4-akslet maskinsemi og kolli

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

4-akslet maskinsemi og kolli

Innlegg martinsd » Fre Sep 18, 2009 23:48

Er det lov å frakte flere kolli på en 4 akslet maskinsemi, når totalvekten er under 50t?
martinsd
Sykkelbud

Innlegg Arvid_S » Lør Sep 19, 2009 00:40

Så lenge du holder deg innenfor lovlig lengde/bredde/vekt, er det vel ingenting i veien for å laste det man måtte ønske.

Dersom du må ha dispensasjon, må du søke i hvert enkelt tilfelle om å få laste flere kolli (fikk jeg beskjed om fra Statens Vegvesen).

Er du i tvil om du må ha dispensasjon, anbefaler jeg at du tar en telefon til Statens Vegvesen for sikkerhets skyld, min erfaring er at de som behandler dispensasjonssøknader rundt om i regionene er utrolig hjelpsomme! :)
Brukerens avatar
Arvid_S
Lærling

Innlegg martinsd » Lør Sep 19, 2009 15:37

Du skjønner, en bekjent av meg fikk muntlig advarsel hos biltilsynet for å ha kjørt x antall betongelementer med alle 4 akslinger nede. BT mente dette var ulovlig. Her var det altså IKKE snakk om hverken overlast eller bred/lang last.
martinsd
Sykkelbud

Innlegg Arvid_S » Søn Sep 20, 2009 07:54

martinsd skrev:Du skjønner, en bekjent av meg fikk muntlig advarsel hos biltilsynet for å ha kjørt x antall betongelementer med alle 4 akslinger nede. BT mente dette var ulovlig. Her var det altså IKKE snakk om hverken overlast eller bred/lang last.

Regner med at når alle akslingene er i bakken, så blir minsteavstanden i korteste laget, slik at tillatt totalvekt ikke lenger er 50 tonn... Sa ikke kontrolløren noe om HVORFOR han mente dette var ulovlig da?
Brukerens avatar
Arvid_S
Lærling

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest