Frank's transporthistorie opp fra skuffer og skoesker.....

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, heilertsen, Trailer Raymond, Torkil Ø

Frank's transporthistorie opp fra skuffer og skoesker.....

Innlegg NeooplanN138Frank » Man Jan 02, 2012 22:56

...burde jo passe på denne tråden. Har haugevis av bilder og negativer som dukker opp overalt... Kjøpte på begynnelsen av 1980 tallet et knuslete "pocketkamera", og trodde selvsagt at jeg skulle få verdens fineste bilder med dette. Men pytt, bildene ble kanondårlige, men nå mange år etter, er jeg tross alt glad for hva som dukker opp når scanneren går....

Begynner med en av datidens "superbusser" som dukket opp i Kristiansand.

TS17110 var en buss som da den var ny (registrert 24/10-1980) var den en flott og spesiell turbuss. Den ble levert som buss # 5341 til HSD Bilane avdeling Norheimsund, bygget hos Repstad Karosserifabrikk i Søgne som byggenummer 2522 og fikk modellbetegnelse “Jubileum”, fikk navnet da den ble levert i året da HSD ble 100 år.. Bussen er bygget på et Scania BR116S chassis, og fikk montert det “berømte” løfteboggiesystemet med wire for å heve akslingen som Repstad fikk påmontert foran den opprindelige akslingen fra Scania. Dette gjorde at bussen kunne kjøre på veger med 8tonns max akseltrykk….. Visstnok noe “herk” som ble demontert etter noen år, og bussen fikk rom for mere bagasje der løfteakslingen hadde plass før. Bussen var også på forsiden av “Rutebiltidende” i en reklame fra Norsk Scania der de kunne fortelle at deres busser nå kunne kjøre på veger med 8tonns akseltrykk. Bussen var også den første buss i HSD Bilane som ble “modernisert” i utseendet. Det vil si, HSD Bilane var rød nede og kittgråhvit oppe. Den kittgråhvite fargen smøg seg ned på det røde på bussens side i form av en tjukk og en litt tynnere stripe på siden og på hekken. Johan Eeg som var HSD direktør, og avtroppende i jubileumsåret, visste ikke om denne nye lakkeringen av bussene, og var meget skuffet da han på sin avskjedsrunde til alle avdelinger i konsernet fikk se buss # 5341 i garasjen i Norheimsund. “Ja, ja, jeg vet nu at den moderne tiden er i ferd med å innhente også oss i HSD, men kunne dere ikke vente med slikt fanteri inntil jeg hadde gått av…?”, var Eeg’s kommentar da han så bussen i Norheimsund. Dette var nå egentlig noe alle fryktet at han skulle se, så bussen var gjemt bort i en avsides krok, men Eeg ville ta et siste farvell med ALT, og da fikk han se “elendigheten” med de “nye” stripene….. Bussen ble senere solgt og ombygd til campingbuss, solgt igjen og lakkert blå, skulle vært eu-godkjent 31/10-2010, er ikke avregistrert.....

Slik så bussen ut da den ble levert i 1980. Bildet er tatt tidlig på sommeren 1984
Bilde
Litt senere på sommeren 1984 har bussen blitt "modernisert" nok en gang....
Bilde
Typisk tidlig 80'tall - masse skryt på bakruta hva som finnes ombord....
Bilde
Sist endret av NeooplanN138Frank den Søn Jan 29, 2012 00:50, endret 4 ganger.
NeooplanN138Frank
Lærling
 
Innlegg: 284
Registrert: Fre Feb 08, 2008 05:24

Re: Frank's transporthistorie opp fra skuffer og skoesker...

Innlegg DeLutte » Tir Jan 03, 2012 00:40

Denne tråden skal jeg følge med på. Her vil en nok finne bilder med rikelig omtale og bakgrunnstoff :)

De Lutte
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4503
Registrert: Søn Des 02, 2007 00:39
Bosted: Bryne

Innlegg NeooplanN138Frank » Tir Jan 03, 2012 02:00

Neste tema fra meg får vel bli "Fiat"....
AD67023 var en av flere Iveco distribusjonsbiler som ble innkjøpt av Moss og Omland Bilruter. Iveco 60.11 bil med påbygg fra CargoVan. Bilen fikk ikke noe langt liv, den er en 1990 modell og avregistrert 17/3-1999.
Bilde
Nest ut er nok eneste i sitt slag i Norge.... Fiat 315 hekkmotorisert busschassis med karosseri fra DeltaPlan. Bussen er en DeltaPlan "Mini" med med byggenummer 240461 og dette byggenummer får jeg ikke til å stemme med Delta sin "normale" byggenummerserie. den begynte på 145000/146000 i den tiden, men pytt, finnes sikkert en logisk forklaring på det.... Bussen er registrert 29/11-1980 og Bislet Bilutleie er første eier. Fra 3/6-1985 er bussen eid av Bilexpo Gardermoen, og jeg vet at den siden er ombyggget til campingbuss. Bussen er avregistrert 22/10-2002.
Bilde

Bilde

Neste bil ut er en bil med farger fra Østerdal Billag. Finner ikke denne igjen på noen lister over selskapets biler, så oprindelsen er for meg fortsatt et "mysterium". Men uansett, mitt bilde er tatt i Oslo sent på 80' tallet, da er bilen eiet av et orkester. Har sett bilde av bilen etter dette og da er den rimelig svart, orkesteret som brukte den da, kan nok legges i samme fargekategori....
Bilen er en 1977 modell Fiat 65 NC og er avregistrert 27/12/2002.

Bilde
Så hopper vi over til Bergen. Der kjøpte Bilruta Fana-Os-Milde i 1987 en Iveco 79.14 varebil som fikk internnummer 62. Da FOM gikk inn i PAN Trafikk, beholt den sitt internnummer. Bilen er avregistrert siden 17/7-2008

Bilde

Til sist en skikkelig sjelden buss. Grimstad og Omegn Bilruter kjøpte inn et Fiat 80 NC Diesel chassis med det jeg kaller for akslinger fra Sveits.... Dere ser nok hva jeg mener... De sendte lastebilunderstellet med ferdig front til Føreland Karosserifabrikk i Øvrebø, og fikk tilbake en rimelig spesiell buss. Føreland byggde to nokså like busser, denne PC32483 med Føreland byggenummer 354 og registrert 9/4-1974 og en til som gikk til Kongsgårdheimen “Kongsbo“ i Kristiansand i 1975 (PN33975 Fiat NC81CD – byggnr 379)
Bilde
Bilde

På mitt bilde fra 1994 har bussen gått fra å være idrettslagsbuss til å bli ombygd til campingbuss. Bussen er nok “død” nå, avregistrert 4/8-2008
NeooplanN138Frank
Lærling
 
Innlegg: 284
Registrert: Fre Feb 08, 2008 05:24

Innlegg NeooplanN138Frank » Tir Jan 03, 2012 15:40

Det er ikke allverden lastebiler jeg har bilder av, men noen ble det jo tatt bilder av likevel. Øst Telemark Rutebilselskap hadde på begynnelsen av 90'tallet en hel masse kjøretøy plassert i bakgården på anlegget i Notodden. Der sto det mye rart, gamle lastebiler, busser og det var tydelig at intet skulle skrotes.....

H-44034 er en Scania Vabis 56 fra 1963 (chassisnr 357261) avregistrert 10/11-1994.

Bilde

H-44552 er en Scania-Vabis 76 fra 1965 (chassisnr 424620) , også denne avregistrert 10/11-1994.

Bilde
Denne siste fant jeg ikke ut noe om, men dette fixer vel expertisen i forumet ut bra fort kjenner jeg dere rett….
Bilde
NSB Biltrafikk/Nettbuss overtok ØTR og da hadde man en sjau med å få fraktet alt “skrotet” til Bråthen sin lastebilopphugging i Hokksund. Tenk hva man kunne solgt “skrotet” for i dag…….
NeooplanN138Frank
Lærling
 
Innlegg: 284
Registrert: Fre Feb 08, 2008 05:24

Innlegg Torkil Ø » Tir Jan 03, 2012 18:25

Flotte bilder Frank, skulle gjerne vært og sett ØTA/ØTR's vognpark på den tiden, ser ut som det var mye "godsaker" der.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 10132
Registrert: Tor Aug 26, 2010 05:02
Bosted: Drammen

Innlegg NeooplanN138Frank » Ons Jan 04, 2012 03:06

Når vi er inne på ØTA/ØTR, så får jeg ta dere med på en liten runde på "plassen" og vise dere litt annet som var parkert på ØTR i Notodden.....

KT30825 Mercedes Benz O-309 D- Brei WDB31338910373583-1980 15/2-1980. Avregistrert 10/8-1999. Om denne er et bruktkjøp eller kjøpt som ex demobuss, er jeg usikker på. Det finnes en “haug” av Mercedes “Dusseldorfer” (altså MB O-309D) busser rundt om i Norge med denne fargen og stipene, så det er jo også mulig at B.O.Steen fikk inn et antall likt lakkerte busser til Norge av varianten. Noen som vet…?
Bilde
ØTR # 42 KZ23807 Scania B11163 chassisnr 528271 VBK M42:45131-1976, levert ØTA 16/12-1978, registrert 29/12-78.Avregistrert 29/9-1994. Tar jeg ikke helt feil er bildet mitt tatt hos Terje Granheim noen år senere, og der mener jeg å huske at bussen fortsatt står den dag i dag...
Bilde
ØTR # ?? KZ26569 Scania B11163 chassisnr 1870401 VBK M42:45463-1978, levert 20/12-78, registrert 18/12-78. Avregistrert 2/10-1998. Denne ingikk i en serie ØTR bestilling hos VBK; KZ26560 Volvo B5860, KZ26568 Scania B11163 og KZ 26575 Volvo B5860.
Bilde
ØTR # 32 NV10514 Scania B11063 chassisnr 525359 Denne kombien er bygget I Kristiansund, byggenummer der er ukjent men den har VBK Horten byggenummer 3919, registrert 17/6-1971. På mitt bilde fra ca 1992/3er bussen avregistrert og da trodde jeg nok at bussen “sang” på siste verset. Men ukrutt fra Nordmørskysten fårgår visstnok ikke så lett….Sist EU godkjent 30/6-2011 og fortsatt registrert
Bilde
ØTR # 37 NV19295 Volvo B5865 chassisnr 7464 VBK M42HT:4787-1975, registrert 23/12-75, avregistrert 30/7 1997. På mitt bilde har bussen blitt lakkert hvit og har fått beholde det røde "magebeltet...". Denne bussen kom til ØTR sammen med # 36 NV19292 Scania BR85 VBK M42HT, # 38 NV19294 Volvo B5865 og 39 NV19295 Volvo B5865 alle VBK M42HT.
Bilde
NV22683 Mercedes Benz O-309D WDB31338610329146-1978 avregistrert 30/11-1994
Bilde
De over viste busser var de som sto på plassen til ØTR da jeg var på besøk grytidlig en morgen tidlig på 90' tallet. Nedenfornevnte busser er et par jeg fant i Oslo, en solgt ut av selskapet, og neste på expressbusstur en fredag da man trengte litt ekstra hjelp på ruta....
NV15169 Volvo B58 chassisnr 5200 Avregistrert 20/2-2002
Bilde
NV18506 Volvo B58 chassisnr 5501 avregistrert 17/1-1997
Bilde

Er jo litt morsomt å se at bussene NV18506 og NV19295 må være noe av det eldste og mest spesilelle som har kjørt som suppleringsbusser til det som en gang skulle bli til det vi i dag kjenner som TimeEkspessen" til Nettbuss. Brødrene som kom på å sette i gang denne galskapen, visste ikke nok ikke at de skjøt gullfuglen, og det visste nok ei heller Nettbuss da de kjøpte opp ØTA og "Timebuss" konseptet heller...... Man skal jo ha litt flax av og til....
NeooplanN138Frank
Lærling
 
Innlegg: 284
Registrert: Fre Feb 08, 2008 05:24

Innlegg tore-buss » Ons Jan 04, 2012 08:56

Hei Frank!

Den Hvite Volvo B58 NV15169, med VBK Karosseri du har bilde av der.
Er denne solgt ny til Telemark eller er dette en tidlgere SAS/Bråthens safe Flybuss.
Vi hadde nemlig Broren til denn, NV15168. Denne kjøpte vi av SAS Br. Flybusser i Oslo. Jeg trodde denne hadde vært solgt ny til dem iom at de hadde flere av disse bussene som var like.?

Husker jeg var på Tusenfryd med en skoleklasse og parkerte oppe i bakken der, Læreren som var med noterte seg NV nr: og de første talla på hånda si for og huske hvilken buss de skulle med hjem igjen, men da måtte jeg be han og ta med det siste også for forran meg i bakken så sto da Denne Hvite Volvoen. :) (Det er ikke alltid de ser hva for farge det er på bussene se) :roll: :flire:

Bilde av Vår Volvo B58.
Bilde
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 371
Registrert: Ons Des 17, 2008 21:08
Bosted: Rolvsøy-Østfold

Innlegg Torkil Ø » Ons Jan 04, 2012 12:52

I følge VBK-listene ble både NV 15168 og NV 15169 solgt ny til Øst Telemark Automobilselskap -senere Øst Telemark Rutebilselskap :)
Og kombinertbussen (Scania B110) var nok sikkert levert fra Kristiansund Lettmetall ja, da mange kombinertbusser med VBK-karosseri ble bygget der.. Og at "ukrutt" fra Nordmørskysten ikke forgår så lett kan jeg skrive under på :flire:
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 10132
Registrert: Tor Aug 26, 2010 05:02
Bosted: Drammen

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 05, 2012 15:00

NeooplanN138Frank skrev:Det er ikke allverden lastebiler jeg har bilder av, men noen ble det jo tatt bilder av likevel. Øst Telemark Rutebilselskap hadde på begynnelsen av 90'tallet en hel masse kjøretøy plassert i bakgården på anlegget i Notodden. Der sto det mye rart, gamle lastebiler, busser og det var tydelig at intet skulle skrotes.....

H-44034 er en Scania Vabis 56 fra 1963 (chassisnr 357261) avregistrert 10/11-1994.



H-44552 er en Scania-Vabis 76 fra 1965 (chassisnr 424620) , også denne avregistrert 10/11-1994.
Denne siste fant jeg ikke ut noe om, men dette fixer vel expertisen i forumet ut bra fort kjenner jeg dere rett….
Bilde
NSB Biltrafikk/Nettbuss overtok ØTR og da hadde man en sjau med å få fraktet alt “skrotet” til Bråthen sin lastebilopphugging i Hokksund. Tenk hva man kunne solgt “skrotet” for i dag…….

Har om ikke annet funnet ut at denne Scania-Vabis LBS76'n hadde regnr H-44554 da den var i bruk hos ØTA/ØTR, årsmod vet jeg ikke.. :)
Sist endret av Torkil Ø den Fre Jan 06, 2012 00:59, endret 1 gang
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 10132
Registrert: Tor Aug 26, 2010 05:02
Bosted: Drammen

Innlegg NeooplanN138Frank » Tor Jan 05, 2012 16:42

Da er dette H-44554, Scania-Vabis LBS76 chassisnr 426885, registrert 1965, avregistrert 7/1-1991. Kan jo passe det da mitt bilde et tatt ikke lenge etter avregistreringen. Frank
NeooplanN138Frank
Lærling
 
Innlegg: 284
Registrert: Fre Feb 08, 2008 05:24

Innlegg NeooplanN138Frank » Tor Jan 05, 2012 22:39

Bilen jeg viser bilde av nå, har irritert meg omtrent siden jeg tok det....

Det er vel en plass mellom 1993 - 95 at bildet er tatt. Jeg er på tur sørover etter å ha tatt en biltur fra Oslo, gjennom Østerdal, var innom Tynset, Røros, Trondheim, Levanger og valgte annen rute hjemover. Da jeg hadde godt med tid, såg avkjøringa til Nerskogen, tok jeg av og havna laaangt oppå fjellet der det var mere snaufjell enn skogsvekst å finne. Og BINGO! Like ved vegen fant jeg Nerskogruta sin heimplass. Parkerte bilen og gikk ut i blåsten.. Det som irriterte mere enn vinden, var ei illsint og diger bikkje som dreiv på litt bortenfor - godt lenket fast i en kjetting som bråkte og klang like ille som bikkja... Da fikk det heller så være at det sto noen fotoobjekter i og vedsiden av garasjen der "udyret" sto og gnall.... Mercedes lastebil lik den på bildet - men såg "original" ut, og fikk vel litt syn på noe annet gammelt fra Mercedes som sto i og ved siden av garasjen på tunet....

Ettersom mitt besøk ble av den kortvarige slaget, fikk jeg ikke sett nermere på bilen jeg tok bilde av. Men uansett, en snåling er det jo.... Mercedes Benz udistutabelt, men hvorfor ta hjem fra tyskland et chassis der alt er på plass undtagen førerhytta, for så å ikke lage buss av det, men få en karosserifabrikk til å snekre sammen et førerhus på en bil som jo kan leveres med nettop noe slikt.... ?
Bilde

Her er bildet, og denne håper jeg står der fortsatt i nærheten av Nerskogen Skisenter på fjellet ovenfor Rennebu langs FV-512...
NeooplanN138Frank
Lærling
 
Innlegg: 284
Registrert: Fre Feb 08, 2008 05:24

Innlegg NeooplanN138Frank » Søn Jan 08, 2012 17:55

Neste bidrag med bilder kommer fra en av sjefene i Interbus i Stockholm. Han kontaktet meg for flere år siden og bad om å få min postadresse, og i postkassa ramla det ned noen herlige bilder med busser fra “Stockholms Turistbussar”, et av selskapene som etterhvert ble til Interbus.
Først et gruppebilde der vi ser to Scania CR busser, en Mercedes Benz midibuss og bak den en Scania med karosseri fra Vetter Fahtzeug und Karosserifabrik i Tyskland. Dette var en buss Scania skulle selge som en originalbygget buss, betegnelsen var Scania CR110T (T for Turist), men det ble levert kun 9 stykk til kunder før man fant ut at man ikke traff blink med prosjektet…
Bilde
Ettersom jeg nå nevner Scania og 9 stykk byggde CR110T, regner jeg ned at noen ble litt nyskjerrig på hva dette var for noe. Her kommer svaret i form av litt data på et ark fra Scania fra 1969.
Bilde
...og jada, bildet ble stort og det slik at teksten kan nytes og leses....;-)Et par “gruppebilder” til…
To Scania CR145 og igjen den lille Autokori Mercedesen.
Bilde
Oppstilling utenfor et Grand Hotel i Stockholm, og det er jo her man ofte ser turistbusser om sommeren, klar for å ta gjester på sightseeing, transfer eller bussreise til neste by. I 1974 feiret Grand Hotel Stockholm 100 år, derav “pynten” som henger på fasaden
Bilde

Vi hopper litt frem i tid, til da Stockholms Turistbussar AB fikk levert sine siste busser før alt ble til Interbus AS. Disse tre Neoplan N-116/2 Citylinere er de siste busser som leveres til STAB, året er 1984. På bildet er buss # 98, LYS634 med chnr 8410358, #99, LWE684 med chnr 8410350 og LPU724, chnr 8410357, alle registrert november 1984. Sistnevnte buss har rett og slett “forsvunnet”, ingen kan si om bussen er levert tilbake, stjålet, brent opp eller vært utsatt for en ulykke. Men borte ble den og regnummeret er brukt på nytt på en personbil registrert i 1988. I sverige blir et regnummer brukt på nytt etter et visst antall år på et annet kjøretøy når det er klart at fex bussen til STAB ikke kommer til “å gjøre krav” på nummeret.

Bilde

A 177 er en Scania CR145 65 med chnr 541711, registrert 4/5-1972, fikk navnet “Höder” og hadde # 982>82 I STAB. Bussen var med i Scania sitt “skrytebilde” fra 1972 og her ser vi bussen har gammelt regnummer, men det er også lastebiler på bildet som har fått de “nye” regskiltene. “Höder” fikk senere nytt regskilt;ECE033 og bussen er skrotet i 1981.
Bilde
Bilde
Bilde
BPJ937 STACB # 995>95 “Oden”. Scania CR145TX65 chnr 543988, 1977 modell. Solgt ut av STAB i 1985.
Bilde
Bilde
BWK200 # 80 “Idun” Mercedes Benz LPO608D chnr WDB31408510868355 Autokori OY karosseri fra 1973, "Heimer" er bussen ved siden av, bilde av denne kommer lengre ned...
Bilde
ECE033 ser vi bilder av over som regnr A 177 og EMX503 som står ved siden av er # 986 “Od”, Scania CR145T65 med chnr 542123 fra 1973
Bilde
GNE487 # 989>89 „Hild”, Scania CR85T49 chnr 542101 og regga 6/4-1973. Solgt og lastebilregistrert og ombygget til “husbuss”. Avregistrert 17/12-2008.
Bilde
GNM406 tilhørte et av de andre selskapene i same konsern som eide STAB, AB Katrineholms Omnibustrafik med int# 381 “Skade” sto som første eier og bussen fikk først regnummer D 536, GNM406 kom på senere tidspukt, så overflyttet til nok et selskap i samme eiergruppe, Södermanlands Läns Trafik AB med. # 790 der. Bussen er Scania CR145L65 chnr 541712 fra 1972
Bilde
Bilde
HLK483 finn først # 990 „Heimer” hos STAB, senere til Katrineholm med # 990 og flyttet videre til SLT med # 794 der. Scania CR145LT65 chnr 542508 regga 18/4-1974. Denne ble solgt og ombygd til dyretransporter og lastebilregistrert.
Bilde
Bilde
Sånn, nok busser fra broderlandet i denne omgang..... Har byttet ut noen av mine scanner med samme bilder funnet i Scanias egen bildedatabank.
NeooplanN138Frank
Lærling
 
Innlegg: 284
Registrert: Fre Feb 08, 2008 05:24

Innlegg NeooplanN138Frank » Tir Jan 10, 2012 02:26

I 1985 var det NRF (Norges Rutebileier Forbund) sitt landsmøte iKristiandand S. Det var også alltid "bussutstilling" i forbindelse med landsmøtene til NRF, og dette skjedde altså "rett under nesa" på meg da jeg bodde i byen da det foregikk. Selv visste jeg ikke at dette "sirkuset" kom til byen, oppdaget plutselig en dag en strøm av nye busser som kom til byen, og jeg fulgte etter. Havna da i "Tresse" som det heter lokalt, like ved gamle festningen i byen. Og jeg var på plass de tre dagene det foregikk, med fotoapparat i lomma må vite.... MEN tror dere jeg tok mye bilder...? NEIDA !!!! På den tiden turte jeg ikke ta bilder av noe så snålt som av en buss om det var folk i nærheten, hva skulle de vel tro om en snåling som tok bilder av busser.... ;-P Vel, jeg dristet meg til å ta etpar bilder på utstillingsområdet, og det første var av denne;
Bilde
Ei nydelig lakkert vogn til Grimstad og Omegn Bilruter, DE36539, Mercedes Benz O-303 15 RHD registrert 28/5-1985. Lommedalsbussen av samme type, BN13105 regga 23/5 står ved siden av, men den tok jeg ikkke bilde av da jeg trodde den ikke fikk plass "inni" pocketkameraet mitt. En ting var å se inni "linsa", men man fikk så mye mere "natur" med rundt objektet, og skuffelsen var alltids like stor da man trodde man hadde tatt bilde av en buss veeeeldig nerme...... Men pytt, Bussen på bildet ble overtatt av ATS (Aust Agder Trafikkselskap) og lakkert HVIT.
Før ATS lakkerte henne hvit, så hun slik ut i "nytt" selskap.
Bilde
DE36539 er avregistrert 19/11-2002 og sannsynligvis exportert. BN13105 avregga 17/12-1997, sikkert exportert den også.... Noen år senere fikk jeg knipsa BN13105, og da så hun slik ut;
Bilde
Som et kuriosa, så dukket hun opp igjen på en utstilling, da på Hellerudsletta, det kan vel ha vært i 1992/93 en gang. Da var hun på VBK sin stand som et eksempel på at VBK tok på seg oppdrag å modernisere gamle og slitne busser. Litt rart at man trenger oppussing etter mindre enn 10 år, men så fikk man i alle fall "up to date" setetrekk på bussen, samt ny lakkering....
Bilde
Den andre bussen jeg turde å ta bilde av, var Haga Express # 18. Mercedes Benz O-303 10R-ÜE med lekkert karosseri Fra Jonckheere. Jubilee P50 "Club" med byggnr 19282. Denne var regga 22/1-1985, så importøren av karosseriet fikk låne bussen for å vise frem en flott konferansebuss, med alt dertilhørende utstyr ombord.
Bilde
Bussen ble siden solgt til Bragstad Buss som gikk inn i Steinkjerbuss, og derfra ble bussen solgt til Skjåvik i Finnmark. Avregistrert 27/3-2007 og det forundrer meg ikke om bussen ble skysset over grensa til Russland.
NeooplanN138Frank
Lærling
 
Innlegg: 284
Registrert: Fre Feb 08, 2008 05:24

Innlegg NeooplanN138Frank » Ons Jan 11, 2012 01:33

Sist endret av NeooplanN138Frank den Søn Apr 15, 2012 01:50, endret 2 ganger.
NeooplanN138Frank
Lærling
 
Innlegg: 284
Registrert: Fre Feb 08, 2008 05:24

Innlegg NeooplanN138Frank » Tor Jan 12, 2012 00:42

Sist endret av NeooplanN138Frank den Søn Apr 15, 2012 01:51, endret 2 ganger.
NeooplanN138Frank
Lærling
 
Innlegg: 284
Registrert: Fre Feb 08, 2008 05:24

Neste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: vabis76 og 14 gjester