Digital fartskriver, hva og hvordan.

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Innlegg Onnaien » Ons Mar 07, 2007 20:27

Tom skrev:
petter.n skrev:har et spørsmål til deg TOM. hvis du starter arb dagen KL 06 mandag
morgen så kjører du totalt 9 timer ink pause på 45 min da er kl 15
så står du rolig {pause} i 11 timer da er kl 02 .kan du da starte ny
arb dag og kjøre 4.5 x 2 eller må du vente til 06 tirsdag morgen før
du starter ny dag ?. har nemelig en diskusjon med en kollega ang dette
han mener at du må vente fordi det ikke er lov og starte ny arb dag på
samme døgnet.

Døgnet er ikke 24 timer i dette tilfellet.....

Det står i lovverket at maks kjøretid mellom to døgnhviler er 9 timer (10t 2 ganger i uka) Så lenge du har hatt døgnhvile, så kan du starte på ny deglig kjøretid:-)

Din kollega tar veldig feil her....

Da er det mangen kontrollører i dette landet som tolker det feil...Har fått skikkelig kjeft pga akkurat dette her noen ganger...De har ment at en skal vente til det er gått 24 timer fra sist skive ble starta før en har lov å kjøre...
91181198

The chicken...:D
Brukerens avatar
Onnaien
Sjefstøffel

Innlegg FH-bejben » Ons Mar 07, 2007 20:29

ja, dem veit åssen dem vil ha det, men ikke åssen dem skal få en regel som tvinger oss gjenomføre det.. har fått kjeft for det jeg oxo..
Every cowgirl’s nightmare, every cowboys dream...

priv: 0047-90419114
Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Innlegg Tom » Ons Mar 07, 2007 21:02

Onnaien skrev:
Tom skrev:
petter.n skrev:har et spørsmål til deg TOM. hvis du starter arb dagen KL 06 mandag
morgen så kjører du totalt 9 timer ink pause på 45 min da er kl 15
så står du rolig {pause} i 11 timer da er kl 02 .kan du da starte ny
arb dag og kjøre 4.5 x 2 eller må du vente til 06 tirsdag morgen før
du starter ny dag ?. har nemelig en diskusjon med en kollega ang dette
han mener at du må vente fordi det ikke er lov og starte ny arb dag på
samme døgnet.

Døgnet er ikke 24 timer i dette tilfellet.....

Det står i lovverket at maks kjøretid mellom to døgnhviler er 9 timer (10t 2 ganger i uka) Så lenge du har hatt døgnhvile, så kan du starte på ny deglig kjøretid:-)

Din kollega tar veldig feil her....

Da er det mangen kontrollører i dette landet som tolker det feil...Har fått skikkelig kjeft pga akkurat dette her noen ganger...De har ment at en skal vente til det er gått 24 timer fra sist skive ble starta før en har lov å kjøre...

Nu blei jeg provosert igjen, av manglende kunnskap og gangsyn fra enklelte kontrollører-.......

eks:
Du kjører 2 x 4,5 timer og har 45 minutt pause i mellom kjøreøktene. Da har du brukt 9 timer og 45 minutt.

Hvis du tar en 9 timers døgnhvile, så har det gått 18 timer og 45 minutter siden du startet...

Tar du en 11 timers døgnhvile, så har det gått 20 timer og 45 minutter siden du startet...

Du kan i begge tilfellene starte på ny daglig kjøretid....
Det enklete har bråket om er at de mener at du ikke skal bytte skive før det har gått 24 timer. Det er også feil. Lovverket sier at en skive skal IKKE brukes LENGRE enn 24 timer.....

Mitt råd er:

Ikke godta kjeft fra kontrollører som påstår at dere må vente til det har gått 24 timer.....Be de dokumentere dette, og ikke godta arroganse......

Vi har faktisk forvaltningsloven og tjenestemannsloven som gjelder i dette landet......
F*n.....
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg FH-bejben » Ons Mar 07, 2007 21:09

men hvem veit det, når enn ikke har kjørt så lenge og ikke kranglet så mye med dem? hadde faktisk vært enklere om dem kunne lære seg reglene og ikke lage sine egene.. jeg mener, dem først åra jeg kjørte, gikk jeg på blemme etter blemme, fordi jeg trodde dem hadde rett.. skeiv under og betalte bota.. men i ettertid, så ser jo at jeg burde nektet.. men hvem tør det? blei ettervært flinkere til å forklare meg og ikke godta alt og etter det har jeg ikke fått bøter, eller tilsnakk? har blitt nektet å kjøre bilen min, men oxo der tok kontrollmann feil!! henger liksom ikke helt på greip det der..
Every cowgirl’s nightmare, every cowboys dream...

priv: 0047-90419114
Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Innlegg Stuttjukken » Tor Mar 08, 2007 09:37

Det spørst om det ikkje er på tida å fa fram KVIFOR kontrollørane seier at skiva SKAL stå i i 24 timar. Er dette misforståingar pga. uvitenheit, eller er dei kverulantar som er så godt kjende med regelverket at dei veit kva dei driv med, og handlar som dei gjer med overlegg. Eg trur faktisk at det er fleire enn ein trur som verkeleg VEIT blant kontrollørane, og dermed er det klart at dei er kverulantar nettopp fordi dei vil vera kverulantar for å TA flest mogleg, og vonar at storbil-sjåførane slukjer agnet. Dei storbil-sjåførane som protesterer kan dei jo berre anmelda for angiveleg straffbart forhold, må vita. Eg gadd vita kor mange storbil-sjåførar som verkeleg vågar å stå i mot aggressive kontrollørar, same kor mykje storbil-sjåførane veit at dei har lova på si side. Kontrollørar som er kyniske nok kan INGEN klara å takla.

Tida er inne for å få slike forhold blant kontrollørane fram i lyset.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg RedBeaver » Tir Mar 13, 2007 18:53

Jeg har et spørsmål..
Hvis jeg har kjørt i 3,5 timer og får en hvil på
over 45 min, så starter skriveren på 0 min igjen?
Hvor blir det av den siste timen? eller er det sånn at jeg må kjøre 4,5 timer før pause for å ikke miste noe kjøretid?
RedBeaver
Lærling

Innlegg sickpuppy » Tir Mar 13, 2007 18:56

Neida RedBeaver, men etter at du da har kjørt 4.5t så må du ha en ny 45min pause, for SÅ å kjøre den siste timen som du har "tilgode" fra før på dagen.
sickpuppy

Innlegg Tom » Tir Mar 13, 2007 18:56

RedBeaver skrev:Jeg har et spørsmål..
Hvis jeg har kjørt i 3,5 timer og får en hvil på
over 45 min, så starter skriveren på 0 min igjen?
Hvor blir det av den siste timen? eller er det sånn at jeg må kjøre 4,5 timer før pause for å ikke miste noe kjøretid?

Du mister ikke noe kjøretid, hvis du ikke lar døgnet gå i fra deg. Du får den siste time igjen når du har hatt neste pause...

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg RedBeaver » Tir Mar 13, 2007 18:59

Ok :) Takk for kjapt svar. :)
RedBeaver
Lærling

Innlegg Birting » Søn Mai 13, 2007 18:56

Holder det ikke da med 15 min. pause? Eller har jeg misforstått noe.
Født fri, skattet ihjel!!!!!!!

A man's home is his castle until his queen arrives.

www.teltgutta.webs.com
Brukerens avatar
Birting
Veteran

Innlegg formann » Søn Mai 13, 2007 19:17

Etter gjeldende regler kan du dele opp 45 minutter'n i tre pauser a 15 min, men det kan du ikke ifølge de nye kjøre hviletidene som kommer. Da kan pausen kun deles i to, og den første må være på minst 15 minutter og den andre på minst 30 minutter.
Etter arbeidstids reglene kan du jobbe (kjøring +annet arbeid) i 6 timer før du må ha pause, og da må denne være på minst 30 minutter.
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg ArmyTrucker » Man Jul 02, 2007 02:00

har full peiling på vanlig skive. men dette her ser verre ut.

noen fine nettsider der enn får ting forklart lett?
ArmyTrucker
Bileier

Innlegg Tom » Tir Jul 03, 2007 19:20

De nye kjøre og hviletidsbestemmelsene ble vedtatt i går, og gjøres gjeldene fra 1.8.2007 i Norge.

Dyretransporten ble helt fritatt, mens melketransporten ble underlagt....

God Sommer.......kun timer til avgang...

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg formann » Tir Jul 03, 2007 19:53

Takk for det Tom og god sommer til deg og!
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Jan-Ch » Søn Jul 08, 2007 20:15

Hadde min debut i helga ang. digital fartsskriver. Ble en bråtur til Linkøping for å laste et askelass. Gikk greit tror jeg, men fikk ikke Km. på utskriftene. (Siemens/VDO skriver) Sto dog start og stopp Km, så det går vel greit. Mekanikken er vel kommet for å bli så....Var forøvrig greit med de gamle 7dagersbuntene også, skivebytte hver søndag...
Jan-Ch
Sykkelbud

ForrigeNeste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest