Øvelselskjøring med C og CE

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Innlegg reidars » Ons Jan 06, 2010 18:44

er det lov å øvekjøre i utlandet???
reidars
Lærling

Innlegg Scania143 » Ons Jan 06, 2010 18:58

Er vel egentlig ikke lov det heller, mente jeg? men kjørelæreren min som jeg tok trafikkalt grunnkurs mente det var lov i sverige, men jeg mener da at det ikke er lov?
Andreas Nitteberg

..Streamline forever..
Brukerens avatar
Scania143
Veteran

Innlegg bandit92 » Ons Jan 06, 2010 19:48

det er ikke lov å øvelse kjøre i sverige. og det er ikke lov å øvelsekjøre på ditt sjåførkort/ skive. det er han du øvelsekjører med som på en måte er sjåføren selv om du øvelsekjører så vis han er tom for kjøretid får dere ikke kjørt mer;) hvertfall sånn vi fikk det forklart som kimmelim skriver.
"Scania vabis \8/ POWER \8/"
Brukerens avatar
bandit92
Hjelpemann

Innlegg Dieseldyr » Ons Feb 03, 2010 13:36

Kan jeg som er 18 år og billappen kunne øvelseskjøre med lastebil med gods? Har traktor også hvis det har noe og si?
Dieseldyr
Lærling

Innlegg Alltid-offroad » Ons Feb 03, 2010 16:28

Dieseldyr skrev:Kan jeg som er 18 år og billappen kunne øvelseskjøre med lastebil med gods? Har traktor også hvis det har noe og si?

Ja, det kan du.
http://www.agderkran.no
40037334

BECEDEMST-142
G8
ADK-1
Brukerens avatar
Alltid-offroad
Langtransportsjåfør

Innlegg OlavEmil » Ons Feb 03, 2010 17:25

bandit92 skrev:det er ikke lov å øvelse kjøre i sverige. og det er ikke lov å øvelsekjøre på ditt sjåførkort/ skive. det er han du øvelsekjører med som på en måte er sjåføren selv om du øvelsekjører så vis han er tom for kjøretid får dere ikke kjørt mer;) hvertfall sånn vi fikk det forklart som kimmelim skriver.

Kven var det som forklarte deg det? Meiner veldig bestemt at her i Noreg er det stikk motsatt, nemlig at øvekøyring SKAL skje på ledsagar sitt kort / skive. I motsatt tilfelle kan ein jo køyre tomannsløp sjølv om kun den eine har førarkort... :roll:

Meiner òg at det var eitt eller anna anna land som hadde det slik du skildrar.

Du har helt rett Olav-Emil.....I Sverige kan man i prinsippet kjøre to-mannsløp med gods der bare den ene har førerretten.....
OlavEmil
Bileier

Innlegg bandit92 » Tor Feb 04, 2010 17:46

dette var det vel igrunn læreren min som fortalte meg og han hadde fått vite det av noen andre for han hadde sjekka det opp. en annen ting er at når du øvelsekjører, så er det egentlig ikke du som er sjåføren. det er jo han som sitter på. men jeg veit ikke kan godt være at det vi har fått vite er feil.
"Scania vabis \8/ POWER \8/"
Brukerens avatar
bandit92
Hjelpemann

Innlegg kimmelim » Tor Feb 04, 2010 17:59

Det bandit92 mener er at man har ikke lov til å øvelsekjøre med lastebil så lenge man ikke har klasse-b førerkort. Og når man da øvelsekjører, så går det på sjåførkortet til han som har klasse C/CE førekort. Så hvis man har kjørt 9timer på det kortet, må man ha hvile. For er jo ingen med klasse B førerkort som har sjåførkort, med mindre de har traktor-lappen.
Loud Pipes Save Lifes
kimmelim
Langtransportsjåfør

Innlegg SteinarHO » Tir Feb 16, 2010 21:09

Det er uansett ledsager som har ansvaret og køyretid som teller, så du kan ha så mange sjåførkort du berre vil utan at det hjelper.....
Fort og forsiktig.
Brukerens avatar
SteinarHO
Lærling

Forrige

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest