viewtopic_print
Side 1 av 1

Tidsbruke ved utekontroll

InnleggSkrevet: Tir Jun 15, 2010 19:44
T
Finnes det regelverk for kor lenge ein kontrollør kan holde deg på kontrollstaden når du blir stoppa? Ser at det er fleire som har stått opp mot 2 timar bere for ein kontroll av kjøre/hviletid med digital skriver for tida.
Er ganske fortvilt at dei kan ta 2 timar av ein arbeidsdag til ein som mest sannsynlig treng kvart minutt han har tilgjengelig for å få dagen til å gå opp.

InnleggSkrevet: Tir Jun 15, 2010 22:15
formann
Kontrolløren SKAL sette sitt kontrollør kort inn i luke 2 på skriveren din mens han kontrollerer. Da har du iallefall bevis på hvorfor du sto der.

InnleggSkrevet: Tir Jun 15, 2010 23:55
MB 4154
TO !!!! timer??? Går det an at noen finner seg i det???

InnleggSkrevet: Ons Jun 16, 2010 00:22
formann
Vi yrkessjåfører har vel en tradisjon for å finne oss i det meste, bortsett fra rundt bordet på kroa?

InnleggSkrevet: Ons Jun 16, 2010 16:52
MB 4154
formann, Det er jo sånn det bestandig har vært ja.... Og det som er minst like bemerkelsesverdig er at arbeidsgiverne våre finner seg i allt rot og møkk fra myndighetenes side også :roll:

Det er likssom INGEN i næringa som kan få satt ned foten og si at:Nei,NÅ ER DET NOK tøv her... :roll:

InnleggSkrevet: Ons Jun 16, 2010 17:49
Pekka
Jeg mener at de har 18 min så sant ingen feil er funnet.

InnleggSkrevet: Søn Jul 18, 2010 12:33
trucker'n
jeg har hørt en halvtime...men det blir jo spekulasjoner..skulle likt å sett alle reglane demmes skriftlig...er jo så mange forsjellige meninger ute å går etter som hvem du møter ved kontroll..

InnleggSkrevet: Søn Jul 18, 2010 18:06
eirik_h
Her er iallefall instruksen som de skal forholde seg til når de er på jobb: http://www.vegvesen.no/_attachment/62035/binary/15376

Der kan man bl.a. lese under 1.3.3 Opptreden:

--------------------
• Unngå å ta deg til rette overfor sjåføren ved å åpne dører uten at du har ytret ønske om
det, “henge” i speil/stigtrinn eller “ransake” førerhus uten førerens tillatelse. Husk at
førerhuset er førerens hjem.
• Få en god dialog ved ikke bare å snakke til føreren, men med han/henne.
• Ved overtredelser av regelverk: Gi vedkommende en kort orientering om aktuelle
bestemmelser og regler, og hva som skjer videre (se nærmere avsnitt 1.7).
• Vær oppmerksom på at enkelte sjåfører ikke ønsker at utenforstående skal overhøre
samtalen (f.eks. hvis samtalen dreier seg om å klarlegge uregelmessigheter,
reaksjoner, personlige forhold etc.). Det bør da legges til rette for å oppfylle dette.
• Kontrollørene skal i forhold til personen(e) som blir kontrollert virke beroligende, ikke
bruke unødvendige ord og uttrykk, være ironisk eller overlegen. Banning og skjellsord
skal ikke forekomme, ei heller munnhuggeri og unødvendig diskusjon.
• Føreren skal få legge frem sin vurdering av saken uten å bli avbrutt.
• Kontrolløren må selv kunne innrømme og beklage feil.
• Bruk et kroppsspråk som ikke virker truende eller dominerende, men vær bestemt
----------

Under 1.8.2 Innholdet i de forskjellige kontrolltyper og tidsforbruk står det:
Gjennomsnittlig tidsforbruk inkludert alt for- og etterarbeid:
-15 min. pr. kontroll.
-25 pr. dagsverk.
-5000 pr. årsverk
------------
Det vel si at et par timer er nokså drøyt.. :shock:

InnleggSkrevet: Søn Jul 18, 2010 20:57
trucker'n
15 minutter??? :shock: jøss..holdt jo meg i en time sist gang jeg vart stoppa :evil:

InnleggSkrevet: Søn Jul 18, 2010 21:52
un.1830
trucker'n skrev:15 minutter??? :shock: jøss..holdt jo meg i en time sist gang jeg vart stoppa :evil:


Om en ser i oversikten så er det pr idag ingen tidsforbruk som er registrert på kjøre og hviletid....

InnleggSkrevet: Søn Jul 18, 2010 22:15
trucker'n
fikk besjed om å sette skriveren på annet arbeid menst kontrolløren holdt på ute rundt bilen, så skulle jeg trykke på pauseknappen menst han var inne å skrev vedlegget...det tok tilsammen en time med litt krangling og att å fram med forsjellige synsvinkler på ting å tang..

InnleggSkrevet: Søn Jul 18, 2010 22:18
un.1830
trucker'n skrev:fikk besjed om å sette skriveren på annet arbeid menst kontrolløren holdt på ute rundt bilen, så skulle jeg trykke på pauseknappen menst han var inne å skrev vedlegget...det tok tilsammen en time med litt krangling og att å fram med forsjellige synsvinkler på ting å tang..


Jeg fant rubrikken...

Kjøre- og hviletid veg Førerkort, vognkort og det antall
diagramskiver som er nødvendig
for å kontrollere en døgnhvile,
regnes som en kontroll.
Inntil videre kan vi ikke angi
konkret tidsforbruk i
forbindelse med kontroll av
kjøre- og hviletid langs veg,
grunnet innføring av VaDIS.
Når det foreligger tallmateriale
for kontroll med VaDIS vil vi
komme nærmere tilbake til
dette.

InnleggSkrevet: Man Sep 13, 2010 03:48
haugomen
eirik h dette skulle jeg ha lest i går. så skulle den faen som stoppet meg på sandmoen for 2 timer siden fått seg en skole :twisted: brøyta seg vei opp i hytta å lyste rundt med magen sin. trudde sikkert jeg smugla brennvin opp til trondheim :D men kaffe bordet mitt måtte jeg fjerne da det hva ulovlig det!!! :roll: suppe huer dem fant ikke noe annet så noe måtte han jo pirke på......

InnleggSkrevet: Man Sep 13, 2010 09:27
un.1830
haugomen skrev:eirik h dette skulle jeg ha lest i går. så skulle den faen som stoppet meg på sandmoen for 2 timer siden fått seg en skole :twisted: brøyta seg vei opp i hytta å lyste rundt med magen sin. trudde sikkert jeg smugla brennvin opp til trondheim :D men kaffe bordet mitt måtte jeg fjerne da det hva ulovlig det!!! :roll: suppe huer dem fant ikke noe annet så noe måtte han jo pirke på......


Dette bordet på motorkassen i FHen? :roll:

InnleggSkrevet: Man Sep 13, 2010 19:31
eirik_h
Det er ikke sikkert det er dumt å lagre linken til instruksen, evt skrive den ut og bruke den for alt den er verdt hvis de oppfører seg ufint.

Det forutsettes naturligvis at man ikke oppfører seg ufint selv i utgangspunktet. (For ordens skyld, jeg mistenker ikke haugomen for å ha oppført seg ufint ;) )