Transporthistorie ifra Østlandet

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 13, 2018 19:17

Bilde
Her ser vi et bilde fra E18 vestgående mens veien enda gikk over Rådhusplassen i Oslo.. Bildet viser dessuten en ganske så stilig og trolig noe sjelden Mercedes 3338 8x4 av ukjent årsmod og med planpåbygg av ukjent fabrikat samt en ganske stor kran også den av ukjent fabrikat.. Bilen tilhørte Toralf Richardsen & Co såvidt jeg kan lese av logoen på hytta, men har ikke funnet ut mer om dette firmaet.. Apropos bilens hytte så var jo den av den korte typen og fra denne vinkelen ser man at diss MB-hyttene absolutt var korte.. Nok om det -håper noen kan fortelle mer rundt denne bilen, og tenker at Svein Thore kanskje kan bidra med forslag til regnr på bilen.. Det kan vel ikke ha vært så mange MB 3338 her til lands, og årsmod på bilen burde vel være mellom 1982 og 1986 ca.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kongsberg » Man Aug 13, 2018 20:16

Torkil Ø skrev:Her ser vi et bilde fra E18 vestgående mens veien enda gikk over Rådhusplassen i Oslo.. Bildet viser dessuten en ganske så stilig og trolig noe sjelden Mercedes 3338 8x4 av ukjent årsmod og med planpåbygg av ukjent fabrikat samt en ganske stor kran også den av ukjent fabrikat.. Bilen tilhørte Toralf Richardsen & Co såvidt jeg kan lese av logoen på hytta, men har ikke funnet ut mer om dette firmaet.. Apropos bilens hytte så var jo den av den korte typen og fra denne vinkelen ser man at diss MB-hyttene absolutt var korte.. Nok om det -håper noen kan fortelle mer rundt denne bilen, og tenker at Svein Thore kanskje kan bidra med forslag til regnr på bilen.. Det kan vel ikke ha vært så mange MB 3338 her til lands, og årsmod på bilen burde vel være mellom 1982 og 1986 ca.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.

Toralf Pedersen var nok firmanavnet, et kjent firma i Oslo for endel år siden, de hadde terminal i Schweigaardsgate.
Kongsberg
Lærling

Innlegg tore-buss » Man Aug 13, 2018 20:32

Torkil Ø skrev:Bilde

Til slutt på denne siden tar vi med dette bildet.. Det er tatt på en eller annen messe/utstilling her på Østlandet og viser mesteparten av et relativt blankpolert motorrom.. Hva slags bil dette var er derimot ukjent.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.

Hei igjen Torkil!
Dette er en Scania V8 motor. Enten 2 eller 3 serie, holder kanskje en knapp på 3 serie men ut fra Bildet så er det vanskelig og se.
Kunne tenke meg at dette var en bil til Svempa jeg men :D :D
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 13, 2018 22:28

Kongsberg skrev:
Torkil Ø skrev:Her ser vi et bilde fra E18 vestgående mens veien enda gikk over Rådhusplassen i Oslo.. Bildet viser dessuten en ganske så stilig og trolig noe sjelden Mercedes 3338 8x4 av ukjent årsmod og med planpåbygg av ukjent fabrikat samt en ganske stor kran også den av ukjent fabrikat.. Bilen tilhørte Toralf Richardsen & Co såvidt jeg kan lese av logoen på hytta, men har ikke funnet ut mer om dette firmaet.. Apropos bilens hytte så var jo den av den korte typen og fra denne vinkelen ser man at diss MB-hyttene absolutt var korte.. Nok om det -håper noen kan fortelle mer rundt denne bilen, og tenker at Svein Thore kanskje kan bidra med forslag til regnr på bilen.. Det kan vel ikke ha vært så mange MB 3338 her til lands, og årsmod på bilen burde vel være mellom 1982 og 1986 ca.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.

Toralf Pedersen var nok firmanavnet, et kjent firma i Oslo for endel år siden, de hadde terminal i Schweigaardsgate.

Ja der ser man.. Det var litt vanskelig å tyde løkkeskrifta ifht etternavnet, men fornavnet ble hvertfall riktig.. :flire: Mange takk for oppklaring, jeg har dessuten fått et tips om at bilen kan være DF 41300.. Er likevel litt i tvil om det da dette var en 1988 mod Mercedes 3336, at dekalene kan ha vært 3336 istedet for 3338 er mulig, men mener slike svarte dekaler var utgått på MB-lastebilene i 1988 til fordel for aluminiumsfargede på svart plate..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 13, 2018 22:37

tore-buss skrev:
Torkil Ø skrev:
Til slutt på denne siden tar vi med dette bildet.. Det er tatt på en eller annen messe/utstilling her på Østlandet og viser mesteparten av et relativt blankpolert motorrom.. Hva slags bil dette var er derimot ukjent.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.

Hei igjen Torkil!
Dette er en Scania V8 motor. Enten 2 eller 3 serie, holder kanskje en knapp på 3 serie men ut fra Bildet så er det vanskelig og se.
Kunne tenke meg at dette var en bil til Svempa jeg men :D :D

Hei Tore, ja det burde jeg kanskje sett, men akkurat slike detaljer er jeg dårlig på å se fra gang til gang.. Men tror du har rett ifht dette med Svempa, det var vel isåfall denne bilen:

Bilde
Ser man på dekalene på bilen, så var jo dette en Scania T112H 4x2, men det kan vel tenkes de hadde byttet motor og puttet nedi en "heftigere" istedet til en slik racing-lastebil eller hva man skal kalle den.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Tir Aug 14, 2018 06:41

Hei igjen Torkil!
Maskinen over her tilhørte en R Bil, ikke T. :D
Når jeg ser på Eksosmanifoilene så kan det tyde på en 2 serie eller mulig tidlig 3 seriebil, støpte manifoiler.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 14, 2018 08:44

Okey, ja da var det nok en annen bil enn den jeg trodde -vet ikke om det finnes bilde av hele bilen heller.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg waaler`n » Tir Aug 14, 2018 17:57

Kongsberg skrev:

Stemmer det er Thoralf Pedersen som eide bilen, jeg tror påpbygget ble bygget på Grorud auto (eller om det hadde et annet navn på den tiden) som lå på Rommen i Oslo, den bilen var noe omstridt når den kom hvis jeg ikke husker feil, stor kran med høy egenvekt og utnyttelse av aksler
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 14, 2018 18:30

Hei Erik, mange takk til deg også for info rundt MB-bilen som det virker som det er god grunn til å kalle ganske spesiell.. Lastebil-påbygg fra Grorud Auto har jeg ikke hørt om før, så det var nytt for meg.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg waaler`n » Ons Aug 15, 2018 04:10

Torkil Ø skrev:Hei Erik, mange takk til deg også for info rundt MB-bilen som det virker som det er god grunn til å kalle ganske spesiell.. Lastebil-påbygg fra Grorud Auto har jeg ikke hørt om før, så det var nytt for meg.. :)

Grorud Auto holdt til i Ringnes veien på Rommen, jeg tror de var Hiab forhandler en periode. Faren min fikk montert en Hiab kran på sin første lastebil en Ford Custom cab der. Det var påbygger virksomhet der frem til mitten av 90 tallet, men husker ikke hva de het på slutten. Leievognsentralen hadde kontorer i det bygget til de kom inn under Transportsentralen, nå er det et buss selskap som har lokalene.
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 15, 2018 07:38

Okey, både fint og interessant å få vite dette Erik, mange takk skal du ha.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg waaler`n » Fre Aug 17, 2018 15:21

Torkil Ø skrev:Okey, både fint og interessant å få vite dette Erik, mange takk skal du ha.. :)

Bare hyggelig; jeg var innom på caffen på TS i dag og overhørte en samtale, jeg tror det er HMK som har lokalene nå.
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 27, 2018 16:54

Bilde
På dette bildet ser vi to busser fra Bjørhovdens Bilruter A/S fra Svene nederst i Numedal, og det var nok noen års aldersforskjell mellom disse to.. Bussen til venstre er også ganske så spesiell da dette var en DAF FA 1100 DD-445 1980 mod som hadde fått busskarosseri fra Br. Repstad påbygd et lastebilkarosseri.. Tror ikke det fantes mange av den sorten her til lands og bussen ble førstegangsregistret i Kongsberg på regnr KT 30824 den 02.01.1980.. Senere har den blitt campingbil, og siste eier fra den 13.07.2005 var Odd Arne Hagen fra Sogndal som avregistrerte bussen for godt den 22.12.2006.. Ved siden av ser vi en buss som både var større og en god del eldre, men i RHF's bussdatabase er det ingen info om den.. Det ser imidlertid ut til at det var en DAF TB 160 dette, og den hadde regnr F-17337 samt at det var M1958-karosseri av første utgave fra VBK på bussen som skulle bety at den hadde årsmod rundt 1960.. Legger forøvrig merke til fargene til Bjørhovdens Bilruter -at den ene var lys gul er lett å se, men hva man skal kalle den andre er jeg ikke sikker på, den var vel rødlig -kanskje.. :) Foto: Jan Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Sep 14, 2018 19:36

Bilde
På dette bildet ser vi en Commer B-3024 1957 mod som er lassifisert som varebil klasse 1 hos veivesenet.. Bilen er en 3,5 tonns bil og med 2,266 liters bensinmotor uten oppgitt effekt.. Regnr er som man ser C-75301, skriver er fordi den ikke står oppført som avregistrert.. Siden den 22.05.1996 har bilen vært eid av Hallvard Røhne fra Stange, og der er den sikkert enda.. Var trolig ikke den mest vanlige lastebil i sin klasse her til lands denne bilen da den var ny.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 15, 2018 18:33

Bilde
Ja.. Hva skal man kalle denne her..? En transporthistorisk moped-farkost med lasteplan for frakt av noen melkespann og annet smågods.. En artig sak hvertfall, og jeg vet ikke noe mer om den, så hva slags type, årsmod osv får noen andre fortelle hvis noen vet mer.. I mellomtiden begynner vi på en ny side her på tråden.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest