Saltvedt familien har drevet med busskjøring fra 1936 gjennom firmaet AS Vestlandsbussen og lastebiler fra 1964 gjennom AS Vest-Transport.
Logoen til AS Vest-Transport er den samme gamle som AS Vestlandsbussen i sin tid brukte

De fleste bildene er lånt av Magne, Svein og Rolf Saltvedt.
Disse har, sammen med Bjørn, Svein Jr og Kjell Kristian Saltvedt bidratt med mye informasjon.

AS Vest-Transport fra Haugesund ble altså startet i 1964 av brødrene Kristian, f. 1925 - d. 1994, Magne f. 1927 og Svein Saltvedt f. 1934.
Skjønt det var en videreføring etter deres far kullhandler Kristian Kjeldsen Saltvedt.
Han drev A/L Brendselsentralen i Haugesund og startet senere opp med busser.
Kristian Kjeldsen Saltvedt ble født i juni 1899.
Han var sønn av skipskaptein Severin Larsen Saltvedt (f.1855) og Karnine Kjeldsen (f.1862)
De bodde i Haraldsgaten i Haugesund, og Kristian var nr 8 i søskenflokken.
Severin var kaptein på et dampskip. Ca 1905 gikk han i land og startet opp med salg av koks og ved.
De eldre sønnene Adolf og Hans overtok dette.
Kristian var yngre og begynte først med sildeeksport. Han ble gift med Ragnhild Odland, (f. 1902)
Skjønt da det ble dårlige tider på slutten av 20 tallet, så startet han A/L Brendselsentralen ca 1929.
Kristian bodde i Hollendersvingen 9, der det også fantes kontor og garasje.
Men han hadde i tillegg et stort sjøhus i Losgaten 1 på Hasseløy, med lager for ved, koks og kull.
Helt til venstre på dette bildet, kan vi se sjøhuset i Losgaten 1, med "Kristian Saltvedt" på veggen.


Både han og brødrene kom dermed til å drive innenfor samme bransje.
Kristian hadde flere små lastebiler til å kjøre ut kull og koks.
Kjenner ikke årsmodell på disse lastebilene, noen ble kjøpt nye, andre ble kjøpt brukte.
L 7236 var en Ford som ble kjøpt i 1929. Ble solgt til Haugesunds Auto i 1931.
L 7379 var en Ford som ble kjøpt i 1931. Ble solgt til G. Knutsen noen år senere.
L 7011 var en Ford som ble kjøpt brukt i 1936. Den avskiltes i 1938, men selges ikke videre.
L 7443 var en Diamond T som ble kjøpt ny i 1938.
Denne fungerte også som en slags buss. Kristian Saltvedt hadde et busspåbygg som han satte på lasteplanet når han skulle kjøre folk.
Han trengte denne til lokalturer av og til, siden de 2 andre bussene var på vei til og fra Oslo.
Hans eldste sønn, Kristian Saltvedt jr, står her ved siden av bussen.

L 7658 var en Chevrolet som ble kjøpt i 1939. Han hadde denne i noen år.
L 7633 var en Ford som ble kjøpt i 1940. Denne hadde han like til 1948.
L 7297 var en Buick som ble kjøpt i 1940. Denne tok tyskerne i 1944.
L 7919 var en nyere Diamond T som var bygget om til lastebil. Saltvedt kjøper bilen i 1941.
Denne hadde gått som buss på Måløy i slutten på 30 tallet

Den fikk nytt regnummer i 1952. Kjenner ikke dette.
Kristian Saltvedt har bilen lenge og den avskiltes ikke før i 1962, lastebilen var da ca 25 år.
L 7188 var en Studebaker som ble kjøpt i 1941. Den ble solgt til Peder Ramslands enke i 1949. Hun var fra Bjerkreim.
L 7919 var en Diamond T som ble kjøpt ny i 1952 og da overtok dette reg nummeret fra den eldre Diamond´en.
Her har Svein Saltvedt fått på et vedlass på 1952 modellen.

I 1964 var det så dennes tur til å gi fra seg L 7919 nummeret til en ny Scania 76. Det nye nummeret på 1952 Diamond´en ble L 45505.
Den ble solgt i 1968. Brødrene Saltvedt kjøpte da en brukt Volvo Bamse fra 1961 til å bruke på lokalkjøringen.
Som vi ser, så går nummeret L 7919 i arv til den nyeste bilen. Dette skyldes at det fulgte mannen og det løyvet han hadde. Så når han kjøpte ny bil, fulgte nummeret med.
Fra slutten av trettiåra, så var Kristian Kjeldsen Saltvedt også forhandler av amerikanske Daimond T lastebiler og busser.

Tidlig på 1930 tallet fant han så ut at det kunne være greit med flere ben å stå på, det var naturlig nok ikke særlig stor etterspørsel etter brensel om våren og om sommeren.
Da begynte han for alvor med buss og A/S VESTLANDSBUSSEN ble startet.
Dette passet bra inn i firmaet hans. Haukelivegen var jo vinterstengt, men på den årstiden hadde Kristian mye å gjøre med kull og koks.
Dermed var han sikret godt med arbeid hele året.
Det ble først litt lokalkjøring, men i 1936 fikk han en slags bevilgning til å kjøre buss til Bø og videre til Oslo og begynte så smått med dette.
Den 16 mars 1938 fikk han utstedt ny og mer omfattende bevilgning for kjøring med buss 2 turer i uka på strekningen Haugesund - Bø i Telemark.
På visse betingelser kunne han en gang i uka kjøre like frem til Oslo. Dette ble den første spiren til Haukeliekspressen.
AS Vestlandsbussen hadde kontor og garasje i Karmsundgata like vest av stadion.
De startet opp turene over fjellet med en 18 seters Diamond fra 1936.
Den hadde regnr L 7199 og motoren var på 105 HK.

17 desember 1947 fikk denne bussen et nytt regnummer, det ble L 9250.
Årsaken var at alle busser som kjørte på løyve skulle inn i egne nummerserier.
Den andre bussen (L 7444) fikk også nytt regnr den dagen (den ble L 9251)
L 9250 ble solgt i 1951 til Fusa Billag på Eikelandsosen. Siden bussen nå var kommet til Hordaland, så måtte den ha R skilt.
Det ble R 1430.
I 1954 ble Fusa Billag delt mellom Bergen-Hardanger Billag og HSD Bilane, men det var ingen av dem som ville ha denne bussen.
Den var tross alt blitt 18 år. Diamond bussen havnet da hos Einar Eriksen i Tysse som brukte den noen år før den ble kondemnert.

Ruten over Haukelifjell gikk 2 ganger i uka i månedene juni, juli og august.
Den korresponderte med NSB som tok passasjerene videre fra Bø og inn til Oslo.
Man inngikk nokså snart en avtale med AL Haugesund Turistbil (Turistbussen) om samkjøring.
Dette var et selskap som drosjeeierne i Haugesund hadde startet opp.
Avtalen gikk ut på at når Vestlandsbussen startet fra Haugesund, så startet Turistbussen fra Bø og omvendt.
Billettprisen fra Haugesund til Oslo var i starten Kr 23,- Tur-retur kostet Kr 45,-.
Faktisk var det nå 3 busselskap i Haugesund med gule busser.

AL Haugesund Turistbil.
AS Vestlandsbussen
Haugesund busselskap AIS.

Veien over Haukelifjell var bare åpen om sommeren, og den ble spadd opp for hånd om våren hvert år.
Man kjørte så utover høsten så lenge det gikk. Det var imidlertid kun juni - juli og august man kunne regne som sikre måneder.
Det må ha vært et slit, men en hadde jo ikke snøfresere i trettiåra.
Ergo spadde man ikke mer enn aller høyst nødvendig, slik vi ser på bildet under.

L 7199 med passasjerer. Det var sportsklubben Vard fra Haugesund som er på tur til Oslo.

