Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 04, 2014 22:26

Bilde
Bilde
To bilder av samme stilige semitrailer -det ene i farger som har blitt helt "lilla" i årenes løp, og det andre i svart/hvitt.. For ordens skyld var trekkvogn og tralle lakkert hvit og blå.. Trekkvogna på denne flotte semien var en Scania LS110S-42, mens tralla med bulkpåbygg er av ukjent fabrikat selv om jeg lurer på om hele stasen kunne vært fra Interconsult. Har heller ikke årsmod på dette settet, men vil vel tro den var fra rundt 1970.. Vet ikke om den var norsk eller svensk heller, men den var vel såpass lang at den muligens kan ha vært svensk.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Lør Jan 04, 2014 23:03

Torkil Ø, Haléns i Göteborg hadde 110-semien. Firmaet lever den dag idag.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 05, 2014 08:57

Bilde
Fiborg -jeg burde vel egentlig tenkt meg at Scania LS110'n øverst på siden var fra Hallens, men siden fargene er litt dårlige og uten logo på bilens hytte så slo det meg ikke.. Som en kompensasjon til det får vi ta med nok en 110 fra samme firma.. Men dette var derimot en Scania LBS110S-31 1974 mod trekkvogn med tralle med containerramme av ukjent fabrikat og årsmod. Dette bildet tror jeg skal være fra Göteborg havn der det alltid har vært ganske livlig trafikk, ikke helt perfekt i fargene dette bildet heller, men litt bedre enn bildet av bulksemien fra samme firma øverst på denne siden hvertfall.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 05, 2014 18:44

Bilde
Bilde
Tar med en tredje semitrailer på denne siden, og nå er det vel på tide med en norsk en.. Denne ekvipasjen med ganske spesielt og kanskje enestående utseende var vel i sin tid en ganske kjent bil. Trekkvogna som bl.a hadde fått pyntet på grillen var en Scania LBS141S-46 1979 mod som hadde blitt forkortet og ombygd til trekkvogn på et senere tidspunkt. Den ble førstegangsregistrert på Lillestrøm den 02.02.1979 og fikk regnr CC 74101. Da disse bildene ble tatt tilhørte både den og tralla Olsen Transport i Bjerkvik. Fra den 14.03.1986 og fram til den ble avregistrert for godt den 22.12.1993, tilhørte bilen Oddbjørn Nilsen i Alta..
Tralla vet jeg ikke så mye om, verken fabrikat, årsmod eller regnr, men i nederste framre hjørne på skapet står det "Lamboo". Kanskje dette kan ha noe med fabrikat på tralla, skapet eller begge deler å gjøre.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Søn Jan 05, 2014 18:56

Odd Rikardsen, Narvik foran t.h. Mener han eide bilen en periode og at kallenavnet White Bandit ble brukt om bilen/Odd R. Odd R kjører nå for TM Transport i Narvik.
Sist endret av isak den Søn Jan 05, 2014 19:07, endret 1 gang
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg rambler » Søn Jan 05, 2014 19:05

rambler
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 05, 2014 19:15

Ja jeg tenkte nok at det fantes både endel bilder og info om denne semien på andre tråder fra før, men ble ikke til at jeg begynte å søke i stad. Derfor var det fint du bidro med et par linker til hvor det står mer om den rambler, så kan jo folk se mer om semien der om de har lyst.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 06, 2014 18:24

Bilde
Bilde
Bilde
Her har vi tre leveransebilder av en etter min mening ganske så flott søppelbil -kanskje mest på grunn av bilens farger som må sies å ha vært ganske iøynefallende.. Bilen var en Scania P82M4x2LS-50 1982 mod med påmontert "mageboggi" og Collectomatic søppepåbygg. Den var levert fra Hedmark Diesel på Hamar en gang på vårparten i 1982 ser det ut til, men særlig mer vet jeg ikke om bilen siden regnr på den er ukjent, men stilig var den hvertfall.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jan 07, 2014 16:50

Bilde
Her har vi et bilde som trolig ble brukt til reklame/brosjyrere e.l og vi ser en Scania L/LS eller LT110S og en Scania LB/LBS eller LBT140S som begge antakelig var 1974 mod. De har demofargene knallgul med blå detaljer som overtok etter de tidligere demofargene som hadde hatt samme gulfarge, men elelrs rød lakk der den ble blå fra slutten av 1973 på 1974-års modellene. Årsaken til at Scania bestemete seg for dette var bl.a at flere eldre demobiler som hadde blitt solgt videre til nye eiere fortsatt hadde samme demolakk som da de var nye -gul og rød. Mange av disse bilene som da kunne være 6-7 år gamle begynte dermed å bli såpass slitt i lakken at Scania sentralt ikke ønsket at disse bilene skulle bli opfattet å være årets demobiler.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jan 07, 2014 16:59

Bilde
Dette bildet ble tatt på en av bruktbilmessene som ble avholdt på Ullevål Stadion i Oslo på slutten av 1970-tallet. Bussen som er i fokus på bildet var en Scania BF111S-63 1978 mod som var oppbygd som messe/utsillingsbuss med karosseri fra finske Kiitikori, og det var Wilhelmesen & Sønner A/S i Oslo som fikk den ny og eide den da dette bildet ble tatt. I 1982 skal den ha blitt solgt til Sanderstølen Høyfjellshotell og har siden den tid sikkert hatt flere eiere, for bussen er fortsatt registrert. Den var sist eu-godkjent den 12.06.2013 og eies nå av Robin Estil Jacobsen i Grong, Nord-Trøndelag.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Tir Jan 07, 2014 21:31

Torkil Ø skrev:Bilde
Bilde
På disse to bildene ser vi en stilig Scania LT145S-38 6x4 1976 mod med dumperpåbygg som gikk som demobil den første tiden.. Bilen som var førtsgangsregistrert på anleggsskileter ND 14855 den 09.06.76 fikk forøvrig et ganske langt liv som tungdumper -den ble solgt til Hustadkalk A/S i Fræna kommune i Romsdal senere. Det står oppført at Hustadkalk hadde bilen registrert på seg fra den 28.10.1980 og fram til den ble avregistrert for godt den 12.11.1999, vet ikke om Hustadkalk eide den en tid før 1980 også, men mener hvertfall å huske at bilen gikk med originalfarget lys grå hytte med blå grillribber hos Hustadkalk. Lurer på om det ikke finnes noen bilder av den slik også, men det må jeg i så fall lete litt etter..
Scania LT145 kom i produksjon fra 1975 etter behov for en 6x4-variant av LS140-modellen som hadde kommet på markedet i 1972. LT145 ble bare produsert i 114 eksemplarer mellom 1975 og 1976 da den mer motorsterke og alternativt tyngre men utseendemessig ganske like LT146 overtok og ble produsert fram til 1980.. :)

Her har vi et bilde av den slik den så ut før den ble lakkert grå og blå.
Den var innom Ørjavik Industrier som bygde på (forstørra) dumperkassen.
Dette var nok påbygg nr. 2 etter at Scaniaen var ny.
Den var forøvrig av finsk fabrikat denne tungdumperkassen, fra NTM, Närpes Trä & Metall.
(Foto fra Knut Rødal)

Bilde
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Ons Jan 08, 2014 17:26

Bilde
Undrer meg litt på om bilen vi ser på dette bildet kan være den samme Scania LB/LBS eller LBT140S 1974 mod som vi ser på bildet i innlegg nr 9 på denne siden.. Det er uansett en slik type bil og her er den tydeligvis ute og får seg et skikkelig "gjørmebad" på Scania's testbane i Södertälje.. På denne banen har billene fra Scania blitt utsatt for en god del påkjenninger av ulik art opp gjenneom årene. Det både har vi sett bilder av tidligere og flere bilder vil komme da det tydeligvis har blitt tatt mange bilder fra testbanen opp gjennom årene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Autotransit » Ons Jan 08, 2014 22:56

Torkil Ø skrev:Bilde
Her har vi et bilde som trolig ble brukt til reklame/brosjyrere e.l og vi ser en Scania L/LS eller LT110S og en Scania LB/LBS eller LBT140S som begge antakelig var 1974 mod. De har demofargene knallgul med blå detaljer som overtok etter de tidligere demofargene som hadde hatt samme gulfarge, men elelrs rød lakk der den ble blå fra slutten av 1973 på 1974-års modellene. Årsaken til at Scania bestemete seg for dette var bl.a at flere eldre demobiler som hadde blitt solgt videre til nye eiere fortsatt hadde samme demolakk som da de var nye -gul og rød. Mange av disse bilene som da kunne være 6-7 år gamle begynte dermed å bli såpass slitt i lakken at Scania sentralt ikke ønsket at disse bilene skulle bli opfattet å være årets demobiler.. :)

Det är från framsidan av broschyren där de visar nyheterna på 1974 års modeller utan photoshop ;)
Bilde

En sida från samma broschyr där man ser den nya instrumentbrädan på L/LS-modellerna
Bilde

/Stellan
Chaufför emeritus ;)
Bilde
Brukerens avatar
Autotransit
Veteran

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 09, 2014 16:22

Ja det ser rett og slett ut som de hadde lagt til svart bakgrunn på bildet lenger oppe på siden Stellan.. Ble kanskje ikke det beste resultat, dessuten er jeg så forundret over hvor utrolig skarpe i fargene flere av bildene kan være.. Særlig mange av de med gule demobiler -de virker i enkelte tilfeller nærmest selvlysende.. :flire:
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 09, 2014 16:30

Ja nå har det skjedd store forandringer her på forumet i dag.. Er ikke helt sikker på hva om jeg liker dette eller ikke, får prøve å legge ut noen bilder å se om det går greit.. Finner hvertfall ikke ut hvordan jeg skal quote eldre innlegg lenger, og det er litt trassig..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Torkil Ø og 1 gjest