VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 06, 2019 22:39

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en stilig Volvo B71514 1963 som var den ene av 10 slike busser levert med byggnr fra 1361 til 1370 fra VBK til LAMCO i Liberia samme år.. Vi har tidligere sett noen bilder der flere av disse bussene var motiv, og da var det også noen som la ut et bilde som viste en av disse bussene i Liberia.. Dette bildet var i tillegg i farger og viste at bussene var lakkert i oransje nederst og sølvgrå øverst.. På disse bildene ser vi altså den ene av disse 10 bussene for seg selv, og både den og de andre hadde M1958-karosseri fra VBK som var godt utstyrt med luftevinduer.. Man kan også se at bussen var ganske krot, og dette var som nevnt en Volvo B71514 hvilket vil si at den hadde den korteste akselavstanden som Volvo B715 kunne fås med.. De kunne også fås som B71516 med 5,50 meters akselavstand og som B71518 med 6,0 meters akselavstand.. Videre kom denne modellen på markedet i 1962 og hadde samme type turbomotor på 150 -senere 174 hk som i lastebilmodellen Volvo Viking, og busstypen var forløperen til den nokså langlivede Volvo B57 som kom på markedet i 1966.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 07, 2019 16:20

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en stilig DAF SB 1602 DT-605 1978 mod som ble levert som byggnr 45406 fra VBK til Engeseth Busslinjer A/S i Hønefoss tidlig på sommeren samme år.. Som de fleste ser så hadde bussen fargene til Engeseth, men lakkert i en annen design enn vanlig i og med at dette var en turbuss -i den anledning hadde selskapet også valgt en buss med hekkmotor noe det ikke var mange av fra før hos Engeseth.. Bussen hadde M42T-karosseri fra VBK med 45 sittplasser og den ble førstegangsregistrert i Hønefoss på regnr JU 39822 den 08.06.1978.. Denne bussen har nå vært veteranbuss med samme stil i endel år, den er fortsatt registrert og har siden den 31.12.2015 vært registrert på og eid av Nettbuss A/S i Oslo.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Jan 08, 2019 16:59

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden viser en flott Volvo B57-60 1974 mod som ble levert til Rutebilene Farmand A/S i Tønsberg som en av mange busser av denne modellen til dette selskapet.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK med 44 sitteplasser, hos RF fikk den internnr 5 og bussen ble førstegangsregistrert i Tønsberg på regnr LH 23742 den 20.05.1974.. Deretter er historikken kortfattet og grei på bussen, RF solgte relativt sjeldent sine utrangerte busser videre -heller ikke denne som ble utrangert og avregistrert for godt etter drøyt 17 års bruk den 01.06.1991.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Jan 09, 2019 13:47

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en stilig Mercedes O302-585 1975 mod som ble levert som byggnr 4675 fra VBK til Hadeland Bilselskap A/S på Gran i mai samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med original front fra MB hvilket ga karosseriet modellnavnet M42-302, den hadde 46 sitteplasser og ble førstegangsregistrert i Lillestrøm på regnr CC 53825 den 27.05.1975.. Vet ikke hvor lenge bussen ble værende hos HB, men Ronny Stabben fra Os ble eier av bussen den 24.06.1998, og der ble den værende fram til bussen ble avregistrert for godt den 18.01.2001.. :) Foto: VBK-arkiv/VIdar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Tomr » Tor Jan 10, 2019 05:39

Torkil Ø skrev:På dette bildet ser vi en leveranse på 10 Mercedes 207D 1979 modeller som var blitt oppbygd som utrykningskjøretøyer hos VBK Rescueline i Horten.. Velger å kalle dem utrykningskjøretøyer istedet for ambulanser da jeg ikke er sikker på hvordan bilene var innredet.. Vet heller ikke hvor de ble levert -kan godt tenkes p ha vært en leveranse til utlandet dette og/eller en Sivilforsvars-leveranse av noe slag.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Hva med politiet? De hadde en del sånne som mannskapsvogner.
Tomr
Sykkelbud
 
Innlegg: 6
Registrert: Ons Des 14, 2016 22:14
Bosted: Skreia


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 10, 2019 06:15

Ja det må jeg innrømme at jeg ikke har tenkt på, og det var jo et godt forslag for husker det fantes slike biler hos Politiet.. Bildet er jo i svart/hvitt, men det er jo likevel stor sannsynlighet for at bilene hadde hvit lakk, men i 1979 da disse bilene var nye lakkerte man vel politibilene svarte og hvite fortsatt..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 10, 2019 14:42

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott Scania BR86S-635 1977 mod som ble levert som byggnr 45303 fra VBK til Johns Treiders Bilsentral A/S på Nesodden den 22.12 samme år.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK, det var 44 sitteplasser i den og bussen ble førstegangsregistrert i Drøbak på regnr BC 35028 den 27.12.1977.. Lurer på at dette kan ha vært den første bussen med hekkmotor og M50-karosseri fra VBK til Treiders, og hvor lenge den ble værende der er ukjent.. Tror bussen gikk som russebuss i sine siste år, og fra den 21.08.2000 var Tonje Krosby fra Oslo eier av bussen fram til den ble avregistrert for godt den 03.09.2001.. På side 461 her på tråden ser vi to bilder av en buss som må ha vært den samme som denne, men som hadde fått feil og altfor lys blåfarge og muligens også feil gulfarge hos VBK før den fikk de rette fargene til Treiders som bussen har på disse to bildene.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 11, 2019 16:44

Bilde
Bilde
Byggnr 4771 fra VBK ser vi på disse to leveransebildene, og dette var og er en flott DAF TB 160 DT-605 1975 mod som ble levert til A/S Hamar og Omland Bilruter i Hamar på høsten samme år.. Bussen hadde og har M42-karosseri fra VBK, 51 sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 21853 den 27.11.1975.. Hos HOB og Mjøsbuss Hamar A/S var bussen i bruk helt til desember 1997, og den har i ettertid blitt ivaretatt og framstår i dag som en flott veteranbuss fra HOB som sikkert er kjent for mange.. Eier av bussen har fra den 10.04.2006 vært Bjørn Halseth fra Ringsaker kommune.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg isak » Fre Jan 11, 2019 23:58

Torkil Ø skrev:Ja det må jeg innrømme at jeg ikke har tenkt på, og det var jo et godt forslag for husker det fantes slike biler hos Politiet.. Bildet er jo i svart/hvitt, men det er jo likevel stor sannsynlighet for at bilene hadde hvit lakk, men i 1979 da disse bilene var nye lakkerte man vel politibilene svarte og hvite fortsatt..? :)


Ja Torkil, på den tiden var politiets biler svart/hvit, og det var Simarud som sto for det meste av leveransene til politiet på den tiden. Blålystypen på disse bilene er heller ikke typisk norsk politi fra denne tidsepoken. VBK produserte mye ambulanser på denne tiden og jeg vil tippe at dette var ambulansebiler produsert for eksport. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 860
Registrert: Lør Jan 23, 2010 18:05
Bosted: narvik

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 12, 2019 05:44

Er vel ikke sikkert det blir så lett å finne ut eksakt hvor disse bilene ble levert ser det ut til.. Men uansett fint med litt diskusjon rundt dem.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 12, 2019 16:56

Torkil Ø skrev:Her har vi to bilder av en nesten ny buss tilhørende Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap som tydeligvis hadde vært ute for et uhell, og dette ser ut til å ha blitt reparert hos VBK i Horten på tross av at bussen hadde Arna-karosseri.. Årsaken til det blir bare spekulasjoner, det kan jo ha vært kapasitetsproblemer hos Arna, og Arna og VBK hadde jo hatt et godt samarbeid i flere år fram til 1970 der Arna hadde bygd flere av VBK's modeller på lisens.. Denne bussens karosseri var Arna's egen og kom på markedet i 1970, men den hadde jo visse likheter med VBK's M40 og M41-karosserier.. På bilde nr 2 er bussen ute på prøvetur i 40 km/t for bl.a å teste luftmotstand m.m, og man kan se at venstre framre hjørne av karosseriet har blitt reparert og lakkert på nytt..
Selve bussen var en Volvo B57-60 1972 mod som var den ene av to like levert samtidig til FFR.. Den hadde byggnr 1011 fra Arna og ble førstegangsregistrert i Alta på regnr ZT 11492 den 11.01.1972.. Deretter var bussen i FFR's eie og bruk fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 01.07.1986..

Bilde
I dag siterer vi innlegg nr 4 fra side 414 her på tråden, og tar med et bilde til av denne flotte Volvo B57-60-bussen med Arna-karosseri tilhørende Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap.. Den var som nevnt 1972 mod og ble førstegangsregistrert i Alta på regnr ZT 11492 den 11.01.1972, og ellers står det jo litt mer om både bussen og spekulasjoner rundt hvorfor den var hos VBK i teksten i det siterte innlegget.. Der står det blant annet at dette var en nesten ny buss uten at jeg har begrunnet hvorfor, men det kan jeg gjøre nå, og det er fordi bildene av den ble tatt nokså tidlig i 1972.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Kjella » Lør Jan 12, 2019 18:27

Var Arna som utviklet den nye fronten. Den forrige drog skitten opp på hele siden, såg ikkje ut vinduene etter noen turer på grusvei. Denne var mye bedre...
Kjella
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 561
Registrert: Fre Okt 23, 2009 22:12

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 12, 2019 18:49

Ja den forrige du nevner var M40-modellen fra VBK som Arna produserte på lisens.. Hos VBK videreutviklet man jo M40 til M41 på grunn av dette problemet, og Arna valgte rundt 1970 å lage sin egen modell som vi ser på bildet over her.. Den blir ofte kalt "Arna V-grill", men het vel egentlig M70 etter som jeg har forstått.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 14, 2019 09:40

Bilde
Her ser vi et av flere bidler som ble tatt ved leveransen av denne bussen som var en Volvo B59-59 1977 mod med M50-karosseri fra VBK.. Bussen gikk som demobuss den første tiden, den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 24888 den 18.08.1977 og etter endt demotid ble den overtatt av Oslo Sporveier og lakkert rød.. Der ble bussen værende fram til 2012 i og med at den etter endt tid som bybuss ble ombygd til rullende "billett-kontroll-bu".. Nå er bussen avregistrert, men skal være tatt vare på i regi av Sporveismuseet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 14, 2019 09:55

Bilde
Bussbygging hos VBK i Horten kan man vel sette som undertekst til dette bildet som trolig ble tatt på første halvdel av 1960-tallet.. Hva slags buss dette var er ukjent, men her var man tydeligvis igang med å montere hjulbuer på det nye karosseriet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest