Yrkessjåførkurs hos Tuft Transportskole uke 15

Dette er tråden for de av dere som er lærlinger i transportfag, og som skal bli yrkessjåfører. Her kan det stilles spørsmål knyttet til det å være lærlig og transportfag.

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem

Yrkessjåførkurs hos Tuft Transportskole uke 15

Innlegg G8-C » Ons Feb 22, 2012 23:38

Har meldt meg på yrkessjåførkurs hos Tuft Transportskole som starter 10.april. Tok C der for 1,5 år siden, og fikk et godt inntrykk av skolen.

Kurset kjøres i samarbeid med NKI, og man slipper unna med 2 uker + 2 dager hos Tuft. Noen som har erfaring med dette kurset kontra 5 uker?
Brukerens avatar
G8-C
Hjelpemann

Innlegg G8-C » Tir Mar 06, 2012 18:20

Ser av mitt første innlegg at det kunne se ut som en annonse for Tuft & co, og det var det ikke ment som. :rødme:

Er det noen som har gått yrkessjåførkurset på denne skolen, enten denne varianten eller det opprinnelige kurset på 5 uker? Spent på hvordan opplegget er.

Satser på å begynne som sjåfør, helst kranbil, etter kurset.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Brukerens avatar
G8-C
Hjelpemann

Innlegg agrowheels » Tor Mar 29, 2012 23:11

Jada, eg tok kurset på 140 t der i november i fjor. Kjempegreier det. Men hadde nok gått for den varianten du skal ta, om det hadde vore mulig. Enklare å kombinere med evt jobb osv.. Lykke til på kurset og som yrkessjåfør når den tid kjem :)
Buy land, they're not making it anymore...
agrowheels
Veteran

Innlegg G8-C » Tir Apr 03, 2012 22:29

Takk for det!

Får håpe det dukker opp noen interessante jobber, de firmaene jeg har snakket med så langt sitter litt på gjerdet...
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Brukerens avatar
G8-C
Hjelpemann

Innlegg R-620 » Ons Apr 04, 2012 17:48

agrowheels var jo en kjekk mnd det, var det ikke det da? jeg var også på samme kurs som Mr.melk(agrowheels) "utflukter" var det og. jeg syns selv enkelte ting var litt god natt, men var også veldig mye lærerikt som man ellers ikke tenker over (hvertfall som fersk sjåfør) også når kurset er ferdig og teori prøve bestått så får du et sånt kult "sertfikat" det står yrkessjåførkompetansebevis tror jeg, ikke nok med det, det står til og med med grønn skrift med glitter i :D
syns selv en god del var veldig intressant, jeg ville aldri tatt det om igjen, men ser du vekk i fra prisen var det absolutt verdt å gå på :-)

får du hele kurset på 2 uker? og thats it? trodde det bare var 5 uker og helge kurs for de som må ta kurset når førerkortet fornyes?
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg G8-C » Ons Apr 04, 2012 20:46

Kurset er en blanding av innleveringer via NKI og oppmøte hos Tuft.

Holder på med de 2 første innleveringsoppgavene nå, har første samling på skolen den 10.april.
Læreboka er en murstein på 540 sider i A4-format. Synes en god del av innholdet er litt for likt klasse C boka, så satser på at opplegget på skolen blir bra.

Ser for øvrig at Tuft skal selge P270en sin (den gule skapbilen), håper det dukker opp noe spennende innen vi skal i gang med kjøringen.

Ellers håper jeg virkelig å plukke opp noen gode tips, har stort sett alt å lære om sjåføryrket! :)
Brukerens avatar
G8-C
Hjelpemann

Innlegg R-620 » Tor Apr 05, 2012 17:34

okei, høres forsovidt ut som en grei løsning, men selv er teori for tungt for meg! da syns jeg Dan Egil har en veldig fin måte å lære fra seg på en enkel måte. et godt råd er å begynne så smått med prøvene på teoritentamen.no de skal dere gå mye igjennom, også får dere sikkert en del teori prøver av Tuften som dere ofte skal løse hver for seg og i grupper.

når det gjelder kjøringen på kurset så er de veldig opphengt i økonomisk kjøring, se langt frem, riktig gir valg, økonomisk og miljøvennlig turtall ikke minst hvor mye du girer i løpet av de 2-4 turene dere skal på. også liker de veldig godt at du utnytter vekten av kjøretøyet, får bilen opp i fart og slipper gass pedalen med mindre den faller under lovlig aktuelle hastighet. men misforstå meg rett, det betyr ikke at du nødvendigvis må holde 60 hvis du er på en smal og uoversiktelig vei. de liker også at du skal kunne kjøre lengst mulig uten å måtte stoppe helt opp

lykke til på kurs og med prøve. teoriprøven hos biltilsynet ligner veldig på teoriprøven på klC du vil få en del spørsmål om strekninger du skal kjøre hvor langt du kommer før du er tom for kjøretid, hvor lang tid går det å kjøre fra a-b og du skal gjerne utnytte kjøre og hviletiden mest og best mulig uten å overstige lovlig kjøretid. det blir også en del LTP spørsmål og oppgaver, også litt om regelverket for tungtransport i utlandet, papirer du må ha med og hva du må ha i bilen ved kontroll i tollen osv
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg G8-C » Lør Apr 07, 2012 20:36

Da var forøvrig innleveringene på modul 1 bestått! :D

R-620: Jeg liker også Dan-Egil sin måte å presentere stoffet på, fokus på det som betyr noe!
Da jeg kjørte P270 med Sverre da jeg tok C var det stor fokus på det du nevner, men ble jo tross alt mest fokus på girvalg, fartstilpasning osv.

Må si jeg gleder meg til å starte opp igjen!
Brukerens avatar
G8-C
Hjelpemann

Innlegg R-620 » Lør Apr 07, 2012 22:34

men som Lars-Erik sa til meg når jeg begynte på kurset igjen, de kunne ikke lære vekk alt på en gang når jeg tok C, men på sertfikatet vil de jo helst få deg gjennom det å lære deg det grunnleggende, nå blir det jo etterutdaning med litt enkle tips og triks for å gjøre kjøringen du lærte enda bedre :)
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg agrowheels » Søn Apr 08, 2012 14:14

R-620 skrev:agrowheels var jo en kjekk mnd det, var det ikke det da? jeg var også på samme kurs som Mr.melk(agrowheels) "utflukter" var det og. jeg syns selv enkelte ting var litt god natt, men var også veldig mye lærerikt som man ellers ikke tenker over (hvertfall som fersk sjåfør) også når kurset er ferdig og teori prøve bestått så får du et sånt kult "sertfikat" det står yrkessjåførkompetansebevis tror jeg, ikke nok med det, det står til og med med grønn skrift med glitter i :D
syns selv en god del var veldig intressant, jeg ville aldri tatt det om igjen, men ser du vekk i fra prisen var det absolutt verdt å gå på :-)

får du hele kurset på 2 uker? og thats it? trodde det bare var 5 uker og helge kurs for de som må ta kurset når førerkortet fornyes?

Ja det er/var eit stort pluss, at me fekk lufta oss litt å reiste rundt på div besøk osv.. Grei avveksling frå klasserommet :)
agrowheels
Veteran

Innlegg G8-C » Søn Apr 08, 2012 16:50

Blir mange spørsmål her, men, hvordan ble "transportoppdragene" utført? Ble det å kjøre rundt med den vanlige betongrør/betongkloss/pukksekk- lasten, eller var det "ordentlig" last?
Brukerens avatar
G8-C
Hjelpemann

Innlegg agrowheels » Søn Apr 08, 2012 20:10

G8-C, kan berre svara for meg sjøl, og då var det den sorten du nevner.. :) Men du får sikkert lov å ta med ei palle og pallejekk om du vil :knegg:
agrowheels
Veteran

Innlegg G8-C » Søn Apr 08, 2012 21:01

agrowheels:Husker jeg ikke feil stod en pallejekk bak i skapet i P270 på alle turene :flire:
Brukerens avatar
G8-C
Hjelpemann

Innlegg G8-C » Man Mai 07, 2012 20:29

Da ble kjøringen på modul 6 gjennomført sist torsdag og fredag med denne bilen:

Bilde

Totalvekt distribusjonsoppdrag: 23.5 tonn
Rute:
Torsdag: Nyborg - Arna (RV276 Garnes) - Nyborg (E16)

Fredag: Nyborg - Asko Vest (E16/Rv580) - Coop Nesstun (Rv580) - Nyborg (E39)

Totalvekt langtransportoppdrag: 19 tonn
Rute: Nyborg - Mongstad (E39/Rv57) Rema 1000 Hylkje - Nyborg

Og i dag ble det eksamen hos Statens Vegvesen på Spelhaugen i Fyllingsdalen, med resultat bestått. 8-)

Så nå er jeg offisielt yrkessjåfør! :D
Brukerens avatar
G8-C
Hjelpemann

Innlegg tifa123 » Tor Jan 17, 2013 00:35

hvordan er dette kurset lagt opp hos tuft transport skole satser på og ta klasse ce etter jeg er ferdig med klasse b neon som vet hvordan opplegget er er dan egil god og lære i fra seg til elever
liker og ver med venner og liker og skru og liker og skru lastebil og båt og alt med motor

lært å krabbe lært å gå lært å lige scania med V8 å
tifa123
Sykkelbud

Neste

Gå til Lærlinger- og utdanningstråden

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest