Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 23, 2020 06:57

Bilde
Denne siden starter vi med et flott bilde av to dumpersemitrailere som tilhørte eller kjørte for AB Betonleverans fra Mariestad i Sverige.. Begge trekkvognene var av typen Scania-Vabis LS75S-38, det vi si at det var turbomotor på 205 hk i dem, og det vil også si at de var 1951 eller 1962 mod -eller begge deler.. Dette fordi man fikk turbomotor i Scania-Vabis' L75-modeller fra 1961.. Det var jo to store og kraftige semitrailere for sin tid dette, og de to dumpertrallene så like ut men var av ukjent fabrikat.. Vil likevel tro at trallene var av svensk fabrikat og helbygde produkter fra produsenten.. Ser ut til at man fraktet sand til betongproduksjonen med disse ekvipasjene, og når det gjelder fargene på dem, så er jeg ikke sikker på hvordan de var.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Hobby » Tor Jan 23, 2020 07:53

To forskjellige hytter på disse bilene, se på vinduene bak og buen på frontruten i overkant.
Hobby
Hobby
Hjelpemann

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 23, 2020 07:59

Ja det er helt riktig det -jeg lurer på om det var Floby-hytte på den bakerste trekkvogna, men langtfra sikker på dette.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Tor Jan 23, 2020 08:08

Torkil Ø skrev:Ja det er helt riktig det -jeg lurer på om det var Floby-hytte på den bakerste trekkvogna, men langtfra sikker på dette.. :)

He he, blir lagt merke til det meste inne på her :D :D :mrgreen:

Den til Høyre har i alle fall BeGe Hytte :D
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 23, 2020 09:34

Ja og det er jo egentlig bare bra.. :) Da vet vi hvertfall hva slags hytte trekkvogna til høyre hadde, jeg har aldri vært så stødig på disse hyttetypene så kunne vært morsomt å få vite hva slags hytte det var på trekkvogna bak til venstre også..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Tor Jan 23, 2020 11:43

Helt riktig Flobyhytt på den bakerste bilen. Rart det ikke var det på begge, dem var nesten alene på markedet i Västergötland.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 23, 2020 12:47

Jamen da har vi jo fått på plass en god del ifht de to flotte dumpersemitrailerne -mange takk Thomas.. Nå gjenstår bare fargene og fabrikat på trallene.. Årsmod er nok som nevnt 1961 og/eller 1962 på begge.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg BR 145 » Tor Jan 23, 2020 14:00

1962 mod,chassiet kom fra ASJ i Linkõping,og 12m3 dumperkasse fra Atlasverken i Õrebro.
:)
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 23, 2020 20:12

BR 145 -helt supert, mange takk skal du ha.. :D Da var ikke dumpertrallene helbygde produkter likevel da, men vil tro de var relativt spesielle og store for sin tid om ikke annet..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 23, 2020 21:01

Bilde
Nå har det jo vært stor aktivitet her på tråden i dag, men jeg hadde tenkt å legge ut et bilde til så følger den planen og tar med dette bildet fra Østfold.. Det ble tatt ved leveransen av en flott Scania R144GB6x2L-49 460 1998 mod med Topline-hytte som ble levert til et firma ved navn K & S Termtransport som jeg ikke vet hvor holdt til.. Bilen hadde containerramme-påbygg av ukjent fabrikat, og ble førstegangsregistrert i Sarpsborg på regnr AD 81138 den 26.03.1998.. Fra den 04.04.2003 ble Degernes Landbrukslag SA fra Rakkestad eier av bilen, og der ble den avregistrert for godt den 29.09.2008.. Dette bildet ble i sin tid tatt på dagens anlegg i Råde, og bak bilen ser vi jo endel andre kjøretøyer som noen kanskje drar kjensel på.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Fre Jan 24, 2020 07:42

Hei igjen Torkil!

Den vogna over her til K&S Termotransport hadde jeg klargjøring og montering av ekstra utstyr på borte på verkstedet i Halden.
Før bildet ble tatt.
Nå er hytta "Veltepetter" hytte oppe på Wright sitt kjøreskole anlegg på Iseveien :mrgreen:

Jeg hadde for meg at det var Degernes Landbrukslag som fikk den ny jeg, men det var det tydelig hvis ikke. :D

K & S Termotransport holder vel til i Rakkestad men har kontor og vel nesten all kjøring fra og til Slakteriet på Alvim i Sarpsborg, tidligere Gilde.
Hvis du har sett bildet fra Bastøferga med Vogna som velta her for litt siden så står en av bilene deres ved siden av den Velta Polakken. Fikk vel vridd semin så den skvisa en bil inn i siden på ferge veggen der pga velten til polakken.

Den Scania Trekkvogna med flathenger bakerst på bildet er Kristoffer Kristiansen & Sønner sin og det tror jeg jaggu Volvoen helt til Venstre i bildet er også.

Bakenden på den hengern ser vel ut for og være Toten Transport sin.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 24, 2020 09:52

Hei Tore :) Her hadde du mye mer å fortelle oss rundt bildet av Scania R144-bilen til K & S Termotransport m.m over her, og det var jo veldig bra -mange takk til deg nok engang.. Det ble vel trolig kjørt med noen slags vekselskap på den bilen der for slakteriet på Alvim da vil jeg tro..

Jo så både bilde og omtale av velten på Bastøyferga for noen dager siden -ikke en dagligdags hendelse det, og det er jo egentlig bra da det tydeligvis ble mye skader der.. Enda bra det ikke var folk i personbilene som ble rammet..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 24, 2020 14:17

Bilde
Her ser vi et ganske stilig bilde fra en brosjyre som viser et "klatrende" chassis av typen Scania LBT110S-42 som trolig var 1969 mod.. At bilen var en Scania LBT110S vil si det samme som at dette var en 6x4-bil, og det kunne jo være kjekt å ha til mang slags transportvirksomhet.. LBT110S kom på markedet nettopp i 1969, et års tid senere enn sine "søsken" LB110 4x2 og LBS110 6x2 som kom på markedet i 1968.. LBT110S ble bare levert med turbomotor, og var den modellen av de tre frambyge 110-bilene det ble produsert færrest av, men kom likevel opp i et antall på 3455 stk i løpet av 5 års produksjonstid mellom 1969 og høsten 1974.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tommy trailer » Fre Jan 24, 2020 19:15

tore-buss skrev:Hei igjen Torkil!

Den vogna over her til K&S Termotransport hadde jeg klargjøring og montering av ekstra utstyr på borte på verkstedet i Halden.
Før bildet ble tatt.
Nå er hytta "Veltepetter" hytte oppe på Wright sitt kjøreskole anlegg på Iseveien :mrgreen:

Jeg hadde for meg at det var Degernes Landbrukslag som fikk den ny jeg, men det var det tydelig hvis ikke. :D

K & S Termotransport holder vel til i Rakkestad men har kontor og vel nesten all kjøring fra og til Slakteriet på Alvim i Sarpsborg, tidligere Gilde.
Hvis du har sett bildet fra Bastøferga med Vogna som velta her for litt siden så står en av bilene deres ved siden av den Velta Polakken. Fikk vel vridd semin så den skvisa en bil inn i siden på ferge veggen der pga velten til polakken
Den Scania Trekkvogna med flathenger bakerst på bildet er Kristoffer Kristiansen & Sønner sin og det tror jeg jaggu Volvoen helt til Venstre i bildet er også.

Bakenden på den hengern ser vel ut for og være Toten Transport sin.

Den hengeren er vel Hamang trafikk skole sin den hang etter en rød DAF
tommy trailer
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 24, 2020 19:24

Var tydeligvis en Briab-henger hvertfall.. :)

Ser vi har kommet ganske kjapt til veis ende på denne siden, så da får vi bare starte på en ny.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest