Endring av køyre- og kviletidsreglane

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Endring av køyre- og kviletidsreglane

Innlegg OlavEmil » Lør Mar 27, 2010 16:58

Noko som burde vere av interesse om ein har seg ein utanlandstur innimellom, og det er jo eit par av dei her inne :):

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Yrkestr ... 120620.cms
OlavEmil
Bileier

Innlegg Desperado » Lør Mar 27, 2010 18:07

Synd denne regelen kun omfatter persontransport. Vi som kjører gods må nok fortsette som før, med redusert samvær med familien som resultat...
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Ludvig » Lør Mar 27, 2010 18:32

Hva defineres som "enkeltstående internasjonal persontransport"?
Er det en tur i året eller er det turer som man ikke har kontrakt på, men som kan forekomme en og annen gang. Om dette hadde blitt gjeldende for oss som kjører gods så tviler jeg på at en tur til Frankrike en gang i måneden hadde blitt definert som enkeltstående.
Problemet med slike regelendringer er at det er alt for stort rom for egne tolkninger, både for bruker og kontrollør.
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Innlegg OlavEmil » Søn Mar 28, 2010 08:57

Sjå der ja, eg klarte jo å oversjå heile persontransport-delen :rødme: .

Begrepet "Enkeltstående internasjonal persontransport" er ikkje brukt i reglane, kun i ingressen, som skildrar kva som har skjedd. Poenget er vel at dette må takast att med ein supervekekvil etter turen, dermed er det lite poeng i for dei som køyrer nedover kvar veke ;).
OlavEmil
Bileier

Innlegg Desperado » Søn Mar 28, 2010 09:37

Det hadde jo vært helt topp for de som kjører virkelig langt å kunne benyttet de reglene. Slik som det er nå, så må man jo ta en redusert ukehvil(24 timer) underveis, og en 66-timer når man kommer hjem. Hadde vel vært bedre om man kunne jobbet sammenhengende når man først var på job, og heller hatt en dobbel ukehvil(90 timer) når man var hjemme. Hadde vært artig å sett hvordan en byråkrat fra Brüssel hadde taklet 24 timer i en lastebilhytte på en rasteplass i Spania i 42 grader...
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg OlavEmil » Ons Mar 31, 2010 14:07

Det går jo an å håpe på at regelen vil smitte over på godskøyringa etterkvart... :).
OlavEmil
Bileier

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest