VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Mai 11, 2018 18:10

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en stilig Scania B110-63 1974 mod som ble levert som byggnr 4512 fra VBK til Risør og Tvedestrand Bilruter A/S som hadde tilhold i begge disse trivelige sørlandsbyene.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, det var 45 sitteplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Arendal på regnr PC 33814 den 04.10.1974.. Deretter var bussen i RTB's eie og bruk fram til den ble solgt eller muligens gitt bort til Grenlandsaksjonen i Skien den 28.04.1993 og deretter avregistrert for godt den 19.05 samme år.. Grenlandsaksjonen tror jeg fikk en del eldre busser fra både RTB, Drangedal Bilruter og trolig endel andre rutebilselskaper i området slik at disse kunne sendes til Øst-Europa og tas i bruk på nytt der for noen år framover.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21941
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg I-shift » Fre Mai 11, 2018 21:41

Fine bilder av nok ein tøff RTB-buss på B-chassi! Det er noko eige med desse lange variantane :) Bussen ser ut til å vere temmeleg lik internnr. 27 (byggnr. 4511), som det er bilde av tidlegare i tråden her. Nr. 27 er i boka om RTB av Øyvind Bjorvatn omtalt som ein buss med turbuss-fasilitetar. Det var først då eg såg bildene i tråden her at eg skjønte at det dreide seg om ein Scania B110 med VBK-karosseri. Ser at begge desse bussane frå 1974 har seter med høg rygg. Dei fleste VBK-bussane til RTB hadde vel seter med kort rygg.

Mvh Kristian
I-shift
Lærling
 
Innlegg: 92
Registrert: Man Okt 26, 2015 16:08

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Mai 12, 2018 11:42

Ja bussen over her hadde jo den lengste akselavstanden som Scania's B-busser ble levert med gjennom mange år.. Den var vel på nøyaktig 6,25 meter etter som jeg har forstått, men ble i modellbenevnelsene "rundet opp" til "63"-6,30 meter.. Disse bussene må jeg si meg enig i at ble svært stilige -det var jo ofte de med kortere akselavstand også -det er ikke det, men selv holder jeg en knapp på på disse.. Ifht seter og sånn, så ser det jo hvertfall ut til at PC 33814 over her var noe bedre utstyrt enn endel av de andre Scania B-bussene til RTB som selskapet hadde mange av -gardiner var det jo også.. Er vel mulig den i tillegg til rutetrafikk ble brukt noe i turoppdrag, og eller kanskje i de lengste rutene RTB hadde.. Dette var vel ruter fra kystbyene og innover landet til Vegårshei og Gjerstad m.m såvidt jeg vet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21941
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Kjella » Lør Mai 12, 2018 18:40

Er enig om at det er fine busser, men syns dei er finere når bredden er 2,40...
Kjella
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 543
Registrert: Fre Okt 23, 2009 22:12

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Mai 12, 2018 18:49

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en stilig Volvo B57-60 1980 mod som ble levert som byggnr 45760 fra VBK til Vrå Busservice - Poul R. Christensen i Danmark sent på sommeren samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert på regnr HJ.89542 den 08.09.1980. I 1993 fikk bussen nytt regnr NJ.88457 selv om den hadde samme ier, og deretter var bussen i drift hos Vrå Busservice fram til den ble utrangert i 2002.. Det er nok ikke til å unngå at bussens farger må få en kommentar.. Rosa og rød har vel ikke vært hverdagskost på busser rundt om, men her har vi altså et eksempel på det -jeg syns det var litt stilig og ikke minst uvanlig, men det er vel kanskje delte meninger om det.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21941
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg I-shift » Lør Mai 12, 2018 19:06

Kjella skrev:Er enig om at det er fine busser, men syns dei er finere når bredden er 2,40...

Kor brei er denne bussen? Den gjekk på dårlege sørlandsvegar... :D
I-shift
Lærling
 
Innlegg: 92
Registrert: Man Okt 26, 2015 16:08

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Mai 12, 2018 19:24

Veivesenet oppgir at PC 33814 øverst på denne siden var 2,50 meter bred -og 12 meter lang.. Er ikke helt enig med Kjella i at bussene som var smalere var penere, men smaken er jo forskjellig.. Dette kommer vel kanskje også av hva man var mest vant til å se før i tiden, og for min del så jeg nok flest med bredde mellom 2,45 og 2,50 meter.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21941
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg I-shift » Lør Mai 12, 2018 19:45

Takk for svar!

I boka om RTB er det forresten referert frå årsmeldinga for 1974 (det første fulle driftsåret for selskapet) at det vart «innkjøpt to nye busser av merket Scania B110» og at desse vart sett inn på rutene Tvedestrand - Vegårshei og Risør - Gjerstad. Det var kanskje byggnr. 4511 og 4512 frå VBK?


Kristian
I-shift
Lærling
 
Innlegg: 92
Registrert: Man Okt 26, 2015 16:08

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Mai 13, 2018 00:47

Ja det vil jeg tro at det var -og disse to rutene var vel muligens også de lengste rutene RTB hadde uten at jeg skal påstå dette sikkert.. Isåfall var vel det noe av årsaken til at det var noe bedre setestandard i disse to bussene -de korresponderte vel dessuten med togene på Sørlandsbanen på Vegårshei og Gjerstad stasjoner.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21941
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Mai 13, 2018 19:49

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en flott Volvo B58-60 1974 mod som ble levert som byggnr 4474 fra VBK til A/S Lofoten Trafikklag.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, 47 sitte og 6 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 19250 den 07.05.1974.. Deretter var bussen i Lofoten Trafikklags eie og bruk i noe over 18 år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 11.09.1992.. Litt over 18 år var en bra alder for en buss fra LT som gikk i et område som hadde svært dårlige veier i lang tid noe som slet veldig på materiellet.. Veistandarden gjorde dessuten at LT i stor grad anskaffet frontmotorbusser av typen Volvo B og BB57 som hadde lavere totalvekt enn bussen vi ser her som var en Volvo B58 med underliggende midtmotor.. Bussen var nok derfor en av de første og i begynnelsen få slike busser hos Lofoten Trafikklag.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21941
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Mai 14, 2018 12:49

Bilde
Bilde
Kvalitetsmessig er det ikke noe å si på disse to leveransebildene som viser en flott Volvo B58-60 1979 mod som ble levert som byggnr 45564 fra VBK til Rutebilene Farmand A/S i Tønsberg der den fikk internnr 65 tidlig på høsten samme år.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK med 43 sitte og 32 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr LH 27347 den 10.10.1979.. Deretter var den hos RF fram til selskapet ble hetende Farmandbuss A/S fra 1997, og bussen ble registrert på dette selskapet den 02.07 samme år.. Etter dette ble det ikke så lang driftstid hos Farmandbuss A/S før bussen ble utrangert og avregistrert for godt den 21.01.1998.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21941
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Mai 16, 2018 14:36

Bilde
Bussen vi ser på dette leveransebildet er det kun bilde av der den ses bakfra, men vi kan likevel fortelle at dette var en flott Scania BF110-63 1973 mod som ble levert som byggnr 4316 fra VBK til Skön-Timrå Omnibussar AB i svenske Timrå tidlig på våren samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK og ble førstegangsregistrert på regnr EUF 979 den 10.04.1973.. Senere ble den overtatt av Vänersborgs Linjetrafik AB, og fra 22.04.1993 av Eloto HB i Uddevalla.. Fra den 25.04.1994 har bussen vært eid av diverse privatpersoner i Sverige, og den står oppført som "avstâlld" fra den 26.09.2014, så med andre ord er dette en VBK-buss med et langt liv på de svenske veier.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21941
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 17, 2018 14:40

Bilde
Her har vi et felles leveransebilde av alle de tre bussene av typen Volvo B59-59 som ble levert til Oslo Sporveier i 1978.. Alle bussene var 1978 mod og hadde M50-karosseri fra VBK med byggnr mellom 45393 og 45399 fra karosserifabrikken i Horten.. På bildet ser vi den første fra høyre og den sist leverte til venstre. Alle bussene ble førstegangsregistrert i Horten mellom den 16.06 og den 25.09.1978, og fra høyre ser vi dem i riktig rekkefølge; KZ 25866, KZ 25964, KZ 25973, KZ 25982, KZ 25987, KZ 25991 og KZ 26005.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21941
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Mai 18, 2018 07:49

Bilde
Bilde
Vi tar med to bilder til av denne testbussen -det finnes jo haugevis med bilder av den, og bussen ble bygd på et Volvo B10M-60-chassis tidlig i 1980.. Dermed var dette både et tidlig B10M-chassis fra Volvo, og en tidlig buss med det da nye M600-karosseriet fra VBK som var gjenstand for en rekke tester via denne bussen før det ble satt i produksjon på andre halvdel av 1980.. Det nederste bildet viser bussen innvendig senere på året -trolig da det skulle gjennomføres belastningstester m.m på karosseriet, og etter dette ble vel karosseriet skrotet etter hva jeg har forstått.. Hva som skjedde med buss-chassiset er derimot mer usikkert.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21941
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Mai 18, 2018 12:58

Bilde
Da har vi kommet til nederste innlegg på denne siden, og avslutter med et interiørbilde fra en buss.. Vet ikke hvilken buss dette var, men det ser hvertfall ut til å ha vært en ganske velutstyrt buss som trolig hadde M1965-karosseri fra VBK, og som dermed hadde årsmod mellom 1965 og 1968.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21941
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest