Lov om fotografering osv!!

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Lov om fotografering osv!!

Innlegg The Cowboy » Lør Jan 22, 2011 17:19

Har et lite spørsmål om fotograferien fra fører sete.. Selvsagt i fart!
Er dette faktisk ulovlig? Og om ja, hvor står det?

er det "ennå en" overbruk av pargraf 3 eller er det en egen regel/lov som står skrevet??

Det er jo tross alt lov å skrive meldinger mens man kjører (faktisk ja, det har de utfra hva jeg har skjønt, glemt i sitt mobilforbud..), man kan spise mat, drikke brus, fikle med radio/CD osv..

Så hvorfor ikke bruke et lite kompakt kamera til å ta et bilde i ny og ne??
Da har du gjerne øya på veien og..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Rubber Duck » Lør Jan 22, 2011 20:37

Jeg vet ikke om det finnes en spesifikk lov som forbyr en sjåfør å utføre fotografering i fart, men hvis jeg ikke husker feil, så var det vel en her inne som mistet lappen en periode fordi han fotograferte en ulykke el.lign. hvor lovens lange arm observerte dette, med påfølgende førerkortbeslag. Jeg vil tro de velger å tolke dette på lik linje med mobil, distraksjon under kjøring, at en handler uaktsomt i trafikken osv.

Eller?
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Charlzhen » Lør Jan 22, 2011 20:42

Rubber Duck, Du husker rett ja... Utover det så får vedkommende kommentere omstendighetene rundt det selv.

Ellers så har vel flere mer eller mindre fastmontert kamera og fjernkontroll??
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier

Innlegg Rubber Duck » Lør Jan 22, 2011 21:39

Fastmontert kamera med fjernkontroll er utvilsont den beste løsningen, ikke bare for bildekvaliteten, men også sikkerheten i trafikken. Vet at det er flere som bruker det, koster ikke all verden heller, og det vil som sagt gi bedre kvalitet på bildene, så lenge en vet å bruke rette innstillinger på kameraet.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg 69Mustang » Lør Jan 22, 2011 22:43

23 ganger så stor risiko for å krasje når du skriver SMS!!
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=564907
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Innlegg 69Mustang » Lør Jan 22, 2011 22:44

LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Innlegg royalflush » Søn Jan 23, 2011 01:24

Definasjonen av loven er vel at utstyret som skal brukes, skal være fast montert. Det er vel her SMS skriving har gått hus forbi hos myndighetene når det gjelder dagens lovverk. At det faktisk er lov å skrive SMS meldinger så sant utstyret (merk mobiltelefonen) er montert i bilen. ;) Det er iallefall det jeg har forstått av det som har kommet ut i media i den senere tid. Samme som at mobiltelefon er satt i en beholder og at man kan fritt prate med et annet menneske via handsfree :)
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg The Cowboy » Søn Jan 23, 2011 10:33

Vet at folk har mistet lappen på dette, er derfor jeg faktisk henstiller meg slik at jeg søker den rette lovgivningen som (tydeligvist) forby fotografering, da jeg har hørt mange si "det er forbudt!!!"

Eller som sagt, er det bare ennå en overbruk av §3??
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg domain » Søn Jan 23, 2011 11:09

Spørs om ikke dette kommer inn under veitrafikkloven §23 b.

Forbud mot bruk av elektronisk utstyr, der utstyret kan forstyrre fører

REF:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/dok ... ?id=160032
domain
Distribusjonssjåfør

Innlegg The Cowboy » Søn Jan 23, 2011 11:45

Det der ga jo litt mere klarer svar, men igjen så ser det ut som at loven gir tilrom for egendefinert handling fra myndighetenes side (les: politimannen som stopper deg!)

Mao, der er ingen lov mot å bruke det, men det KAN være forstyrrende å bruke det, så derfor får du straff av den enkelte politimann om humøret er dårlig nok!

så mine spørsmål da blir dette:

1. Hvorfor skal man straffes med tap av førerkort, og ikke en heftig bot, slik som ved telefonbruk? (man mister ikke lappen ved å holde telefon i hånden, med kamera har man hatt tilfeller av mistet sertifikat!)

2. Hvorfor skal man straffes på forhånd, fordi noe evt kan skje, når det klart ikke er en direkte lov mot dette? (sto i loven som du reffet til domain, at om grunn til en ulykke er brudd på §3, så skal man straffes, sto ikke at om det du gjør KAN skape en ulykke, så skal du straffes!)

Dog jeg vet dette er tolknings spørsmål, men seriøst, er det ikke det vi sliter med hver gang vi havner en kontroll?? Forskjellige kontrollører/politimenn sier forskjellige ting om samme sak!!
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg domain » Søn Jan 23, 2011 12:32

Det blir vel som du sier. Det er et tolkningsspørsmål. Har du gjort en handling som har ført til et uhell/ulykke så blir det fort gjort et stort nummer av det. Blir du tatt i bare å bruke det uten at det skjer/har skjedd noe så blir det "bare" en bot/forelegg av det.
domain
Distribusjonssjåfør

Innlegg The Cowboy » Søn Jan 23, 2011 13:06

domain, det er jo der problemet slår litt inn..
er jo, som nevnt over her, et par her på bergli som har mistet lappen pga kamera!!

Hvorfor har de mistet lappen, når de ikke hadde "utført" en ulykke?
Værste tilfelle kunne de fått en bot!
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg domain » Søn Jan 23, 2011 13:10

Nå har ikke jeg lest de sakene du referer til, men det blir jo ofte slik som der hvor førerkort blir unndradd ved en ulykke. Noen distrikter tar lappen med en gang og henviser til §3 mens andre distrikter lar fører beholde lappen. Jeg er ulik praksis rundt om og det vil det nok fortsatt være. Det blir litt slik som SVV hvor de ofte godtar last med mindre anntall surringer i et dirstrikt mens en nærmest mister lappen i et annet med samme last og samme anntall surringer.
domain
Distribusjonssjåfør

Innlegg Præstn » Søn Jan 23, 2011 13:30

domain skrev:Spørs om ikke dette kommer inn under veitrafikkloven §23 b.

Forbud mot bruk av elektronisk utstyr, der utstyret kan forstyrre fører

REF:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/dok ... ?id=160032

Skal ein følge dette slavisk, er bruk av ikkje-elektronisk utstyr tillatt. Dvs har kameraet film i staden for minnebrikke, er det lov å bruke det etter dette forslaget. Utstyr for lukka nett er også tillatt. Å legge eit bilde inn på ei minnebrikke må då vere innafor lukka nett. Men å sende det på MMS er forbudt. For den som likar å krangle, er det å dra saka inn i rettsalen ei mulighet for å få trekt opp grense mellom lovleg-forbudt i lova.
Præstn
Distribusjonssjåfør

Innlegg The Cowboy » Søn Jan 23, 2011 20:58

domain, er det som er mitt poeng.. hva er faktisk loven på dette??
Siden det blir praktisert så ulikt..

Nå er dette noe som er nylig kommet meg i viten, så derfor er det noe jeg prøver å bli klokere på her og nå.. (nei, har ikke mistet lappen.. hehe :D )

Men dette er noe som bør bli tatt tak i nå det kommer til flere regler og lover rundt om i landet..
Jeg liker ikke å holde meg unna alt som er angivelig farlig for at det muligens finnes en lov mot det!!
Hvertfall når normal logikk fra min side, og erfaring tilsier at det er en minimal risk forbundet med det..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Neste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest