Privatimport av amerikansk lastebil

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Privatimport av amerikansk lastebil

Innlegg txviking » Lør Des 26, 2009 13:39

Jeg har en 1997-modell Peterbilt 379 som jeg kjørte litt (for kos) i USA. Den har Florida-skilter og er registrert i mitt navn.

Jeg spurte Tollvesenet og Vegvesenet om hva som skal til for å ta den inn i Norge. Tollvesenet sier det ikke er noe problem, men Vegvesenet forteller at den er nesten umulig å registrere fordi den må gjennom rådyr EU-godkjenning på lab. Dette til tross for at lignende biler kunne registreres fritt i Norge frem til et par år siden.

Er det noen vei rundt dette? Kan den tas inn til et annet land i Europa og så til Norge derfra, eller blir det samme tøyset? I verste fall, vet noen hvordan man kan få en slik EU-godkjenning så billig som mulig? (Var visst snakk om flere hundre tusen kroner.)

Jeg er glad i denne bilen, så jeg er ikke interessert i å selge den og kjøpe en eldre bil. Da får den heller bare stå i USA, evt. tas inn til Norge uten skilter.
Brukerens avatar
txviking
Sykkelbud

Innlegg txviking » Lør Des 26, 2009 13:39

(Det dreier seg forøvrig om bilen dere ser på avatar-bildet mitt.)
Brukerens avatar
txviking
Sykkelbud

Innlegg terje » Lør Des 26, 2009 14:10

Ta kontakt med Øystein på Løten, Han driver å tar inn biler å regger dem.
Kommer ikke på hva han heter til etternavn men er sikkert noen her inne som vet.
Sist jeg snakket med han så sa han det var noen nye regler som gjorde det vanskelig å få regga bile for tiden. Enkleste var med med veteraner, men er sikkert ikke umulig.

Du får ha lykke til. Håper du får det til.

Hjemmesiden hans: http://www.123hjemmeside.no/usatrucks/11605324
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
I`d rather push my Chevrolet than drive a Ford.
Tlf: (+47) 41216891
Brukerens avatar
terje
Bileier

Innlegg Desperado » Lør Des 26, 2009 15:15

Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest