Sjåførkort borte i posten

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Sjåførkort borte i posten

Innlegg Turbo Prop » Søn Jun 06, 2010 21:23

Hallo.. Jeg er ny bruker på forumet, å kommer her med min første post.

For et par uker siden fikk jeg meg jobb som sjåfør på østlandet. Kjøringen innebærer kjøring av bildeler og stykkgods for div bilmerker å forhandlere. Kjøringen er helt kurant, å jeg tror jeg kommer til å trives.

Jeg har bodd i utlandet de siste 4 årene, å mye har jo forandret seg med tanke på fartskriver på disse bilene. Jeg fant brått ut at bilene har fått digitale fartskrivere, som betydde at jeg måtte i full fart ordne meg sjåførkort..

Jeg stakk ned på vegvesenet en fredag å bestillte kortet, og mandagen etter så begynte jeg med opplæringen min i bedriften jeg fikk jobb i.
Opplæringen varte i tre dager, å jeg hadde karen som tok opplæringa på meg til å ta seg av kjøringa siden jeg enda ikke hadde fått sjåfør kortet. Men torsdag var første dagen jeg måtte ta semien sjøl.

Tirsdag samme uke så slo jeg på tråden til vegvesenet å spurte om kortet var sendt. Hun gikk i systemet å fant at kortet var produsert, å sendt pr. post samme dag. Altså tirsdag. Jeg var da overbevist om at kortet kom til å komme meg i hende til torsdag når jeg skulle ta bilen selv. Dette skjedde selvfølgelig ikke..!

Torsdag kom, å jeg måtte ta bilen. Litt moen i knærne så gjorde jeg meg ferdig med arbeids dagen, livredd for å bli stoppet. Det samme skjedde på lørdagen da kortet enda ikke var kommet.. Imorgen så må jeg igjen sette meg å kjøre uten kort da det ikke er ankommet..

Jeg satte på søknaden min en adresse som jeg ikke er selv registrert i folke registret med da vi ikke flytter inn der før om et par dager, men tenkte ikke noe over det da jeg skrev søknaden hos vegvesenet. Så jeg regner med at kortet mitt ligger på en eller annen omlastnings terminal hos posten en eller annen plass da de ikke finner navnet mitt registrert under adressen jeg satte i søknaden..

Hva i alle dager gjør jeg? Jeg kan jo ikke fortsette å kjøre slik med utskrifter hver bidigste dag. Hva sier kontrollanten om jeg skulle bli stoppet en gang? Jeg vet jo at det står at jeg ikke har lov å kjøre bil med digital fartskriver før sjåførkortet er ankommet.. Men jeg hadde jo ingen valg enn å kjøre. Jeg regner med at jobben hadde stått på spill hvis jeg ikke hadde gjort det.

Noen tips å erfaringer?

Må jeg bare gå ned på vegvesenet å melde kortet som tapt, for deretter å bestille nytt med rett adresse?
Brukerens avatar
Turbo Prop
Sykkelbud

Innlegg Lysmester`n » Man Jun 07, 2010 17:58

1. Ring posten
2. Ring Biltilsynet......
Brukerens avatar
Lysmester`n
- MODERATOR -

Innlegg optus » Man Jun 07, 2010 21:18

Turbo Prop, Går det ikke og sette skriveren i kjøring uten kort modus?? Mener jeg har sett noe sånt i menyen på den jeg kjører...
optus
Langtransportsjåfør

Innlegg Turbo Prop » Tir Jun 08, 2010 08:44

Hei igjen.. Snakka med trafikk tilsynet idag, å fikk beskjed om å komme innom å skrive en tapsmelding sånn at jeg får nytt kort. Trengte ikke betale avgiften på nytt heller da det ikke var min feil at kortet aldrig kom frem..

Så da får jeg bare fortsette å kjøre uten kort å heller ta utskrift av skriveren hver dag. Heldigvis har jeg fått konstatert at det er fullt lovlig.!
Brukerens avatar
Turbo Prop
Sykkelbud

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest