Sunnmørsk transporthistorie

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Innlegg StianH » Tor Des 08, 2011 20:19

Denne Scania møbelbussen med Vest-karosseri står i Velledalen på Sunnmøre, skal vel ikke se bort i fra at den har gått i området der da den var ny :) Er det noen som vet hvilket regnummer den har hatt?
Bilde
Stian B Hansen
StianH
Lærling
 
Innlegg: 247
Registrert: Tor Des 08, 2011 19:50

Innlegg Torkil Ø » Tor Des 08, 2011 21:02

Møbelbussen har iallefall Vest2-karosseri fra et sted mellom 1968 og 1973/74.. Men bussen er eldre enn det siden den har høyreratt.. Før 1963/64 skulle en tro..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Innlegg JOHAN » Fre Des 09, 2011 19:47

Steinar32, Den Scania 450 hvit og blå på det bilde legere oppe på siden her som du la ut tror jeg er en bil som Hans Bævre & sønner som kjøpte ny. Den ble vraket på kvikne mener jeg,men ble senere opprettet av noen som jeg ikke vet hvem var.
JOHAN
Hjelpemann
 
Innlegg: 41
Registrert: Tir Aug 21, 2007 14:42
Bosted: Bæverfjord

Innlegg Alltid Blid » Fre Des 09, 2011 21:28

Dette må da vel være ramma som den hvite og grønne hytta har stått på. :D
Iallefall er det en eldre 2-serie ramme, det ser du på at det er kun 4 hull i støtfangeren.
Brukerens avatar
Alltid Blid
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 903
Registrert: Tor Apr 16, 2009 20:05
Bosted: Malvik

Innlegg irizar » Lør Des 10, 2011 10:59

[quote="StianH"]Denne Scania møbelbussen med Vest-karosseri står i Velledalen på Sunnmøre.

Tillhørte eller tillhører firma O.P.Hole I Velledalen som også drev med langtransport tidligere,som en ser av reklamen på bussen så gikk den mye med svane madrasser fra Ekornes ,er det noen her inne som har noen bilder av bilene som de hadde tidligere ??
"Henschel"det var lastebil det.
Brukerens avatar
irizar
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 410
Registrert: Tor Des 28, 2006 11:45
Bosted: Nær Lillehammer


Innlegg Torkil Ø » Ons Des 14, 2011 20:09

Bilde
Bilde
Leveransebilder av en Volvo B54-47 1969 mod til Godøy-Alnes Rutelag. Dette var et lite rutebilselskap med noen få mindre busser som holdt til på Godøya utenfor Ålesund, og selskapets rute gikk nettopp mellom Godøy og Alnes på Godøya. Rutelaget ble senere overtatt av naboselskapet Record og Vigra Rutelag som igjen gikk inn i Ålesund Bilruter etter at de undersjøiske tunnelene til alle øyene rundt Ålesund ble åpnet på 1980-tallet..
Tilbake til bussen så hadde den M40-karosseri fra VBK/Kr.sund Lettmetall og ble levert G-A Rutelag den 16.05.69. Regnr er jeg ikke sikker på bortsett fra at det sannsynligvis var T-1xxx.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22163
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Innlegg mariusk » Ons Des 14, 2011 20:31

Alltid Blid skrev:Dette må da vel være ramma som den hvite og grønne hytta har stått på. :D
Iallefall er det en eldre 2-serie ramme, det ser du på at det er kun 4 hull i støtfangeren.


kan nok stemme med eksossen også det, siden det va en trommel bil. trur kansje i he bilde av den da den gjekk som betongbil liggende. va mykje der ute å lossa tidligere :)
Marius kirkeland
Tlf 90950316
Brukerens avatar
mariusk
Lærling
 
Innlegg: 204
Registrert: Lør Sep 08, 2007 12:09
Bosted: molde

Innlegg SvB » Ons Des 14, 2011 21:21

Torkil Ø skrev:
Leveransebilder av en Volvo B54-47 1969 mod til Godøy og Alnes Rutelag. Dette var et lite rutebilselskap med noen få mindre busser som holdt til på Godøya utenfor Ålesund, og selskapets rute gikk nettopp mellom Godøy og Alnes på Godøya. Rutelaget ble senere overtatt av naboselskapet Record og Vigra Rutelag som igjen gikk inn i Ålesund Bilruter.
Bussen fikk reg.nr. T-1486 i 1969, omreg. til UE54593 etter fusjonen med Rekord og Vigra Rutelag 1.1.1981. Godøy og Alnes Rutelag drev fram til 1965 med båtrute til Ålesund. Da kom ferjeforbindelsen til Ålesund, og rutelaget "gikk på land" og startet person- og godsruter i stedet. Slik gikk det til 1.1.1981 da Rekord og Vigra Rutelag overtok selskapet. Fra 1.1.1988 var dette en del av Ålesund Bilruter.

Må ellers få arrestere deg litt for skrivemåten. Det heter Rekord, ikke Record. Av en eller annen grunn har RHF lagt seg til å skrive Record. Jeg har ikke noe sted sett at selskapet har brukt "c" i navnet. "Record" var derimot navnet på en lokalbåt i rute i Ålesundsområdet før ferjene tok over. Historikken er at A/S Rekord var et lite lokalrederi som hadde båtrute til Ålesund. I 1957 gikk A/S Rekord sammen med Vigra Båtlag til Rekord og Vigra Rutelag. Jeg vet ikke nøyaktig når bussrutene kom i gang på Vigra og Valderøya, men i 1957 var Vigra lufthavn under utbygging for å ta passasjertrafikk. Dermed måtte også busstrafikken styrkes.

Bilde
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 972
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

UN 18001 i Høydalen og klar til klippfisktur til Napoli

Innlegg Høydaling » Man Des 19, 2011 16:20

Bilde

Her står UN 18001 og UN 4200 framfor Samvirkelaget i Høydalen.

Eigar og sjåfør Trond Ryslett har pakka baggen og er klar for ein 14 dagers tur til sør Italia.

Denne bilen gjekk for Waagan i trafikk på Europa, i hovedsak syd på og produserte rund 210 000 km pr år.

Sjåfører var Trond Ryslett og Jan Kåre Hovlid, 3 vekers skift kvar, som regel ein tur 14 dagers tur sydpå og ein vekestur nord om Alpane.

Fisk ned og frukt heim.
Sist endret av Høydaling den Man Des 19, 2011 19:04, endret 1 gang
Trond Ryslett

Tonge framme og seine bak
Høydaling
Lærling
 
Innlegg: 226
Registrert: Fre Des 04, 2009 22:46
Bosted: Austefjorden

F 89 fra CSAD i Tjekkia i Verona

Innlegg Høydaling » Man Des 19, 2011 16:33

Bilde

Her er det røling i hytta sammen med ein Tjekkar på tollområdet i Verona.

Oppstasa F89 for å vere eit øst Europeisk statselskap.

Han kjørde mykje på Russland og Irak. Når det var tid for kjøp var nye dekk vart turen ofte planlagt til Pakistan, verden biligaste plass for dekkskifte påstod han.

Selkapet CHAD skulle privatiserst og dette var siste turen for Volvoen og sjåføren var usikker på si framtid.

Han var nok ein av karane denne karen, hadde Volvo, dei andre fra øst hadde som regel LIAZ eller ein Volvo ribba for utstyr.
Sist endret av Høydaling den Man Des 19, 2011 18:09, endret 1 gang
Trond Ryslett

Tonge framme og seine bak
Høydaling
Lærling
 
Innlegg: 226
Registrert: Fre Des 04, 2009 22:46
Bosted: Austefjorden


Verona - Dugnad for å skaffe råstoff til grillaften

Innlegg Høydaling » Man Des 19, 2011 16:43

Bilde

Her er det dugnad for å skaffe råstoff til grillaften. Når ein kom til tollområdet var det ingenting som skjedde før seint neste dag, tidligast. Fortollinga tok som regel ein til to dager på denne tida.

Då måtte tida nyttast til noko fornuftig og denne kvelden var det internasjonal grill kveld på parkeringsplassen. Alle hadde eit eller anna å bidra med og denne kvelden eller natta var av dei betre.

Tyskeren her hadde lasta Beck øl fra Bremen og var velkommen i selskapet, vi er her i ferd med å opne kapellet for å ta ut nødvendig proviant til kvelden
På denne festen deltok det Hollendarar, Danskar, Tjekkarar, Grekarar, Iraner og ein Tysker (han som hadde lasta øl), vi var vel 15 - 20 stykker

Gløymer aldri dei gode sylteagurkane som Grekaren trylla fram langt over middnatt, dei passa supert i lag med Vodka og grilla biff fra Holland.
Sist endret av Høydaling den Man Des 19, 2011 19:25, endret 2 ganger.
Trond Ryslett

Tonge framme og seine bak
Høydaling
Lærling
 
Innlegg: 226
Registrert: Fre Des 04, 2009 22:46
Bosted: Austefjorden

Verona - Mandag morgen - Trond Rylett og Tjekkaren

Innlegg Høydaling » Man Des 19, 2011 16:47

Bilde

No er det ny dag og nye muligheiter, vi er klar for arbeid så snart tollpapira er klar.

Dette er nokre år før øst Europiske sjåføra begynte å gå i plastikk sandala og joggebukse.

Øst Europiske sjåføra var folk av argaste sort på denne tida, dei som fekk reise ut i verda var godt lønna og høg status.
Sist endret av Høydaling den Man Des 19, 2011 22:37, endret 2 ganger.
Trond Ryslett

Tonge framme og seine bak
Høydaling
Lærling
 
Innlegg: 226
Registrert: Fre Des 04, 2009 22:46
Bosted: Austefjorden

Avfrat Napoli Nord - Bomstasjonen

Innlegg Høydaling » Man Des 19, 2011 17:02

Bilde

Avfart til Napoli Nord, her aular det av selgarar, tiggarar, spanara og andre tvilsome individ.

Sør for Roma er ikkje som Nord Italia, her nede er kampen for det daglig brød tøff.
Sist endret av Høydaling den Man Des 19, 2011 20:00, endret 1 gang
Trond Ryslett

Tonge framme og seine bak
Høydaling
Lærling
 
Innlegg: 226
Registrert: Fre Des 04, 2009 22:46
Bosted: Austefjorden

Monopoli truckservice - Handvasking er rimeligare enn maskin

Innlegg Høydaling » Man Des 19, 2011 17:06

Bilde

Etter lossing er det vasking innvendig og utvendig. Må få vekk fikselukta og vere klar til frukt lasting.

Denne vakseplassen i Monopoli sør for Q8 i Poligano a Mare vart er tipsa om av Gunnar Valde, han viste kvar det var rimlig å vaske.
Trond Ryslett

Tonge framme og seine bak
Høydaling
Lærling
 
Innlegg: 226
Registrert: Fre Des 04, 2009 22:46
Bosted: Austefjorden

Pologano a Mare

Innlegg Høydaling » Man Des 19, 2011 17:10

Bilde
Fin by dette, her er game sentrum. Treffplassen var Q8 på ringveien rundt byen.

Dette var samlingplass for alle som skulle laste i området og mange lange kvelder blei det på resturanten.
Trond Ryslett

Tonge framme og seine bak
Høydaling
Lærling
 
Innlegg: 226
Registrert: Fre Des 04, 2009 22:46
Bosted: Austefjorden

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Coca-kongen og 1 gjest