VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 15, 2019 16:22

Bilde
Da starter vi ny side her på VBK-tråden igjen, og det gjør vi med et flott leveransebilde av en stilig Volvo B57-60 1967 mod som ble levert som byggnr 2504 fra VBK til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap med hovedadresse i Hammerfest.. Bussen ble levert i mai 1967 og hadde M1965-karosseri fra VBK med ukjent antall sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert på regnr Y-861 den 06.06.1967.. Hvor lenge bussen var i bruk og i FFR's eie etter dette er derimot ukjent. Finner ingen andre regnr på bussen og på veiesenets nettside er det heller ingen opplysninger om den, så da kan det tenkes at FFR utrangerte og avregistrerte denne bussen før 1981.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23403
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Kjella » Man Apr 15, 2019 18:57

Torkil Ø skrev:Da starter vi ny side her på VBK-tråden igjen, og det gjør vi med et flott leveransebilde av en stilig Volvo B57-60 1967 mod som ble levert som byggnr 2504 fra VBK til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap med hovedadresse i Hammerfest.. Bussen ble levert i mai 1967 og hadde M1965-karosseri fra VBK med ukjent antall sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert på regnr Y-861 den 06.06.1967.. Hvor lenge bussen var i bruk og i FFR's eie etter dette er derimot ukjent. Finner ingen andre regnr på bussen og på veiesenets nettside er det heller ingen opplysninger om den, så da kan det tenkes at FFR utrangerte og avregistrerte denne bussen før 1981.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

FFR hadde mange slike, men nr virket kjent. Tror den kan ha vert stasjonert i Lakselv....
Kjella
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 567
Registrert: Fre Okt 23, 2009 22:12

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 15, 2019 22:37

Ja hvor den var stasjonert kommer ikke fram av bussdatabasen, men at FFR hadde flere slike busser er helt sikkert.. Det har vi sett eksempel på tidligere her på tråden, og hvis jeg husker riktig i farten så var Y-861 over her den første av i alt fire slike busser levert til FFR i mai og juni 1967.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23403
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Apr 16, 2019 14:23

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden viser en stilig Scania BF80-59 1974 mod som ble levert som byggnr 4546 fra VBK til Johns. Treiders Bilsentral på Nesodden den 19.09 samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, det var 46 sitte og 25 stplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Drøbak på regnr BC 26225 den 26.09.1974.. Deretter ble bussen værende hos Treiders i noe over 16 år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 13.11.1990.. Ifølge RHF's bussdatabase skal bussen ha blitt eksportert ut av landet etter den tid, men er ikke sikker på hvor den endte opp.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23403
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Apr 17, 2019 15:04

Bilde
Bilde
I dag tar vi med to leveransebilder som er litt uskarpe og som viser en flott Volvo BB57-60 1977 mod som var den ene av 15 slike busser som ble levert til NORAD i løpet av oktober og november samme år.. Bussene hadde byggnr mellom 45260 og 45264 fra VBK, og alle hadde M42-karosseri fra VBK med ekstra mange luftevinduer på sidene i og med at bussen skulle gå i sydlige og varme strøk.. Nettoppp derfor var det også laget ekstra lufting for frontmotorene i disse bussene i fronten på karosseriene over grillpartiet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23403
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Apr 18, 2019 14:04

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden er ganske flotte, og viser en stilig Volvo B10M-60 1980 mod som ble levert som byggnr 45763 fra VBK til A/S Lofoten Trafikklag, og det kan se ut til at dette var den første Volvo B10M til LT.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, det var 48 sitte og 21 ståplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 27972 den 06.08.1980.. Deretter var bussen i bruk hos Lofoten Trafikklag fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 03.10.1996.. På det nederste bildet ser vi også litt av en velholdt Volvo N86 lastebile, det er vanskelig å tyde hele regnr på den, får det til å bli LH 30747, men det stemmer ikke ifølge veivesenet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23403
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Forrige

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest