Oppdeling av pause

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Innlegg OlavEmil » Tor Sep 17, 2009 08:36

Første pause må vere 15 min, andre pause 30 min. Tidlegare var det lov å ta 3 pausar à 15 min.
OlavEmil
Bileier
 
Innlegg: 3908
Registrert: Man Jun 19, 2006 14:30
Bosted: Hegglandsdalen

Innlegg nightrider » Tor Sep 17, 2009 08:49

OlavEmil, du mener sikkert at første pause må være på minimum 15 minutter?
nightrider
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1178
Registrert: Tir Aug 05, 2008 00:05
Bosted: Svelvik

Innlegg jvsandem » Tor Sep 17, 2009 09:02

nightrider skrev:OlavEmil, du mener sikkert at første pause må være på minimum 15 minutter?


Minimum 15 minutter er korrekt, men det hjelper ikke om du tar en lenger, neste må uansett være på minimum 30 minutter. Du kan altså ikke ta 30 minutter først, så 15.
Vil du ha en større kopi av ett av mine bilder? Send meg en PM.

Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6592
Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -
 
Innlegg: 3024
Registrert: Søn Feb 01, 2009 15:33
Bosted: Oslo

Innlegg nightrider » Tor Sep 17, 2009 09:03

jvsandem, Pleier og ta to halvtimer om jeg har tid til det jeg.
nightrider
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1178
Registrert: Tir Aug 05, 2008 00:05
Bosted: Svelvik

Innlegg jvsandem » Tor Sep 17, 2009 09:03

Dennis skrev:Iløpet av 5t og 15 min skal det være 45 min pause. Om du stopper etter 1 min og tar 30 min pause er det nok med 15 min etter 4.5t kjøring. Nye 4.5 time kan du selvsagt fortsette på etter siste pause. Det må ikke være 45 sammenhengende pause. I utgangspunktet er dette 9 timer kjøring med 15 pause, men det er lovlig.


Dette ble forandret i 2006 eller 2007. Nå er det minimum 15 + minimum 30 hvis du skal dele den opp, før kunne du ta 15 + 15 + 15.
Vil du ha en større kopi av ett av mine bilder? Send meg en PM.

Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6592
Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -
 
Innlegg: 3024
Registrert: Søn Feb 01, 2009 15:33
Bosted: Oslo


Innlegg jvsandem » Tor Sep 17, 2009 09:05

nightrider skrev:jvsandem, Pleier og ta to halvtimer om jeg har tid til det jeg.


det gjør jeg og. :D
Vil du ha en større kopi av ett av mine bilder? Send meg en PM.

Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6592
Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -
 
Innlegg: 3024
Registrert: Søn Feb 01, 2009 15:33
Bosted: Oslo

Innlegg OlavEmil » Tor Sep 17, 2009 12:20

jvsandem skrev:
nightrider skrev:OlavEmil, du mener sikkert at første pause må være på minimum 15 minutter?


Minimum 15 minutter er korrekt, men det hjelper ikke om du tar en lenger, neste må uansett være på minimum 30 minutter. Du kan altså ikke ta 30 minutter først, så 15.


Nettopp mitt poeng ;). Du kan stå så lenge du vil, men det blir ikkje meir enn 15 minutt uansett (med mindre du står dei fulle 45 minutta).
OlavEmil
Bileier
 
Innlegg: 3908
Registrert: Man Jun 19, 2006 14:30
Bosted: Hegglandsdalen

Innlegg nightrider » Lør Okt 03, 2009 00:53

Hva er regelen om man reduserer døgnhvilen til tre timer, for så og ta ni timer etter det igjen?

Hvor lenge kan man jobbe/kjøre etter disse tre timer?
nightrider
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1178
Registrert: Tir Aug 05, 2008 00:05
Bosted: Svelvik

Innlegg nils2 » Lør Okt 03, 2009 06:53

I løpet av et døgn kan man dele opp døgnhvilen i 3 + 9 timer. dette vil da telle like mye som en 11timer. Det er i hvertfall slik jeg har forstått det.
og de tre-timene kan du ta når som helst i løpet av timene fra du begynner på morgenen og fremover til utstrekket er oppbrukt.
Bilde
Brukerens avatar
nils2
Bileier
 
Innlegg: 2513
Registrert: Man Aug 25, 2008 20:57
Bosted: Hemne

Innlegg Desperado » Lør Okt 03, 2009 08:13

jvsandem skrev:
Vossingen skrev:Posten fekk mykje pess for da for nokon år sidan... Kjøyrte bilen fra parkeringa og inn te rampe for so ta pausen der.... Men e vel noko anna når det gjelder 45min vel?? Veit om folk so ikje fekk godkjent 45min når dei tok den innan 1 time ette starta kjøyring... Pleie og gjera da ein del da eg kjøyrte for posten sjølv.. Kjøyrte fra der eg sov og ned på posten og kobla på container for so og starta pausen ette ca.20-30min kjøying... Va ofte eg fekk over 45 min da eg sto te rampe og venta...


Det er jo ikke noen hjelp i å kjøre 20-30 minutter for så å ta 45 minutter, da begynner jo automatisk en ny 4,5 timer å løpe, og du må uansett ta 45 minutter etter de 4,5 timene.

Hvis du derimot bare tar et kvarter etter 20-30 minutter behøver du kun å ta en halvtime etter totalt 4,5 timer.


Og det er her det begynner å skurre litt... La oss si at jeg kjører to timer og tar en 15 minutters pause. I denne pausen spiser jeg noe mat som viser seg å være bedervet, som gjør at det blir noen løpeturer til toalettet. Dette resulterer i at pausen blir på 45 minutter eller mer. Så kjører jeg 2,5 timer og tar en pause på 0,5 time før jeg kjører 4,5 timer til. Kan jeg da risikere å få bot?
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier
 
Innlegg: 7823
Registrert: Ons Sep 06, 2006 00:13
Bosted: BERGEN !


Innlegg nightrider » Lør Okt 03, 2009 09:21

Desperado, etter det jeg forstår så kan du ikke det.
nightrider
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1178
Registrert: Tir Aug 05, 2008 00:05
Bosted: Svelvik

Innlegg raffe » Lør Okt 03, 2009 11:16

Må ha 30 min på siste pause.
Tonerud Transport
Quality Never Goes Out Of Style
Brukerens avatar
raffe
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 704
Registrert: Tir Des 26, 2006 18:45
Bosted: Moss

Innlegg Vossingen » Lør Okt 03, 2009 14:28

Desperado, Kjem ann på om skriveren står på pause heile tida det... Men slik eg har tolka reglane so starte alltid ny 4.5timar ette ein pause på 45min... So vist ein har kjøyrt 2t står 45min so kan ein kun kjøyra 4.5t før før 45min... Kjøyre du 2t og har 45min,kjøyre 2.5t og har 30min og so kjøyre 4.5t so vert da vel feil??? :-? 2t,full pause,2.5t,30min pause,4.5t vert jo 7t kjøyring og 30min pause... Vart litt vanskeligt og forklara detta... :roll:
Brukerens avatar
Vossingen
Veteran
 
Innlegg: 1985
Registrert: Søn Jul 08, 2007 18:13
Bosted: Voss

Innlegg PANNE » Lør Okt 03, 2009 14:41

Du kan få bot på det etter regelverket. Vi hadde en fra biltilsynet som hadde foredrag for oss i Korketrekkeren, og han tok opp den problemstillinga. Han hadde nemlig hatt noen diskusjoner med noen kollegaer som ville gi ut bøter, fordi sjåførene hadde hatt for "mye" pause. Etter 45 min begynner du jo på ny 4,5 timer...
CB 6217
Det går så fint =)
Brukerens avatar
PANNE
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 750
Registrert: Fre Jun 01, 2007 19:45
Bosted: Skien

Innlegg Desperado » Lør Okt 03, 2009 14:44

Det er det jeg mener: I NORGE KAN MAN FÅ BOT, OGSÅ HVIS MAN HVILER FOR MYE :roll: :roll: :roll: :roll:
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier
 
Innlegg: 7823
Registrert: Ons Sep 06, 2006 00:13
Bosted: BERGEN !

ForrigeNeste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest