Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Tir Apr 09, 2019 20:12

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig noe sjeldent utseende tippsemitrailer som var hjemmehørende i Danmark, og der hvertfall trekkvogna var ganske ny da bildet ble tatt.. Trekkvogna var en DAF FT 2600 DKB-360 1972 mod, og trolig hadde hytta på den en av de originale lakkfargene fra fabrikk kombinert med hvitt parti rundt grillen og hvitt tak.. Tralla er av ukjent men trolig dansk fabrikat og muligens et helbygd produkt.. Selv om dette kanskje ikke var de beste kjøretøyene ifht framkommelighet osv i og med at trekkvogna var en 4x2-bil, så har jeg inntrykk av at det fantes mange slike semitrailere i Danmark og også endel i Sverige med ulike typer trekkvogner.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Apr 10, 2019 13:36

Bilde
Her ser vi et bilde fra en brosjyre utgitt i 1966, og vi ser en typisk nederlandsk utseende og godt lastet DAF AS 1900 DS-490.. Årsmod på bilen var fra omtrent samme tid, og dette var en 6x2-bil som var blant de største modelleen man kunne få med denne hytta fra DAF.. Motoren hadde turbo og ga bilen 165 hk, noe som var det samme man hadde i de fleste av bussmodellene DAF TB 160 fra samme tid her til lands.. For en lastebil av denne størrelsen var vel ikke 165 hk noe som var veldig kraftig, men man får tenke på at dette var på 1960-tallet og samtidig i Nederland der det stort sett var flatt landskap.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Apr 12, 2019 18:29

Bilde
På dette bildet hentet fra en utgave av "DAF Trucks Magazine" utgitt i 1986 ser vi en flott tanksemitrailer som tilhørte det nederlandske transportfirmaet Verbrugge som opp gjennom årene har hatt mnage DAF-lastebiler.. Derfor finnes det en god del bilder av biler derfra, og i dette tilfellet ser vi en DAF FT 2800 DKXE-350 med årsmod rundt 1985.. Tidligere trodde jeg at DAF's F 2800-modeller som kom på markedet i 1973 som de første fra DAF med denne hytta gikk ut av produksjon i 1982 da DAF F 3300 kom på markedet.. Men slik var det ikke, DAF F 2800 ble fortsatt produsert noen år etter dette, blant annet med samme DKXE-motor som trekkvogna på bildet hadde og som ytte 288 hk.. Tralla som er med på bildet var trolig helbygd men av ukjent fabrikat.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Apr 13, 2019 06:12

Bilde
På detet bildet ser vi to generasjoner mellomstore lastebiler fra DAF som tilhørte transport og logistikkfirmaet Christian Salvesens nederlandske avdeling.. Firmaet var opprinnelig skotsk, og ble startet der i 1872 av nordmannen Christian Salvesen som hadde emigrert fra Mandal til Leith i Skottland. Firmaet drev med skipsmegling og senere hvalfangst, mens fra 1963 ble transport og logistikk hovedgeskjeften fram til firmaet ble oppkjøpt av Norbert Dentressangle i 2007.. Nok om det, fra venstre ser vi en DAF FA 65.210 med årsomd rundt 1993/1994, og deretter to ganske så like DAF FA 1700 DNT med årsmod rundt 1990, alle bilene med skappåbygg av ukjent fabrikat men som likevel så nokså like ut.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Apr 14, 2019 17:13

Bilde
I dag tar vi med et trykksak-bilde som er noe uskarpt men likevel ganske flott, og som viser en DAF FAS 95.380 W21-445 1988 mod demobil som var hjemmehørende i Sverige.. Bilen hadde plan og kapellpåbygg som var av ukjent men trolig svensk fabrikat, og så mye mer er ikke kjent rundt denne bilen.. Tror imidlertid at DAF satset relativt stort i Sverige når F 95-modellene kom høsten 1987 med en etterlengtet ny og langt mer moderne hytte enn den som hadde vært å få på de største DAF-lastebilene siden 1973.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 15, 2019 13:31

Bilde
Vi tar med et bilde av en nederlandsk militær tipp/dumper-bil i dag.. Det fantes jo flere typer flerhjuls og allhjulsdrevne DAF-lastebiler som ble levert til militære formål som denne, og av og til trøbler jeg litt med å huske de riktige modellbenevnelsene.. DAF YA 4440 var en av dem, men har inntrykk av at det var 4x4-biler.. Derfor er jeg litt usikker på hva denne bilen var for noe, men nå har jeg merket meg at isak som oftest har peiling på slikt, så kanskje han kan avklare dette.. Det ser jo ut til å være en 6x6-bil og slike biler eller noen lignende ble også levert til sivile formål etter hva jeg har sett i diverse brosjyrer o.l.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Man Apr 15, 2019 17:37

Torkil Ø skrev:Vi tar med et bilde av en nederlandsk militær tipp/dumper-bil i dag.. Det fantes jo flere typer flerhjuls og allhjulsdrevne DAF-lastebiler som ble levert til militære formål som denne, og av og til trøbler jeg litt med å huske de riktige modellbenevnelsene.. DAF YA 4440 var en av dem, men har inntrykk av at det var 4x4-biler.. Derfor er jeg litt usikker på hva denne bilen var for noe, men nå har jeg merket meg at isak som oftest har peiling på slikt, så kanskje han kan avklare dette.. Det ser jo ut til å være en 6x6-bil og slike biler eller noen lignende ble også levert til sivile formål etter hva jeg har sett i diverse brosjyrer o.l.. :)

YA4440 og YA4442 er 4x4 biler som det ble levert ca 12 000 stykk av i perioden 1977 til slutten av åttitallet. Bilen på bildet er en DAF YKZ2300 dumperversjon, produsert i 1983 i et antall av 171 stykk. Bilen hadde en sekssylindret DAF DHS825 dieselmotor som fordelte 247 hk ut til de tre drivakslingene bilen hadde. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 15, 2019 18:44

Jaha -se der ja, da fikk både jeg og alle andre et godt og informativt svar på det, så her er det bare å si mange takk.. Er likevel noe forundret at man så sent som i 1983 brukte den gamle fronten fra 1969/70 på disse bilene.. I 1983 hadde det jo vært svart plastgrill på de andre DAF 2300-modellene siden 1976.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Apr 16, 2019 16:58

Bilde
Vi tar med et bilde til av en allhjusdreven DAF-lastebil på denne siden om enn noe eldre enn den på innlegget over her.. På dette brosjyrebildet ser vi en stilig DAF AZ 1900 DH-420 tippbil med årsmod rundt 1970, og dette var en av de siste modellene som ble produsert fra DAF med denne type hytte, og de var iallefall i produksjon til 1972.. Rundt 1970 fikk modellen samme type DH-motor med 172 hk som de nye DAF F 2000-modellene hadde, tidligere hadde DAF AZ 1900 hatt DS-motor med turbo som ytte 165 hk.. En sivil og ikke militær bil dette med tipp og planpåbygg av ukjent fabrikat, og med på bildet var også en trekklinje-gravemaskin av ukjent fabrikat.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Apr 17, 2019 15:56

Bilde
Vi tar med et brosjyrebilde i dag også, og da dette bildet ble tatt hadde fotografen vært på en eller annen flyplass -trolig i Nederland.. Til venstre ser vi en semitrailer med årsmod rundt 1985 som kanskje drev med noe slags flyfrakt, og trekkvogna var en DAF FT 3300 DKX-325 med kort hytte og topsleeper.. Tralla og skappåbygget på denne var av ukjent fabrikat men så ut til å være relativt volumiøs, og det var vel også noe av årsaken til at man hadde valgt slik hytte til trekkvogna.. Som man kan se så tilhørte semitraileren det nederlandske transportfirmaet Emons Transport BV.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Forrige

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest