Fantastisk firmahistorie du har klart å samle i sammen her!
Jeg begynte å les igjennom i går kveld, men det var så mye interessant at jeg måtte utsette siste del til nå i ettermiddag.
Er veldig imponert over arbeidet og jer glad for at du orker å dele det med oss andre her inne på forumet. _________________ Lastebiler, alt av interesse
Jo takk skal dere ha. Jeg er fornøyd med denne tråden selv også.
Forstod at det kunne bli bra, når jeg så hvor mange bilder og opplysninger Rolf Saltvedt og Håkon Finnerud satt med
Og det kommer mer.
I dag fikk jeg et lass til Haugesund, og hentet da noen fotoalbumer fra brødrene Svein og Bjørn Saltvedt.
Deres far Svein Saltvedt var med og startet AS Vest-Transport i 1964.
Det er fortsatt noen biler som jeg mangler bilde av, og flere av disse er i albumene
Mot slutten av uken kommer jeg til å legge ut alle disse, samt flere bilder av dagliglivet i AS Vest-Transport.
Jeg har fått en utrolig bra backup av Saltvedt-slekten, samt Håkon Finnerud.
Så det er ikke rart at resultatet blir bra.
Ble Medlem: 04 Okt 2007 Innlegg: 9 Bosted: Lofthus i Hardanger
Skrevet: Ons Sep 09, 2009 11:08 Tittel:
Sitat:
AS Vestlandsbussen hadde kontor og garasje i Karmsundgata like vest av stadion.
De startet opp turene over fjellet med en 18 seters Diamond fra 1936.
Den hadde regnr L 7199 og motoren var på 90 HK.
L-7199 fikk nytt reg.nummer L-9250 i 1947. I 1951 ble den solgt til Fusa Billag L/L og reg. på R-1430. Da Fusa Billag ble delt mellom Bergen-Hardanger Billag og HSD Bilane i 1954 var det ingen av dem som ville ha denne bussen. Den havnet da hos en Einar Eriksen i Tysse som brukte den noen år før den ble kondemnert.
Her står L 7972 ved siden av en finsk FB 88 fra Polar Express.
Legg merke til høydeforskjellen på de 2 bilene.
Finnen har et vanlig påbygg på 4 meter, mens alle bilene til Vest Transport skulle regelmessig igjennom tunnellene ved Åkrafjorden,
på E 76 og kunne derfor ikke være særlig høyere enn 3,40 - 3,50 meter.
Men bilene fra Haugalandet hadde jo "monopol" på å bruke veien over Haukeli, ettersom østlendinger og utlendinger ikke kom igjennom de tunnellene.
Hi "DeLutte",
this is a nice picture of a Volvo F88 of Polar-Express.
I run a website about Polar-Express trucks. (http://asg-trucks.cwsurf.de/pex/pex.htm). Therefore I want to ask, if I could show your photo on my website. Of course, you'll be named as photographer. And my next question is, if you have more pictures of trucks of the companies Polar-Express, Polargarment or Polar-Gods.
Thank in advance.
P.S. Sorry for writing in English but unfortunately I don't speak Norwegian. _________________ Regards,
Mathias
Yes, sure you can have that picture on your page. You can name Rolf Saltvedt as the photograper. I didnt take that picture my self.
I my own tread, there is one more picture of a Polar Express container on a truck.
The truck is not a Polar Express one, it belongs to NSB in Stavanger (the norwegian railway company)
I think Polar Express sent that container by train to Stavanger, and one of NSBs own trucks have to bring it out to the customer for unloading.
I remember that picture, because a few weeks after i posted it in my tread, it was stolen by the Flickr.com site.
And they even put their own copyright on it
It seems people are willing to do everything to get their hands on pictures of the Polar Express trucks.
If i remember right, that picture is on page 3, together with the rest of the NSB pictures in my tread.
Its a blue Scania truck. You can name me as the photograper there.
Jeg har fått låne noen bilder av Bjarte Lutro. Han kjørte for AS Vest-Transport i mange år.
Han hadde bilder av flere biler som jeg selv manglet bilde av, og disse ligger nå på side 2, der det var reservert plass til dem.
Resten av bildene legger jeg her.
SC 43551 laster på Pronova i Vormedal. Den gang var navnet Protan.
SC 64551 på Haukeli.
SC 64551 er klar for lasting
En litt skitten utgave av SC 66833. Ikke alltid lett å holde bilen rein i søle og slaps.
SC 68466 står klar på Nor-Cargo Forus.
Og her har SC 68466 kommet seg til rampa hos Nor Cargo.
Til venstre ser vi en Scania 141 med regnr BL 63145. Den ble levert ny i april 1979.
Vet foreløpig ikke hvem som eide den.
SC 68466 med kapell.
SC 68311 på tur til Taranto i Italia.
SC 68311 har parkert på Vippetino, helt nord ved den Italiensk/Østerriske grensen
Her har SC 68311 tatt seg en tur til Holland.
SC 68311 i Bremerhaven.
SC 68311 parkert i Rotterdam.
SC 71805 står klar hjemme hos Bjarte.
CE 54081
Denne grå tralla er en utleietralle som de brukte, mens de ventet på den nye Nor-Cargo tralla vi ser på bildet ovenfor.
SC 84121
De Lutte
Sist endret av DeLutte den Lør Okt 31, 2009 10:31, endret 4 ganger
Ble Medlem: 04 Mar 2007 Innlegg: 5134 Bosted: Trondheim
Skrevet: Tor Sep 10, 2009 20:43 Tittel:
Andre kvelden på rad jeg bruker laaang tid på denne tråden.... Helt målløs av beundring over jobben som er gjort her... Du er en hedersmann, DeLutte....!!! Utrolig lærerikt og spennende og lese sånn historie... Tusen, tusen takk for at du gidder...!!! _________________