DAF XT 105 - prosjektet som ble virkelig?

Her kan du lese om nyheter, prototyper og nyvinninger knyttet til lastebiler og transportrelatert utstyr. Tråden er knyttet opp til tungt.no sin nettside, og her er det mulig å poste og diskutere aktuelle nyheter i overnevnte kategori.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Administrator

DAF XT 105 - prosjektet som ble virkelig?

Innlegg Rubber Duck » Fre Des 23, 2011 19:17

For en tid tilbake gikk det et photoshopet bilde av en DAF XT (snutebil) rundt på nettet, også her på forumet. I dag kom jeg over noen bilder av en virkelig XT, A. Jansen BV i Hollandhar fått bygget en utgave med snute.

Det ligger ut flere bilder av bilen på nettet, deriblant skriver det hollandske lastebilbladet Truckstar om bilen, så det blir spennende å se om dette blir en utgave som settes i produksjon.

Bilden er hentet fra truckstar.nl
Bilde

Bilde

Lekkert spør du meg! :jippi:
Sist endret av Rubber Duck den Lør Des 24, 2011 10:54, endret 1 gang
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Snusovic » Fre Des 23, 2011 19:27

Veldig stilig spør du meg. Savner det der "old school" looken, nå er jo alle former runde som en fotball designmessig....
Yrke: Kriminell
Brukerens avatar
Snusovic
Distribusjonssjåfør

Innlegg torsein » Fre Des 23, 2011 20:03

rett og slett stygt, dag er fint som buldog, men som snute ser det stygt ut :-?
Brukerens avatar
torsein
Bileier

Innlegg T-E » Fre Des 23, 2011 22:06

Denne var faktisk litt grom :tommel: Håper faktisk at den kommer i produksjon eller noe...SNUTE ER GROMMT!!! 8-)
Life's good!

Lærling Transferd Ålesund!
~Loud Pipes Saves Lives~
Brukerens avatar
T-E
Distribusjonssjåfør

Innlegg The Cowboy » Fre Des 23, 2011 22:15

Nå er ikke jeg den store DAF vennlige karen, men den der hadde jeg jaggu ikke takka nei til.. hehe :D

Tror jeg får prøve ennå litt hardere å få dama til å bli med til nederland gitt.. hehe :D
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg SteinarHO » Lør Des 24, 2011 09:34

Smaken er som baken... Eg må sei eg synst han va noko spesiell men ganske tøff.
Fort og forsiktig.
Brukerens avatar
SteinarHO
Lærling

Re: DAF XT 105 - prosjektet som blir virkelig?

Innlegg Desperado » Lør Des 24, 2011 10:24

Rubber Duck skrev:

Bilden er hentet fra truckstar.nl
Bilde

Bilde

Lekkert spør du meg! :jippi:

Rutger Mulder skrev:Bilde

Bilde

Det første som slo meg var at den hadde visse likheter med gamle MAN snutebiler. Men jeg hadde ikke sagt neitakk dersom DAF etter hvert hadde kommet med litt større motorer. Også synest jeg forakselen burde stått lengre fremme.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Rubber Duck » Lør Des 24, 2011 10:54

Visse likheter kan en se ja, dog er kjørekomforten litt bedre vil jeg tro :)
Flytting av framakslingen 20-30 cm lengre frem hadde heller ikke vært dumt, kan jo være de kanskje gjør det hvis dette er en modell som settes i serieproduksjon. Nå ser det mer ut som de har løftet av hytta og flyttet den bak på rammen og bygd snute over motoren, uten de helt store endringene, men får å kunne bruke mest mulig av eksisterende deler. Slik sett synes jeg de har lyktes bra, men det hadde sett bedre ut om den sto lengre frem, i tillegg til at akselavstanden blir lengre.

Ett sted må en jo starte, og det er spennende at DAF har gjort et slikt prosjekt synes jeg, selv om det kanskje bare blir med disse to?
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Fiborg » Lør Des 24, 2011 11:54

Rubber Duck skrev:Visse likheter kan en se ja, dog er kjørekomforten litt bedre vil jeg tro :)
Flytting av framakslingen 20-30 cm lengre frem hadde heller ikke vært dumt, kan jo være de kanskje gjør det hvis dette er en modell som settes i serieproduksjon. Nå ser det mer ut som de har løftet av hytta og flyttet den bak på rammen og bygd snute over motoren, uten de helt store endringene, men får å kunne bruke mest mulig av eksisterende deler. Slik sett synes jeg de har lyktes bra, men det hadde sett bedre ut om den sto lengre frem, i tillegg til at akselavstanden blir lengre.

Ett sted må en jo starte, og det er spennende at DAF har gjort et slikt prosjekt synes jeg, selv om det kanskje bare blir med disse to?
Var vel akkurat det Scania gjorde med T-bilan?. Syns DAF lykkes med stilen på bilen.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg man of sweden » Lør Des 24, 2011 12:35

Liknar T scania får hoppas att dom börjar tillverkar den.
volvo for life
man of sweden
Bileier

Innlegg The Cowboy » Lør Des 24, 2011 16:50

Noe jeg syns er litt rart, er at i EU så er jo grensa på 16 meter, kontra norge sine 17.. Men man ser jo flere snutebiler i f.eks. nederland, enn andre land alt i alt!!

Men trallene de bruker, er vanlige EU traller.. Er det bare jeg som suger max i regning, eller er en snutebil ikke så himmla mye lenger enn en vanlig bulldog??
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Nokia » Lør Des 24, 2011 17:17

The Cowboy skrev:Noe jeg syns er litt rart, er at i EU så er jo grensa på 16 meter, kontra norge sine 17.. Men man ser jo flere snutebiler i f.eks. nederland, enn andre land alt i alt!!

Men trallene de bruker, er vanlige EU traller.. Er det bare jeg som suger max i regning, eller er en snutebil ikke så himmla mye lenger enn en vanlig bulldog??

Mener å ha hørt at Nederland har lengdebergrensning på TRALLENE, ikke totallengde, max 13,60 tralle, trekkvogna så lang du vil ha den.....

Og det er 17,5 i Norge, for ordens skyld.
Nokia
Lærling

Innlegg un.1830 » Lør Des 24, 2011 17:37

Tilsvarende snute som Scania og trekt grillen litt lenger ned så ville ikke dette vært så helt håpløst
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg The Cowboy » Lør Des 24, 2011 19:23

Nokia skrev:
The Cowboy skrev:Noe jeg syns er litt rart, er at i EU så er jo grensa på 16 meter, kontra norge sine 17.. Men man ser jo flere snutebiler i f.eks. nederland, enn andre land alt i alt!!

Mener å ha hørt at Nederland har lengdebergrensning på TRALLENE, ikke totallengde, max 13,60 tralle, trekkvogna så lang du vil ha den.....

Og det er 17,5 i Norge, for ordens skyld.

Ok.. Da har vi evt lært noe nytt i dag :D hehe..
Og joda, vet det er ,5.. Tenkte det var unødvendig å nevne denne.. hehe :D
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg oøde » Lør Des 24, 2011 23:17

Syns det er noe feil med linjene på den gule delen av snuten. Kanskje i en anna farge kombinasjon ved hjelp av noen "jukse" linjer i lakken så kan det bli riktig så bra.
Stål og Spesialtransport

Drømmer om en DAF
oøde
Lærling

Neste

Gå til Nyheter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest