Hva skal man si…?

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

Hva skal man si…?

Innlegg Frode Tellevik » Tir Mar 31, 2009 14:00

Går denne bussen forbi travparken? spør jenta i bussdøren. Regnet drypper fra ridehjelmen og hun ser ut som hun trenger å komme seg inn i varmere omgivelser. Bussjåføren grynter ett eller annet og rister for sikkerhets skyld på hodet. Før jeg registrerer hva som er i ferd med å skje, kjører bussen videre, mens jenta står igjen i regnet.

Visst skulle vi forbi travparken, jeg visste jo det. Jeg har tatt denne bussen hjem fra byen i over 40 år, så dette vet jeg litt om.
Da jeg var mindre kunne jeg navnet på alle bussjåførene som kjørte utover der jeg bor. Var til og med litt stolt over å ha etternavnet mitt på bussene. Hvordan kunne jeg ta feil når det sto Steinestø-Tellevik i skiltet over frontruten? Nå er det rute 280 jeg må se etter. Noe så upersonlig!
Jeg gikk på barneskolen da de første bussene med hel frontrute ble levert til Åsane Billag. Med internnummer 94 og 96. Nummer 95 var også ny, men den var en av de siste med delt frontrute. Gammeldags, men likevel ny nok til å feste seg i et barnesinn som en stilig og fremtidsrettet buss som fikk det til å krible i en liten kropp når den viste seg over bakketoppen. Yess! Nyebussen i dag! Turen til Bergen kunne vare evig for min del…

Nå ser jeg knapt forskjell på ny og gammel lenger. Alle er like. Den ene er bare litt mer sliten enn den andre. Og sjåførene kjenner jeg ikke. Med unntak av dem jeg kjente fra før de begynte å kjøre buss.
Slik var det ikke før. Da hadde bussjåførene nærmest heltestatus og på fornavn med hele bygdas befolkning.
”Henken” hadde alltid god tid. Han kunne stanse i ti minutter midt i veien og prate med en møtende kollega, mens vi passasjerer satt tålmodige og ventet.
Tre av naboene mine var også bussjåfører og parkerte bussene hjemme når de hadde fri. Jeg husker enda lukten av de kremgule kjøretøyene med blå striper som jeg syklet rundt og rundt. Fikk med meg hver minste detalj.

Bussen i dag lukter ingenting. Ingenting godt og minneverdig i hvert fall. Sjåføren sjekker ikke om folk betaler engang. Åpner bakdøren og slipper inn en horde med folk. Slikt var dødssynd før. Da var det bare barnevogner som slapp inn bak. Og sjåføren reiste seg og hjalp til. Nå leer han seg ikke fra setet lenger.
Det piper i kortautomaten både foran og bak, men om alle betaler for seg vet han ingenting om. Jeg vet en del om det. Jeg har sett mange som stanser opp litt ved maskinen før de går og setter seg, men noe kort er aldri i aksjon. Kjenner det irriterer meg, men jeg gidder ikke å gjøre noe. Når ikke Tide bryr seg, hvorfor skal jeg? Det er de som taper penger.
Før i tiden sto jeg skolerett mens ”Henken” sjekket pristabellen og pekefingeren hans landet på Grøvle. Der sto prisen jeg skulle betale. Sikkert som banken.

Jenta som skulle til travparken hadde kommet bedre ut av det om ”Henken” fortsatt hadde levd. Han hadde sikkert sett på henne at hun skulle dit og hatt prisen klar før hun rakk å spørre. Han hadde nok til og med ropt henne inn på bussen om hun ikke hadde fulgt med når vi stanset. ”Henken” ville sørget for at en passasjer med rideantrekk var med videre om han hadde rute forbi travparken.
Han visste hvem som skulle på jobb om morgenen og ventet noen minutter om vi ikke sto på busstoppet når han kom. Han kikket godt etter oppover veien mot huset før han med en undrende mine kjørte videre mot byen. ”E Gunvald’n sjuk i dag?”

Mens vi nærmer oss travparken, går det opp for meg at sjåføren bak rattet i dag er en av de mange polske som har inntatt bussene her i Bergen.
Det er ikke sikkert ordet travpark var med på språkkurset han måtte gjennom før han fikk begynne å kjøre. Uansett kan han ikke ha skjønt spørsmålet, for han ristet på hodet og sendte jente ut igjen i regnet. Litt unødvendig, sett i ettertid, og forbanna surt for henne som måtte vente en time på neste buss.
Hadde jeg bare sittet lengre fremme og vært mer våken, så kunne jeg kanskje tolket…

Polske sjåfører er ikke uvanlig i lastebilmiljøet heller. Svært mange norske bileiere har etter hvert ansatt folk fra andre land. På godt og vondt.
Etter bussturen min har jeg tenkt en del på dette med kommunikasjonen i forhold til dette yrket.
Transportyrket består som kjent av en god del kommunikasjon, også verbalt.
I enkelte tilfeller er det kritisk, som når du er første bil til en ulykke.
Hva da med en polsk sjåfør som ikke kan språket?
Jeg ble for alvor oppmerksom på problemet etter en tragisk frontkollisjon med en tankbil involvert. Sjåføren av personbilen døde momentant, så det var uansett ikke så mye å få gjort.
Det som slår meg er at denne sjåføren snakket så dårlig engelsk at han måtte få andre på skadestedet til å snakke med sjefen på telefon for å forklare hva som hadde skjedd.
Burde det ikke være et særskilt krav til personell som frakter bensin og andre typer ADR-gods på norske veier og for norske transportører, at de faktisk kan gjøre seg forstått?
Hva om han hadde vært eneste oppegående i denne ulykken og personer hadde vært hardt skadet. Hva om det skjedde på en øde veistrekning, på en stille tid av døgnet. Hva da?
Hadde han klart å formidle hvor han var og hva som var skjedd?
Om ikke transportører for norske oljeselskaper og andre ADR-biler kan svare et rungende JA på det spørsmålet, syns jeg de bør gå en runde internt.
I tillegg bør andre transportører følge opp, inkludert busselskapene.
Jeg forventer at en fører av et stort norskregistrert kjøretøy kan formidle informasjon på en trygg og pålitelig måte, før de er klare til å sette seg bak rattet.
Og jeg forventer at sjåførene i Tide lærer seg hvor travparken er. Og Grøvle for den saks skyld.

På ”Henken” sin tid kunne de det. Han visste hvor vi bodde og stanset der det passet ham, for at vi skulle få minst mulig vei å gå. I dag må du selv kjenne ruteopplegget til Tide for å komme dit du skal. Ifølge polsk ordbok er det foreløpig ingen busser som går til travparken…
Brukerens avatar
Frode Tellevik
- Journalist, tungt.no -

Innlegg MB 4154 » Fre Apr 03, 2009 00:14

Stusselig at det har blitt sånn. Et vogntog er bare et vogntog,og en buss har visst bare blitt en buss det også.
Transportbedriftene har jo brukt noen år nå,på og plukke yrkesstoltheten vår i småbiter. I de store selskapene er en bil bare en "ting" som tar 13,6 lastemeter.Hvem som utfører jobben gir de seg en god dag i. Om det er en som virkelig legger seg i selen for å gjøre en god jobb,eller om det er en "slabbedask" som gir f... i det meste spiller likssom ingen rolle.
Jeg har en mistanke om at dette er en medvirkende årsak til at mange av de som har noen år på baken finner seg noe annet å gjøre,uten å få ført viktig erfaring videre i form av opplæring av ferske sjåfører. Det er jo ikke alt i dette yrket som står og lese i en bok... For en som står med et rykende ferskt førerkort i lomma, kan det være avgjørende for trivselen i yrket å få være med en av "gamlekara" på opplæring. Ikke minst med tanke på ærgjerrighet og viktige holdninger til yrket.Sånn som f.eks skadefri kjøring,få med seg riktig antall kolli,og ikke minst levere godset i ordentlig forfatning.Og sist,men ikke minst lære seg at man kommer lengst med og oppføre seg "som folk" ute blant kunder. Dette er ting som vil hjelpe for trivselen i yrket.
Dette er vel ting som er med i opplæringsplanen nå,men jeg er sikker på at det er viktig å få oppleve tingene i praksis.

At det er i ferd med å bli sånn i buss selskapene også ,har jeg ikke fått med meg.Altså,har jo sett noen med turban som står litt "her og der" på snøfyllte dager i Oslotrafikken men.....
Episoden du beskriver om jenta som skal til travparken er jo en direkte stor skam for Tide. Og antagelig er det flere plasser de sliter med det samme.

Det er en ting jeg har tenkt mye på,hvor skal vi begynne for å dyrke frem igjen yrkesstolthet og ansvarsfølelse? Jeg vil likssom ikke helt være med på at personer som f.eks din "henke" er en rase som er borte,sånn helt FOR GODT.
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg The Cowboy » Fre Apr 03, 2009 07:08

Utrolig godt skrevet.. Og så sant sm det er mulig å få det!! Sliter med det samme her i grenland og.. Ufattelig mange utenlandske sjåfører som farter her! Så mange at NAV nå har egne kjørekurs for de alene! (jeg søkte meg nylig på busslappen kurset, som jeg ikke fikk.. Og når avslaget kom, hadde de først på noe ekstra som ikke sto på første brevet "for fremmedspråklige")

Nei, få tilbake de gode gammle tilstandene når man skjønte hva sjåføren sa! Og sjåføren viste hvor den skulle!
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Charlzhen » Fre Apr 03, 2009 07:24

Veldig bra skrevet.
Jeg lurer bare på hvordan man kan gjøre yrket atraktivt igjen jeg.... For det du skriver stemmer så utrolig bra.
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier

Innlegg Rockeren » Fre Apr 03, 2009 15:46

MIN mening:

Jeg tror man må gjøre noe med holdningene til sjåfører/norske folk generelt...
Jobbe skal vi helst ikke,men vi skal ha høyest lønn?!
Arbeidsmoralen til det norske folk er så tragisk som den kan få blitt...
Man driter i hva man SKULLE gjort,så lenge man kan sluntre unna og ta det rolig...
Samt at man krever å få skyhøy lønn for at man er lat..

Jeg tør påstå,og ja;nå strekker jeg strikken til bristepunktet og setter det HELT på spissen,at nordmenn er ikke interessert i å jobbe! Tjene mest mulig og jobbe minst mulig...Det er iallefall det inntrykket JEG har fått..Nå gjelder ikke dette KUN sjåføryrket,men arbeidsmarkedet generelt.

Da er det kanskje ikke så rart det blir tatt i bruk utlendinger (NO OFFENCE),som polakker,indere,afghanere,somaliere osv som faktisk ønsker å jobbe,og yte en service?De er interessert i å jobbe,og de er kjempefornøyd med lønna..For den er kanskje 10 ganger høyere enn hva de er vant med i hjemlandet..

Så,for å oppsummere litt:
Hva med å gjøre noe med arbeidsmoralen til det norske folk?
Hva med å jobbe for det man får i betaling?

Og om noen skulle føle seg truffet,kan jeg ikke annet enn beklage det.
Dette er MIN mening...
Oppvokst i scaniahytta :)
Det er bedre å være ulærd og klok,enn lærd og dum! :D
H.M.Kristiansens Automobilbyrå AS sommeren -11
JVB Tur A/S 2012->September -14
Knut Enger Transport september-14 ->
Rockeren
Bileier

Innlegg Charlzhen » Fre Apr 03, 2009 16:21

Rockeren, JEG tror at du bør prøve å JOBBE litt som sjåfør først. FØR du uttaler deg for bombastisk. Kjenner meg overhodet ikke igjen i din beskrivelse av sjåføryrket, eller lønna.
Mørkets Fyrste
Charlzhen
Bileier

Innlegg Stuttjukken » Fre Apr 03, 2009 19:46

Vel, den som vil tena mest mogleg på og jobba minst mogleg, må ikkje finna på og verta yrkessjåfør. Der er det nemleg motsett, nemleg knallhard jobbing og svært lange dagar/veker/månader/år heile tida, og det for luseløn eller berre litt over det. Ein arbeidsmengde som vanlege kjødelege folk treng 200 timar på, vert det forventa at ein yrkessjåfør skal klara på ei max 37,5 timars veke. Varene skal vera framme før kunden oppdagar at han treng det. Slik er dei harde realitetane for yrkessjåførane i dag. Også dei som jobba som yrkessjåførar før i tida eller har vore det lenge (i generasjonen Brukar, m.fl.), veit svært godt kor mykje hardt arbeid det har vore i bransjen, gjennom skiftande teknologiske tidsaldre, for og uttrykkja det slik.

Dagens bussjåførar har ein heilt annan framtoning i dag enn før i tida. Førkjende folk bussjåførane, og hadde respekt for dei. I dag er alt så upersonleg, både overfor passasjerane og bussjåførane i mellom. Dessutan har avstanden mellom bussjåførar og lastebilsjåførar auka, og det verkar som at jåførgruppene lever på kvar sine planetar. I denne samanhengen er møteplassar på nettet som t.d. Bergli viktige, for det verkar motsett. Bergli er eit nettforum for yrkessjåførar. Hovudvekta er naturleg nok på lastebilar, då ein overvekt av yrkessjåførane køyrer lastebil. Likevel har bussjåførar fått innpass her, og eindel myter mellom sjåførgruppene har vorte diskutert, og det er slik det skal vera.

Legg inn nokre linkar frå busslivet i Bergensområdet, der Frode Tellevik bur. Les i gjennom artiklane, og ikkje minst kommentarane frå folk. Så vil det kanskje gå opp for nokon kvar at det er mykje som har gått tapt på vegen for bussjåførane sidan dei tidene Frode Tellevik sprang sine barnesko på Tellevik/Steinestø og der omkring, medan ferjene gjekk tett som hagl til Knarvik, samt frå Salhus til Frekhaug. Så har også bussdrifta vorte effektisert og transjakla til det ugjenkjennelege, og folk flest har gjeve seg hen til egoismen og klagar på alt og ingenting. Så sit bussjåførane der og må ta imot all driten frå folk, samstundes som dei får lengre skift, travlare skift med fleire rutekilometer pr. tidseining, fleire deltskift, osv., og må gjera meir og meir for den same låge løna. Dagens finanskrise set kun litt brems på kva bussjåførane gjer no, men når det vert betre tider trur eg faktisk at dei fleste norske bussjåførar forlet yrket. Det betyr at det vert berre meir og meir språkproblem i framtida, og nemnte jente kan berre gløyma og koma seg til travparken med buss i framtida. Synd, men det er vorte slik, og verre vert det. Det er ikkje berre lastebilsjåførane som får det verre, først og framst gjennom eit køyre- og kvile-tids-lovverk som ikkje fungerer i Norge med den ekstremt dårlege vegstandarden og manglande satsing på vedlikehald og vintervedlikehald frå bevilgande myndigheiter.

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article812881.ece .

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article812887.ece .

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article814031.ece .

http://www.bt.no/lokallokal/asane/busse ... 813197.ece .

http://www.bt.no/lokallokal/asane/busse ... 816755.ece .

http://www.bt.no/lokallokal/asane/busse ... 821503.ece .

Og dette kan verta mykje meir av i framtida. Les linkane nedover med ettertanke. Kor er det vorte av respekten for bussjåførane i Norge? Det er for lettvint og sei at bussjåførane har skulda sjølv, og fortener dette. Det har gått for seg ei tragisk og farleg utvikling i folkedjupet i den siste generasjonstida, dessverre. Me som køyrer buss kvar dag, OG MØTER FOLK I STØRRE OMFANG, får følgt med på utviklinga hjå folk og ser det som skjer blant haldningane til folk. Legg merke til at linkane i dette innlegget kjem frå eit heller kort og avgrensa tidsrom i det siste, så slike hendingar skjer faktisk ofte, også i dagens Norge. Folk flest veit ikkje dette, og har ingen aning om kva risikosport bussjåføryrket har vorte.

http://www.abcnyheter.no/node/85660 .

http://www.kragero-blad.no/article/2009 ... /0/FORSIDE .

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 003824.ece .

http://www.dagbladet.no/2009/04/03/nyhe ... 0/5594400/ .

http://www.smp.no/article/20090312/NYHE ... /NYHETER05 .

Så ein link om livet på bussen til tider, om nokon har gløymt det.

http://www.youtube.com/watch?v=WklKbsGkG10 .

Så er det sikkert nokon som tenkjer at er det så ille som dette, er det no berre og slutta og køyra buss då. Det er faktisk mange som har gjort det, og mange fleire kjem til og slutta når det vert mogleg og få andre jobbar att. Sjå for dykk at bussane byrjar og står, fordi ingen køyrer. Dei få som køyrer kan folk ikkje kommunisera med, for dei forstår ikkje norsk, og me forstår ikkje deira språk. Tru ikkje at utlendingane som byrjar og køyra buss kan engelsk. Folk frå utlandet som kan engelsk hamnar lite truleg bak bussrattet. Det fortel litt om bussjåføren sin status i dag. Så er det likevel nokre som held ut som bussjåfør i mange år. Det er eldsjelene som har bussen og livet som bussjåfør som livsstil. Det vert stadig færre av oss, men det er endå nokon att. Tenk om det norske samfunnet hadde sett betre pris på dei stadig færre som lever og ånder for buss og for det serviceyrket dei arbeider i. Tenk om folk hadde byrja og respektera bussjåførane att. Misforstå meg rett, for det finns framleis nokon som respekterer bussjåførane, men også det er ein utdøande rase. Den tida då det fanns folk som respekterte bussjåførane er snart forbi, men det er slik det er.

Helsing Stuttjukken, som veit på meteren kor Gløvre er. (Frode Tellevik må gøyma seg godt, tenkjer eg, hehe).
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Rockeren » Fre Apr 03, 2009 19:53

Da kan jo du starte med å lese innlegget mitt en gang til:
For der har jeg nemlig skrevet:

Nå gjelder ikke dette KUN sjåføryrket,men arbeidsmarkedet generelt.

Om det ble misforstått beklager jeg det,men intensjonen var ikke å legge "skylden" BARE på sjåføryrket....

Men jeg VET andre firmaer,ikke-transport firmaer,som benytter nesten bare utenlandsk arbeidskraft.Dette pga norske arbeidere ikke gidder å gjøre jobben for lønna si.

En annen ting: Det er vel lettere å ansette utenlandsk arbeidskraft,enn å gi oss mer i lønn...Vi har for lav lønn (ja,dette er ikke ironi),og vil såklart ha mer lønn...Får lastebileierne da mulighet til å ansette noen som mye heller vil jobbe for den lave lønna,ja så mister vi jobben...Dessverre,men jeg tror det er slik...Rett meg gjerne om jeg nok en gang tar feil...

Igjen: Det var ikke rettet KUN mot sjåføryrket det jeg skrev,men arbeidsmarkedet GENERELT.

Dere må jo bare fortsette å hogge huet av meg,men jeg har da sett/fulgt med litt i bransjen selv om jeg ikke er sjåfør selv enda..

Som sagt i første innlegg,det var MIN oppfatning av arbeidsmarkedet,jeg sier ikke at det er rette oppfatningen.
Må også kunne gå an å komme med meninger,og diskutere de uten å bli halshugd. Men det er kanskje ikke meningen... :roll:
Rockeren
Bileier

Innlegg Charlzhen » Fre Apr 03, 2009 20:12

Rockeren, Det finnes også endel som velger "billig" arbeidskraft for å kunne tjene mer selv. Har du tenkt på det?

Det har desverre blitt en ukultur der det er om å gjøre å ta ut mest mulig av firmaene i utbytte o.l. uten å tenke på nedgangstider. Bare se på denne "finanskrisen" som vi står midt oppi.

En annen ting som ikke bare transportbransjen sliter med, er at "ingen" er spesiellt klar for å betale hva ting faktisk koster. Det har desverre blitt en jakt etter hvor man kan få ting billigst, ikke hvor man får kvalitet.. Og ettersom ingen driver firmaet sitt for morroskyld tar de den arbeidskraften de klarer å få tak i..

Jeg forstod at dette var din oppfatning både generelt og av yrket spesiellt. Derfor reaksjonen. Men jeg er ikke direkte uenig i at det er endel der ute, kanskje 18-25åringer spesiellt, som vil jobbe minst mulig for mest mulig penger. Slike som tror at man får en begynnerlønn på minst kr 200 i timen osv..

Lønnen min har riktignok doblet seg siden jeg begynte å jobbe for 12 år siden, men jeg har en god bit igjen til kr 200 i timen ennå.

Har ingen planer om å halshugge deg for meningen din, fordi den er din og jeg har min egen. DEN fikk du her nå. ;)
Mørkets Fyrste
Charlzhen
Bileier

Innlegg Rockeren » Fre Apr 03, 2009 20:39

Charlzhen Jeg tror egentlig vi er ganske enige,vi har bare litt forskjellige referanser og måter å si det på ;)

Men joda,helt enig med deg.. Alle jøder bor ikke i Israel,det bor mange i Norge også (lastebileiere) :-P
No offence mot jøder,har ikke noe personlig imot dem..Bruker det bare som en metafor om gjerrige folk,folk som skal ha mest mulig for minst mulig osv.. :)

Hadde ikke dette vært en sak for TIA,eller andre foreninger?

Klart,det er vel få av de som har bein nok i nesa til å gjøre noe,ettersom jeg har skjønt/sett/lest... :roll:

Men på en annen side også:
HVORFOR skal vi godta dette? Hvorfor skal vi godta å bli erstattet med dårligere utenlandske sjåfører?
Problemet igjen,er hva man skal gjøre...
Rockeren
Bileier

Innlegg MB 4154 » Lør Apr 04, 2009 02:15

Rockeren, Hva i all verden er det du skriver over her?? Er du i det hele tatt klar over hvilken innsats som faktisk blir lagt ned langs de Norske landeveier,til alle døgnets tider,7dager i uka,365 dager i året??? Vel.....enkelte plasser "hangler" det litt,men å skrive sånn på et åpent forum,synes jeg er å drite ut ei hel yrkesgruppe.

Jeg har kikket litt i dagboka di,og ser at nettopp du er en av de siste som bør "mene" noe som helst i denne sammenhengen.

Jeg håper du får deg en jobb snart,og at du blir der noen år.Da kanskje du forstår hvor langt ute på jordet du er med sånne utsagn.

Slutt her :evil:
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg Dennis » Tir Apr 07, 2009 03:34

MB 4154 skrev:Rockeren, Hva i all verden er det du skriver over her?? Er du i det hele tatt klar over hvilken innsats som faktisk blir lagt ned langs de Norske landeveier,til alle døgnets tider,7dager i uka,365 dager i året??? Vel.....enkelte plasser "hangler" det litt,men å skrive sånn på et åpent forum,synes jeg er å drite ut ei hel yrkesgruppe.

Jeg har kikket litt i dagboka di,og ser at nettopp du er en av de siste som bør "mene" noe som helst i denne sammenhengen.

Jeg håper du får deg en jobb snart,og at du blir der noen år.Da kanskje du forstår hvor langt ute på jordet du er med sånne utsagn.

Slutt her :evil:

Jeg kjente meg ikke igjen i den beskrivelsen, og kan ikke si jeg følte meg tråkket på av det innlegget. En mening kan alle ha. Det er det som kalles ytringsfrihet, og med ytringsfriheten følger også den egenskapen at noen kan bli støtt av en mening.

Det som derimot blir litt rart med det innlegget til rockeren er at han treffer en rak innertier - på dem som føler seg truffet. For alle oss andre med god samvittighet som taler på dem som står på sine vegne blir det veldig enkelt å bare få bekreftet at det finnes latsabber og slubberter som meg, som ikke kjører bil mer enn ca 4 timer i uken.
For all del, arbeidsmoralen i Norge er kanskje ikke den høyeste i verden, men å påpeke at det faktisk finnes slubberter, blir i min verden litt for lettvindt.

Problemstillingen er litt mer innfløkt enn late arbeidstakere.
Dennis
Bileier

Gå til Blogger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest