viewtopic_print
Side 1 av 2

Vinterdäck

InnleggSkrevet: Søn Feb 14, 2010 21:47
james_83
Någon som har bra info om vinterdäck?

InnleggSkrevet: Søn Feb 14, 2010 22:00
MB 4154
Kommer seg helt an på forholdene der du kjører det da.... Bridgestone har jo dekk for alle forhold...

InnleggSkrevet: Man Feb 15, 2010 12:05
james_83
Tänkte mig mera på vad som det är krav på.

InnleggSkrevet: Man Feb 15, 2010 12:11
Charlzhen
james_83, Kopiert fra Continental sin side..

1. november 2008 ble de norske kjøretøyforskriftene ytterligere innskjerpet. Med forandringene stiller dette ytterligere krav til transportselskapene. Ser man på hva som skjer når plutselige, og uventede snøfall kommer, skaper dette store problemer i trafikken. Sommerdekk eller slitte vinterdekk bedømmes som stor sikkerhetsrisiko.

I kjøretøyforskriftene som gjelder fra og med 1. november 2008 står det som følger:

1. Alle kjøretøy må ha minimum 3 mm mønsterdybde i perioden 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er perioden fra 15. oktober til 30. april.

2. Kjøretøyet må være sikret med vinterdekk med eller uten pigg, kjetting eller lignende. NB. Seiping er ikke lignende!

3. Når forholdene er slik at de må være være sikret med vinterdekk (i praksis når det er snø eller is på veien) er definisjonen på et vinterdekk skjerpet til:
”Skal være M+S-merket, minimum 3 mm mønsterdybde og være særskilt fremstilt for vinterkjøring”.

4. Ovennevnte gjelder alle akselposisjoner for kjøretøy over 3500 kg. (tidligere unntak om pigging av ikke M+S-merkede hengerdekk er fjernet).

5. Det er lovlig å kjøre uten vinterdekk kun ved å montere de medbrakte kjettingene.

6. Det er krav at kjøretøy skal ha medbrakt samt plass for kjetting (må være av stål) på alle aksel posisjoner på kjøretøy over 3500 kg - dette gjelder også henger.

7. For kjøretøy over 3500 kg gjelder maksimalt 130 pigger. For busser er det tillatt med 70 pigg ekstra. For utrykningskjøretøy er det tillatt med 100 pigg ekstra.

InnleggSkrevet: Man Feb 15, 2010 14:47
Alltid-offroad
6. Det er krav at kjøretøy skal ha medbrakt samt plass for kjetting (må være av stål) på alle aksel posisjoner på kjøretøy over 3500 kg - dette gjelder også henger.

er det krav til å ha med seg kjettinger til alle aksler?

InnleggSkrevet: Man Feb 15, 2010 14:50
OlavEmil
Det vil vel seie at du skal ha kjettingar som passar til alle akslingar. Så dersom du har ulik dekkprofil på alle akslingane, må du det, ja ;).

InnleggSkrevet: Man Feb 15, 2010 15:17
royalflush
OlavEmil. Altså på løftbar boggi? Fire kjettinger skal være tilpasset kjøretøyets drivhjul så sant dette er tvillingmonterte hjul og at vi snakker om vogntog, ellers er det kun 3 som gjelder. Tror Continental skal fortsette å lage gode dekk og drite lang mars i hvor kjettinger skal monteres.
Dessuten er det også krav til KUN 5 kjettinger og ikke 7 på vogntog dersom det f.eks. er montert On-spots ;)

InnleggSkrevet: Man Feb 15, 2010 16:50
r1morten
royalflush skrev:OlavEmil. Altså på løftbar boggi? Fire kjettinger skal være tilpasset kjøretøyets drivhjul så sant dette er tvillingmonterte hjul og at vi snakker om vogntog, ellers er det kun 3 som gjelder. Tror Continental skal fortsette å lage gode dekk og drite lang mars i hvor kjettinger skal monteres.
Dessuten er det også krav til KUN 5 kjettinger og ikke 7 på vogntog dersom det f.eks. er montert On-spots ;)


Jaggu,du husker litt enda etter å ha vært i kulda på Ubergsmoen i vinter. :D

InnleggSkrevet: Man Feb 15, 2010 17:42
royalflush
r1morten, :flire: Jaggu, Morten og det ikke bare kulda, men også i snø opptil brystkassa pluss litt til :flire: Er ganske drittlei av det hvite faenskapet nå Morten. Det holder nå liksom. :flire:

InnleggSkrevet: Man Feb 15, 2010 17:42
r1morten
Må si meg enig der,er dritt lei snø og kulde nå.

InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 10:41
OlavEmil
royalflush skrev:OlavEmil. Altså på løftbar boggi? Fire kjettinger skal være tilpasset kjøretøyets drivhjul så sant dette er tvillingmonterte hjul og at vi snakker om vogntog, ellers er det kun 3 som gjelder. Tror Continental skal fortsette å lage gode dekk og drite lang mars i hvor kjettinger skal monteres.
Dessuten er det også krav til KUN 5 kjettinger og ikke 7 på vogntog dersom det f.eks. er montert On-spots ;)



Om dei reglane som Charlzhen kopierte frå Continental si side er gjeldande reglar, er det iallefall slik eg tolkar det. Men slik du seier det, er jo slik eg har høyrd før òg...

InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 11:07
Charlzhen
OlavEmil, Det er vel mye det samme, var jo enklere å finne reglene (eller egen tolkning om du vil) på Continental sine sider, enn å finne noe fra staten (SVV).

At Continental ikke har utdypet det med kjettinger er vel helt greit. Står vel en plass i loven at man skal sikre kjøretøyet mot å gli. Og da kan det vel hende man trenger 12 kjettinger ;)

InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 11:12
royalflush

InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 11:14
Charlzhen
royalflush, Takk :D

Håper james_83 finner det han trenger

InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 11:14
OlavEmil
Sitert frå Statens Vegvesen sin heimeside:

• I vogntog bestående av motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt over 3500 kg, skal det medføres minst sju kjettinger dersom motorvognen har tvillinghjul på drivakselen. En kjetting skal være tilpasset motorvognens forhjul, fire kjettinger skal være tilpasset motorvognens drivhjul og to kjettinger skal være tilpasset tilhengerens hjul. Dersom motorvognen har enkle hjul på drivaksel, eller det nyttes dobbeltkjetting, er fem kjettinger tilstrekkelig, hvorav to er tilpasset motorvognens drivaksel.

• I motorvogn som er utstyrt med automatisk opererte kjettingslynger for drivhjulene (”on spot”), erstatter dette to kjettinger i de tilfellene motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.


Så det ser ut til at Continental ikkje har dette heilt på stell. Men som du seier, det er jo ikkje deira jobb heller, ettersom det er dekk dei driv med :).

Då har vi iallefall funne svar til Alltid-Offroad.