Når begynner kjøretiden og arbeidstiden?

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Når begynner kjøretiden og arbeidstiden?

Innlegg CatHan » Ons Nov 07, 2007 23:14

Eksempel på hva jeg mener.
Jeg begynner på jobb på tollpost klokken 18, men jeg henter bil og henger på jobben i 1630-1700 tiden og kjører til tollpost og venter der til jeg skal begynne.

Begynner den når jeg kjører til jobb eller når arbeidsdagen begynner?
Jeg får lønn fra klokken 1800.
CatHan
Lærling

Innlegg Kenworth » Tor Nov 08, 2007 02:09

Jeg skal ikke påberope meg å kunne jussen i spørsmålet ditt, men kan tenke meg at du faktisk ville stilt ganske sterkt i en evt. krangel med rette myndighet angående skiven.
Altså, man må jo få lov til å hente ut kjøretøyet og kjøre til startsted for jobb uten at dette skal velte lasset, for å si det sånn.
Da jeg kjørte distribusjon for Linjegods for mange år siden, startet jeg hjemmefra rundt 06:00. jeg kjørte ca. 2 mil til Rutebilstasjonen og parkerte for lasting av stykkgods. Arbeidsdagen startet med lasting ca. 07:00 og kjøring ut på rute startet ca. 10:00.

Jeg mener det må være kjøretiden fra 10:00 som kommer til anvendelse om det skulle bli kontroll på skiva, men det mener kanskje ikke veimyndighetene....., som garantert vil bry seg med klokkeslettet 06:00, da jeg faktisk satte skiva i bilen og kjørte på jobb.....

Kanskje noen som er oppdatert pr. i dag vil svare, for dette er noe jeg også har tengt på, den gangen jeg kjørte....
Brukerens avatar
Kenworth
Lærling

Re: Når begynner kjøretiden og arbeidstiden?

Innlegg Tom » Tor Nov 08, 2007 08:03

CatHan skrev:Eksempel på hva jeg mener.
Jeg begynner på jobb på tollpost klokken 18, men jeg henter bil og henger på jobben i 1630-1700 tiden og kjører til tollpost og venter der til jeg skal begynne.

Arbeidstiden din begynner når du henter bilen. Dette er avgjort i retten tidligere.
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Re: Når begynner kjøretiden og arbeidstiden?

Innlegg Tom » Tor Nov 08, 2007 08:07

CatHan skrev:Eksempel på hva jeg mener.

Arbeidstiden din begynner når du henter bilen. Dette er avgjort i retten tidligere.

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Stuttjukken » Tor Nov 08, 2007 13:05

Eg går ut frå at Tom meinar i tillegg at tida mellom henting av bil kl. 16.30-17.00 skal avlønnast, sidan det er då arbeidstida byrjar.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Hawkie » Tor Nov 08, 2007 17:10

Når det gjelder kjøring etter regler om kjøre og hviletid, samt i forhold til arbeidstidsregler for sjåfører, så er det akkurat som Tom sier her et ufravikelig prinsipp om at arbeidstiden er beregnet å starte fra når du igangsetter kjøretøy eller når du møter på arbeidsplassen til arbeidsgivers disposisjon. Det er vrient å forstå dette, men arbeidstiden begynner for deg når du tar ut lastebilen, fordi dette er å anse som flytting av arbeidsgivers utstyr. Om du velger å flytte det tidligere enn arbeidsgiver har bestemt gir ikke noe fri grunnlag, siden det er enkelt for arbeidsgivere å legge opp slikt at arbeidstakeren føler seg presset til å møte med utstyret før påbegynt arbeidstid.

I dette konkrete tilfellet ville det være arbeidsgiver som slapp unna bruddet siden denne ikke kan sies å ha lagt opp eler bedt deg gjøre dette, men for ditt tilfelle er dette faktisk så alvorlig om du bikker 1,5 timer over tillatt arbeidstid at det blir gigantbot og mulig beslag. Så her stiller du veldig svakt og jeg vil da heller anbefale deg å parkere kjøretøyet slik at du slipper å flytte den før du faktisk begynner arbeidsdagen.
----------------------------------------------------
Pensjonert, kjører nå skrivebord og laptop
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg Kenworth » Tor Nov 08, 2007 18:44

Hawkie skrev:Når det gjelder kjøring etter regler om kjøre og hviletid, samt i forhold til arbeidstidsregler for sjåfører, så er det akkurat som Tom sier her et ufravikelig prinsipp om at arbeidstiden er beregnet å starte fra når du igangsetter kjøretøy eller når du møter på arbeidsplassen til arbeidsgivers disposisjon. Det er vrient å forstå dette, men arbeidstiden begynner for deg når du tar ut lastebilen, fordi dette er å anse som flytting av arbeidsgivers utstyr. Om du velger å flytte det tidligere enn arbeidsgiver har bestemt gir ikke noe fri grunnlag, siden det er enkelt for arbeidsgivere å legge opp slikt at arbeidstakeren føler seg presset til å møte med utstyret før påbegynt arbeidstid.

I dette konkrete tilfellet ville det være arbeidsgiver som slapp unna bruddet siden denne ikke kan sies å ha lagt opp eler bedt deg gjøre dette, men for ditt tilfelle er dette faktisk så alvorlig om du bikker 1,5 timer over tillatt arbeidstid at det blir gigantbot og mulig beslag. Så her stiller du veldig svakt og jeg vil da heller anbefale deg å parkere kjøretøyet slik at du slipper å flytte den før du faktisk begynner arbeidsdagen.

Da er det altså for enkelhets skyld slik:

Kjøre- og hviletiden starter så snart hjulene begynner å rulle på doningen, mens lønna går fra det klokkeslett arbeidsgiveren og arbeidstakeren har blitt enig om.
Det er altså ikke arbeidsgivers problem om man tar med bilen hjem, eller om man på fritiden velger å parkere sånn at et uttak av doning fører til at man har en lengere "arbeidstid" enn avtalt om morgenen.

Eller...?
Brukerens avatar
Kenworth
Lærling

Innlegg OlavEmil » Tor Nov 08, 2007 19:01

Nettopp.
OlavEmil
Bileier

Innlegg formann » Tor Nov 08, 2007 19:02

Fos å si det sånn: Jeg har hatt et par møter med vegvesen om dette og har forstått det slik at jeg vill aldri turt å bare flytte bilen, uten å registrere det som brukt kjøretid den dagen. Altså dersom jeg starter her hjemme, og kjører en liten havtime herfra til Farris for å laste, så våger jeg ikke annet enn å stoppe den halvtimen tidligere den kvelden.

Hva slags lønn du får og når du får lønn er vel avhengig av den enkelte avtalen de forskjellige firma og arbeidstakere har.
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Hawkie » Tor Nov 08, 2007 20:00

Jeg bør jo gjør oppmerksom på den store fella som ligger her også. Dersom du velger å kjøre lastebilen hjemmefra og til jobb 1.5 time før du egentlig skal jobbe, og så velger selv å slappe av og drikke kaffe etc på jobben mens du venter på å begynne, så er det pause på kjøretiden, men IKKE pause i arbeidstiden siden du da regnes som å ha startet på arbeidsdagen og selve arbeidstidsbestemmelsene har ingen pausebestemmelser utover lunsjpause. Så om du møter 1.5 time før og bruker lastebilen til arbeidsplassen, altså såkalt skivepliktig kjøring, så starter arbeidsdagen når du starter hjemmefra og klokka løper da ubønnhørlig til ende uten pause.

Det finnes heller ikke unntak for bussjåfører med såkalt delte skift, deres daglige arbeidstid løper også i den ubetalte pausen og det er derfor en sterk begrensning på hvor lenge man kan jobbe selv med et delt skift.

Arbeidstiden løper ikke ( den er kun på 9 timer) men tiden mellom 2 døgnhviler, ofte kalt som utstrekket...
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg JANO » Tor Nov 08, 2007 20:08

Da dette IKKE inne går i din ordinære arbeidstid , så har du IKKE rett på yrkesskade erstatning vis du blir du satt for en ulykke å blir hardt kvestet eller drept .
Noe å tenke på :!: :!:
JANO

Innlegg Hawkie » Tor Nov 08, 2007 20:18

Det er også et veldig viktig moment Hagbart peker på her, for du er da ikke under pålagte oppgaver eller i arbeidstiden.
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg jarmaa » Tir Aug 25, 2009 18:52

Står bilen på terminalen hvor du skal starte lasting kl 07.00,og du drar hjemmefra i personbil kl 06.00,skal du snu skiva før du setter den i og strekke ut 1 time på arbeidstid før den settes i skriver.
Altså er kjøring til og fra bolig å regne for arbeidstid og skal leggest inn i arbeidstiden på 13 timer.
Rekner da også med att de som har timelønn skal ha betalt for dette.
Problemet blir jo for traffiktilsynet og bevise dette til din bakdel,da jeg regner med de er ett mindretall som gjør dette til regel.
Å hvordan de med kortskriver skal registrere dette vet jeg ikke,kansje du vet??
"fodle tyl"
jarmaa
Sykkelbud

Innlegg Tom » Tir Aug 25, 2009 21:41

jarmaa skrev:Står bilen på terminalen hvor du skal starte lasting kl 07.00,og du drar hjemmefra i personbil kl 06.00,skal du snu skiva før du setter den i og strekke ut 1 time på arbeidstid før den settes i skriver.
Altså er kjøring til og fra bolig å regne for arbeidstid og skal leggest inn i arbeidstiden på 13 timer.
Rekner da også med att de som har timelønn skal ha betalt for dette.
Problemet blir jo for traffiktilsynet og bevise dette til din bakdel,da jeg regner med de er ett mindretall som gjør dette til regel.
Å hvordan de med kortskriver skal registrere dette vet jeg ikke,kansje du vet??

Dette er en sannhet med modifikasjoner!

Hvis lastebilen er stasjonert på teminalen,..så er det IKKE arbeidstid den tiden man kjører til jobb.

Det er arbeidstid dersom den står parkert på annet sted enn der den er stasjonert.

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Jan Erik80 » Lør Mar 27, 2010 17:37

så vis latebilen er stasjert der firmaet har kontor og man må ditt og hente bilen før man reiser til terminalen da er det arbeidstid og hente lastebilen?
Big Boyz, Big toyz
Jan Erik80
Hjelpemann

Neste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest