Bruk av boggiløft

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Bruk av boggiløft

Innlegg janne1 » Tir Okt 15, 2013 17:39

Hei,

Jeg kjører stykkgods (distrubisjon) i en 3 akslet actros containerbil. Lurte litt på dette med bruk av boggiløft. bilen har relativt kort akselavstand. Er helt fersk i kjøringen og har stort sett kjørt med løpeakselen nede selv når bilen er tom på hjemoverturen (ca 15 mil) Men har brukt å hevet den i forbindelse med kjøring i sentrum og leveringer. Har i det siste brukt å hevet den på tom bil selv på langkjøring for å spare dekk og få bilen til å rulle bedre på landeveien. Bilen ''vandrer'' mere på veien men har blitt vandt med det. Men lurte på hvordan det er nu så det begynner å bli glatt og snø ute? Mister man ikke utrolig med styring på framakselen?

Hvordan burde den brukes i forbindelse med bratte bakker. Skal man heve den i det bilen begynner å spinne eller så tidlig så mulig?

Hilsen ny sjåfør for Bring.
janne1
Sykkelbud

Innlegg Alltid-offroad » Tir Okt 15, 2013 21:57

Hei, i bakker er det en fordel å løfte eller lette litt på trykket før det begynner å glippe. Og kjøring med tom bil så sparer du både diesel og dekk med løpeakselen i lufta. Ved fult lass så nekter vel mest sansynlig bilen å løfte helt, men løfter nok til at du får godt trykk på drivakslingen og bittelite styring. løft av boggie med lass er for å komme seg opp vanskelige bakker.
http://www.agderkran.no
40037334

BECEDEMST-142
G8
ADK-1
Brukerens avatar
Alltid-offroad
Langtransportsjåfør

Innlegg King V8 » Ons Okt 16, 2013 06:05

Kjøre du Scania so kan du sleppa øve ein god del trykk, og alikavell ha boggien nere for å ikkje mysta all styringo.. Usikker på kor mykje Volvo sleppe av trykk på avlastningo :)
Gaute Føyen
Brukerens avatar
King V8
Bileier

Innlegg MB 4154 » Ons Okt 16, 2013 22:43

Mercedesen har samme opplegg som Scania med trinnløs avlastning,problemet er at det hele stopper opp ved 16-17tonn på driven.
janne1, siden du har kort akselavstand kan du med fordel framlaste bilen litt,og enda ha god styring når du avlaster boggien. Mitt råd er at du prøver deg litt frem og gjør deg kjent med hvordan bilen fungerer med vektfordeling/avlastning FØR vinteren kommer,når det begynner å spinne på glatta er det ofte litt seint å begynne å forske ;) . Og en annen ting,Mercedes har et antispinnsystem ASR som funker,bare prøv deg frem,så skal du se dette går bra :D
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg R-620 » Søn Nov 03, 2013 11:55

Når vi snakker om boggiløft, er det noen som har erfaring med boggiløft på biler med bakmontert kran? Eller blir det rett og slett en vinter med mye kjettingbruk? Det er jo så mye lettere å komme seg inn og ut på trange plasser med boggiløft, men jeg mister jo nesten all styringen med løft
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg Desperado » Tir Nov 05, 2013 18:59

MB 4154 skrev:Mercedesen har samme opplegg som Scania med trinnløs avlastning,problemet er at det hele stopper opp ved 16-17tonn på driven.

Veeeel....... ;)
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg SteinarHO » Ons Nov 06, 2013 19:33

R-620 skrev:Når vi snakker om boggiløft, er det noen som har erfaring med boggiløft på biler med bakmontert kran? Eller blir det rett og slett en vinter med mye kjettingbruk? Det er jo så mye lettere å komme seg inn og ut på trange plasser med boggiløft, men jeg mister jo nesten all styringen med løft

Eg brukte oftare styrekjetting enn drivkjetting når eg køyrde med bakmontert krane...
Fort og forsiktig.
Brukerens avatar
SteinarHO
Lærling

Innlegg Ølnes » Ons Nov 06, 2013 19:59

med bakmontert kran går bilen lenger en du tør strekka strikken.
når eg dreiv med dekkhenting med krokbil og bakmontert tømmerkran gikk da heilt supert å fylla hengaren før bilen og likavel komma seg fram på glatta. fekk 15 tonn på driven med tom bil :)
The road to hell is paved with good intentions;)

Snart tebakes i en FH16 krokbil ;)
Brukerens avatar
Ølnes
Langtransportsjåfør

Innlegg MB 4154 » Tor Nov 07, 2013 02:30

Desperado skrev:
MB 4154 skrev:Mercedesen har samme opplegg som Scania med trinnløs avlastning,problemet er at det hele stopper opp ved 16-17tonn på driven.

Veeeel....... ;)
Aha...har de endelig våknet nå?? :D
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg Desperado » Tor Nov 07, 2013 21:25

MB 4154 skrev:
Desperado skrev:

Veeeel....... ;)
Aha...har de endelig våknet nå?? :D

Noen har i hvertfall hatt et lyst øyeblikk i nærheten av bilen min :D
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest