AS Vest-Transport, Haugesund

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, heilertsen, Trailer Raymond, Torkil Ø

AS Vest-Transport, Haugesund

Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 14:58

Her kommer firmahistorien til AS Vest-Transport fra Haugesund.


Saltvedt familien har drevet med busskjøring fra 1936 gjennom firmaet AS Vestlandsbussen og lastebiler fra 1964 gjennom AS Vest-Transport.
Logoen til AS Vest-Transport er den samme gamle som AS Vestlandsbussen i sin tid brukte :)

De fleste bildene er lånt av Magne, Svein og Rolf Saltvedt.
Disse har, sammen med Bjørn, Svein Jr og Kjell Kristian Saltvedt bidratt med mye informasjon.


Bilde



AS Vest-Transport fra Haugesund ble altså startet i 1964 av brødrene Kristian, f. 1925 - d. 1994, Magne f. 1927 og Svein Saltvedt f. 1934.

Skjønt det var en videreføring etter deres far kullhandler Kristian Kjeldsen Saltvedt.
Han drev A/L Brendselsentralen i Haugesund og startet senere opp med busser.

Kristian Kjeldsen Saltvedt ble født i juni 1899.
Han var sønn av skipskaptein Severin Larsen Saltvedt (f.1855) og Karnine Kjeldsen (f.1862)
De bodde i Haraldsgaten i Haugesund, og Kristian var nr 8 i søskenflokken.
Severin var kaptein på et dampskip. Ca 1905 gikk han i land og startet opp med salg av koks og ved.
De eldre sønnene Adolf og Hans overtok dette.

Kristian var yngre og begynte først med sildeeksport. Han ble gift med Ragnhild Odland, (f. 1902)
Skjønt da det ble dårlige tider på slutten av 20 tallet, så startet han A/L Brendselsentralen ca 1929.
Kristian bodde i Hollendersvingen 9, der det også fantes kontor og garasje.
Men han hadde i tillegg et stort sjøhus i Losgaten 1 på Hasseløy, med lager for ved, koks og kull.

Helt til venstre på dette bildet, kan vi se sjøhuset i Losgaten 1, med "Kristian Saltvedt" på veggen. :)

Bilde




Både han og brødrene kom dermed til å drive innenfor samme bransje.
Kristian hadde flere små lastebiler til å kjøre ut kull og koks.

Kjenner ikke årsmodell på disse lastebilene, noen ble kjøpt nye, andre ble kjøpt brukte.

L 7236 var en Ford som ble kjøpt i 1929. Ble solgt til Haugesunds Auto i 1931.
L 7379 var en Ford som ble kjøpt i 1931. Ble solgt til G. Knutsen noen år senere.
L 7011 var en Ford som ble kjøpt brukt i 1936. Den avskiltes i 1938, men selges ikke videre.

L 7443 var en Diamond T som ble kjøpt ny i 1938.
Denne fungerte også som en slags buss. Kristian Saltvedt hadde et busspåbygg som han satte på lasteplanet når han skulle kjøre folk.
Han trengte denne til lokalturer av og til, siden de 2 andre bussene var på vei til og fra Oslo.
Hans eldste sønn, Kristian Saltvedt jr, står her ved siden av bussen.

Bilde



L 7658 var en Chevrolet som ble kjøpt i 1939. Han hadde denne i noen år.
L 7633 var en Ford som ble kjøpt i 1940. Denne hadde han like til 1948.
L 7297 var en Buick som ble kjøpt i 1940. Denne tok tyskerne i 1944.

L 7919 var en nyere Diamond T som var bygget om til lastebil. Saltvedt kjøper bilen i 1941.
Denne hadde gått som buss på Måløy i slutten på 30 tallet :)
Den fikk nytt regnummer i 1952. Kjenner ikke dette.
Kristian Saltvedt har bilen lenge og den avskiltes ikke før i 1962, lastebilen var da ca 25 år.

L 7188 var en Studebaker som ble kjøpt i 1941. Den ble solgt til Peder Ramslands enke i 1949. Hun var fra Bjerkreim.


L 7919 var en Diamond T som ble kjøpt ny i 1952 og da overtok dette reg nummeret fra den eldre Diamond´en.

Her har Svein Saltvedt fått på et vedlass på 1952 modellen.

Bilde




I 1964 var det så dennes tur til å gi fra seg L 7919 nummeret til en ny Scania 76. Det nye nummeret på 1952 Diamond´en ble L 45505.
Den ble solgt i 1968. Brødrene Saltvedt kjøpte da en brukt Volvo Bamse fra 1961 til å bruke på lokalkjøringen.

Som vi ser, så går nummeret L 7919 i arv til den nyeste bilen. Dette skyldes at det fulgte mannen og det løyvet han hadde. Så når han kjøpte ny bil, fulgte nummeret med.

Fra slutten av trettiåra, så var Kristian Kjeldsen Saltvedt også forhandler av amerikanske Daimond T lastebiler og busser.

Bilde




Tidlig på 1930 tallet fant han så ut at det kunne være greit med flere ben å stå på, det var naturlig nok ikke særlig stor etterspørsel etter brensel om våren og om sommeren.
Da begynte han for alvor med buss og A/S VESTLANDSBUSSEN ble startet.
Dette passet bra inn i firmaet hans. Haukelivegen var jo vinterstengt, men på den årstiden hadde Kristian mye å gjøre med kull og koks.
Dermed var han sikret godt med arbeid hele året.

Det ble først litt lokalkjøring, men i 1936 fikk han en slags bevilgning til å kjøre buss til Bø og videre til Oslo og begynte så smått med dette.

Den 16 mars 1938 fikk han utstedt ny og mer omfattende bevilgning for kjøring med buss 2 turer i uka på strekningen Haugesund - Bø i Telemark.
På visse betingelser kunne han en gang i uka kjøre like frem til Oslo. Dette ble den første spiren til Haukeliekspressen.

AS Vestlandsbussen hadde kontor og garasje i Karmsundgata like vest av stadion.


De startet opp turene over fjellet med en 18 seters Diamond fra 1936.
Den hadde regnr L 7199 og motoren var på 105 HK.

Bilde




17 desember 1947 fikk denne bussen et nytt regnummer, det ble L 9250.
Årsaken var at alle busser som kjørte på løyve skulle inn i egne nummerserier.
Den andre bussen (L 7444) fikk også nytt regnr den dagen (den ble L 9251)

L 9250 ble solgt i 1951 til Fusa Billag på Eikelandsosen. Siden bussen nå var kommet til Hordaland, så måtte den ha R skilt.
Det ble R 1430.
I 1954 ble Fusa Billag delt mellom Bergen-Hardanger Billag og HSD Bilane, men det var ingen av dem som ville ha denne bussen.
Den var tross alt blitt 18 år. Diamond bussen havnet da hos Einar Eriksen i Tysse som brukte den noen år før den ble kondemnert.


Bilde




Ruten over Haukelifjell gikk 2 ganger i uka i månedene juni, juli og august.
Den korresponderte med NSB som tok passasjerene videre fra Bø og inn til Oslo.
Man inngikk nokså snart en avtale med AL Haugesund Turistbil (Turistbussen) om samkjøring.
Dette var et selskap som drosjeeierne i Haugesund hadde startet opp.

Avtalen gikk ut på at når Vestlandsbussen startet fra Haugesund, så startet Turistbussen fra Bø og omvendt.
Billettprisen fra Haugesund til Oslo var i starten Kr 23,- Tur-retur kostet Kr 45,-.

Faktisk var det nå 3 busselskap i Haugesund med gule busser. :)

AL Haugesund Turistbil.
AS Vestlandsbussen
Haugesund busselskap AIS.


Bilde



Veien over Haukelifjell var bare åpen om sommeren, og den ble spadd opp for hånd om våren hvert år.
Man kjørte så utover høsten så lenge det gikk. Det var imidlertid kun juni - juli og august man kunne regne som sikre måneder.
Det må ha vært et slit, men en hadde jo ikke snøfresere i trettiåra.
Ergo spadde man ikke mer enn aller høyst nødvendig, slik vi ser på bildet under.

Bilde




L 7199 med passasjerer. Det var sportsklubben Vard fra Haugesund som er på tur til Oslo.

Bilde


Bilde
Sist endret av DeLutte den Ons Mar 31, 2010 21:33, endret 29 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 14:58

Kom man til en snøfonn, så ble gjerne enkleste løsning valgt. Man spadde seg igjennom den og laget en tunnel.
Som vi ser er taket nå nær ved å smelte helt. :D

Bilde




Dette bildet er tatt i juli 1943.

Bilde




Tunnellene ved Åkrafjorden slapp man å tenke på. De eksisterte nemlig ikke. :)
Disse ble først fullført under andre verdenskrig av russiske krigsfanger for tyskerne.
Det var nordmenn som startet opp byggingen, men da tyskerne kom, så syntes de det gikk for seint og satte inn mange fanger slik at tunnellene ble raskere ferdig.

Men når Vestlandsbussen i sine første år kom til Kyrping ved Etne, så lå det en slags ferge og ventet der.
Man la ut planker og fikk bussen om bord, for så å sette kursen inn til Fjæra, innerst i Åkrafjorden. (beklager dårlig bilde)

Bilde




Og la oss kikke litt på denne ferga :)
MK Kinsarvik var en motorkutter bygget hos Gravdal skipsbyggeri i Sunde.
Den ble i 1930 levert ny til Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskap.
Båten var på 91 bruttoregister tonn. Lengden var 23 meter og den var 6 meter bred.
Motoren var en 2 sylindret Wichman på 132 HK. Ferga kunne laste 5 personbiler, eller 1 buss og et par biler :)
Som ny ble den satt inn i sambandet: Norheimsund-Ringøy-Eidfjord, men etter 3 år der, ble den satt inn i sambandet Kyrping - Fjæra i 1933.
Den gikk i Åkrafjorden frem til midten av andre verdenskrig.
Da ble båten beslaglagt av tyskerne, og etter en ombygging sendte de den opp til Finnmark i november 1944.
Der skulle den hjelpe til med tyskernes tvangs-evakuering av Finnmark.

Den trengtes uansett ikke lenger i Åkrafjorden.
De russiske krigsfangene var nå blitt ferdig med å bygge tunneller for tyskerne, og dermed var det bilvei langs hele fjorden.

Etter krigen fikk den et påbygg som gjorde den litt større, og den ble da satt inn i sambandet: Ulvik-Brimnes.
--------------------------------------------------------------------------------------




Buss nr 2 som Vestlandsbussen anskaffet, var også selvsagt en Diamond.
Det var en 1938 modell som fikk regnr L 7444. (19 sitteplasser)
Den hadde soltak som de rullet av når det var fint vær. Bussen fikk derved navnet "Solskinnsbussen" og dette navnet gikk på folkemunne i mange år.

Også dette bildet er tatt ved ferga MK Kinsarvik i Åkrafjorden.

Bilde



L 7444 med eier Kristian Kjeldsen Saltvedt.

Bilde



Ca 1950, så fikk L 7444 et nytt karrosseri med tvillinghjul.
1938 modellen fikk også et nytt regnummer i desember 1947, det ble L 9251.
Nå var den god som ny, og Vestlandsbussen hadde den i mange år fremover.
De ble ikke solgt før ca 1964, da var den 26 år.
Kjøper var en kar i Tysvær og bussen stod et par år på et jorde der, før den ble sendt på søppelfyllinga i Haugesund.


Dette bildet er tatt i Norheimsund, det er det gamle karrosseriet som vi ser i bakgrunnen her.
Legg merke til fronten, der var det mye blankt :)
Til høyre står Gerd Saltvedt, fruen til Magne og Harald Lervik fra Haugesund

Bilde



Passasjerene får strekke på beina i Hordadalen. Bak skimter vi L 9252 og sjåfør Knut Ness med hvit lue.

Bilde
Sist endret av DeLutte den Søn Des 13, 2009 19:51, endret 8 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 14:58

L 9251 passerer Haukeliseter.

Bilde



I disse tider kjører man greit fra Haugesund til Oslo på en dag.
Men da Kristian Saltvedt startet opp med bussruten sin i 1936, så var dette en umulighet, med tanke på de meget smale og dårlige veiene han kjørte på.
Ferga ved Åkrafjorden tok også sin tid.

Han startet fra Haugesund om morgenen og rakk frem til Seljord i løpet av kvelden.
Der overnattet passasjerne på hotell, før man så på bedre veier fortsatte frem til Oslo neste morgen.
I Oslo ble det så ny avgang vestover tidlig på ettermiddagen, slik at man rakk tilbake til Seljord om kvelden igjen.
Og neste dag gikk med til å kjøre til Haugesund.
En slik tur/retur tok dermed 3 dager. Man kjørte 2 turer i uken. Mandag til onsdag, og torsdag til lørdag.

Her er L 9251 ved Morgedal turisthotell på Kviteseid.

Bilde



I 1940 ble det kjøpt inn en Dodge. Denne gikk som buss frem til 1948, da selger Kristian Saltvedt den til Trygve Rygg.
Har ikke bilde
------------------------------------------------------------




Her ser vi L 9252. Det er en Chrysler fra 1947. Den hadde 9 sitteplasser og 120 HK.
Den amerikanske ambassaden fikk 3 slike biler levert nye, men fant etterhvert ut at de trengte ikke denne.
AS Vestlandsbussen kjøpte den dermed brukt, og hadde den frem til 1958.

Dette bildet er tatt ved steinen til sterke Nils i Seljord.
Vi ser Kristian Kjeldsen Saltvedt med hatt til høyre.

Bilde





I 1948 ble det så kjøpt inn 2 nye busser. Begge var Diamond T med 105 Hk. De hadde 32 sitteplasser.
De var imidlertid bygget opp hos forskjellige påbyggere, men så nokså like ut.

Den ene fikk L 9253. Den sees her til venstre i bildet. I bakgrunnen til høyre står den andre, L 9254.

(snutebussen til høyre er L 9251 og helt i venstre billedkant står L 9250)

Bildet er tatt ved Hotel Ullensvang ca 1955, på en blomstringstur om våren.

Bilde



Her ser vi et bilde av begge bussene, det er tatt ca 1949 da de omtrent var nye.
Og la oss kikke litt nærmere på dem.

Bilde



Til høyre på bildet ovenfor, står L 9253 med det orginale karrosseriet den fikk som ny.
Dette var ble bygget hos Johs Nødtvedt i Haugesund i 1948. Imidlertid ble man aldri helt fornøyd med dette.
Det ristet omtrent i stykker etterhvert. Så ca 1956 ble den kjørt ned til Rogaland Karosseri fabrikk på Mariero.
Der bygget man nytt karosseri og samtidig passet man på å lette bussen så mye som mulig.
Dette på grunn av lavt akseltrykk på ruta: Haugesund - Bø. Man fikk den ned i en egenvekt på 3,2 tonn.

Fra ca 1956 ble den dermed seende slik ut.

Bilde



Dette bildet er tatt i 1959 og vi ser fronten på L 9253.
Svein Saltvedt står til høyre og vi ser en reiseleder til venstre. Han var rektor på en skole.

Bilde



Ca 1961 skiftet man ut den gamle Diamond motoren med en Scania regent motor på 150 HK.
Gearkassen på Diamond bussene hadde 5 gear + overgear, og tospeed på bakaksling.
Så i kombinasjon med en Scania motor ble dette riktig så gode saker. :) L 9253 var beryktet da den gikk opp de bratte bakkene i Røldal (lavdirekt), og det var ingen som klarte å følge den. Det var mange som prøvde! :D

På fargebildet ovenfor, så ser vi at bussen er gul og lyseblå.
Alle bussene til AS Vestlandsbussen hadde disse fargene, helt fra den første i 1936.
Senere gikk de samme fargene i arv til AS Vest-Transport.
--------------------------------------------------------------------------




Interiøret i en av Diamondbussene. (L 9253)
Bildet er tatt på ferga MF Jylland, en kan såvidt skimte bølgene i bakgrunnen.
Dette var en båt som var åpen bak og det kom mye vann inn på dekk. Da båten kom til Danmark var det bare bussen som ville starte, de med personbiler hadde vann i fordeleren.

Bilde
Sist endret av DeLutte den Ons Mar 31, 2010 21:35, endret 10 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 14:59

Den andre Diamond bussen som Vestlandsbussen fikk i 1948 hadde L 9254. Den står her til venstre.

Bilde



Denne ble bygget hos P.H.T Schmidt, samme firma som bygget de 2 første Diamond T bussene.
På gruppebildet ovenfor, så ser vi den i det øverste høyre hjørnet, da med det første karrosseriet.

Her er L 9254 på tur ved Tokagjelet i Norheimsund. Der var det vanskelig å komme frem, da veien var hugget inn i fjellveggen.
Ikke rart at sjåfør Magne Saltvedt lurer på om han kan legge seg lenger ut :)
Også her har den det orginale karosseriet fra 1948.

Bilde



Legger ved et nyere bilde av Tokagjelet, for å vise utfordringene man fikk med en buss.

Bilde



Det går rykter om at man på femtitallet også skiftet karosseri på L 9254, men dette ble ikke gjort! ..... (var kun på L 9253)

Men med nytt karosseri på L 9253, så ble L 9254 seende litt stusselig ut. Johs Nødtvedt skal da ha forandret litt på fronten på den, omtrent på samme tidspunkt (ca 1956)

L 9254 fikk bl.a flotte blanke lister i fronten og ble seende slik ut. (kjenner ikke folkene på bildet)

Bilde



Også på denne bussen ble det satt inn en Scania Regent motor i ca 1962.
Men L 9254 veide mer, og gikk ikke fullt så bra som L 9253, til tross for at denne også hadde overdrive og 2 speed bakaksel.

I 1964 ble L 9254 innblandet i en kollisjon på Troldhaugen i Bergen.
Den ble reparert og samtidig bygget om i fronten.
Vi ser at de to første sidevinduene på førersiden er annerledes, den har også fått ny skiltkasse over frontvinduene.

Bilde




Men uhellene fortsatte. I 1966 ble bussen presset inn i en bergnabbe i Åkrafjorden og fikk da en helt ny ARNA front.
Den står til høyre på bildet nedenfor. Man kan ikke akkurat lenger se at det er en Diamond 1948 modell :)

Dette med å skifte fronter var vanlig på 60 tallet. Sverre Haga i Haga buss kjøpte flere Repstad busser som var ca 10 år gamle.
Han kjørte dem ned til Søgne og fikk ny Repstadfront påsatt. Og da så de omtrent nye ut :)

Bilde




Dette bildet viser L 9253 Diamond bussen med det første karrosseriet
Det er tatt i København ved Carlsberg bryggeri.
Vestlandsbussen kjørte i mange år turer fra Bergen til København for Norsk Folkeferie Reisebyrå.
Da kjørte de 8 dagersturer til Danmark den ene uken, og en 4 dagers tur til Sogn uken etter. På sommeren gikk bussene mye i denne rotasjonen.

Bilde



De 4 første bussene var altså Diamond, men de ble nok i minste laget.

I 1953 kjøpte man buss nr 5 og dette ble en Volvo. Den fikk L 9250.
Karosseriet med 32 sitteplasser ble bygget på Rogaland Karosserifabrikk ved Mariero.

Dette var en eksklusiv buss. Vestlandsbussen begynte nå med turkjøring, både i Norge og på kontinentet.
I tillegg hadde de mye kjøring for lag og foreninger.

L 9250 står her til venstre. . . . . ( i midten ser vi L 9253 og til høyre står L 9255)

Bilde



L 9250 på tur.

Bilde



I 1966 fikk den nytt karosseri fra Arna Bruk og ble da forlenget til 40 sitteplasser. Bildet tatt ved Seljestad motel.
Vi skimter såvidt den nye L 9251 i bakgrunnen (ble kjøpt brukt fra Kr.sand)
Sjåføren er Jakob Sætre.

Bilde



Her er et bedre bilde av L 9251 som ble kjøpt brukt i 1965 av Ruteekspressen i Kristiansand. Der hadde den regnr K 3114. Det er Volvo fra 1959 med Knudsen karrosseri.
Bussen gikk inn i Haugaland billag da dette ble dannet i ca 1970.
De brukte den i 4 år, før den ble solgt til Kjell Eileraas fra Haugesund. Han bygget den om til flyttebuss og brukte den i 11 år frem til 1985 da den ble avskiltet for godt. Nummeret var da SC 23420.

Bilde
Sist endret av DeLutte den Tir Okt 20, 2009 21:53, endret 15 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 14:59

I 1961 kjøpte AS Vestlandsbussen en brukt buss fra Torleif Pedersen i Arendal (Løddesølruta). Den hadde regnr I 2212.

Det var en Volvo fra 1954 og i anledning salget til Vestlandsbussen fikk den regnummer L 9252.
Denne bussen var høyrerattet og hadde 38 sitteplasser. Her ser vi den stå helt til høyre.
Ikke helt sikker på hvem som bygget den, er muligens T. Knutsen, eller Repstad.


Bilde



L 9252 på tur. Den er kanskje kommet fra Sverige, siden den er høyrerattet.
Bildet er tatt på Karmøy ved en begravelse. Langt fra alle hadde bil på disse tider, så man satte gjerne opp busser slik at folk fikk delta.

(i midten står L 9250 og til venstre L 9255)

Bilde



I 1962 kjøpte man enda en brukt buss fra Sørlandet.
Dette var en 1956 modell Volvo med 38 sitteplasser og den var bygget opp hos Repstad i Søgne.

Ved ankomst Vestlandsbussen, så fikk denne regnummer L 9255.
Er ikke 100% sikker på hvor den kom fra, men det var ikke Løddesølruta, siden denne hadde andre farger.
Har hørt snakk om Søgne området.



Her ser vi L 9255 stå til venstre på bildet, som er tatt på gamle adressen Hollendersvingen 9. (Myrå)

Bilde



På midten av sekstitallet, så fikk den en ny Repstadfront påsatt.
Bussen er nr 3 fra venstre. Bilde tatt i Haugesund ca 1969.

Nr 1 fra venstre er en Scania 71 fra Ringbussen. Den har påbygg fra Sandnes i Vats, denne gikk Haugesund - Bø.
Nr 2 fra venstre er en Volvo buss fra Skjoldastrømmen. (Vordenese billag)
Helt til høyre står en Volvo buss fra Sveio billag. Alle disse var nå med i Haugaland billag.

Kan se ut som det er høyreratt på noen av dem, det var mange busser i Norge som hadde dette i femtiåra.


Bilde



Vi tar med enda et bilde fra rutebilstasjonen i Haugesund, dette er ca 10 år eldre.

Begge disse bildene er tatt av Walther J Wold.
Jeg fikk gleden av å treffe ham mange ganger på nittitallet, siden han da arbeidet på NSB Expressgods i Stavanger.
Der var jeg regelmessig innom for å hente/levere gods.
Det var ikke den ting han ikke visste om gamle busser, og jeg angrer på at jeg ikke tok meg bedre tid til å høre på alt det han fortalte.
Han bodde i stasjonsboligen på Varhaug og hadde mange fotografier av eldre busser.

Til venstre står L 9094 og i midten L 9092. Begge disse gikk for Høie ruta.
Til høyre ser vi R 347 som går for Sveio Billag.

L 9094 er en Volvo fra 1952. Den har påbygg fra Haugesund Karosserifabrikk.

Bilde




I 1965 kjøpte AS Vestlandsbussen en brukt buss fra Bybussen i Kristiansand. Påbygget var fra T. Knutsen.
Det var en Volvo fra 1961. Den hadde 40 seter og gikk blant annet flere turer til Italia som turbuss.


Den overtok regnummer L 9251 etter den gamle Diamond snutebussen.
Det var L 9251 vi så i bakgrunnen ovenfor, på bildet av L 9250 ved Seljestad motel.
------------------------------------------------------------------------------------



Her ser vi et gruppebilde av bussene til AS Vestlandsbussen i 1968.

Fra venstre mot høyre ser vi:

L 9250 med nytt Arna karosseri.
L 9253 med nytt karosseri fra 1956
L 9252 med orginalt Repstad karosseri fra 1954
L 9255 med ny front fra Repstad.
L 9254 med ny front fra Arna.

Bilde



I 1969 ble alle bussene overdratt til Haugaland billag.
Det fantes mange små rutebilselskaper på Haugalandet og nå ble de mer eller mindre "tvunget" til å slå seg sammen av staten.

Skal prøve å gi en liten oversikt.

Haugesund Busselskap - gul og grønn ...... Skipsreder Knutsen

Haugesund Tittelsnes Billag - rød og hvit ...... HSD og familien Håversholm

Haugesund Turistbil (RINGBUSSEN) - gul og rød ......... diverse drosjeeiere

Høie Ruta - blå ............... familien Kallevik

Nedstrandsruta - rød og gul ....... familien Baustad

Sveio billag - grå og gul, senere grå og blå

Tysvær Ruta - brun og gul

Vats Ruta - grønn og gul ............ Sakarias Nesheim

Vestlandsbussen - gul og blå........ familien Saltvedt

Skjoldastrømsruta (Vordeneset billag) grå og hvit

Vormedalsruta - gul og rød ......... familien Eiternes.


AS Vestlandsbussen fikk dermed aksjer i Haugaland billag, men de involverte seg ikke i den daglige driften der.
Mot slutten av sekstitallet, så ble fokuset flyttet mer og mer over på lastebilene og der var det nok å gjøre for de 3 brødrene.

Skjønt de satt med aksjene i Haugland billag frem til starten på nittitallet og Magne Saltvedt satt i styret her.


På bildet står Magne Saltvedt på Bø stasjon og venter på toget, før turen tilbake til Haugesund.

Bilde
Sist endret av DeLutte den Søn Jan 10, 2010 15:00, endret 11 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne


Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 14:59

Da sier vi oss ferdige med buss-delen og går nå over til lastebil-delen.


Kristian Kjeldsen Saltvedt hadde som nevnt noen lastebiler som han kjørte ut kull og koks med.
Som dere husker, så kikket vi på disse regnummerne innledningsvis.


L 7919 må være et av de bilnummer som har lengst fartstid over fjellet, fra 1941 til 1973 med forskjellige lastebiler, da regnummer fulgte person/firma og ikke bilen slik som nå.


Hans 3 sønner Kristian, Magne og Svein vokste til og tok etterhvert del i firmaet.
De kjørte buss i sommerhalvåret, og hadde kull, koks, ved og noe lastbil kjøring ellers i året.
Yngstemann Svein mente at det var på tide å anskaffe seg lastebiler av skikkelig størrelse, og dermed gikk far Kristian med på å bytte ut Diamond T fra 1952 med en ny større Volvo Viking i 1962. :)


I 1964 faller Kristian Kjeldsen Saltvedt fra, og de 3 sønnene overtar da firmaet hans.
De starter AS Vest-Transport sammen, som et datterselskap av Vestlandsbussen. De første årene drev de begge deler.

De kvittet seg med bussene i 1969 og det ble også slutt på kull og kokskjøringen etterhvert.

Det var ikke til å legge skjul på at det var lastebiler som interesserte dem, og da lengre kjøring.


Svein hadde teknisk fagskole fra Gøteborg og holdt alltid bilparken på topp både natt og dag.
Magne hadde handelsutdannelse fra Bergen og tok seg mer av kontorarbeid og kontakt med kundene
Kristian var den som var med og hjalp til alle veier. Han kjørte mye buss, og senere kom han inn på kontoret, og satt som bilmegler.
Det kunne bli lange arbeidsdager for alle tre, da bilparken skulle være iorden og nyvasket utenpå og inni.

For det meste kjørte de fra Haugesund med taremel(alginat), sursild og andre fiskeprodukter, aluminium og stykkgods.
Fra Østlandet var det mye trelast og plater, frukt og grønnsaker og stykkgods. Delikat i Drammen var en stor kunde. Det ble også en del kjøring i Norden og på kontinentet.

Brødrene Saltvedt reiste flere ganger til Sverige og kjøpte skrotede lastebiler.
De ble kappet bak hytta og den bakre delen laget de så om til hengere.
3 stk 1 akslet hengere og 2 stykk boggi kjerrer, dette var vel blandt de første i Norge i 1965 /66.
Dette så dumt ut når du kjørte bak dem, siden en da så kardanghuset på hengeren :D

En fikk nå kjøre med 14 meter lengde et par år, før helårsveien kom i 1967, da ble lengden 16 meter og bredde 2,45.
Bredde på 2,50 meter kom først i 1972, og lengde på 18 meter i 1975, mens tunnelene langs Åkrafjorden fikk 4 meter høyde på slutten av 80 tallet.

Haukeli veien ble helårsvei og vinteren 1967/68 var første året en kjørte over fjellet.
Dette var en stor besparelse, i stedet for ferge og veien rundt sørlandet. Bilparken ble nå stadig større og i 1969 flyttet de inn i et stort nytt verksted, med bensinstasjon i Karmsundgaten 75.
Dette trengtes for all service, påbygg og ettermontering av boggier ble gjort her.
De hadde og biler som gikk på kontinentet for Norsk Samtrafikk i Oslo, Continental Longtraders i Tønsberg og Sties.

Da Norske Godslinjer ble startet var de også med. Magne satt i styret her frem til de ble overtatt av Nor-Cargo (Bergenske Kosmos).
Da Limaterminalen måtte selges i slutten av 1984, så var det AS Vest-Transport, Arne Pedersen transport og Norske Godslinjer som kjøpte denne.
Senere overtok Norske Godslinjer hele Limaterminalen.

AS Vest-Transport hadde da flere biler som gikk Stavanger - Østlandet og på Haugesund - Østlandet i Norske Godslinjer systemet.
De kjørte også en del for LotheTerminalen i Haugesund og B.H. Ramberg i Drammen.
Tidlig på nittitallet etablerte de en liten terminal tvers ovenfor Lotheterminalen. Ringnes er der i dag.
Dette ble gjort pga plassmangel i Karmsundgaten.

De hadde og en del egne oppdrag. Bilparken var 12 til 13 vogntog, de ville ikke bli for store, men en kort periode hadde de 15/16 vogntog, før de reduserte med et par stykk.
På slutten av 80 tallet fikk Magne hjerte problemer og måtte roe ned, mens Kristian dessverre falt fra i 1994.
Da regnskapene ikke var så bra på slutten av 90 tallet valgte de å selge bilparken til Haugaland Billag, som overtok denne i oktober 2000, mens firma A/S Vest-Transport ble avviklet i 2002.
Tomt og bygg i Karmsundgaten er fremdeles i familien.

Kristian hadde sønnen Kjell Kristian som jobbet i firmaet fra 1977 til 2000, samt datteren Kirsten som jobbet der på nittitallet.
Magne sin sønn Rolf var i firmaet fra 1975 til 1993.
Svein hadde sønnene Svein jr. og Bjørn som var i firmaet fra slutten på 80 tallet til slutten på 90 tallet.

Både Svein og Magne lever i beste velgående, men med avviklingen av A/S Vest-Transport ble 65 års transport i samme familie over Haukelid historie.




Vi skal nå ta en titt på lastebilene, samt noen bilder av sjåførene.
Her tas ikke historikken på bilene med, den finner dere i min egen tråd.
Nå ser vi heller på hvem som har kjørt de forskjellige bilene.

Her legger jeg også ut mange lastebil bilder som ikke ble lagt ut i min egen transporthistorie tråd.

Vi går nå igjennom disse i kronologisk rekkefølge.



Til høyre her står Volvo Viking med regnr L 7941 fra 1962. Den hadde 125 HK og Svein Saltvedt kjørte denne da den var ny.

Til venstre står Scania 76 med L 7919, da den ble levert ny i 1964, så hoppet Svein Saltvedt over fra Vikingen til å bli sjåfør på denne.

I midten ser vi Scania 76 med L 7950. Den kom ny i 1965.
Sjåfør var Peder Pedersen (Pitt) fra Haugesund.

Bildet er tatt på firmaets gamle adresse i Hollendersvingen 9, i jula 1965.

Bilde



Huset i Hollendersvingen 9. Der bodde Kristian Kjeldsen Saltvedt med kona Ragnhild.
Her vokste altså Kristian, Magne, Svein og deres søster Aggi opp.
Det var kontor og verksted i første etasje, og familien bodde i andre etasje.

Bilde




Her er L 7919 på vei ned utsiktensvingene i Seljestad.

Bilde




L 7919 har vært på østlandet etter trelast. Bilde tatt i Austmannalia.

Bilde




Det ble sagt at dette var den tredje 76 som ble solgt ny i Norge med turbo.
Altså den tredje LS 76 Super som ble levert i 1964.

Bilde tatt på Utsikten, sjåfør er Harry Bjørnfeldt.


Bilde
Sist endret av DeLutte den Tir Okt 20, 2009 22:13, endret 9 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 14:59

Her har L 7919 havnet i Stavanger Aftenblad. Artikkelen stod på trykk i februar 1968.
Dette var første vinteren man kunne kjøre gjennom de nye tunnellene på Haukeli. Disse gjorde at veien nå ble helårsvei.

Teksten vi ser under bildet er ----> Jeg synes forholdene på helårsveien hittil i år har vært meget gode, sier sjåfør Erling Simonsen på en av Vest-Transports trailere, som her kommer fra Oslo med sponplater og et flyttelass. Bildet er tatt nedenfor Seljestad, hvor man under snøfallet onsdag hadde atskillig mer snø i veibanen enn oppe på høyfjellet. <-----

Tviler på at dagens sjåfører hadde vært like fornøyde med slike forhold :)


Bilde



Vi tar også med resten av avisartikkelen ovenfor:


Fornøyde Trafikanter

Hvis vi holder oss til Svares tall på 30 biler, så skulle det bety at det allerede nå fraktes anslagsvis 250 tonn gods over helårsveien hvert døgn !
Det meste av dette godset går til og fra Haugesund, men noe finner også veien til Hardanger.
Bergenserne synes foreløpig ikke å ha fattet noen særlig interesse for å sende varer til Østlandet med bil over Haukeli.
Derimot har enkelte transportfirmaer i Oslo oppdaget den nye muligheten til å sende gods til Bergen på, så det varer vel ikke så lenge før bergenserne kommer etter.
En av de største brukerne av helårsveien er Vest-Transport i Haugesund, et datterselskap av Vestlandsbussen som har drevet persontrafikk mellom Haugesund og Bø i Telemark om sommeren helt siden 1936.
Disponent Magne Saltvedt sier seg meget godt fornøyd med veien hittil i vinter.
" Våre trailere har i vinter tatt seg frem over Haukeli med omtrent de samme kjøretider som på sommerføre, og vi har følgelig all grunn til å være tilfreds.
Bare en eneste gang, under stormen før jul, har vi hatt forsinkelse av betydning.
Da kom våre biler til Haugesund 10 timer senere enn beregnet.
Også våre kunder er fornøyd, og vi er allerede blitt kontaktet av flere kunder som ønsker å få kontrakt med oss om transport av flere hundre tonn gods over Haukeliveien i vinter.
Om det senere også kan komme på tale med mer langsiktige kontrakter av denne størrelse, vil nok i vesentlig grad avhenge av de videre resultater denne vinteren.
--------------------------------------------------------------------------------




Scania LS 76 med regnr L 7950 ble levert ny til AS Vest-Transport i 1965.

Her er den på vei over Haukeli om våren i 1967. Dette var den siste vinteren som veien var stengt.

Bildet er tatt på den tredje turen dette året, og da hadde snøen smeltet litt, så det var god plass.
Det var atskillig smalere på den første turen etter åpning, og med de høye brøytekantene, så må det ha vært som å kjøre i en labyrint :)

Se på brøytekanten til høyre, den er jo høyere enn bilen.
Det kan man også se på skyggen etter solen. Bildet lånt av Sigve Rafdal.

Bilde



Våren 1966 kjøpte man dessuten en bruktbil. Det var en Volvo L495 Titan fra 1961.
Den ble bruktimportert fra Sverige, der den hadde gått for Bilspedition.
Regnummer ble L 7941. Vest-Transport brukt bilen i et pr år, før den høsten 1968 ble byttet inn i en brukt Scania LS 76 fra 1964.

Volvo Titanen ble videresolgt til Harald Skaare fra Odda, som eide den da bildet ble tatt. Utpå syttitallet ble den solgt til Ulefoss området, men kjenner ikke den eieren.

Bilde




Scania LBS 76 med regnr L 7975 ble levert ny til AS Vest-Transport i desember 1966.
Svein Saltvedt kjørte denne da den kom ny som frysebil.
Skapet ble etterhvert tatt av, og her ser vi Tore Willy Larsen som sjåfør.


Bilde




Den ble byttet inn i 1974 og skal da ha blitt solgt til Helge Brandshaug fra Sandnes.

Bilde




L 7975 står her sammen med L 7919 snutebilen.

Bilde





Her ser vi bilparken til AS Vest-Transport på et bilde tatt i romjula 1966 da alle bilene var hjemme.

Til venstre står L 7941. Volvo Viking fra 1962

Nr 2 fra venstre er L 7943, Volvo Titan fra 1961.
Denne ble kjøpt brukt i Lyngdal i 1965. Hans Solbakk fra Haugesund kjørte den.

I midten står L 7975. Scania 76. Som ny gikk den med termoskap og kjøttoppheng.

Nr 2 fra høyre er L 7919. Scania 76.

Nr 1 fra høyre er L 7950. Scania 76.

Bilde




Et bilde av de 3 i midten

Bilde



De Lutte
Sist endret av DeLutte den Tir Sep 15, 2009 17:44, endret 7 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 14:59

Volvo FB 88 med regnr L 7972 ble levert ny til AS Vest-Transport 10 mai 1968.

Her er den 1 uke gammel, man har ikke fått på plass takskiltet enda.
Vi kan se festkledde folk inni bilen og bildet er tatt 17 mai - 1968.

Legg merke til Trilex felgene på fremhjulene, maks tillatt bredde på bilen var 2,40 m på E 76.
Så man måtte hente centimeter der man kunne.
Skjønt etter at helårsveien kom, så kunne bilene være 16 meter og ha en bredde på 2,45.
Bredde på 2,50 meter kom først i 1972, og lengde på 18 meter i 1975,

Bildet er lånt av Sigve Rafdal.

Bilde




L 7972 skal her laste trelast på HED PAL i Løten.

Bilde




Her ser vi den på Haukeli, vinteren 1969. Sjåfør var Sigve Rafdal.

Bilde




Dette var andre vinteren med de nye tunnellene, som gjorde at veien over Haukeli var åpen hele året. :) De ble åpnet offisielt 7 september 1968 og veien fikk da navnet E-76.
Den første vinteren (1968) brukte de som et prøve år, for å se det hele litt an. Man var usikre på hvor godt brøytemannskapet taklet oppgaven.

Men denne trafikken gikk såpass bra at Vest-Transport begynte å handle inn større biler.
Den første kom som nevnt i mai 1968 og var den første F88 de fikk levert. Om høsten samme år kom det en til, mens den tredje kom tidlig i 1969.


Bilde




Ole Kristian Knutsen kjører i land i Landskrona fra København med L 7972.

Bilde




Her står L 7972 ved siden av en finsk FB 88 fra Polar Express.
Legg merke til høydeforskjellen på de 2 bilene. :)
Finnen har et vanlig påbygg på 4 meter, mens alle bilene til Vest Transport skulle regelmessig igjennom tunnellene ved Åkrafjorden,
på E 76 og kunne derfor ikke være høyere enn 3,50 meter.

Men bilene fra Haugalandet hadde jo "monopol" på å bruke veien over Haukeli, ettersom østlendinger og utlendinger ikke kom igjennom de tunnellene.
:)

Bilde


De Lutte
Sist endret av DeLutte den Søn Okt 18, 2009 20:46, endret 7 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 15:00

I 1968 kjøpte man dessuten en brukt Scania LS 76 snutebil fra 1964 med regnr L 7974.
Det var Magne Skistad fra Hokksund som hadde kjøpt den ny i desember 1964.

Bilde

------------------------------------------------------------------




Volvo FB 88 med regnr L 7941 ble levert ny våren 1969 til AS Vest-Transport. Den står her til venstre i bildet.
Bildet er tatt på Mosseveien. Sjåfør Harry Bjørnfeldt, og Yngve Gauksrud, med fruer på vei til sør Sverige med aluminium.

Bilde



Og her ser vi den til høyre.


Bilde



Et litt bedre bilde av L 7941.
Erling Simonsen fra Skudeneshavn fikk den ny.

Bilde





Volvo FB 88 med regnr L 7943 ble levert ny til AS Vest-Transport den 31 desember 1969.
Audun Vik fra Ølen kjørte denne. AS Vest-Transport hadde nå 8 vogntog.

Bilde



L 7943 laster trelast.

Bilde






I 1969 fikk AS Vest-Transport dessuten sin første semi. Den ble bruktimportert fra Sverige og fikk regnr L 43593.
Det var en Volvo FB88 fra 1966. Sjåfør var Erling Simonsen.


Bilde




I 1973 ble skiltet ødelagt, men et nytt var det ikke mulig å få.
Statens Vegvesen ønsket å få vekk flest mulig av de gamle L skiltene, og leverte derfor ikke ut noen nye.
Bilen måtte derfor få nytt regnummer, som ble SC 21999.

Bilde




Her er SC 21999 ute på tur, sammen med en av de andre FB 88ene. (L 7941)

Bilde




Volvo FB 88 med regnr SC 14572 ble levert ny i desember 1971 til AS Vest-Transport. Jon Røstenskar fra Karmøy fikk den ny.

Men her er det sjåfør Yngve Gauksrud som er på tur over Haukeli med familien.

Bilde




Gunnar Aamyri har lastet hypoklorid på Herøya.

Bilde




SC 14572 gikk en del på kontinentet for Norsk Samtrafikk i Oslo.
Rhenus er den tyske speditøren de samarbeidet med.
Her er Rolf Saltvedt i Tyskland

Bilde
Sist endret av DeLutte den Man Mai 07, 2012 18:31, endret 11 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 15:00

Nå skal vi kikke på et stort gruppebilde som ble tatt i påsken 1970 på det nye anlegget til AS Vest-Transport.

Fra venstre mot høyre ser vi: L 47501 - L 7943 - L 7941 - L 7972 - L 43593 - L 7975 - L 7950 - L 7974 - L 7919 og L 46568.


Bilde




Et annet bilde fra samme anledning. Her ser vi L 47501 stå helt til venstre.
Det er en Volvo Bamse fra 1961. Den ble kjøpt brukt i 1968 for å ta seg av lokalkjøringen.
Og det gjorde den frem til 1980, da den ble solgt.

Bilde




Dette var siste gang de klarte å samle alle bilene på et bilde.
Senere var det alltid en og annen bil som stod hjemme hos sjåfører bosatt øst for Haukeli.


Bilde




Til høyre her skimter vi L 46568, en Hanomag varebil som ble brukt for små leveringer.

Bilde



Bilde




AS Vest-Transport hadde 4 stk Volvo FB 88 i 1970.

Bilde



Her skimter vi verksmester Olaf Huse til venstre.

Bilde
Sist endret av DeLutte den Søn Sep 06, 2009 15:18, endret 1 gang
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne


Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 15:00

I 1972 blir det så kjøpt en brukt MAN 16.275.
Den hadde regnr 29 - 14 - 16 og var en 1969 modell.

Bilde



Den ble solgt ny i 1969 til Arne Berg fra Oslo. Han kjørte for Transportsentralen der.

Bilde



Her kommer et fargebilde av 29-14-16. Det tilhører Arne Berg Jr og vi ser Arne Berg senior stå fremfor bilen.

Bilde



Sammen med bilen fulgte det også med en 3 akslet DEPA henger.

Bilde



Den hadde ikke tvillinghjul. Regnummeret var 28 - 48 - 09. Disse 4 første bildene er tatt i Oslo.

Bilde




Ved kjøpet i 1972 så fikk den som alle andre solgte biler, et nytt regnummer. Det var SC 18286.
Jan Hurum fra Arendal var sjåfør.

Bilde



Hengeren fikk SC 3693.

Bilde




SC 18286 og SC 14572 på Holmen i Drammen. På tur fra Karmøy til Østerrike med aluminium.

Bilde



Bilde
Sist endret av DeLutte den Tor Jan 14, 2010 19:32, endret 3 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 15:00

SC 18286 er nettopp startet opp, og blårøyken er det ingenting å si på :)
Harry Bjørnfelt og Erling Simonsen lar seg ikke affisere :)


Bilde




AS Vest-Transport hadde denne bilen i 4 år frem til 1976.

Bilde




Her har Gunnar Aamyri fra Vinje og Jan Hurum fra Arendal laget seg frokost i Polen. :)

Bilde



På den tiden gikk det mye aluminium ned til Østerrike.
Og om man ikke fikk tak i Tysklandstillatelse, så kjørte de over fjellet til Drammen og videre ned til sør Sverige, der man tok ferga fra Ystad til Polen.
Så krysset man Polen og gikk inn i Tsjekkoslovakia før de var fremme i Østerrike.

En av disse turene gikk ikke helt etter planen for Gunnar Aamyri. Han ble rett og slett arrestert i Polen og havnet i polsk fengsel.
Det begynte med at han hadde glemt igjen noen penger på lugaren på ferga og begynte straks å løpe tilbake for å hente dem.

Man hadde store beløp med seg når en reiste til utlandet på tur. Diesel og alt en trengte, måtte betales kontant.
På vei over gangbrua og inn på båten, så ble Gunnar stoppet av en kar som nektet ham videre adgang.
Han prøvde å forklare problemet, men det nyttet ikke.
En offiser kom også til og ville geleide ham vekk. Gunnar var fortvilet over å ikke få hentet pengene, så han ristet av seg offiseren, men da ramlet den mannen ned en trapp eller noe lignende. Han ble ikke skadet, men det ble et svare leven og Gunnar ble arrestert.

Vest-Transport hadde samtidig en sjåfør i Østerrike som var klar til å kjøre hjemover. Det var en danske ved navn Svend Mortensen.
Han ble dirigert innom Stettin i Polen for å prøve å komme i kontakt med Gunnar.
Svend kom opp dit ca 1 uke senere og hadde fått beskjed om å ta seg god tid.
Han var språkmektig og prøvde så godt han kunne. Blant annet var han innom politi og diverse kontorer.
Men den 2 eller 3 dagen fikk han en klar anbefaling fra myndighetene om å ta første båt til Sverige, og det gjorde han uten å ha fått kontakt.

Dermed var gode råd dyre for Gunnar Aamyri. De var jo 2 mann på bilen og sidemannen hadde gjort det eneste han kunne, nemlig å kjøre mot Østerrike.
Han prøvde å ringe hjem, men fikk ikke kontakt før han var kommet ned.

Magne Saltvedt var slett ikke tjent med å ha en av sine sjåfører sittende i polsk fengsel, så han prøvde å ordne opp i saken.
Han fikk beskjed om at Aamyri satt godt der han var, og vold mot en offiser var en alvorlig sak.

Etter et par uker med diskusjoner, så kunne polakkene gå med på å løslate ham mot en kausjon på 6000 dollar.
På midten av syttitallet, så var dette veldig mye penger.
Saltvedt ante ikke sin arme råd, et så stort beløp ville ramme bedriften hardt, men på den annen side så kunne han ikke la mannen bli sittende i et polsk fengsel i flere år heller.

Han tok kontakt med ordføreren i Vinje, forklarte situasjonen og foreslo at de delte beløpet med 3000 dollar på hver.
Ordføreren svarte at de hadde da ikke penger til slike situasjoner, hvorpå Saltvedt repliserte at det burde de ha.
Om sjåføren ble sittende der nede i flere år, så ville jo kommunen bli nødt til å fø på hele familien hans, som da ville bli sittende hjemme uten forsørger.
Da så ordføreren litt annerledes på det og betalte sin halvdel.

Så etter 1 måned slapp Gunnar Aamyri ut av fengselet og kom snauklipt hjem. :) Pengene kom også til rette.
-------------------------------------------------------------------------------------





Volvo FB 89 med regnr SC 17180 ble levert ny til AS Vest-Transport i juni 1972. Erling Simonsen fra Karmøy var sjåfør.

Bilde




Den byttes inn i 1977. Er ikke sikker på til hvem, men i 1984 eies den i allefall av Knut Sjo fra Sauda.

Bilde



Knut Sjo har fortsatt skilter på bilen og har dermed eid den i minst 25 år :D

Bilde




Dette bildet er tatt da SC 17180 var ny. Kapell og lyskasse er enda ikke kommet på.

Bilde



Her står SC 17180 i Hordadalen, bilen har nå fått påbygg med bredde på 250 cm.

Bilde
Sist endret av DeLutte den Ons Mar 31, 2010 21:49, endret 6 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 15:01

Volvo FB 89 med regnr SC 19748 ble levert ny til AS Vest-Transport i februar 1973.
Her parkert med Dapa hengeren på gamle Padborg grense i 1976.

Bilde




De bytter den inn i 1978. Egil Sørvåg fra Haugesund kjørte SC 19748.

Bilde



SC 19748 står her parkert.

Bilde






Volvo FB 89 med regnr SC 21871 ble levert ny i mai 1973 til AS Vest-Transport. John Magne Hetleflåt fikk den ny.

Men til venstre her står Harry Bjørnfelt og til høyre er det muligens Halvard Kaasa vi ser.

Bilde




Bildet over av SC 21871 var ikke så bra. Dette er bedre og her ser vi den til venstre.
Til høyre står SC 19748.
Det er tatt på Hjortneskaia i Oslo 1977. Fra høyre Håkon Finnerud, Thor Martin Olaussen (Bamse) og Rolf Saltvedt

Bilde



Scania 140 med regnr SC 23196 ble levert ny i september 1973.
Sjåfør var Harry Bjørnfeldt.


Bilde



Her laster den taremel i Vormedal.

Bilde




2 neste bilder av SC 23196 fikk jeg låne av Harry.

Bilde



Med farlig last.

Bilde
Sist endret av DeLutte den Lør Okt 31, 2009 10:47, endret 6 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 15:01

Scania 140 med regnr SC 24372 ble levert ny i februar 1974 til AS Vest-Transport.
Denne ble kjørt av Jon Magne Hetleflåt fra Etne, og senere av Håkon Finnerud.

Bilde



Bilde





Volvo FB 89 med regnr SC 24682 ble levert ny i mars 1974 til AS Vest-Transport.
Terje Larsen fra Haugesund satt bak rattet på denne.

Her ser vi den stå til høyre. (til venstre står SC 19748)

Bildet er tatt på buss stasjonen i Haugesund, der det var god middag.

Bilde




Scania 140 med regnr SC 32501 ble levert ny i januar 1976 til AS Vest-Transport.
Jon Magne Hetleflåt fra Etne kjørte denne en del. Bilde tatt på Økern.

Bilde




Her ser vi SC 32501 i midten. :) (til venstre står SC 21871 og til høyre SC 19748)


Bilde




Volvo FB 89 med regnr SC 33699 ble levert ny i mai 1976 til AS Vest-Transport.
Thor Martin Olaussen (Bamse) fra Larvik fikk denne ny.


Bilde



SC 33699 ble påkjørt på jomfruturen, den kom bare til første sving i Åkrafjorden.
Det kom en dyretransport i mot og det gikk fort. Vi ser tydelige bremsespor som tyder på høy fart.
Da disse skulle måles, så insisterte sjåføren først på å trekke fra mellomrommene i mellom hvert merke i asfalten, slik at den totale lengden bremsespor ikke ble så lang :D

Bilde



Ved å styre inn til fjellveggen, så unngikk Bamse iallefall å få dyretransporten i fronten. Skjønt han var ikke mye blid etterpå.

Bilde
Sist endret av DeLutte den Lør Okt 31, 2009 10:54, endret 2 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg DeLutte » Søn Sep 06, 2009 15:01

MAN 19.320 med regnr SC 36633 ble levert ny i desember 1976 til AS Vest-Transport.
Rolf Saltvedt kjører av Skudenes ferga i Stavanger. Terje Larsen fra Haugesund kjørte den også en god del.

Bilde




John Harry Tvedt rygger på plass. Dette var den første bilen som AS Vest-Transport ettermonterte Granningboggi på.
De neste 15 årene skulle de komme til å ettermontere Granningboggi på de aller fleste nye bilene de kjøpte.
Dette gjorde de selv, de hadde jo eget verksted.

Den orginale boggien var ikke kraftig nok til å løfte akslingen på vinterstid, men Granning klarte det fint.
De sparte også en del penger på å bestille de nye bilene som 2 akslede. Afgiftene ble da mindre.

Bilde



Rolf tar pause i Fjæra. Bak ser vi Njordekspressen (Volvo F89)


Bilde




Her står SC 36633 sammen med en Scania 140. Bilde tatt i Nord Sverige.
140´en hadde regnr BL 33612 og ble levert ny i oktober 1974 til Godskalk Hamre fra Haugesund. Dette var en demobil.
Hamre solgte den ca 1977 til Aslak Haugen Transport fra Haugesund.
Han eide den når dette bildet er tatt. Haugen solgte den til Skude Transport ca 1981.


Bilde



SC 36633 har vært en tur i snøen.

Bilde




Scania 141 med regnr SC 39914 ble levert ny i september 1977 til AS Vest-Transport.
Her er den på vei ned Håradalen i Røldal og sjåfør på denne bilen var Harry Bjørnfelt fra Notodden

Bilde



SC 39914 er ute en tur i snøen.

Bilde





Scania 141 med regnr SC 40451 ble levert ny i november 1977 til AS Vest-Transport.
Bildet er tatt i Hjartdal. Sjåfør var Jonny Holst fra Haugesund.

Bilde




Her står SC 40451 til venstre, sammen med SC 42435 til høyre.
Det er Rolf og Bamse som er kommet til Padborg.

Bilde



Verkstedet til AS Vest-Transport i Haugesund.

Bilde


FORTSETTES PÅ SIDE 2 ------------------------->
Sist endret av DeLutte den Ons Mar 31, 2010 21:38, endret 6 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4512
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Neste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest