Yrkesjåfører og Diabetes! = ???

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Yrkesjåfører og Diabetes! = ???

Innlegg fredfrey » Fre Jul 17, 2009 22:18

hvet det e mange sjåfører som har fått diabetes og har blitt fratatt førerkortet til stor bil :-? men mange har fått beholde lappen, jeg har nå også fått det pga noen små feil i familiens gener og risikerer og ikke og få lappen i det hele tatt :mad: legen min sa at de som fikk føling eller lavt glykose antall eller va faen det heter fikk ikke kjøre men det sa biltilsynet ikke hadde noe og si! fylkes legen anbefalte meg og ikke gå transport fag. va skal jeg gjøre og hvem har rett? :?:

og at andre med diabetes kan komme med tips og råd og om va de måtte gjøre i forrhold til og søke fritak fra regelen
Sist endret av fredfrey den Tir Jan 05, 2010 04:02, endret 1 gang
Brukerens avatar
fredfrey
Veteran

Innlegg Hansen » Lør Jul 18, 2009 14:28

Hei!

Har du ikke CE lappen fra før, kan det bli fryktelig vanskelig å få dispensasjon fra førerkortforskriftens helsekrav. Jeg hadde lappen før jeg fikk diabetes, brukte 7 måneder på å få den igjen første gangen.

Jeg synes regelverket kanskje er en smule strengt, men lavt blodsukker og 50 tonn er ingen god kombinasjon. Har alltid med meg sukker når jeg kjører jeg, har enda tilgode å ha problemer med det etter snart tre år.

Anbefaler deg å ta kontakt med Norges Diabetesforbund, de kan hjelpe deg med dette og mye annet.

Siden du er såpass ung går jeg utifra at du har type 1 (insulinavhengig) diabetes..

Lykke til! :D
Selger de kjetting til Kinnarps?
Hansen
Distribusjonssjåfør

Innlegg fredfrey » Lør Jul 18, 2009 16:34

takker :) heldig vis sliter jeg ikke med lavt blodsukker men problemene er jo der uansett men det er vert og prøve
Brukerens avatar
fredfrey
Veteran

Innlegg Hansen » Lør Jul 18, 2009 17:57

Absolutt! Du har ingenting å tape i allefall :D
Selger de kjetting til Kinnarps?
Hansen
Distribusjonssjåfør

Innlegg fredfrey » Lør Jul 18, 2009 18:09

håper det :)
Brukerens avatar
fredfrey
Veteran

Innlegg fredfrey » Søn Nov 29, 2009 23:04

fikk endelig avslag hos fylkeslegen men noen sa at jeg kunne flytte til et annet fylke og prøve på nytt er dette lov?
Brukerens avatar
fredfrey
Veteran

Innlegg r1morten » Søn Nov 29, 2009 23:09

Tror nok desverre det er like vanskelig uansett,v ar en her som gikk 2 år på transportfag og like før han skulle ta oppkjøring fikk han beskjed om at han ikke fikk lov pga diabetes.Er forresten fetteren til Blankenberg Transport.
Jeg fikk diabetes for snart 6 år siden,mistet lappen tvert og fikk den ikke igjen før jeg hadde søkt fylkeslegen og omtrent 1 år etter jeg mistet den fikk jeg lappen igjen.
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg fredfrey » Man Nov 30, 2009 00:01

hmm jeg fikk beskjed om at de ikke dispensjasjon til førstegangs søkere
. de sa også at sykdommen kunne bli værre om 10 år selv om jeg har mild type osv osv egentlig bare bullshit det er jo kjøre og hviletid for yrkesjåfører så det med spising er ikke noe problem lastebilene er jo nesten proppet med mat i hytta
Brukerens avatar
fredfrey
Veteran

Innlegg fredfrey » Tir Jan 05, 2010 04:01

da har man fått endelig avslag og transport arbeider forbundet turte ikke og ta saken fordi den var umulig og vinne
Brukerens avatar
fredfrey
Veteran

Innlegg fredfrey » Tir Jan 05, 2010 04:19

jeg fåreslår at alle som gidder prøver og engasjere sine tilitsvalgte og de i nlf,LO osv i og stille seg opp mot regelverket :idea: viss NLF og de orginassasjonene kommer på banen kan det bli debatt og kansjkje til og med en endring i regelverket, det er så mange sjåfører som blir nektet og kjøre uansett megde insulin osv. det er synd når det er mangel på sjåfører at ingen har reagert eller gjort noe med det. og det at det er forskjel om du har lappen eller ikke har den og skal til og ta den. vet ikke hva dere andre syns? KOM MED INNSLAG :arrow:
Brukerens avatar
fredfrey
Veteran

Innlegg Lysmester`n » Tir Jan 05, 2010 17:17

Jeg skjønner innmari godt at du har veldig lyst til å kjøre lastebil, men det regelverket her er laget for folks sikkerhet langs veien, ikke bare for din egen....
Så lenge du er så ung er det veldig vanskelig å si hva sykdommen kan gjøre med deg når du blir eldre, og derfor er reglene laget akkurat sånn de er....
En kamp mot myndighetene for å få kjøre et 50 tonns vogntog når du har en sykdom ingen vet hvordan vil utvikle seg er dessverre dødfødt.
Og uansett hvor mye det er mangl på sjåfører er det uansett sikkerheten som kommer først!!!
Du må nok dessverre se deg etter annet å gjøre enn å kjøre lastebil, for å gå på akkord med folks sikkerhet for at du skal få kjøre lastebil tror jeg nok ikke staten går med på gitt!!
Uansett ønsker jeg deg lykke til videre, og håper du finner en annen jobb som passer for deg!
Brukerens avatar
Lysmester`n
- MODERATOR -

Innlegg fredfrey » Ons Jan 06, 2010 00:32

ja det er jeg enig i selv om det ikke er helt rettferdig ;)
Brukerens avatar
fredfrey
Veteran

Innlegg uffen » Ons Jan 06, 2010 23:55

Mer enn fem tusen personer som ikke oppfyller helsekravene for å få førerkort, ba i første halvår 2009 om dispensasjon fra kravene. 89 prosent fikk helt eller delvis ja fra fylkesmennene.

At regelverket praktiseres forskjellig fra fylke til fylke er opplagt,som det står:
I Sogn og Fjordane ga fylkesmannen grønt lys i 96 prosent av sakene, mens «bare» 79 prosent fikk klarsignal i Rogaland.

Link:
http://www.helsedirektoratet.no/fagnytt ... ort_647804

Skjønner godt frustrasjonen din fredfrey,samtidig er det klart at sikkerheten langs veiene også er viktig.
Man kan allikavel undres,det må vel være sikrere med en som VET han er syk og kan ta sine forholdsregler framfor alle "tikkende bombene" der ute som stresser på seg hjerteinfarkt når som helst..ikke vet jeg men det virker noe urettferdig dette systemet,at noen får disp,og dermed IKKE anses som ett faremoment i trafikken,mens andre som gjerne har det samme sykdomsbildet anses som trafikkfarlige...henger ikke på greip dette?.
Brukerens avatar
uffen
Distribusjonssjåfør

Innlegg fredfrey » Ons Jul 28, 2010 11:14

etter en LANG kamp har jeg klart og regulere kosten og slutte med insulin 8-) har fått ny lege attest og nå så jeg ikke bruker insulin så hindrer ikke regelen meg :mrgreen: så nå har jeg fått lærlingeplass og alt har ordnet seg :D skal jobbe hos stål og spesial transport på rudshøgda så nå blir jeg og se på de sørlie veiene ;)
Brukerens avatar
fredfrey
Veteran

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest