MAN fornyer seg med ny front og motorer tilpasset Euro6

Her kan du lese om nyheter, prototyper og nyvinninger knyttet til lastebiler og transportrelatert utstyr. Tråden er knyttet opp til tungt.no sin nettside, og her er det mulig å poste og diskutere aktuelle nyheter i overnevnte kategori.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Administrator

MAN fornyer seg med ny front og motorer tilpasset Euro6

Innlegg Rubber Duck » Tor Jul 19, 2012 23:50

MAN går bort fra V8 for å kunne imøtekomme Euro6 kravene, dermed vil de fra 2014 avslutte V8/680hk motoren og erstatte denne med en rekkesekser for motorer over 500hk+. Dermed blir det spennende.., om jeg ikke husker feil, så eies vel Scania av MAN, så hva vil skje med Scanias V8 motor fremover i forhold til Euro6 kravene?

Mer kan leses på denne linken:
http://www.commercialmotor.com/big-lorr ... glorryblog

Bilde
bilde lånt fra commercialmotor.com
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator
 
Innlegg: 11445
Registrert: Søn Aug 28, 2005 15:28
Bosted: Trondheim

Innlegg erik h » Tor Jul 19, 2012 23:58

var på besøk hos scania gjennom skolen, og der sa de at scania vil beholde V8.
erik h
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 548
Registrert: Lør Sep 17, 2011 16:54
Bosted: Bergen

Innlegg Erik » Fre Jul 20, 2012 00:16

Hva Scania vil er vell deres sak.. De har vell krav å følge som alle andre.. Da spøker det for alle som har V8...
Brukerens avatar
Erik
Bileier
 
Innlegg: 3323
Registrert: Man Jan 15, 2007 23:10
Bosted: Bergen

Innlegg erik h » Fre Jul 20, 2012 00:31

ja, men de holdt på å utvikle en euro6 motor med v8.
erik h
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 548
Registrert: Lør Sep 17, 2011 16:54
Bosted: Bergen

Innlegg Benjamin S » Tir Jul 24, 2012 16:33

Scania 730 er basert på 680`en til Man. Det e til og med Man lyd...
Benjamin

Jølster Truck Photos <- www.facebook.com/jolstertruck
Brukerens avatar
Benjamin S
Veteran
 
Innlegg: 1541
Registrert: Tor Mai 28, 2009 16:27
Bosted: Skei i Jølster


Innlegg un.1830 » Tir Jul 24, 2012 18:45

Benjamin S skrev:Scania 730 er basert på 680`en til Man. Det e til og med Man lyd...


Som igjen er basert på motor fra Liebherr. Samme motor brukes forøvrig til båter (sunseeker med effekt opptil 1000 hk)
H2SO4
un.1830
Veteran
 
Innlegg: 1407
Registrert: Man Jan 04, 2010 11:37

Innlegg torsein » Ons Jul 25, 2012 19:32

jeg tror nok scania vil behold \8/ med euro6 kravene, for jeg tror at det er det som gjør scania så populert på en måte, at dem har hatt \8/ som image opp igjenom årene. Scania vil nok miste mange kunder om dem går bort fra \8/. kan hende det blir hardt for scania å få det til, men var jo sagt da scania skulle ha euro 5 med \8/ at det ikke vile gå heller.
Brukerens avatar
torsein
Bileier
 
Innlegg: 3596
Registrert: Tir Nov 24, 2009 18:17
Bosted: harpefoss

Innlegg Vaskedrengen » Lør Aug 18, 2012 11:51

Kansje det gjør dem populær, men Man havde også v8 men må sløjfe det PGA euro 6 krav, men om scania, ikke kan lage Euro 6 v8, så må de jo sløjfe v8, uanset, hvis de vil/kan selge noe, så om de har haft det i 100 år eller hvor lenge de har haft v8, er ligegyldigt hvis det inte kan lade seg gjøre
Bilde
Brukerens avatar
Vaskedrengen
Bileier
 
Innlegg: 2279
Registrert: Man Mai 04, 2009 18:40
Bosted: Kjellerup Danmark

Innlegg bigswede » Lør Aug 18, 2012 12:07

Hvor mange "hellige" % mer luft får passere inn igjennom grillen nå da? *gjesp*

MB har skidplate på anleggsbilen, MAN på langtransprotbilen, joda.. :cowboy:
~2006 Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike, Spania, USA 2013~
Brukerens avatar
bigswede
Bileier
 
Innlegg: 7476
Registrert: Fre Nov 03, 2006 22:40
Bosted: Haugesund

Innlegg torsein » Lør Aug 18, 2012 13:22

Vaskedrengen, tror at scania gjør alt dem kan for å beholde v8 på euro 6 men mange sa at dem ikke klarte det på euro 4 og 5 og, men tiden vil vise det, men får scania det til så tror jeg og at man kommer fort etter, kan jo være at man har en finger med i å få til v8 på scania sine biler først og tar den samme å setter den på man og :)
Brukerens avatar
torsein
Bileier
 
Innlegg: 3596
Registrert: Tir Nov 24, 2009 18:17
Bosted: harpefoss


Innlegg Vebba » Søn Aug 19, 2012 00:34

En ting er jo om de får det til, noe de helt sikkert klarer. Men en annen ting er om det kommer til å være lønnsomt, verdt det...
Ut på tur, aldri sur.
Vebba
Lærling
 
Innlegg: 140
Registrert: Fre Feb 26, 2010 21:25
Bosted: Stjørdal

Man motor i Scania

Innlegg scanman » Søn Aug 19, 2012 20:24

Som gammel Scania-ansatt så kan man jo fortelle at det IKKE er samme motor som sitter i Man og Scania.
Scania lanserte sin 16 liters V8 med 580 hk i år 2001 sånn ca,og oppkjøpet Man gjorde av Scania skjedde vel i 2006 som jeg kunne lese meg til på nett...
Så at de har hatt så mye samarbeid rundt de motorene er meget tvilsomt.
Kan jo bare se på bildene av de ulike motorene.
Motoren i R730 ser jo nesten identisk ut med en 580.. annen turbo,injektorer osv selvsagt.
R730 har XPI innsprøytning utviklet av Scania selv sammen med Cummins USA....
Så alle Volvo frelste som tror de vet,så er det to helt forskjellige motorer dere snakker om.
scanman
Sykkelbud
 
Innlegg: 1
Registrert: Søn Aug 19, 2012 20:16

Innlegg Desperado » Søn Aug 19, 2012 21:55

Og som alle også vet, så tenker de fleste lastebilprodusenter økonomi. Og med samme eier er det fremdeles GOD grunn til å spekulere i hva som skjer med Scanias V8. Om man er Volvo frelst eller ikke...
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier
 
Innlegg: 7823
Registrert: Ons Sep 06, 2006 00:13
Bosted: BERGEN !

Re: Man motor i Scania

Innlegg bigswede » Søn Aug 19, 2012 22:53

scanman skrev:Som gammel Scania-ansatt så kan man jo fortelle at det IKKE er samme motor som sitter i Man og Scania.
Scania lanserte sin 16 liters V8 med 580 hk i år 2001 sånn ca,og oppkjøpet Man gjorde av Scania skjedde vel i 2006 som jeg kunne lese meg til på nett...
Så at de har hatt så mye samarbeid rundt de motorene er meget tvilsomt.
Kan jo bare se på bildene av de ulike motorene.
Motoren i R730 ser jo nesten identisk ut med en 580.. annen turbo,injektorer osv selvsagt.
R730 har XPI innsprøytning utviklet av Scania selv sammen med Cummins USA....
Så alle Volvo frelste som tror de vet,så er det to helt forskjellige motorer dere snakker om.


Jeg kan tilføye att selve blokka er ny, den er laget i en annen stål-legering enn tidligere. Så vi snakker 3.gen V8 fra Scania idag.
Videre, har jeg lest flere steder (YB, TM og på nett) att den nye V8'eren er designet og planlagt for å imøtekomme Euro 6. Husk att Scania lenge var en forkjemper for ikke å benytte SCR/AdBlue. Men att dem var nøtt til å bite i det sure eplet pga overoppheting/kjølevansker.
Det er en grunn for att dagens grill fikk større riller, dette for å øke kjølingsgraden.
Jeg stiller heller spørsmål om når vi får en Scania IL6 som har over 500hk. For 2.Gen V8, blir nokk ikke med i Euro 6 (les: 500, 560 og 620)

Synes MAN'n med nygrillen er fresh. (innlegget over var mest ment på fleip) Håper MAN har tatt seg tid til å ordne opp i interiøret denne gang.
Flott å se att oppdateringen gjelder HELE modell-familien, å ikke bare X.

- Såg disse bilene på vintertest i vinter, ved Arvidsjaur i Sverige.
~2006 Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike, Spania, USA 2013~
Brukerens avatar
bigswede
Bileier
 
Innlegg: 7476
Registrert: Fre Nov 03, 2006 22:40
Bosted: Haugesund

Innlegg christianm » Søn Sep 23, 2012 19:07

Scania beholder 16-literen sin. Skifter ut 500 med 520, 560 med 580, og ser ut som 620 forsvinner. 730 er forsatt med.

http://www.youtube.com/watch?v=ZV-Ou48OG50
How do you make a million out of transport? Start with two million.
christianm
Lærling
 
Innlegg: 261
Registrert: Søn Jun 12, 2011 20:09
Bosted: Hommersåk, Rogaland

Neste

Gå til Nyheter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest