Vinterdäck
Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom
24 innlegg
• Side 1 av 2 • 1, 2
james_83, Kopiert fra Continental sin side..
1. november 2008 ble de norske kjøretøyforskriftene ytterligere innskjerpet. Med forandringene stiller dette ytterligere krav til transportselskapene. Ser man på hva som skjer når plutselige, og uventede snøfall kommer, skaper dette store problemer i trafikken. Sommerdekk eller slitte vinterdekk bedømmes som stor sikkerhetsrisiko.
I kjøretøyforskriftene som gjelder fra og med 1. november 2008 står det som følger:
1. Alle kjøretøy må ha minimum 3 mm mønsterdybde i perioden 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er perioden fra 15. oktober til 30. april.
2. Kjøretøyet må være sikret med vinterdekk med eller uten pigg, kjetting eller lignende. NB. Seiping er ikke lignende!
3. Når forholdene er slik at de må være være sikret med vinterdekk (i praksis når det er snø eller is på veien) er definisjonen på et vinterdekk skjerpet til:
”Skal være M+S-merket, minimum 3 mm mønsterdybde og være særskilt fremstilt for vinterkjøring”.
4. Ovennevnte gjelder alle akselposisjoner for kjøretøy over 3500 kg. (tidligere unntak om pigging av ikke M+S-merkede hengerdekk er fjernet).
5. Det er lovlig å kjøre uten vinterdekk kun ved å montere de medbrakte kjettingene.
6. Det er krav at kjøretøy skal ha medbrakt samt plass for kjetting (må være av stål) på alle aksel posisjoner på kjøretøy over 3500 kg - dette gjelder også henger.
7. For kjøretøy over 3500 kg gjelder maksimalt 130 pigger. For busser er det tillatt med 70 pigg ekstra. For utrykningskjøretøy er det tillatt med 100 pigg ekstra.
1. november 2008 ble de norske kjøretøyforskriftene ytterligere innskjerpet. Med forandringene stiller dette ytterligere krav til transportselskapene. Ser man på hva som skjer når plutselige, og uventede snøfall kommer, skaper dette store problemer i trafikken. Sommerdekk eller slitte vinterdekk bedømmes som stor sikkerhetsrisiko.
I kjøretøyforskriftene som gjelder fra og med 1. november 2008 står det som følger:
1. Alle kjøretøy må ha minimum 3 mm mønsterdybde i perioden 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er perioden fra 15. oktober til 30. april.
2. Kjøretøyet må være sikret med vinterdekk med eller uten pigg, kjetting eller lignende. NB. Seiping er ikke lignende!
3. Når forholdene er slik at de må være være sikret med vinterdekk (i praksis når det er snø eller is på veien) er definisjonen på et vinterdekk skjerpet til:
”Skal være M+S-merket, minimum 3 mm mønsterdybde og være særskilt fremstilt for vinterkjøring”.
4. Ovennevnte gjelder alle akselposisjoner for kjøretøy over 3500 kg. (tidligere unntak om pigging av ikke M+S-merkede hengerdekk er fjernet).
5. Det er lovlig å kjøre uten vinterdekk kun ved å montere de medbrakte kjettingene.
6. Det er krav at kjøretøy skal ha medbrakt samt plass for kjetting (må være av stål) på alle aksel posisjoner på kjøretøy over 3500 kg - dette gjelder også henger.
7. For kjøretøy over 3500 kg gjelder maksimalt 130 pigger. For busser er det tillatt med 70 pigg ekstra. For utrykningskjøretøy er det tillatt med 100 pigg ekstra.
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
- Charlzhen
- Bileier
- Innlegg: 4842
- Registrert: Lør Mar 15, 2008 22:16
- Bosted: Indre Enfold
6. Det er krav at kjøretøy skal ha medbrakt samt plass for kjetting (må være av stål) på alle aksel posisjoner på kjøretøy over 3500 kg - dette gjelder også henger.
er det krav til å ha med seg kjettinger til alle aksler?
er det krav til å ha med seg kjettinger til alle aksler?
-
Alltid-offroad - Langtransportsjåfør
- Innlegg: 819
- Registrert: Ons Nov 18, 2009 19:58
- Bosted: Tvedestrand
OlavEmil. Altså på løftbar boggi? Fire kjettinger skal være tilpasset kjøretøyets drivhjul så sant dette er tvillingmonterte hjul og at vi snakker om vogntog, ellers er det kun 3 som gjelder. Tror Continental skal fortsette å lage gode dekk og drite lang mars i hvor kjettinger skal monteres.
Dessuten er det også krav til KUN 5 kjettinger og ikke 7 på vogntog dersom det f.eks. er montert On-spots
Dessuten er det også krav til KUN 5 kjettinger og ikke 7 på vogntog dersom det f.eks. er montert On-spots

Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
- royalflush
- Langtransportsjåfør
- Innlegg: 851
- Registrert: Tir Des 18, 2007 07:56
royalflush skrev:OlavEmil. Altså på løftbar boggi? Fire kjettinger skal være tilpasset kjøretøyets drivhjul så sant dette er tvillingmonterte hjul og at vi snakker om vogntog, ellers er det kun 3 som gjelder. Tror Continental skal fortsette å lage gode dekk og drite lang mars i hvor kjettinger skal monteres.
Dessuten er det også krav til KUN 5 kjettinger og ikke 7 på vogntog dersom det f.eks. er montert On-spots
Jaggu,du husker litt enda etter å ha vært i kulda på Ubergsmoen i vinter.

Hegland&Hansen Transport a/s
CB 6124
Tlf 91342585
morten.hegland@online.no
http://www.hht-as.no
https://www.facebook.com/pages/Hegland- ... 9409521151
CB 6124
Tlf 91342585
morten.hegland@online.no
http://www.hht-as.no
https://www.facebook.com/pages/Hegland- ... 9409521151
-
r1morten - Bileier
- Innlegg: 3229
- Registrert: Man Feb 13, 2006 16:27
- Bosted: Froland(Arendal)
r1morten,
Jaggu, Morten og det ikke bare kulda, men også i snø opptil brystkassa pluss litt til
Er ganske drittlei av det hvite faenskapet nå Morten. Det holder nå liksom. 



Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
- royalflush
- Langtransportsjåfør
- Innlegg: 851
- Registrert: Tir Des 18, 2007 07:56
Må si meg enig der,er dritt lei snø og kulde nå.
Hegland&Hansen Transport a/s
CB 6124
Tlf 91342585
morten.hegland@online.no
http://www.hht-as.no
https://www.facebook.com/pages/Hegland- ... 9409521151
CB 6124
Tlf 91342585
morten.hegland@online.no
http://www.hht-as.no
https://www.facebook.com/pages/Hegland- ... 9409521151
-
r1morten - Bileier
- Innlegg: 3229
- Registrert: Man Feb 13, 2006 16:27
- Bosted: Froland(Arendal)
royalflush skrev:OlavEmil. Altså på løftbar boggi? Fire kjettinger skal være tilpasset kjøretøyets drivhjul så sant dette er tvillingmonterte hjul og at vi snakker om vogntog, ellers er det kun 3 som gjelder. Tror Continental skal fortsette å lage gode dekk og drite lang mars i hvor kjettinger skal monteres.
Dessuten er det også krav til KUN 5 kjettinger og ikke 7 på vogntog dersom det f.eks. er montert On-spots
Om dei reglane som Charlzhen kopierte frå Continental si side er gjeldande reglar, er det iallefall slik eg tolkar det. Men slik du seier det, er jo slik eg har høyrd før òg...
- OlavEmil
- Bileier
- Innlegg: 3908
- Registrert: Man Jun 19, 2006 14:30
- Bosted: Hegglandsdalen
OlavEmil, Det er vel mye det samme, var jo enklere å finne reglene (eller egen tolkning om du vil) på Continental sine sider, enn å finne noe fra staten (SVV).
At Continental ikke har utdypet det med kjettinger er vel helt greit. Står vel en plass i loven at man skal sikre kjøretøyet mot å gli. Og da kan det vel hende man trenger 12 kjettinger
At Continental ikke har utdypet det med kjettinger er vel helt greit. Står vel en plass i loven at man skal sikre kjøretøyet mot å gli. Og da kan det vel hende man trenger 12 kjettinger

Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
- Charlzhen
- Bileier
- Innlegg: 4842
- Registrert: Lør Mar 15, 2008 22:16
- Bosted: Indre Enfold
- royalflush
- Langtransportsjåfør
- Innlegg: 851
- Registrert: Tir Des 18, 2007 07:56
Sitert frå Statens Vegvesen sin heimeside:
Så det ser ut til at Continental ikkje har dette heilt på stell. Men som du seier, det er jo ikkje deira jobb heller, ettersom det er dekk dei driv med
.
Då har vi iallefall funne svar til Alltid-Offroad.
• I vogntog bestående av motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt over 3500 kg, skal det medføres minst sju kjettinger dersom motorvognen har tvillinghjul på drivakselen. En kjetting skal være tilpasset motorvognens forhjul, fire kjettinger skal være tilpasset motorvognens drivhjul og to kjettinger skal være tilpasset tilhengerens hjul. Dersom motorvognen har enkle hjul på drivaksel, eller det nyttes dobbeltkjetting, er fem kjettinger tilstrekkelig, hvorav to er tilpasset motorvognens drivaksel.
• I motorvogn som er utstyrt med automatisk opererte kjettingslynger for drivhjulene (”on spot”), erstatter dette to kjettinger i de tilfellene motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.
Så det ser ut til at Continental ikkje har dette heilt på stell. Men som du seier, det er jo ikkje deira jobb heller, ettersom det er dekk dei driv med

Då har vi iallefall funne svar til Alltid-Offroad.
- OlavEmil
- Bileier
- Innlegg: 3908
- Registrert: Man Jun 19, 2006 14:30
- Bosted: Hegglandsdalen
24 innlegg
• Side 1 av 2 • 1, 2
Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse
Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest