Silvercrow - omreisende Yrkessjåførombud

Her postes alle andre bilder som omhandler lastebiler i større eller mindre grad.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, adri, MOOY, topline164

Innlegg Silvercrow » Ons Feb 20, 2008 11:50

Fraktprisene til Leiv Sand tror jeg ikke Silvercrow skal si alt for mye om. Det er ikke sikkert de blir alt for begeistret hvis jeg legger fraktprisene ut på nett. Jeg kan si så mye som at Leiv Sand tok seg godt betalt for emballasjelasset til Selje. Det ble tatt høyde for liten eller ingen mulighet for returlass fra Sogn og Fjordane midt i helga. Han tok også en anstendig fraktpris for denne bilen, men ikke "skamdyrt" for kunden. Leiv Sand tok dette returlasset fordi de likevel hadde bil i området. De hadde aldri sendt en bil ens ærend til Førde for å hente ett tonn. Leiv Sand er en av de aktørene som lar lasset stå hvis det ikke er skikkelig betalt.

Nå er de siste bildene fra turen lastet opp og vi fortsetter.

113. Fergekaien fylles fort opp på Anda selv med hyppige fergeavganger. Her kommer en som kanskje har fått kjenne nådeløst på grøftekant, -- hengende i brilla på en bergingsvogn. Sånt må jo bare skje av og til med vår vegstandard.
Bilde

114.
Bilde

115. Mye trafikk på begge sider av utfjorden. Buss på veg mot Lote - Anda
Bilde

116. Lotetunnelen sett fra sørsiden.
Bilde
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg Silvercrow » Ons Feb 20, 2008 11:58

117. Nordfjordeid sørfra, mot rundkjøringen hvor riksveg 15 og E 39 møtes
Bilde

118.
Riksveg 15 mot Stryn. Her passerer vi på sørsiden av Hornindalsvatnet. Europas dypeste innsjø.
Bilde

119. Det er flere tunneler på strekningen. Det meste av vegen er det gulstripe og grei standard. Noe smalere her og der.
Bilde

120.
Bilde
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg Silvercrow » Ons Feb 20, 2008 12:16

121. Stryn. Småbusser med frilørdag.
Bilde

122. Parkeringsanlegg. Stuttjukken vet nok mer enn meg om hvilket selskap som har / har hatt kjøringen i denne regionen, hvem som drifter garasjeanlegget m.m. Stuttjukken har vært her og dokumentert tidligere.
Bilde

123. Riksveg 15 gjennom Stryn, mot Strynefjellet og Otta.
Bilde

124. Riksvegen går opp langs et vassdrag, - tro om det heter Strynelva rett og slett? Et større vann litt lenger oppe heter iallefall Strynevatnet. Vi kan tydelig se fjellheimen vi skal opp. Det høyeste fjellet på Sogn og Fjordane siden av fylkesgrensa er Kvitenovla, - 1898 m.o.h. Foran Kvitenovla, mot vest altså er Nuken med sine 1832 m.o.h. Den høyeste fjelltoppen på Strynefjellet ligger i Oppland fylke og heter Skridulaupen. Vi får uansett ikke sett noen av toppene på denne turen. De er innhyllet i tåke og regnbyger.
Bilde

125. Strynevatnet.
Bilde
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg Silvercrow » Ons Feb 20, 2008 12:32

126. Den første tunellen ligger i østenden av Strynevatnet. Forholdsvis lavt. Man begynner å merke stigningen for alvor etter den tunellen. Vegen slynger seg opp fjellsidene i flere 180 grader sløyfer. Den bratteste kneika er 12 %. Selv med nesten ingen last går det tregt i forholdsvis lave gir.
Bilde

127. I denne svingen går ny og gammel bru side om side.
Bilde

128.
Bilde

129. Ganske smal, gamlevegen ja?
Bilde

130. Krabbefelt i den verste kneika. Du skal likevel ha skikkelig motorkraft for å komme deg forbi på denne korte strekningen og det er bratt! ikke gidd å prøv å kjør forbi heller uten at du sitter i en veldig sprek personbil.
Bilde
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg Silvercrow » Ons Feb 20, 2008 12:57

131. Ved Jøl bru skiller gamle Strynefjellsvegen og nyvegen lag. Gamlevegen har blitt en turistattraksjon og er åpen for ferdsel om sommeren. Stryn sommerskisenter ligger langs gamlevegen. Nyvegen går over Jøl bru og rett inn i Ospelitunnelen som er 2549 meter lang.
Vær obs på en ting her. Det er veldig typisk at det er regn og mildvær opp til denne tunellen og full vinter med snø og isdekke på andre siden! Snøgrensa har en tendens til å legge seg rett over denne tunnelen.
Bilde

132. Utsikten fra Jøl bru.
Bilde

133.
Bilde

134. Snøgrensa var som ventet passert gjennom første tunnel. Ut i dagslys igjen og full vinter. Vi var forberedt med boggiløft og skikkelige drivakseldekk, og fikk bra feste sjøl med så lite lass. Vi kom opp uten kjetting og uten ett eneste glippetak. Det er det ikke Mesta som skal ha æren for. Det var ikke et sandkorn å se opp bakkene. Neste tunnel heter Grasdalen tunnel og er 3720 meter lang. Så er det et rasoverbygg mellom de to siste tunnelene. Skikkelig drøye motbakker hele vegen. Siste tunnel er Oppljostunnelen på 4537 meters lengde. Her er det også lysregulert envegskjøring.
Bilde

135. Stiv kuling og snøføyk på toppen vel ute av den siste tunnelen.
Bilde
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg Silvercrow » Ons Feb 20, 2008 13:05

136. Til Strynefjellet å være så er dette ikke så verst. Uvær her oppe det er storm og snøfall på flere meter, så dette er ingenting. Likevel var det spennende å se mellom vindkulene om det kom trafikk i mot og vegen ble ganske smal fordi blåsten bygget snødyner opp mot brøytekantene.
Bilde

137.
Bilde

138.
Bilde

139. En brøytebil i trafikk på Strynefjellet i dag.
Bilde

140. Så er det lange og slake bakker ned mot Skjåk. Føret slo om til blankis og det var fortsatt ingen tegn til strøing.
Bilde
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg Silvercrow » Ons Feb 20, 2008 13:13

141. Øvelseskjøring med bil av ikke helt ny dato i Skjåk.
Bilde

142. Lom og det begynner å bli kvelden og mørkt. Jeg har ikke mer fra denne turen. Ferden videre gikk på stort sett bar asfalt og gjennom en og annen regnbyge. Til og med på Dovrefjell var det mildvær og stort sett bart. Noe is her og der. Tendenser til isdannelser ned Drivdalen men fra Oppdal og ned til Trondheim var det grundig saltet.
Bilde

143. Denne dingsen i rundkjøringa ved Vågå markerer slutten på denne bildedokumentaren. Den har blitt postet på Bergli før.
Bilde
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg Silvercrow » Ons Feb 20, 2008 13:27

Silvercrow kommer tilbake med en ny dokumentar så snart det blir anledning til å ta en ny tur. Kjør pent så lenge. Vi har ingen å miste.
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg Onnaien » Ons Feb 20, 2008 13:28

Får si takk for en atter bra dokumentert tur da,å ser frem til flere av de...:)
Bilde
91181198

The chicken...:D
Brukerens avatar
Onnaien
Sjefstøffel

Innlegg Stuttjukken » Ons Feb 20, 2008 16:56

Det de skriv om til bilete 124 er ein god start for å setja seg inn i den topografiske geografien i områda ein passerer. Når ein får trent seg opp i den kunsten, er det mykje lettare å få med seg kva ein ser, og når ein gjer seg kjent med vegnettet i denne samanhengen, lærer ein mykje viktig Norges-geografi. Dette er bra, og det ser lovande ut, Silvercrow.

Så er det nyttig med mykje kartstudier innimellom. For å ta eit konkret døme. Dersom Silvercrow var på Voss i dårleg vintervêr, og Strynefjellet og Valdresflya var stengt, så kjem det ein kar og spør om beste vegen å køyra til Trondhjem. Eg føreset at Fillefjell (E 16) er open. Då kan han føreslå den mest fornuftige ruta frå Voss til Trondhjem, med føresetnadene over til grunn. Eg har faktisk fått akkurat det spørsmålet sjølv ein vinterkveld på Voss. Då er det litt kjekt å vita slikt. Då kan Silvercrow setja opp køyreruta på dette:

Voss - Lærdal - Fillefjell - får sjå kva Silvercrow nemner her - Trondhjem.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Silvercrow » Ons Feb 20, 2008 17:21

Tjaa.. jeg ville vel i såfall (ettersom du sier, Valdresflya er stengt og Strynefjellet er stengt, - Sognefjellet er vanligvis vinterstengt, så er det ikke mange alternativene igjen da.) ettersom Filefjellet var åpent sa du, - da kunne han jo tatt
E 16 videre ned forbi Fagernes og Aurdal i Nord-Aurdal kommune, - så riksveg 33 over Dokka til Gjøvik og riksveg 4 nordover langs mjøsa til E 6 og da er det bare å følge den til Trondheim.

Alternativet riksveg 250 fra Dokka opp langs Dokkadalen og over til Vingrom er muligens kortere? Ser ut som vegen skal over noe skogkledd fjellheim der, - så jeg antar, uten å vite at man ikke sparer noe der. Ser høyt ut og mellom Krokvassfjell og Kråkhugukampen. Hver på oppunder 1000 meters høgde. Jeg hadde nok anbefalt Gjøvik.
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg adri » Ons Feb 20, 2008 17:47

Jeg tror familen jeg har på Dokka pleier å kjøre rett til Vingrom når de skal den veien.
Men det skal jeg ikke si for sikkert. Riksvei 33 er hvertfall ny og fin nesten hele veien.
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg Silvercrow » Ons Feb 20, 2008 17:58

Ja, - det ser jo ut som den korteste vegen det da. Men jeg har diskutert alternative Bergensruter tidligere med en langtransportsjåfør. Han mente at riksveg 250 Vingrom - Dokka iallefall ikke var noe godt alternativ for storbiler. Han valgte Gjøvik. Selvsagt blir alt mye lettere med en privatbil.
Ut fra hva jeg IKKE vet og ut fra hva jeg SER, på kartet, - ville nok jeg anbefalt Gjøvik.
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg adri » Ons Feb 20, 2008 18:02

Med storbil ville jeg nok gjort det samme selv
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg Birkelund » Ons Feb 20, 2008 19:34

Igjen...,-flotte bilder, med bra dokumentasjon.. Når det gjelder den Gjøvik-diskusjonen, så blir det nok Gjøvik på meg også...Har ikke prøvd den andre om Vingrom, men jeg tror Slinde kjørte litt der i fjor vinter.....Gikk visst greit, det......men forstod det slik at det var best om en ikke møtte så mye biler der...
Brukerens avatar
Birkelund
Veteran

ForrigeNeste

Gå til Forskjellige bilder

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest