Ble Medlem: 16 Apr 2009 Innlegg: 238 Bosted: Malvik
Skrevet: Tir Nov 10, 2009 17:33 Tittel:
Sorry Rolf og Fiborg, tenk at en Vabis gubbe som meg kan ta så feil.
Jeg sitter nå i skammekroken, og der blir jeg sittende til jeg lærer å se meg litt bedre for.
SORRY
Ble Medlem: 07 Sep 2008 Innlegg: 1396 Bosted: Degerfors
Skrevet: Tir Nov 10, 2009 20:53 Tittel:
Alltid Blid skrev:
Sorry Rolf og Fiborg, tenk at en Vabis gubbe som meg kan ta så feil.
Jeg sitter nå i skammekroken, og der blir jeg sittende til jeg lærer å se meg litt bedre for.
SORRY
Vabis
^Åja, du blir nok voksen du å en gang _________________ De e bart under isen
HS 70386 ble levert ny i januar 1994 og gikk noen måneder som demobil.
Sommeren 1994 ble den solgt til en bileier som altså satte den inn i trafikk for Trans Trading på Voss.
Der gikk den i nesten 4 år, før den i april 1998 ble solgt til AS Vest Transport.
Rolf kan kanskje redegjøre for om jumboskaptralla også fulgte med på kjøpet ??
Lengre bak i tråden ser jeg noen nevne at den tralla kanskje ble solgt til Toten.
Jeg husker at Toten hadde en slik hvit jumboskaptralle på den tiden.
De hadde kjøring fra Stavanger til Bergen med bryggerivarer.
Trekkvogna var en Volvo og de hadde en ansatt fra Randaberg som kjørte den. Mener han het Frode Bjordal.
Den ligner, men det er ikke sikkert at det er samme tralla.
Bildet tilhører Leif Kvam.
De Lutte _________________ Quizen min er blitt lettere !
Ble Medlem: 08 Nov 2008 Innlegg: 25 Bosted: rolvsvågen
Skrevet: Tir Nov 10, 2009 23:05 Tittel:
Da e den tralla som gjekk bak ein FH på stavanger - bergen, eg trudde kanskje da va vest transport sin. Eg kjørte den MAN"en vinteren 95/96 oslo-bergen
Nei, det var nok Toten som hadde den kjøringen med en hvit Volvo FH.
Skjønt det varte ikke så lenge, før den ruta også ble overtatt av Nettlast.
De hadde jo all annen kjøring for Tou / Ringnes bryggerier.
Hvem var det som eide den da i 95/96 ?? Bilen var leaset, så jeg har ikke navnet på bileieren.
Trans Trading eide vel ingen biler selv.
Flott observert Ekne, og takk for mange gode bidrag
A/S Vest-Transport hadde ikke denne bilen så lenge, før den ble byttet mot HS 75054, da denne hadde pusher aksling, og var MAN 23463. Denne skap tralla kjenner jeg ikke til, da A/S Vest-Transport kjøpte en ny 3 akslet, uttrekkbar, åpen Damm tralle. Dette settet gikk endel for SR transport i Stavanger, før det ble solgt til Haugaland Billag. Du kan og se HS 70386 er med på et par gruppebilder.
Ble Medlem: 06 Sep 2006 Innlegg: 6162 Bosted: BERGEN !
Skrevet: Søn Nov 15, 2009 12:40 Tittel:
Lørdag 31 Oktober var det en flott reportasje om Vest Transport i Haugesunds Avis, hvor De Lutte har gjort god reklame for Bergli Truckstop.
Meget interessant lesning. Takk atter en gang _________________ Hei Arild.
Rolf Saltvedt sendte over noen bilder som han har lånt av folk i Haugesund.
Det ligger jo flere bilder av disse bussene på side 1, men folk tåler kanskje noen til
Bussparken til Vestlandsbussen ca 1954/55.
Fra høyre mot venstre ser vi: L 9250 - L 9254 - L 9253 og L 9251.
Bildet tatt fra en annen vinkel.
Fra venstre mot høyre ser vi: L 9250 - L 9254 - L 9253 og L 9251.
Til venstre her står sjåfør Hans Solbakk i full uniform. Bussen er L 9252.
Passasjeren til høyre er ukjent.
L 9250 på tur. Dette var en 1953 modell.
Noen sjåfører i godt humør. Hadde vært gøy om noen klarer å identifisere dem
L 9254. Dette var som nevnt en Diamond fra 1948.
Mye snø på fjellet.
L 9251 var en Diamond fra 1938.
Her er den i naturskjønne omgivelser.
2 passasjerer i snøen foran L 9250.
Avslutter med en lastebil. Det er SC 18286 på tur til Italia på midten av syttitallet.
Til venstre står en italiener, og vi ser Kristian Saltvedt i midten. Til høyre står Ludolf Karlsen.
Har fått mange positive tilbakemeldinger etter at De Lutte lagde denne tråden om A/S VESTLANDSBUSSEN og A/S VEST-TRANSPORT.
Er mange som vil hjelpe til med gamle foto.
Bilde 1 og 2 er på den gamle adressen i Karmsundgata i Haugesund. Bak snutebussen er det idag rundkjøring med Djupaskarsveien, og lenger bak kan en se Flotmyr (buss stasjonen)
Bilde 3 Hans Solbakk på en Danmarkstur med L-9252. Det var noen av sjåførene som kjørte lastebil hele året, som syntes det var OK å kjøre turbuss på sommeren.
Bilde 4 Jeg har fått lånt noen bilder av Maria Lian, som var gift med Lars Lian. Han kjørte buss i mange år.
Dette bildet er tatt av L-9250, på toppen av Seljestadjuvet, på vei ned mot Seljestad. Dette var standarden på hovedveien øst vest frem til 1967.
Bilde 5 Her står fra høyre Udmund Håra, fra HSD, og Lars Lian Vestlandsbussen, de neste er ukjent, men de står foran HSD bussen som kjørte Odda - Bø, og til høyre ser du litt av L-9250, som kjørte ruta Haugesund - Bø. Dette er på Solfonn hotel, som nå er revet, men bussene hadde stopp der begge veier.
Bilde 6 Her har Daimontene L-9254 og L-9253 tatt en stopp, noen som ser hvor dette er?
Bilde 7 og 8: L-9253 har her fått nysnø, etter at veien er brøytet opp for sommeren. Dette er i Dyrskar en gang mellom 1949 og 1955.
Bilde 9 og 10. L-9251 på tur på Haukelid. Fru Lian mente dette var fra en tur Lars kjørte til Finland, med denne bussen, og da jeg spurte min far, om den bussen hadde vært så langt, så stemte det. han husket det godt for han hadde da kjørt Haugesund - Bø alene i 3 uker, mens de normalt kjørte annenhver tur. Her står Lars og en gutt foran bussen.
Bilde 11 Her er L-9251 ute på tur med det gamle karosseriet.
Bilde 12 L-9250 på tur i snøen. Dette var en meget flott buss når den var ny i 1953. Den hadde flyseter og hadde også mange fine finesser, men den var for høyt gearet for veien her, men på autobahn gikk den over 130kmt. Derfor ble det montert en Scania tilsats kasse med høy og lav gear på mellom akslingen.
Bilde 13 Ludolf Karlsen hadde og noen bilder, han og Kristian var i Østerrike med aluminium fra Karmøy, og kjørte ned til Napoli etter returlass til Haugesund. Dette var med MAN SC18286 i 1974/75.
Vil og takke så mye for de som bidrar og hjelper til med bilder og info.
Bjørn Tore Tesdal kjørte en stund for Vest-Transport og han sendte ned noen bilder.
Blant annet hadde han bilde av SC 73507 og SC 70804.
Disse manglet jeg bilde av, og derfor har jeg lagt de beste bildene av disse to bilene inn på side 2, der historikken deres ligger.
Totalt mangler jeg nå bilde av 8 biler. Har snakket med en kar i Haugesund som muligens kunne hjelpe, men det har vært dårlig med lass opp dit, slik at jeg kan få besøkt ham. Men det kommer nok.
Tesdal hadde flere bilder og de resterende legger jeg ut her.
SC 57976. Det var denne som senere ble bygd om til trekkvogn og solgt til Gabriel Kingsheim.
SC 64551.
Lasting på Karihaugen i Oslo.
Fra venstre SC 70002, i midten står SC 71805, og til høyre ser vi SC 71209
De to til venstre laster til Haugesund, mens SC 71209 og hengeren laster til Stavanger.
SC 70002. Bildene av denne bilen er tatt av Paul Lindanger.
Dette er vel også på Karihaugen
SC 70804
SC 73507
Her laster SC 73507 på Limaterminalen i 1996.
Til høyre kan vi se PN 29300, Sigbjørn Varhaugs gamle F89 fra 1974.
Fikk også noen bilder av John Arild Hetleflåt, han er sønn av Jon Magne som arbeidet hos Vest-Transport i mange år.
Her et bilde av SC 21871 da den var ny i mai 1973.
Den ble lastet på Hydro Karmøy på prøveskilt pga haste oppdrag, og fikk skilter på om kvelden for så å levere varene på Magnor neste morgen.
Kjørte så til HedPal på Løten og lastet trelast i retur til Hydro (emballasje).
Her har Jon Magne stoppet på Teigland i Åkrafjorden, og foran til venstre står sønnen John Arild og Øystein Markhus. Begge er sjåfører idag.
Her har SC 14572 (Volvo F88) og SC 18286 (MAN 16.275) tatt seg en helgehvil i Alpene i forbindelse med en Italiatur.
Sjåførene er Jon Magne Hetleflåt og O.K. Knutsen
Til venstre står en engelsk Scania 110. Den var på vei til Tyrkia og de var 2 sjåfører på bilen.
Litt av en prestasjon, siden bilen var uten sovehytte og i tillegg fyllt opp med kokekar, hermetikkbokser, sengetøy, klesbagger og alt som ellers hører med
Her er samferdselsminister Odd Einar Dørum på tur med Jon Magne Hetleflåt i SC 77444.
Han ble i 1998 invitert med på en tur fra Oslo til Haugesund for å se med egne øyne på den dårlige veistandarden.
Lars Sponheim var også med, han satt på med en bil fra Hundhammar Transport
Fremover nå blir jeg opptatt med min egen tråd og kommer ikke til å prioritere denne like mye som før.
Den er nå blitt meget innholdsrik og nærmest for komplett å regne, så det trengs igrunnen ikke heller.
Men jeg kommer selvsagt til å legge inn bilde av de bilene som mangler, om jeg skulle lykkes med å få låne dem i Haugesund.