VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 15, 2019 16:22

Bilde
Da starter vi ny side her på VBK-tråden igjen, og det gjør vi med et flott leveransebilde av en stilig Volvo B57-60 1967 mod som ble levert som byggnr 2504 fra VBK til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap med hovedadresse i Hammerfest.. Bussen ble levert i mai 1967 og hadde M1965-karosseri fra VBK med ukjent antall sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert på regnr Y-861 den 06.06.1967.. Hvor lenge bussen var i bruk og i FFR's eie etter dette er derimot ukjent. Finner ingen andre regnr på bussen og på veiesenets nettside er det heller ingen opplysninger om den, så da kan det tenkes at FFR utrangerte og avregistrerte denne bussen før 1981.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24015
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Kjella » Man Apr 15, 2019 18:57

Torkil Ø skrev:Da starter vi ny side her på VBK-tråden igjen, og det gjør vi med et flott leveransebilde av en stilig Volvo B57-60 1967 mod som ble levert som byggnr 2504 fra VBK til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap med hovedadresse i Hammerfest.. Bussen ble levert i mai 1967 og hadde M1965-karosseri fra VBK med ukjent antall sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert på regnr Y-861 den 06.06.1967.. Hvor lenge bussen var i bruk og i FFR's eie etter dette er derimot ukjent. Finner ingen andre regnr på bussen og på veiesenets nettside er det heller ingen opplysninger om den, så da kan det tenkes at FFR utrangerte og avregistrerte denne bussen før 1981.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

FFR hadde mange slike, men nr virket kjent. Tror den kan ha vert stasjonert i Lakselv....
Kjella
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 582
Registrert: Fre Okt 23, 2009 22:12

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 15, 2019 22:37

Ja hvor den var stasjonert kommer ikke fram av bussdatabasen, men at FFR hadde flere slike busser er helt sikkert.. Det har vi sett eksempel på tidligere her på tråden, og hvis jeg husker riktig i farten så var Y-861 over her den første av i alt fire slike busser levert til FFR i mai og juni 1967.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24015
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Apr 16, 2019 14:23

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden viser en stilig Scania BF80-59 1974 mod som ble levert som byggnr 4546 fra VBK til Johns. Treiders Bilsentral på Nesodden den 19.09 samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, det var 46 sitte og 25 stplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Drøbak på regnr BC 26225 den 26.09.1974.. Deretter ble bussen værende hos Treiders i noe over 16 år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 13.11.1990.. Ifølge RHF's bussdatabase skal bussen ha blitt eksportert ut av landet etter den tid, men er ikke sikker på hvor den endte opp.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24015
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Apr 17, 2019 15:04

Bilde
Bilde
I dag tar vi med to leveransebilder som er litt uskarpe og som viser en flott Volvo BB57-60 1977 mod som var den ene av 15 slike busser som ble levert til NORAD i løpet av oktober og november samme år.. Bussene hadde byggnr mellom 45260 og 45264 fra VBK, og alle hadde M42-karosseri fra VBK med ekstra mange luftevinduer på sidene i og med at bussen skulle gå i sydlige og varme strøk.. Nettoppp derfor var det også laget ekstra lufting for frontmotorene i disse bussene i fronten på karosseriene over grillpartiet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24015
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Apr 18, 2019 14:04

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden er ganske flotte, og viser en stilig Volvo B10M-60 1980 mod som ble levert som byggnr 45763 fra VBK til A/S Lofoten Trafikklag, og det kan se ut til at dette var den første Volvo B10M til LT.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, det var 48 sitte og 21 ståplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 27972 den 06.08.1980.. Deretter var bussen i bruk hos Lofoten Trafikklag fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 03.10.1996.. På det nederste bildet ser vi også litt av en velholdt Volvo N86 lastebile, det er vanskelig å tyde hele regnr på den, får det til å bli LH 30747, men det stemmer ikke ifølge veivesenet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24015
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Apr 19, 2019 16:06

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott DAF TB 160 DT-605 1973 mod som ble levert som byggnr 4432 fra VBK til A/S De Blå Østfoldbusser i Skiptvet i januar 1974.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, det var 49 sitte og 15 ståplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Moss på regnr AX 20205 den 22.01.1974.. Den 09.02.1978 skjedde en omregistrering innad i selskapet, deretter ble bussen overtatt av A/S Østfoldrutene i 1983 i forbindelse med at DBØ ble oppløst. Uten å bli omregistrert til Østfoldrutene ble bussen værende der fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 24.01.1986.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24015
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Apr 20, 2019 12:53

Bilde
Bilde
I dag tar vi med to leveransebilder av en velkjent buss for u.t, og dette var en flott Mercedes O305-55 1980 mod som ble levert som byggnr 45751 fra VBK til Kristiansund Frei Billag A/S i Kristiansund der den fikk internnr 79.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK, det var 39 sitte og 24 ståplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Kristiansund på regnr UX 26739 den 31.03.1980.. Bussen var dessuten den første av flere slike levert til KFB, det ble levert en til samtidig, og det øverste av disse to bildene er lagt ut på KFB-tråden for lenge siden -det nederste kan jeg ikke huske har vært vist før.. Bussen ble værende lenge som by og skolebuss i Kristiansund og dels på Frei -i rute til Åndalsnes tror jeg aldri dne gikk selv om det stod i destinasjonskassa da leveransebildene ble tatt.. Både Nordmøre Trafikkselskap, HOB Møre og til slutt Nettbuss Møre var eier av bussen etter KFB, sistnevnte fra den 22.06.2001.. Etter nesten 22 års bruk ble bussen utrangert og avregistrert for godt den 12.02.2002, og deretter sendt på eksport.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24015
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Apr 21, 2019 10:51

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en flott DAF MB 200 DKL-600 1978 mod som ble levert som byggnr 45352 til A/S Hamar og Omland Bilruter i Hamar i februar samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, det var 52 sitte og 18 ståplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Hamar på regnr FS 39688 den 10.02.1978.. Etter dette ble bussen værende hos HOB så lenge HOB eksistrerte (1995) og enda litt lenger da den ble utrangert og avregistrert for godt den 23.11.1998.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24015
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 22, 2019 08:50

Bilde
I dag tar vi med et bilde av en buss som det ikke finnes leveransebilder av, men Tore Jensen har tatt bilde av den i sin tid, så da tar vi med det istedet.. Bussen var en flott DAF MB 200 DKTL-600 1983 mod som er litt spesiell da den var bygd hos VBK i Herning i Danmark etter at bussproduksjonen i Horten ble nedlagt i 1982. I tillegg er dette en av de absolutt siste bussene som ble bygd i Danmark også før VBK la ned bussproduksjonen der i løpet av 1983.. Bussen hadde M500-karosseri fra VBK med byggnr 46130, og som første eier står Ludvig Paulsens Bilruter A/S i Horten oppført i RHF's bussdatabase. Der står det også at Rutebilene Øybuss A/S i Tønsberg overtok bussen samme år som den var ny -altså i 1983, og det var Øybuss som var eier av bussen da bildet ble tatt og mesteparten av tiden bussen var i drift.. Bussen med 45 sitte og 36 ståplasser ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 31555 den 10.06.1983, og den 02.07.1997 ble den overtatt av Farmandbuss A/S i Tønsberg, og der ble bussen utrangert og avregistrert for godt den 06.02.1998.. :) Foto: Tore Jensen. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24015
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Apr 23, 2019 18:51

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en flott Volvo B58-60 1972 mod som ble levert som byggnr 4086 fra VBK til NSB Lågendalsruten i Kongsberg i august samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK med ukjent antall passasjerplasser, og den ble førstegangsregistrert i Kongsberg på regnr KT 15205 den 22.08.1972.. Hvor lenge bussen var i NSB's eie og bruk er ukjent, på et eller annet tidspunkt ble den videresolgt, og fra den 19.03.2012 og fram til bussen ble avregistrert den 27.10.2017 var det Hans Kristian Hallangen fra Trøgstad som var eier av den.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24015
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Apr 24, 2019 15:18

Bilde
I dag tar vi med dette bildet som trolig var tatt av en ansatt i Hemne Orkladal Billag og innsendt til VBK på begynnelsen av 1980-tallet for at VBK skulle ha en mal å gå etter ifht lakkering av en ny turbuss til HOB.. Bussen vi ser på dette bildet hadde jo ikke VBK-karosseri, men Delta 400-karosseri, og dette var vel muligens den første bussen hos HOB som ble lakkert i disse turbuss-fargene som senere kom på de fleste av bussene fra HOB.. Bussen var en stilig Mercedes O303 15R-63 1978 mod som ble førstegangsregistrert i Trondheim på regnr VD 12617 den 16.03 samme år.. Hvor lenge den var i HOB's eie er ukjent for meg, men regner med Kåre Karlsen kanskje sender meg en mail med flere opplysninger rundt dette bildet.. Fra den 11.09.1995 ble Jan Melgård fra Eidskog eier av bussen, og der ble den avregistrert for godt den 31.12.1998.. Bak bussen til venstre ser vi litt av en VBK-karossert buss -trolig en Volvo B715, og til høyre ser vi også en Ford Transit minibuss.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24015
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Apr 24, 2019 19:39

Torkil Ø skrev:Bilde
Nå har vi kommet nederst på denne siden også, men før vi begynner på en ny tar vi med dette bildet.. Det kan vel minne litt om bildet som har vært diskutert lenger oppe på siden, men om det er samme bussen er ukjent.. I såfall var den kommet noe lenger i byggeprosessen .. Men at dette var en Scania-Vabis B eller BF-buss fra 1960-tallet tror jeg det er lite tvil om.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Vi siterer innlegget fra nederst på side 553 her på tråden siden jeg fikk mail fra Jens Skoug angående dette bildet for en ukes tid siden. Der forteller han at dette trolig var en Scania-Vabis B/BF56 eller B/BF76 som enten var 1967 eller tidlig 1968 mod, da disse bussmodellene fikk nytt instrumentbord i 1967, og den typen instrumentbord hadde denne bussen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24015
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Apr 24, 2019 19:59

Torkil Ø skrev:I dag tar vi med dette bildet som trolig var tatt av en ansatt i Hemne Orkladal Billag og innsendt til VBK på begynnelsen av 1980-tallet for at VBK skulle ha en mal å gå etter ifht lakkering av en ny turbuss til HOB.. Bussen vi ser på dette bildet hadde jo ikke VBK-karosseri, men Delta 400-karosseri, og dette var vel muligens den første bussen hos HOB som ble lakkert i disse turbuss-fargene som senere kom på de fleste av bussene fra HOB.. Bussen var en stilig Mercedes O303 15R-63 1978 mod som ble førstegangsregistrert i Trondheim på regnr VD 12617 den 16.03 samme år.. Hvor lenge den var i HOB's eie er ukjent for meg, men regner med Kåre Karlsen kanskje sender meg en mail med flere opplysninger rundt dette bildet.. Fra den 11.09.1995 ble Jan Melgård fra Eidskog eier av bussen, og der ble den avregistrert for godt den 31.12.1998.. Bak bussen til venstre ser vi litt av en VBK-karossert buss -trolig en Volvo B715, og til høyre ser vi også en Ford Transit minibuss.. :)

I samme slengen har jeg også fått mail fra Kåre Karlsen ang HOB-bussen på bildet i innlegg nr 13 over her, og jeg gjentar derfra: bussen omtales som stasbuss og Kåre husker godt når den kom i 1978 og første året med HOB-reiser med egen katalog for turer i inn og utland. Bussen hadde et lite kjøkken bak på høyre side, toalett hadde den ikke da dette ikke var blitt helt vanlig enda i 1978, og den hadde gode og flotte seter fra Vogel som skal ha vært noe av det beste å få. En liten feil hadde bussen likevel, den var for tung og derfor ble den solgt fra HOB til Paul Fjerdingen i 1981 og gikk der i endel år i samme HOB-farger og på kontraktskjøring for HOB Reiser. Som ny kostet bussen 670720 kr, og det var vel en betyldeig sum for 41 år siden, og da den ble solgt i 1981 hadde bussen gått 159286 km, og var dermed såvidt innkjørt.. Mange takk til Kåre for masse god info.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24015
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Apr 24, 2019 22:19

Bilde
Da har vi kommet nederst på denne siden også og til slutt tar vi med dette bildet.. Det er jeg ganske sikker på at viser en konduktørplass/stol i en av flere Leyland bybusser levert til Oslo Sporveier i flere serier på begynnelsen av 1960-tallet.. Det var en annen tid den gangen -blant annet med konduktører på bybussene i de største byene her til lands, det begynner å bli en god del år siden dette nå, og vi skal snart starte på en ny side her på tråden.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24015
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Fiborg og 1 gjest