VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Jul 06, 2018 14:33

Bilde
På dette flotte levereansebildet ser vi en meget stilig DAF TB 160 DS-605 1968 mod som ble levert som byggnr 2868 fra VBK til Aksel Andreassens Bilruter på Andenes i august samme år.. Bussen hadde M1965-karosseri fra VBK, og var nok en av de siste med denne typen karosseri, det var 45 sitteplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert på ukjent W-83xx-regnr den 14.08.1968.. Etter at Aksel Andreassens Bilruter ble omgjort til A/S med nytt navn Andøy Trafikklag A/S i 1972, så ble bussen omregistrert i Svolvær den 15.03 samme år, og da fikk den regnr YT 13946.. Deretter var bussen i Andøy Trafikklags eie og bruk fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 22.11.1985.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22162
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Jul 07, 2018 14:20

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en flott Volvo B58-60 1978 mod som ble levert som byggnr 45387 fra VBK til Kristiansund-Oppdal Auto A/S på Sunndalsøra der den fikk internnr 62 på våren samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert i Kristiansund på regnr UX 25014 den 03.05.1978.. De siste årene som lokal og skolebuss var det 46 sitte og 15 ståplasser i bussen som fikk et svært langt liv som rutebuss på Nordmøre.. Etter KOA var bussen innom flere etterfølgende selskaper, sist registrert på "nye" Mørelinjen A/S fra den 28.12.1989.. Bussen ble utrangert og solgt så sent som den 18.01.2005 i en alder av nesten 27 år, og ny eier var Odd Einar Kvande fra Surnadal som avregistrerte bussen for godt noen dager etterpå -den 24.01.2005.. Bussen har vært omtalt i tekst og bilder flere ganger på KOA-EEB-tråden, men disse to leveransebildene av den har faktisk ikke vært vist før verken på den tråden eller her på VBK-tråden.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22162
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Jul 08, 2018 16:08

Bilde
På dette leveransebildet ser vi en stilig Volvo B57-60 1974 mod som ble levert som byggnr 4515 fra VBK til B.S.L Bilruter Øst i Larvik på sommeren samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 19492 den 03.07.1974.. Hvor lenge bussen var i B.S.L Bilruters eie og bruk er ikke kjent, men det kan se ut som den har hatt flere eiere i ettertid, muligens som russebuss den siste tiden.. Fra den 25.04.2001 og fram til bussen ble avregistrert for godt den 11.06 samme år var den eid av ukjent eier fra Bærum Trafikkstasjons distrikt. Deretter ble bussen solgt til Einar Rubach fra Oslo den 09.08.2002, men der ser det ikke ut til at det kom skilter på den igjen.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22162
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Man Jul 09, 2018 08:07

Torkil Ø skrev:På dette flotte levereansebildet ser vi en meget stilig DAF TB 160 DS-605 1968 mod som ble levert som byggnr 2868 fra VBK til Aksel Andreassens Bilruter på Andenes i august samme år.. Bussen hadde M1965-karosseri fra VBK, og var nok en av de siste med denne typen karosseri, det var 45 sitteplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert på ukjent W-83xx-regnr den 14.08.1968.. Etter at Aksel Andreassens Bilruter ble omgjort til A/S med nytt navn Andøy Trafikklag A/S i 1972, så ble bussen omregistrert i Svolvær den 15.03 samme år, og da fikk den regnr YT 13946.. Deretter var bussen i Andøy Trafikklags eie og bruk fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 22.11.1985.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Ja, dette er en flott buss. Det var en egen stil på disse lange M1965-bussene. Men litt småplukk om Andøy Trafikklag. Det var flere enn Aksel Andreassen som gikk inn. Han hadde hovedruta på øya, Andenes-Risøyhavn. Men to andre småselskaper gikk også inn i det nye selskapet, og Andøy kommune gikk inn som medeier. Men kjernen i det nye selskapet var likevel Aksel Andreassens Bilruter, og de karakteristiske fargene til Andreassen ble brukt i alle år videre.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 972
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 09, 2018 14:37

Bilde
På dette bildet ser vi en buss som det ikke ser ut til å være leveransebilder av fra VBK, men den må vi ha med da dette var den siste av flere busser levert fra VBK til A/S Lierbussen i Sylling -tidligere Kristoffer Karlsens Bilruter.. Bussen var en flott DAF MB 200 DKTL-600 1981 mod med M600-karosseri og byggnr 45943 fra VBK som ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 29464.. Deretter var bussen i A/S Lierbussens eie og bruk fram til selskapet ble endel av Drammen og Omegn Busslinjer fra den 01.09.1989, og bussen fulgte med over dit.. Hos DOB skal bussen ha blitt værende fram til den ble utrangert den 01.01.1992, og deretter solgt til ukjent eier.. Siste eier av bussen var Espen Alme fra Nittedal fra den 08.03.2001, og der ble bussen avregistrert for godt den 03.06.2004.. :) Foto: A/S Lierbussen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22162
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 09, 2018 14:41

SvB skrev:
Torkil Ø skrev:På dette flotte levereansebildet ser vi en meget stilig DAF TB 160 DS-605 1968 mod som ble levert som byggnr 2868 fra VBK til Aksel Andreassens Bilruter på Andenes i august samme år.. Bussen hadde M1965-karosseri fra VBK, og var nok en av de siste med denne typen karosseri, det var 45 sitteplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert på ukjent W-83xx-regnr den 14.08.1968.. Etter at Aksel Andreassens Bilruter ble omgjort til A/S med nytt navn Andøy Trafikklag A/S i 1972, så ble bussen omregistrert i Svolvær den 15.03 samme år, og da fikk den regnr YT 13946.. Deretter var bussen i Andøy Trafikklags eie og bruk fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 22.11.1985.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Ja, dette er en flott buss. Det var en egen stil på disse lange M1965-bussene. Men litt småplukk om Andøy Trafikklag. Det var flere enn Aksel Andreassen som gikk inn. Han hadde hovedruta på øya, Andenes-Risøyhavn. Men to andre småselskaper gikk også inn i det nye selskapet, og Andøy kommune gikk inn som medeier. Men kjernen i det nye selskapet var likevel Aksel Andreassens Bilruter, og de karakteristiske fargene til Andreassen ble brukt i alle år videre.

Ja det stemmer -det var vel bl.a en rutebileier som hadde rute på vestsiden eller deler av vestsiden av Andøya som også ble med inn i Andøy Trafikklag A/S fra 1972, Jeg husket feil og trodde denne ruta var blitt overtatt av Aksel Andreassens Bilruter noen år tidligere, men da har vi fått med dette også, og det er jo fint.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22162
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg phmostad » Tir Jul 10, 2018 08:53

Torkil Ø skrev:På dette leveransebildet ser vi en stilig Volvo B57-60 1974 mod som ble levert som byggnr 4515 fra VBK til B.S.L Bilruter Øst i Larvik på sommeren samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 19492 den 03.07.1974.. Hvor lenge bussen var i B.S.L Bilruters eie og bruk er ikke kjent, men det kan se ut som den har hatt flere eiere i ettertid, muligens som russebuss den siste tiden.. Fra den 25.04.2001 og fram til bussen ble avregistrert for godt den 11.06 samme år var den eid av ukjent eier fra Bærum Trafikkstasjons distrikt. Deretter ble bussen solgt til Einar Rubach fra Oslo den 09.08.2002, men der ser det ikke ut til at det kom skilter på den igjen.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Denne KZ19492 gikk fast i veldig mange år på ruta Larvik-Stavern-Hummerbakken/Guslandsvingen Fra den var ny til langt utpå 80 tallet . Kjørt mye av Bjarne Normannbo og Kjell Edvartsen . Var med helt til BSL ble solgt i 93 men kan ikke huske å ha sett den omlakkert til blå NSB farger etter salget så ble nok solgt ut da. Tror det bare var de som var fra 76/77 og nyere som ble påkostet ny lakk og fortsatte . Ble jo ikke så mange årene før NSB ble borte også og da ble alle gamle BSL busser spredd over alt ellers . Denne bussen var jo ellers også litt utypisk for BSL på den tiden ,da jeg tror de likte DAF men sin lille motorkasse bedre en den svære som det blir i en B57. Men på den tiden fikk jo ungene lov til å sitte på motorkassa framme hos sjåføren ihvetfall hos noen av de ;-) og da var jo denne flott med den svære motorkassa med plass til mange :-) Er vel ikke mye av det lengre med skoleunger som sitter der og får lov til å stå bak sjåføren å dra i spakene/trykke på bryteren for å åpne dørene . Det var tider det :-)
phmostad
Sykkelbud
 
Innlegg: 17
Registrert: Ons Jan 02, 2013 23:02
Bosted: Stavern

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 10, 2018 14:58

Ja enig i at det var tider, jeg kan også huske mange trivelige bussjåfører som lot ungene gjøre slikt.. Nå var ikke jeg personlig avhengig av buss for å komme til og fra skolen, men når vi skulle på svømmeundervisining var det såpass avstand at vi måtte busses.. Den gangen stilte det lokale rutebilselskap Kristiansund Frei Billag opp med en av sine Volvo BB57-55-busser for å foreta transporten, og der var motorkassa med sittemuligheter for oss små den samme.. Og mange takk til deg for masse god og ekstra info om KZ 19492 som vi ser på bildet i innlegg nr 3 på denne siden -sånt kommer alltid godt med.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22162
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 10, 2018 16:53

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi byggnr 45052 fra VBK som var en flott Volvo B58-60 1976 mod som ble levert til AB Örebro Läns Regionaltrafik den 05.11 samme år.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK og ble førstegangsregistrert på regnr JNZ 563 den 24.11.1976, og var deretter i Örebro Länsbussars eie og bruk fram til den ble solgt den 03.05.1990.. Hvem som overtok bussen da er ukjent, men fra den 15.06.1995 ble Uddevalla Omnibuss AB eier av bussen som nærmet seg 19 år. Deretter ble Vänersborgs Linjetrafik AB eier av bussen fra 1997, og den 17.11 samem år ble bussen kjøpt av en privatperson fra Färgelanda som hadde den fram til bussen ble "avställd" den 15.10.2012.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22162
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Jul 11, 2018 13:05

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott Scania BF110-63 1973 mod som ble levert som byggnr 4347 fra VBK til Ing. M.O. Schøyens Bilcentraler A/S i Oslo den 12.07 samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, og den ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr DB 19968 den 23.07.1973.. Deretter ser det ut til at bussen var i bruk hos SBC fram til 1990, og fra den 14.05 samme år ble den registrert på Marianne Kjexrud fra Oslo som avregistrerte bussen for godt den 15.10.1990.. Selv om bussen ble registrert på henne ganske nær 17 mai i 1990 og avregistrert på høsten samme år, så ser jeg ikke bort fra at bussen endte opp som russebuss etter endt tjeneste hos SBC.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22162
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Jul 12, 2018 15:17

Bilde
I dag tar vi med et leveransefoto av denne bussen som det bare finnes bilde av der den ses bakfra.. Bussen var en flott Volvo B57-60 1976 mod som ble levert som byggnr 45075 fra VBK til Fredrikstad Rutebiler den 19.08 samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med 41 sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 28826 den 24.08.1976.. I 1980 ble både bussen og Fredrikstad Rutebiler endel av det nye selskapet Fredrikstadsdistriktets Rutebiler A/S etter endel sammenslåinger i området, og bussen ble omregistrert dit den 03.12 samme år.. Deretter var den i bruk hos FDR fram til bussen ble utrangert og avregistrert for godt den 26.03.1990.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22162
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Jul 13, 2018 14:24

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en flott Volvo B10M-60 1980 mod som ble levert som byggnr 45815 fra VBK til NSB Lågendalsruten i Kongsberg tidlig på høsten samme år.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK, 41 sitte og 20 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert i Kongsberg på regnr KT 31652 den 18.09.1980.. Deretter var bussen i NSB's eie og bruk helt til den ble utrangert og avregistrert for godt den 12.08.1999, dog med en omregistrering innad i NSB den 01.12.1996 som de fleste av NSB's kjøretøyer på den tiden.. Den 10.03.2000 ble bussen solgt til Brødrene Grøtjorden fra Nore og Uvdal, men der ser det ikke ut til at det kom skilter på den igjen.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22162
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Jul 14, 2018 07:01

Bilde
I tillegg til noen trivelige hus i Horten, så ser vi framre del av en flott Scania-Vabis B76-63 1967 mod på dette bildet.. Den bussen finnes det flere bilder av både i svart/hvitt som her og i farger, noen av dem har vi sett før og fargene på bussen var hvit og rød.. Forøvrig ble den levert som byggnr 2424 og M1965-karosseri fra VBK til J.E. Hagelquists Omnibustrafik AB fra Vedum i Sverige på våren samme år, og bussen ble førstegangsregistrert på regnr R830 den 03.05.1967.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22162
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Lør Jul 14, 2018 11:12

Torkil Ø skrev:I tillegg til noen trivelige hus i Horten, så ser vi framre del av en flott Scania-Vabis B76-63 1967 mod på dette bildet.. Den bussen finnes det flere bilder av både i svart/hvitt som her og i farger, noen av dem har vi sett før og fargene på bussen var hvit og rød.. Forøvrig ble den levert som byggnr 2424 og M1965-karosseri fra VBK til J.E. Hagelquists Omnibustrafik AB fra Vedum i Sverige på våren samme år, og bussen ble førstegangsregistrert på regnr R830 den 03.05.1967.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Artig å se småhusene som ligger rundt VBK-anlegget. VBKs hovedbygning på inn til Borreveien, og det ble satt opp haller i "bakgården" til hovedbygningen. På 1970-tallet kom det nye bygninger på andre siden av Borreveien. Ikke lett å kjenne seg igjen på dette bildet, men jeg tipper Borreveien ligger bak ryggen på fotografen. De fleste leveransebildene fra etter 1967 er tatt fra plassen ved Borre kirke, ikke langt unna VBK-anlegget.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 972
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Jul 14, 2018 19:26

Ja jeg er ikke helt sikker på det selv, men at bildene ble tatt ved anlegget til VBK i Horten er hvertfall sikkert.. Noen andre svart/hvitt-bilder av bussen viser den fra en annen vinkel med en av bygningene til VBK samt BP-bensinstasjonen i bakgrunnen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22162
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest