Mjønes Transport, Kristiansund
Gå til side 1, 2, 3  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema   Bergli Truckstop - www.berglitruckstop.no - Tråd RSS feed    Bergli Truckstop - www.berglitruckstop.no - Forum Hovedsiden -> Transporthistorie
Av Innlegg
Mits
Lærling

Ble Medlem: 06 Nov 2006

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 03:46    Tittel: Mjønes Transport, Kristiansund Svar med Sitat

Johan J Mjønes transport.

På 80 tallet kjørte jeg Scania 140 (Gamlå) for Mjønes transport i Kristiansund.
Kjørte rute mellom Kristiansund og Trondheim 3 ganger i uken.

her laster jeg is hos Diplomis i trondheim.

Scaniaen er en en gammel linjegodsbil som jeg mener johan kjøpte av Hans Veiset. (mulig dette er feil??).

Johan startet fast rute mellom Trondeim og kristiansund sammen med Kjell Bjerkås.

Bildet her er fra brattøra i 86 og etter at bilen er restaurert etter brannen i kjøleagregatet på rindalskogen året før.

jeg har flere bilder fra opussingen som kommer etterhvert.

Her losser vi frosset pelsdyrfor på Klett vinteren 86. Fiske og slakteriavfall som var frosset i blokker!! Viktig at agregatet fungerte ja!

Han som er med på turen er Ronny Olsen fra kristiansund.

På Kvisvik fergekai.

Denne bilen var faktisk gått ca 4 milioner km da jeg kjørte den. seig sak.

Sist jeg såg bilen sto den ved Ålesund i 1998 og så ut for og vere i god stand.

Møtte den faktisk litt sør for Hamburg tidlig på 90 tallet.
Om noen vet hvem som eier den så er jeg interessert i det. Kunne faktisk tenke meg bilen om den eksisterer! (Mulig den er tilsalgs??)

Johan hadde to langtransportbiler den tiden jeg kjørte for han, og her er Øyvin Anders Kanestrøm i ferd med og tanke opp før det bærer til Trondheim.

Jeg leide verksted av Slatlem på Devoldholmen i denne tiden og Johan hadde også dieselfyllingen sin der.

Han hadde også en Scania 111 1980 modell snute.
Denne gikk som kontainerbil i Kristiansund i mange år og var et vanlig inslag i bybildet.

Mer kommer.

MITS.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Mits
Lærling

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 03:49    Tittel: Svar med Sitat

PS 140n er en 1974 modell.

Mits
Til Toppen
Annonsør

Skrevet: i dag    Tittel:  

Til Toppen
Rubber Duck
Administrator

Ble Medlem: 28 Aug 2005

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 12:15    Tittel: Svar med Sitat

Utrolig flotte bilder Mits! Very Happy
Ser fronten på 140a er ombygd, tror jeg bare har sett det på en svensk scania fra før, synes det er veldig stiilig å se på, får litt US look. Tok dere av hele fronten og lagde en ny en i ett stykke? Skal se om jeg finner igjen det bildet jeg snakker om. Ellers er det bare å poste flere bilder, det er en fryd å lese om og se biler fra "den gode tiden!"
JANO
Gjest

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 12:44    Tittel: Svar med Sitat

Å dæven du har da gamle mimre bilder fra da jeg var ungdom du Mits,når jeg jobbet hos Weiseth,jeg har lastet og losset disse bilene noen ganger ja,til alle døgnets tider,jeg har foresten kjørt snutebilen med liftcontainere da Franzefoss kjøpte opp container delen til Johan.
Lift påbygget til snutebilen er foresten moderinisert og på montert radio styring og står på en Liftbil ho Ottem Transport idag.
Snute bilen ble etter det jeg har funne ut eksporter til østeurope.
Til Toppen
Onnaien
Sjefstøffel

Ble Medlem: 11 Mai 2006

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 12:44    Tittel: Svar med Sitat

Den 140en der var kanonstilig,slike biler skulle vært på veien enda,det som var biler...Tro det eller ei,men jeg misunner folka som kjørte før.Var en kamp,men tok det med et smil uansett...Var med far min en del fra midten av 80 tallet...Både møre og østlandet...Stortrivdes i bilen da,å gjør det enda...

91181198

The chicken...Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Petters
Bileier

Ble Medlem: 20 Des 2005

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 14:56    Tittel: Svar med Sitat

Jeg bøyer meg i støvet Mitz Very Happy Digger slike bilder.....Den 140 husker jeg stod lenge ved rundkjøringa ved Shell på Lerstad i Ålesund.

Skal prøve å forhøre meg litt om den bilen.
Absolutt verdensherredømme.
Aafk norgesmester 2009.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Mits
Lærling

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 15:08    Tittel: Svar med Sitat

111n havnet i Afrika ja. Synd for det var en god bil som Johan importerte fra Sverige.

Etter at 140 brant på Rindalskogen Ble den av Rognskog tauet til kristiansund.

Under denne tauingen fikk jeg se noe som imponerte meg noe jævlig. Han Rognskog tok 140 på brilla bak på bergingsbilen med henger og det hele. Så tauet han den et lite stykke mot Trondheim der det er et lite Samvirkelag (husker ikke hva stedet heter) Der rygget han hele sulamitten med 140n med henger inn ved siden av butikken og snudde hele ekvipaget der mens jeg bare satt og gapte!!! dette skjedde samtidlig som han selvfølgelig rullet seg en røyk og snakket med meg.
I mange år har jeg kjørt mye rart. og med tømmerbiler på de fleste gjenngrodde skogsveier, så dette med og rygge med henger er noe jeg ikke kvier meg for. Men ryggingen som Rognskog gjorde da han snudde hele settet den gangen kommer jeg aldrig til og glemme nei.

etter at Gamlå var kommet hjem til Kristiansund igjenn ble det tappet luft av hjulene og presset inn på verkstedet der jeg brettet opp armene og begynte og jobbe.

Etter og ha sett Smoky and the bandit, Konvoy, Brake braker. osv var jeg ganske så inspirert av Amrikanske biler og fikk av Johan gjøre som jeg ville med Gamlå.

Orginalgrillen ble påsveist plater på hver side og jeg konstruerte en slags grill av ting jeg fant i kontainerne jeg kjørte.

Etterhvert inredet Ola Mjønes bilen med rød skai og plysj.

Her er Torgeir Holm med på prøvekjøring etter at den er ferdig.

Her forlater jeg brattøra etter og ha losset.

Tøff vogn??

Hagbart kanskje husker denne som jeg kjøpte av Arne Weiset??

MITS
Til Toppen
JANO
Gjest

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 15:14    Tittel: Svar med Sitat

Arrow Ja jeg husker tippbilen Arne hadde men at det var du som kjøpte den viste jeg ikke,har du den nå Question
Til Toppen
Petters
Bileier

Ble Medlem: 20 Des 2005

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 15:15    Tittel: Svar med Sitat

Fy pokker så tøft Shocked Stilig med snora til lufthorna Smile Husker alle hadde slik før.
Absolutt verdensherredømme.
Aafk norgesmester 2009.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Mits
Lærling

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 15:23    Tittel: Svar med Sitat

Nei desverre solgte jeg den til Kristian Blåsvær som trengte den for og slepe Tivoliet sitt runt omkring da bilene hans ble avskiltet.

Men jeg har en anen gammel scania som gikk i mange år i Kristiansund og det er 56n som grøntvedt hadde. Den er bare gått 110 tusen km. men er veldig rusten.

Denne husker du kanskje fra 80 tallet??

Den sto en stund på Devoldholmen der jeg bygget den om til bergingsbil.
Bilen er en 1960 Chevrolet C60. Som jeg kjøpte av Birger hatlebakk i 1980. Bilen gikk i alle år for glamox i molde som distribusjonsvogn.

Restene av den står vistnokk på Frei enda??

MITS
Til Toppen
Ludvig
Veteran

Ble Medlem: 19 Jan 2006

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 15:28    Tittel: Svar med Sitat

Den grillen måtte jo fungere perfekt på vinteren når det ble kaldt. Det var jo til tider vanskelig å holde temperaturen opp i disse bilene, men når du fikk redusert luftinntaket foran på denne måten, vil jeg tro det hjalp en del.
Den tippbilen er jo Narvik registret ser jeg. Kjenner du til historien bak det?

Tlf: 90 01 87 92
Til Toppen
JANO
Gjest

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 15:30    Tittel: Svar med Sitat

Laughing Laughing HI Øyvind anders med T.I.A skvettlapper på globen Laughing

COWBOY det gett
Til Toppen
Mits
Lærling

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 15:34    Tittel: Svar med Sitat

Hjalp ikke på varmen desverre nei. Hadde webasto.
På en en tur til finnland var det 42- i Haparanda og da frøs alt som kumme fryse ja. men dieselfiltret varmet jeg med en primus og seg sakte avgårde. Varmeapparatet hadde nix funksjon. Termodress og ulltepper ja.

Tippbilen vet jeg ikke noe om historien til men hagbart er kanskje rette mann der.
Til Toppen
Mits
Lærling

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 15:51    Tittel: Svar med Sitat

Her ligger Botnia Express innfrosset i wasa 1986.

Var 47minus denne dagen.
vi kjørte over bottenviken på isen fra sveige til finnland oppe ved Kokkola.
Skal scanne bilder av denne farten.
Jævlig tøft med de svenske tømmerbilene med tre hengere etter og brøyteplog forran. de kjørte tømmer fra sverige til Finland hele vinteren over Bottenviken, og om du kjente noen av de karene fikk du vanligvis henge på over men det var strengt forbudt og stoppe.
Med full last var de over 120 ton tunge disse svenskene.
Sparte ca 12 timer kjøring.

MITS
Til Toppen
Ludvig
Veteran

Ble Medlem: 19 Jan 2006

InnleggSkrevet: Lør Des 02, 2006 15:56    Tittel: Svar med Sitat

Denne isveien over Bottenviken brukes fremdeles, men ikke i samme målestokk som før. Pga. mildere vintre er ikke lengre isen til å stole på, samt at det brytes mere is nå om vintrene enn det gjordes før.
For et par år siden var det en svensk tømmerbil som gikk gjennom isen.

Tlf: 90 01 87 92
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema   Bergli Truckstop - www.berglitruckstop.no - Tråd RSS feed    Bergli Truckstop - www.berglitruckstop.no - Forum Hovedsiden -> Transporthistorie Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3  Neste
Side 1 av 3

SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered1 by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group