Valg av tillitsmann

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Valg av tillitsmann

Innlegg jyppe » Fre Apr 23, 2010 15:06

Jeg har et par spørsmål som jeg har spekulert på noen dager her nå. I vår bedrift skulle det velges tillitsmann blandt oss sjåfører. Hvordan skulle da valget ha foregått?? Noen som vet hvordan dette skal utføres til punkt å prikke??
Don´t follow my tracks, you might get killed

Tlf. jobb 908 56 899, priv 924 82 080
Brukerens avatar
jyppe
Bileier

Innlegg The Cowboy » Lør Apr 24, 2010 07:02

Ikke helt sikker på full bruksmåte, men først må du få sammen et par stykk fra samme forening (sett at dette gjelder en LO eller YTF tillitsmann), som er villig til å tre inn i rollen!
Så må de resterende stemme på hvem de vil ha!

Men vil vel tro du kan finne ut dette via LO.no eller YTF.no også :)
Der står det nok mer utfyllende!
Tar jeg ikke helt feil, skal hvertfall navnet på tillitsmann og varamann sendes inn til respektiv forbund, etter at det er avklart hvem det blir!
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg jyppe » Lør Apr 24, 2010 16:03

The Cowboy, prøvde meg litt fram på LO før jeg skrev inn dette spørsmålet her, uten egentlig å finne noe godt svar på hvordan et slikt valg kan fungere. Må vel ta en telefon om mandagen hvis jeg ikke får noe fornuftige svar iløpe av helga.
Don´t follow my tracks, you might get killed

Tlf. jobb 908 56 899, priv 924 82 080
Brukerens avatar
jyppe
Bileier

Innlegg Trønderjet » Lør Apr 24, 2010 16:06

Jeg ble tillitsmann her om dagen. Mer eller mindre frivillig. Så det finnes antageligvis mange måter å gjøre det på - Og ikke gjøre det på :)
Brukerens avatar
Trønderjet
Bileier

Innlegg royalflush » Lør Apr 24, 2010 16:45

Vanlige er at det først fremmes et forslag på hvem som kunne tenke seg tillitsmanns vervet som da gjerne velges for 2 år omgangen. Slik at varamann og tillitsmann står til valg annen hver gang (ene året tillitsmann og det andre året valg av varamann). Deretter informeres det til sjåfør møte med informasjon om hvilke personer som står til valg da gjerne i god tid i forveien slik at man kan gi forslag til andre potensielle deltakere til de ulike verv til møteleder. Når møte finner sted, så velges det da enten tillitsmann eller varamann. Avstemning skjer gjerne på anonyme lapper. Men slike ting vet jeg utifra erfaring at dette fungerer ulikt fra sted til sted.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg domain » Lør Apr 24, 2010 16:53

domain
Distribusjonssjåfør

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest