regnr T-6019 den 01.02.1967.. I 1975 omregistrert til UX 18608 og utrangert og avregistrert i 1987.. :) Foto: Kristian Sylthe/Nordmøre Museum.

Tar en kommentar her også. Jeg tror nr. 19 ble avløst av nr. 47 i 1970. Jeg ser nr. 19 har solid gitter ved bakruta, i bagasjerommet. Disse bussen gikk i korresp. med nattoget, og hadde stor mengde post og ekspressgods fra Oppdal om morgenen, antakelig også på returen fra Kristiansund om kvelden. Disse bussene stod i Kristiansund hele dagen. Ankomst var ca. 1030, og avgang var ved 18/19-tida. Avgangen ble gradvis flyttet litt seinere.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Coca-kongen og 1 gjest