Svenske Volvo-trucks med over 1000 hk i tømmertransport?

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Svenske Volvo-trucks med over 1000 hk i tømmertransport?

Innlegg frodeskibrek » Tor Nov 15, 2012 16:53

Svenske Volvo-trucks med over 1000 hk i tømmertransport? Er dette reelt? Kan noen hjelpe meg med å finne info evt? Etter hva jeg har hørt skal disse kjøres muligens av SCA Skog i Sverige....

Skal sies at min far jobbet inntil i sommer i SCA Norge, så jeg skal undersøke endel videre.
frodeskibrek
Sykkelbud

Innlegg Stig-Arne » Ons Nov 21, 2012 15:43

ikke umulig.. . Er mye som er på testbenken :)
Og motor har de til slikt..
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -

Innlegg DemonDave » Fre Des 21, 2012 01:17

Det mest spännande jag brukar se här i trakten är en tandemvolvo med hydrodrive på framaxeln och lyft på andra drivaxeln. Ett riktigt monster till dragbil, som går med link och trailer i skogen. Stusset litt när jag såg tandembilen köra tom med upplyft bakaxel. Hydraulpumpen till framhjulsdriften sitter för övrigt på motorn på den, alltså förloras inte drivningen fram vid giring.

Problemet är väl bara om man kör fast med den. Vad ringer man då, militärens bandvagnar? Assistancekåren lär inte vara mycket till hjälp då, i alla fall.
DemonDave
Langtransportsjåfør

Innlegg Hanzye » Lør Des 22, 2012 01:28

DemonDave skrev:Problemet är väl bara om man kör fast med den. Vad ringer man då, militärens bandvagnar? Assistancekåren lär inte vara mycket till hjälp då, i alla fall.

Bergningshelikopter type Chinook :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_CH-47_Chinook
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg Woodly » Lør Des 22, 2012 01:37

Så lenge bilen veger 12 tonn eller mindre klarer den det... Fullasta tømmervogn i god svensk stil: 60 - 90 tonn.... :P Da er det bare dynamitt som gjelder. :P

Kan jeg tenke meg at det må en Leopard tanks eller 2 til for å dra løst en slik doning. :P
Renault Magnum Vega... Drømmen på veien.
Woodly
Distribusjonssjåfør

Innlegg Alltid-offroad » Lør Des 22, 2012 17:42

DemonDave skrev:Det mest spännande jag brukar se här i trakten är en tandemvolvo med hydrodrive på framaxeln och lyft på andra drivaxeln. Ett riktigt monster till dragbil, som går med link och trailer i skogen. Stusset litt när jag såg tandembilen köra tom med upplyft bakaxel. Hydraulpumpen till framhjulsdriften sitter för övrigt på motorn på den, alltså förloras inte drivningen fram vid giring.

Problemet är väl bara om man kör fast med den. Vad ringer man då, militärens bandvagnar? Assistancekåren lär inte vara mycket till hjälp då, i alla fall.

Blir vel en god volvosisuman det da.. :flire:
http://www.agderkran.no
40037334

BECEDEMST-142
G8
ADK-1
Brukerens avatar
Alltid-offroad
Langtransportsjåfør

Innlegg Hanzye » Søn Des 23, 2012 01:46

Woodly skrev:Så lenge bilen veger 12 tonn eller mindre klarer den det... Fullasta tømmervogn i god svensk stil: 60 - 90 tonn.... :P Da er det bare dynamitt som gjelder. :P

Kan jeg tenke meg at det må en Leopard tanks eller 2 til for å dra løst en slik doning. :P

Går vel strengt tatt an å løfte vekk tømmer og koble av henger da Skoglien ;) Hehe

www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg Woodly » Søn Des 23, 2012 05:22

Joda, men er tiltak det. :P Mye enklere å stikke av med en stridsvogn eller to fra militære, er jo ikke akkurat slikt at de har bruk for de. :P
Renault Magnum Vega... Drømmen på veien.
Woodly
Distribusjonssjåfør

Innlegg Hanzye » Tir Des 25, 2012 09:58

Woodly, haha :) Skal like å se tryne på den fenriken som skal gi beskjed om at en Leo er forsvunnet :)

www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest