Längder på ett vogntog?

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Längder på ett vogntog?

Innlegg james_83 » Lør Nov 01, 2008 18:48

Får man bygga ett vogntog hur som helst inom 19,5meter
eller finns det ett visst flakmetermått man måste vara inom?
t.ex 13,6 som gäller för semi?

Måste veta om de lönar sig med kärra ist för vanlig vagn...
31 svenskar kan inte ha fel - Kör MAN
Brukerens avatar
james_83
Distribusjonssjåfør

Innlegg Desperado » Lør Nov 01, 2008 20:44

Semi = 13,6 meters lastelengde.
Bil og slep = 15,62 meters lastelengde. Om man MÅ ha 2x 7,82 meter, eller om man KAN ha f,eks 6,82 + 8,82 vet jeg ikke. Spør Tom.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg rogernordvik » Lør Nov 01, 2008 20:49

Må få med at semi er maks lengde 17,5 totallengde. Men lysbøyle forran og lasteapparat som henger bak (innafor div regler self....) skal ikkje med i totallengden.
Liker mye av det samme som Visdal:-) han liker Jentetiss
Bilde
Brukerens avatar
rogernordvik
- Diodeminister -

Innlegg TURUT » Tor Jun 11, 2009 17:05

Hoi... Er visst utdatert allerede jeg. Og jeg som synes jeg fikk lappen i går! Hmmm... Var visst i 2001 ja...

Siden jeg har kjøpt en såkalt "langbil", som primært skal kjøres singel, så blir det neppe et problem med det første. Bilen er 11.97 lang, og akkurat innenfor maks lengde for singelbil. Men det er montert både luft og el. til henger, så det er fristende å bolte på et VBG-feste sånn "i tilfelle". Kunne derfor likt å høre fra de oppdaterte her hva jeg kan ha (eller BØR ha) av henger bakpå denne bilen?

Lastelengde er forøvrig 940 cm.

Jeg ser for meg en lett 1-akslet kjerre, sånn umiddelbart. Men kanskje det finnes bedre løsninger? Primærbehov er kubikk, ikke vekt.

EDIT:
Fant dette: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... /52425.cms

Endringer i lengder for vogntog og motorvogn

En forskriftsendring, som trer i kraft fra 1. januar 2007, tillater nasjonale lengder på vogntog opp til 19,50 meter for motorvogn med slepvogn eller påhengsvogn og 17,50 meter for motorvogn med semitrailer i Norge. [01.01.2007]

Endringen ble vedtatt den 21. desember i ”Forskrift om nærmere bestemmelser om tillatte vekter og dimensjoner på offentlig veg” og ”Forskrift om nærmere vilkår for dispensasjon og om tillatt lengde og bredde uten dispensasjon”.

Mao siden jeg slutta i yrket har makslengde (i Norge) blitt økt en smule? Mener å huske noen strenge formaninger fra bileier om å "korte inn" hvis det var kontroll ja...
Brukerens avatar
TURUT
Sykkelbud

Innlegg svennern » Tor Jun 11, 2009 17:33

du kan vel få plass til en 12-13 pallers henger så du holder deg inna for max lengde.
ting går vel vidre.

Stolt pappa tel ei lita jente :D
svennern
- Bleieskiftarbeider -

Innlegg TURUT » Tor Jun 11, 2009 17:38

svennern skrev:du kan vel få plass til en 12-13 pallers henger så du holder deg inna for max lengde.

Har til gode å se en så "liten" henger! :D :twisted:
-Men de finnes sikkert! At det er en påhengsvogn tar jeg som en selvfølge. Hvis jeg finner noe som kan registreres til maks 7,5 tonn slipper jeg vel unna økt vektårsavgift også?

Har egentlig bare behov for en lett liten henger av og til. -Samt kjøre en båthenger til messer o.l.
Brukerens avatar
TURUT
Sykkelbud

Innlegg svennern » Tor Jun 11, 2009 18:18

TURUT, på gammle jobben hadde jeg en enaksla kjerre som hadde 5 meter innvendig lengde.
ting går vel vidre.

svennern
- Bleieskiftarbeider -

Innlegg TURUT » Tor Jun 11, 2009 19:04

svennern skrev:TURUT, på gammle jobben hadde jeg en enaksla kjerre som hadde 5 meter innvendig lengde.

En sånn, med gjennomgang, hadde vært fine greier!
Brukerens avatar
TURUT
Sykkelbud

Innlegg svennern » Tor Jun 11, 2009 22:51

TURUT skrev:
svennern skrev:TURUT, på gammle jobben hadde jeg en enaksla kjerre som hadde 5 meter innvendig lengde.

En sånn, med gjennomgang, hadde vært fine greier!

aldri sett en så kort henger med skap men. den jeg hadde 1meter høye lemmer. også hadde det vært kappel på den før. men det var fjerna når jeg fikk den.
ting går vel vidre.

svennern
- Bleieskiftarbeider -

Innlegg Serg » Tir Des 13, 2011 09:18

Fant dette: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... /52425.cms

Endringer i lengder for vogntog og motorvogn

En forskriftsendring, som trer i kraft fra 1. januar 2007, tillater nasjonale lengder på vogntog opp til 19,50 meter for motorvogn med slepvogn eller påhengsvogn og 17,50 meter for motorvogn med semitrailer i Norge. [01.01.2007]

Endringen ble vedtatt den 21. desember i ”Forskrift om nærmere bestemmelser om tillatte vekter og dimensjoner på offentlig veg” og ”Forskrift om nærmere vilkår for dispensasjon og om tillatt lengde og bredde uten dispensasjon”.

Frem til 2007 var en periode da europeisk standard i samsvar med lengde på 16,5 og 18,75 meter. Men siden 2007, var 17,5 og 19,5 meter. Hvorfor? Hva er årsaken til økningen av den totale lengde, men lastelengde er begrenset av de samme reglene 13,6 og 7,8 ...meter?
Brukerens avatar
Serg
Sykkelbud

Innlegg OlavEmil » Tir Des 13, 2011 19:13

Hovudargumentet her var å få betre plass mellom bil og hengjar, då vi i Noreg slit med utfordringar som bratte ferjelemmar og kronglete vegar, som ikkje er heldig for maksutnytta EU-sett med nær null lysopning mellom bil og hengjar eller hyttevegg og semihengjar. Då var det sjølvsagt å halde på dei gamle lastelengdreglane, elles er det jo ingen som ville brukt den ekstra lengda på lysopning. I tillegg var vel ikkje EU spesielt interessert i at vi skulle ha noko konkurransefortrinn i høve til EU-sett, og som EØS-medlemmer er vi mykje nødt til å smile og nikke når EU snakkar...
OlavEmil
Bileier

Innlegg nils2 » Tir Des 13, 2011 19:33

På Island har de kjekke enakslede flakhengere bak distribusjonsbilene til å ta med lengder og lignende . Ikke dumt påfunn...
Bilde
Brukerens avatar
nils2
Bileier

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest