Overlast

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Overlast

Innlegg ths » Man Des 15, 2008 21:09

Heisann

Noen her som vet hvordan gebyr/bøter er med tanke på overlast?
Når får man bot og hvor dyrt er det egentlig?
Og hvor ille må det være for at førerkortet skal ryke?

Bilen jeg kjører, 02. FH12, har 8000kg foraksel og 19000kg bakaksel, helluft.
Har endel transporter som ligger farlig nær grensene innimellom, så jeg er blitt litt nysgjerrig på konsekvensene av dette. Bak har jeg sjelden/aldri problem, men pga lastens utforming er jeg nødt til å plassere tyngste ende helt i fremveggen og da blir det gjerne tungt foran. Ikke bra...
Mvh
Thomas
ths
Hjelpemann

Re: Overlast

Innlegg Æljen » Søn Des 21, 2008 16:19

ths skrev:Heisann

Noen her som vet hvordan gebyr/bøter er med tanke på overlast?
Når får man bot og hvor dyrt er det egentlig?
Og hvor ille må det være for at førerkortet skal ryke?

Bilen jeg kjører, 02. FH12, har 8000kg foraksel og 19000kg bakaksel, helluft.
Har endel transporter som ligger farlig nær grensene innimellom, så jeg er blitt litt nysgjerrig på konsekvensene av dette. Bak har jeg sjelden/aldri problem, men pga lastens utforming er jeg nødt til å plassere tyngste ende helt i fremveggen og da blir det gjerne tungt foran. Ikke bra...

etter det jeg har hørt så kan du ha 52000kg totalt om du ikke er igjennom ei vekt før du drar fra lasteplassen.

og er du over 57000 kg så ryker lappen..

men det er hva jeg har hørt, ta en prat med Tom her på forumet, han veit det ganske sikkert.
Æljen

Innlegg T 37 » Søn Jan 04, 2009 13:06

Ved konstatert overlast vil dette medføre et vektgebyr til bileier. Det er også sagt at fører bør vurderes anmeldt og bøtlagt hvis ovelasten overstiger 10%, men dette benyttes ikke ofte.

Førerkortbeslag benyttes som oftest ikke før overlasten er direkte trafikkfarlig og medfører på vei osv.
T 37
Hjelpemann

Innlegg sisusasu » Søn Jan 04, 2009 15:56

Der e de ganske overbærende med sjåfør har eg inntrykk av. Men spørs om sjefen e like blid som kontrollørene da. :flire:
sisusasu
Hjelpemann

Innlegg Bjornstad » Ons Mar 04, 2009 17:53

tror marginene er inntil 500kg foran og 1000kg bak om jeg ikke husker feil, på to aksla bil. Over det er det tusen kroner for det første tonnet å så øker det noe hinsides fra tonn nr 2 og oppover.. Stod masse pess om det i teorikurset som jeg hadde for ei stund sia...
Bjornstad
Sykkelbud

Innlegg TK » Lør Mar 07, 2009 09:29

Utdrag fra "forskrift om gebyr for overlasting".

§ 2. Gebyrberegningen.

For hver enkelt aksel/akselkombinasjonslast som er konstatert ved veiing, avrundes overlasten til nærmeste 100 kg.

1. Aksellastgebyr:
For 11,5 tonns drivaksellast fratrekkes 200 kg. For hver foraksellast på motorvogn fratrekkes 500 kg. For last av andre aksel/akselkombinasjoner fratrekkes 1000 kg. Av den gjenstående overlast beregnes gebyr særskilt for hver aksellast/akselkombinasjonslast etter gebyrsatser fastsatt av Samferdselsdepartementet.
2. Totalvektgebyr:
For vogntog og enkeltkjøretøyer der vekten overskrider den tillatte totalvekt som er angitt i § 1 pkt. 1 - 5, summeres de avrundede veieresultatene for hvert enkelt aksel/akselkombinasjon jfr. § 2 første ledd. For enkeltkjøretøy brukes totalvekttabellen bare når kjøretøyet skal ha brukstillatelse.
Fra summen av de avrundede veieresultatene fratrekkes følgende:
- Enkeltkjøretøy (også som del av vogntog)
med tillatt totalvekt til og med 7.500 kg: 500 kg
med tillatt totalvekt over 7.500 kg: 1.000 kg
- Vogntog med samlet tillatt totalvekt
til og med 15.000 kg: 1.000 kg
over 15.000 kg: 2.000 kg

Av den gjenstående overlast beregnes gebyr etter satser fastsatt av Samferdselsdepartementet.

Det høyeste gebyr som framkommer av beregningsmåtene i nr. 1 eller nr. 2 ilegges.
TK
Sykkelbud

Innlegg R580 » Lør Mar 07, 2009 10:46

TK skrev:Utdrag fra "forskrift om gebyr for overlasting".

§ 2. Gebyrberegningen.

For hver enkelt aksel/akselkombinasjonslast som er konstatert ved veiing, avrundes overlasten til nærmeste 100 kg.

1. Aksellastgebyr:
For 11,5 tonns drivaksellast fratrekkes 200 kg. For hver foraksellast på motorvogn fratrekkes 500 kg. For last av andre aksel/akselkombinasjoner fratrekkes 1000 kg. Av den gjenstående overlast beregnes gebyr særskilt for hver aksellast/akselkombinasjonslast etter gebyrsatser fastsatt av Samferdselsdepartementet.
2. Totalvektgebyr:
For vogntog og enkeltkjøretøyer der vekten overskrider den tillatte totalvekt som er angitt i § 1 pkt. 1 - 5, summeres de avrundede veieresultatene for hvert enkelt aksel/akselkombinasjon jfr. § 2 første ledd. For enkeltkjøretøy brukes totalvekttabellen bare når kjøretøyet skal ha brukstillatelse.

Av den gjenstående overlast beregnes gebyr etter satser fastsatt av Samferdselsdepartementet.

Det høyeste gebyr som framkommer av beregningsmåtene i nr. 1 eller nr. 2 ilegges.

Vil dette si at

det er 500 kg frimargin på framaksel, 1000 kg bak, såfremt det ikke er en 11,5 tonnsdrivaksel, og 1000 i hver ende på henger`n?

åsså maks 1000 kg på hele bilen og 1000 på hele henger`n?

Blir litt mye sånn forskriftstekst her....mulig det er bare jeg som syns det....
R580
Hjelpemann

Innlegg TK » Lør Mar 07, 2009 13:15

R580 skrev:
TK skrev:Utdrag fra "forskrift om gebyr for overlasting".

§ 2. Gebyrberegningen.

1. Aksellastgebyr:
2. Totalvektgebyr:

Vil dette si at

det er 500 kg frimargin på framaksel, 1000 kg bak, såfremt det ikke er en 11,5 tonnsdrivaksel, og 1000 i hver ende på henger`n?

åsså maks 1000 kg på hele bilen og 1000 på hele henger`n?

Blir litt mye sånn forskriftstekst her....mulig det er bare jeg som syns det....

Du tolker forskriftsteksten rett, men husk at det blir gjort fratrekk på tilsamen 2000kg i vogntogkombinasjon >15000kg.

Anbefaler flere til å sette seg inn i lover og forskrifter hva gjelder transportyrket, det kan virke litt tørt men det er faktisk interessant, for vi er jo interessert…
Sist endret av TK den Lør Mar 07, 2009 14:23, endret 1 gang
TK
Sykkelbud

Innlegg R580 » Lør Mar 07, 2009 13:38

Satt å leste litt i den forskriften som du henviser til......

Interessant,..men mulig mine øyne leser noe annet enn det du leser.......

kopierte litt fra forskriften:

§ 2. Gebyrberegningen.

1. Aksellastgebyr:
For 11,5 tonns drivaksellast fratrekkes 200 kg. For hver foraksellast på motorvogn fratrekkes 500 kg. For last av andre aksel/akselkombinasjoner fratrekkes 1000 kg.

Av den gjenstående overlast beregnes gebyr særskilt for hver aksellast/akselkombinasjonslast etter gebyrsatser fastsatt av Samferdselsdepartementet.

2. Totalvektgebyr:

[i][i]Av den gjenstående overlast beregnes gebyr etter satser fastsatt av Samferdselsdepartementet. [/i]

Det høyeste gebyr som framkommer av beregningsmåtene i nr. 1 eller nr. 2 ilegges. [/i]

Er ikke så flink å lese lovverk og forskrifter,...men har jeg rett her??.....man skal ikke betale gebyr for "frimarginen"...?

Dette begrepet lærte jeg når jeg kjørte opp,.....,
R580
Hjelpemann

Innlegg TK » Lør Mar 07, 2009 14:29

R580 skrev:Satt å leste litt i den forskriften som du henviser til......

Interessant,..men mulig mine øyne leser noe annet enn det du leser.......

[i]Av den gjenstående overlast beregnes gebyr etter satser fastsatt av Samferdselsdepartementet. [/i]

Er ikke så flink å lese lovverk og forskrifter,...men har jeg rett her??.....man skal ikke betale gebyr for "frimarginen"...?

Dette begrepet lærte jeg når jeg kjørte opp,.....,

Du har helt rett, det er bokstavelig talt en frimargin. Du er på god veg inn i forskriftenes verden, her er satsene http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... overlast*&
TK
Sykkelbud

Innlegg Mr.Crowley » Lør Mar 07, 2009 15:21

15. Tekniske mangler, overlasting mv.
Tap av førerett bør fastsettes til minst 3 måneder når det ved kjøretøyet er påvist feil eller mangler som innebærer vesentlig fare for trafikksikkerheten, og vedkommende er ilagt straff fordi han var eller burde ha vært klar over manglene og til tross for dette har brukt kjøretøyet.
Grunnlag for tap av førerett vil bl.a. være kjøring med sterkt slitte dekk, mangelfulle bremser og andre grove tekniske mangler. Videre foretas tilsvarende tap av førerett når det over en lengre strekning har vært kjørt i mørke helt uten lys. Det samme gjelder når kjøretøyet som følge av overlasting er blitt åpenbart trafikkfarlig.

kan noen gi meg set svar på hvilken grense de har for når overlasting anses som trafikkfarlig?
Brukerens avatar
Mr.Crowley
Bileier

Innlegg Bjornstad » Lør Mar 07, 2009 15:30

du mister lappen om du blir tatt med over 58 tonn på et vogntog med tillatt 50 tonn. er ikke sikker på de klassene under.
Bjornstad
Sykkelbud

Innlegg Magnum » Tor Jul 30, 2009 18:02

Jeg vart stoppet på vekta i Nordkjosbotn. 3 akslet bil og 3 akslet henger. Husker ikke vekta på akslingene,men totalt veide settet 56500kg. Dette resulterte i et gebyr til bileier på 11500kr. Jeg fikk ingen ting. Men brukte ekstra tid pga omlasting og diverse.
Stykk gods over hele Norge....
Magnum
Lærling

Innlegg Ludvig » Ons Sep 16, 2009 22:37

Jeg fikk 6500,- i forelegg for 55200, også dette i Nordkjosbotn.....
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Innlegg Rosj » Fre Apr 01, 2011 16:45

Ludvig skrev:Jeg fikk 6500,- i forelegg for 55200, også dette i Nordkjosbotn.....

Fikk "DU" bot, eller var det bileier??
Rosj
Hjelpemann

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest