Summertime

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

Summertime

Innlegg Tormod Magelssen » Tir Mai 26, 2009 08:49

Jeg har alltid sagt at jeg kunne tenkt meg sommer hele året.

Jeg kunne tenkt meg å feire julaften med ribbe og julepølse ute på et svaberg i Skjebergkilen i 25 graders varme, og etter at gavene var delt ut kunne jeg bare kastet meg i vannet for et forfriskende bad. Og tenk på alle problemene vi ville sluppet unna! Vi kunne glemt isskrape, vinterdekk, tverrstilte utenlandske vogntog og andre iskalde bekymringer. På den annen side er jeg glad det ikke er slik.
Det er tross alt noe eget når en vinter er over, våren setter inn og forventningene til nok en lang sommer (som selvsagt ikke alltid slår til) blander seg med pollenstøv og løvetann i plenen. Vi nordboere vet å sette pris på de få fine sommerdagene vi får. Hadde det vært sommer hele året ville vi bare tatt det som en selvfølge. Nå er sommeren her og lukter og inntrykk bringer mange gode minner tilbake.

Det er rart hvordan minnene dukker opp igjen. Den ultimate sommerlukten for meg er faktisk lukten av bensin. Selv på en iskald vinterdag kan denne ”parfymen” føre meg tilbake til barndommens somre på et øyeblikk. Da er jeg plutselig tilbake i en 17,5 fots tunejolle i tre, med en kranglete 2-hesters Arcimedes påhengsmotor i akterstevnen. Faren min jobber febrilsk for å få de svenske ”aktersnurran” av tvilsom kvalitet til å starte. Vi har vært ute i fjorden og fisket og etter flere timers intense forsøk på å få en stekepanne med fisk er det på tide å dra hjem. Det er bare det at motoren har bestemt seg for at det er hviletid – for den! Gubben har minimal lyst til å ta fram årene og med medbrakt verktøy, pertentlig pakket inn i en lerretspose, gjør han et forsøk på å overtale svensken der bak til å starte. Siste forsøk er rensing av forgasser og plugg. Det er da sommerlukta legger seg som en hinne i bunnen på den åpne trebåten. ”Flottøren har hengt seg opp”, mumler gubben mens han tørker bensinrester fra både gasser og plugg. Mmm, sommer!

Mens denne epistelen skrives sitter jeg på et hotellrom i Morgedal. Er ute på lastebiltest og har våknet alt for tidlig. Får ikke sove. Gjennom det åpne vinduet strømmer sommerlydene inn i rommet, fuglekvitter blandet med en annen sommerlyd. Lyden av vogntog som ruller forbi på tørr asfalt. Tørr asfalt er en annen favoritt. I alle år har tørr asfalt vært et sikkert tegn på at vi går varmere tider i møte. Mens andre har tatt turen ut i skogen for å oppleve sommeren, nyter jeg andre vår- og sommertegn. For når asfalten kommer til syne, plukker folk fram hobbykjøretøyene sine. I Østfold der jeg bor er det mange hobbykjøretøy, brorparten av dem er amerikanske. Jeg kan ikke tenk meg en bedre opplevelse enn å høre lyden av vår og sommer i form av V8-rumling eller tordenbrølet til en Harley med Screaming Eagle-anlegg.

På testen vi er ute på har vi også gjort en nostalgistopp i Rjukan. Der fikk nye VolvoFH16 møte gammel Volvo F12. Da F12ern startet strømmet det god, gammeldags eksos opp av rørene bak hytta. Lukta av dieseleksos fylte lufta, mens lyden av gammel dieselmotor akkompagnerte. Mmm, minnene strømte på. Minnene av sinte kolleger ved postterminalen som klaget på eksoslukt da vi rygget lastebilene inntil rampa på morgenen, mens vi sjåførene ikke forstod hva som var problemet. ”Eksoslukt?”, sa vi undrende, mens vi ruslet rundt lastebilen innhyllet i en blågrå røyksky. ”Nei det har vi ikke kjent”, la vi til. Nye lastebiler i dag er så å si fritatt fra både røyk og lukt fra eksosen. Da er det fint å oppleve litt god gammeldags forurensing, slik at minnene strømmer tilbake.

Her om dagen var jeg på båttur med familien i vår daycruiser. Vi putret inn i gjestehavna i Strömstad mens vi febrilsk speidet etter en ledig plass. Da skjedde det igjen. Lyden av en V8er fylte lufta. I mot oss kom en italiensk Riva mahognybåt. Lyden strømmet ut av to forniklede eksosrør som lå akkurat i vannskorpa. Det boblet og rumlet, mens føreren satt bak vindskjermen med verdens bredeste glis om munnen. Selv barna mine ble satt ut av opplevelsen. Om noen år når de er voksne, tipper jeg at også de får sommerfølelser av slike opplevelser. At de kan si til sine barn at ”lyden av en V8 minner meg om sommer og sol”. Slik føres tradisjoner videre.
Jeg gleder meg allerede til å komme meg i båten, kjøre bort til marinaen og fylle opp tanken med sommerlukt til 14 kroner literen. Summertime!
Brukerens avatar
Tormod Magelssen
- Journalist, tungt.no -
 
Innlegg: 8
Registrert: Fre Nov 21, 2008 20:00
Bosted: Hafslundsøy

Innlegg Stuttjukken » Tir Mai 26, 2009 12:28

Med tanke på vintervedlikehaldet og pengebruken og satsinga på det, er det heilt klart at det einaste som kan gjera det betre for transporten at det vert sommar heile året. Om ikkje den globale oppvarminga klarar det, får me flytta til Kongo, tenkjer eg.
Stuttjukken
- på norske vegar -
 
Innlegg: 4821
Registrert: Fre Des 09, 2005 20:01
Bosted: Arna, Bergen.

Innlegg Charlzhen » Tir Mai 26, 2009 14:07

Stuttjukken, Tror vel ikke Kongo er plassen å være Norsk nå om dagen...
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier
 
Innlegg: 4842
Registrert: Lør Mar 15, 2008 22:16
Bosted: Indre Enfold

Innlegg Stuttjukken » Tir Mai 26, 2009 22:38

Det er no så, for eg var ganske bevisst når eg skreiv namnet på akkurat DET landet. Alle forbind jo Kongo med krig og ein farleg stad og vera, og med og skriva Kongo burde folk vakna. Når det er sagt er Kongo eit tropisk og ekvatorialt land, så sjansen for glatte vegar under 5000 m.o.h. skulle nok ikkje førekoma der nokosinne. Det hadde kanskje vore betre og føreslå det tørre landet Egypt, for i Kongo er det regntid med dei problematiske vegforholda det medfører, der mange vegar består av raudoransje sand inne i den tropiske regnskogen.
Stuttjukken
- på norske vegar -
 
Innlegg: 4821
Registrert: Fre Des 09, 2005 20:01
Bosted: Arna, Bergen.


Gå til Blogger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest