13, 15 eller 16 timers dager?

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Innlegg formann » Lør Aug 11, 2007 09:51

Døgnet har jo 24 timer, og du har fremdeles lov til tre dønghviler på ni timer. Det vil si at de dagene kan du ha 15 timer på skiva!
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg scania143power » Lør Aug 11, 2007 12:30

formann skrev:Døgnet har jo 24 timer, og du har fremdeles lov til tre dønghviler på ni timer. Det vil si at de dagene kan du ha 15 timer på skiva!

å de andre dagene må du ha 11 timers hvil?
KNUT Æ TØFF
Brukerens avatar
scania143power
Lærling

Innlegg OlavEmil » Lør Aug 11, 2007 15:28

Ein må jo skilje mellom køyre- og kviletid, og arbeidstid. Statens Vegvesen har ikkje noko med arbeidstid å gjere i det heile, det er køyre- og kviletidene dei kontrollerer. Og køyre- og kviletidene tillet framleis 15 timars arbeidsdag (ved å tillate 9 timar døgnkvil, då er det jo 15 timar att av døgnet, akkurat som før).

Så er det noko som heiter arbeidsmiljølov. Denne seier at det ikkje er lov å jobbe meir enn 13 timar på ein dag (med dei unntaka som vart nemnt lenger oppe). Dette er såvidt eg har skjønt ikkje noko nytt i det heile, men vart innført for fleire år sidan. MEN: Arbeidsmiljølova er det arbeidstilsynet, og ikkje Statens Vegvesen som kontrollerar. Og arbeidstilsynet kontrollerar IKKJE oss, dei kontrollerer arbeidsGJEVARANE. Det er DEI som har ansvar for at vi ikkje jobbar meir enn 13 timar om dagen, og det er DEI som får problemar om dei blir kontrollerte og tekne, IKKJE vi. Og meininga med desse reglane er jo at vi som arbeidstakarar skal ha nokonlunde levelege forhold i jobben òg.

Når det gjeld sirkus: For det første hender det vel at dei skal ut på lengre køyring òg, t.d. når utlandske sirkus kjem sørfrå/austfrå og har første forestilling t.d. i Bergen. I tillegg er det ein vesentleg forskjell til: Ein 18-åring som har teke sertifikatet med minimum av opplæring i det landet han evt kjem frå, kan ikkje lenger dure avgarde i ein sirkusbil (som i tillegg ofte (IKKJE alltid!) er i dårleg stand). Og DET vil vel merkast. Absolutt på tide at dei vart underlangt køyre- og kviletidene, ja. Har aldri fatta kvifor dei skulle vere fritekne.
OlavEmil
Bileier

Innlegg formann » Lør Aug 11, 2007 17:08

Jeg har forstått det slik at politiet, vegvesenet og arbeidstilsynet i samarbeid skulle kontrollere arbeidstidsreglene, og at det ved utekontroll, ved brudd på arbeidstidsreglene (der er jo ikke arbeidstilsynet), skulle vegvesen og politi rapportere til arbeidstilsynet?

Så får så være at vegvesenet ikke har lov til å kontrollere arbeidstidsreglene våre...
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg OlavEmil » Lør Aug 11, 2007 19:05

Dei kan vel alltids tipse arbeidstilsynet, det har jo alle lov til. Men i så fall må jo arbeidstilsynet ta bedriftskontroll, og som sagt, det er VERKSEMDA som må svare for seg, ikkje oss.
OlavEmil
Bileier

Innlegg formann » Lør Aug 11, 2007 19:10

Det er jo også slik at i arbeidstidsreglene er det snakk om gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid, over lengre tid enn hva vi er pliktig til å dokumentere i bilen på utekontroll. Så det er mye som taler for at bedriftene kommer til å få det meste av arbeidet med det ja, og ikke vi sjåfører.
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Kasper » Man Aug 13, 2007 22:44

Men nåke so dumt.. Når du deler opp 45min pausa di, da må 15minuttern komme først og så 30... Men i HÆ.... er ikke vi voksne nokk til å føle når vi må ha korrsen pause? eller ferge tider forsåvidt!?

Til Bøvels med EU!! BLir så forbanna... Alt vi gjør, alt! er krimminelt.. samma ka vi gjer føles d.. *sukk*
Brukerens avatar
Kasper
Lærling

Innlegg formann » Tir Aug 14, 2007 20:44

Grunnen til det er at du får ikke lov til å starte en ny 4,5 times kjøretid etter "bare" 15 min. pause.
Har jo også alltid vært slik, at om du føler deg frisk og opplagt etter 4,5 timers kjøring, så må du finne ei kro, litt god mat og kaffe, og sitte og slappe av slik at du blir søvnig og god... Og når du da holder på å sovne, DA skal du ut å kjøre igjen....
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Jan-Ch » Ons Aug 15, 2007 08:39

Tror ikke dere klarer å vri dere unna 13 timeren ved å henvise til arbeidsgiver. Har tatt ned den danske versjonen, (og dermed også den internasjonale, ettersom alt skal være likt)Der står det klart og tydelig: Køretid: Din samlede kjøretid på en uke kan være højst 56 timer, og må ikke resultere i at du overskrider den maksimale ukentlige arbeidstid på 60 timer. Ble selv stoppet på vei til Trondheim to dager etter at de nye reglene trådte i kraft, og biltilsynsgubben som forøvrig var en meget koselig kar kunne fortelle at arbeidstilsynet ville bli mer å se på utekontroller fremover. Forresten ikke lenge siden de hadde storkontroll i Horten der hele gjengen inkludert NAV og arbeidstilsyn deltok. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor alle på død og liv absolutt skal jobbe 15 timer i døgnet, jeg har kjørt siden 1976 og husker godt da vi gikk på "straken" fra spania og opp. ikke mye å stå etter. Husk et NORMALT menneske har en ukentlig arbeidstid på 37,5 timer, og her snakker mange varmt om å få jobbe det dobbelte av det. Og i mange tilfeller tjene mindre penger. Ikke rart prisene er dårlige.
Jan-Ch
Sykkelbud

Innlegg Stuttjukken » Ons Aug 15, 2007 10:41

Kanskje me skulle ha fått 5 timars arbeidsdag utan løyve til å overskrida det, og 2000 kr. kvar time ferdig utbetalt etter at skatt og alle andre trekk er trekt i frå, tilsaman 20 timar i veka. Då burde det fungera for dei fleste, når det hadde tikka inn minst 200000 kr. på kontoen kvar månad. Kvifor ikkje forresten, for sjåføren står for ein større verdiskaping i si arbeidstid, målt i nytte for andre folk, enn ein kornsernsjef i StatoilHydro nokon gong er i stand til å koma i nærleiken av.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Desperado » Ons Aug 15, 2007 20:56

Grunnen til at jeg vil jobbe 15 timer er at da klarer jeg gjerne en kontinent-tur på f.eks. 8 dager i stedenfor 10. Dermed kan jeg være hjemme hos familien min når jeg har fri, i stedenfor å sitte i en trang førerhytte på en eller annen parkeringsplass i Tyskland å "nyte" fritiden min mens jeg ser på klokken at "nå rekker jeg ikke båten min hjem lengre" :roll:
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg formann » Tor Aug 16, 2007 19:08

Jeg kjører ikke på langt nær så langt som de lange turene til Desperado, men er av samme oppfatning. Jeg sover bedre hjemme!
Ser heller ikke for meg at det er mange som hadde vært villig til å parkere en time hjemmefra så veldig ofte. Og dersom jeg har jobba full uke, og får litt venting på Fredag og står i Oslo når både arb. tid og kjøretid er oppbrukt, tror dere at jeg begynner helgehvilen min to timer hjemmefra?

Så er det vel slik at det blir kjøreforbud og bot og krangling hvis jeg blir stoppet, men er det noen som tror at jeg blir en bedre sjåfør etter det?

Problemet er selvfølgelig at bransjen har vært preget av en ukultur (blandt få), og dårlig struktur (blandt de fleste arbeids - oppdragsgivere), og derfor finnes det altfor mange eksempler på stressede, trøtte og hissige sjåfører som gjør feil med til dels alvorlige konsekvenser for seg selv og andre. Derfor er jeg FULLSTENDIG inneforstått med at bransjen må reguleres, men av og til blir dette alt for firkantet. Jeg trenger faktisk ikke 11 timers søvn!
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Tom » Tor Aug 16, 2007 19:18

formann skrev:Jeg kjører ikke på langt nær så langt som de lange turene til Desperado, men er av samme oppfatning. Jeg sover bedre hjemme!
Ser heller ikke for meg at det er mange som hadde vært villig til å parkere en time hjemmefra så veldig ofte. Og dersom jeg har jobba full uke, og får litt venting på Fredag og står i Oslo når både arb. tid og kjøretid er oppbrukt, tror dere at jeg begynner helgehvilen min to timer hjemmefra?

Så er det vel slik at det blir kjøreforbud og bot og krangling hvis jeg blir stoppet, men er det noen som tror at jeg blir en bedre sjåfør etter det?

Problemet er selvfølgelig at bransjen har vært preget av en ukultur (blandt få), og dårlig struktur (blandt de fleste arbeids - oppdragsgivere), og derfor finnes det altfor mange eksempler på stressede, trøtte og hissige sjåfører som gjør feil med til dels alvorlige konsekvenser for seg selv og andre. Derfor er jeg FULLSTENDIG inneforstått med at bransjen må reguleres, men av og til blir dette alt for firkantet. Jeg trenger faktisk ikke 11 timers søvn!

Uten å virke påståelig..og lignende...
Hvis man ser bort fra Arbeidstidsforskriften, og det kan man gjøre i noen tilfeller....så kan man ha 15 timers dager hver dag...3 dager reduserer man til 9 timers døgnhvile, og de andre tar man seg en 3 timers tidligere på dagen, og 9 til slutt. Da har man 15 timers utstrekk tilgjengelig....

Når det gjelder å starte ukehvilen 1 og 2 timer hjemmefra....så kjør hjem...

Vegdirektoratet har sin fortolkning av bestemmelsene, og anmelder mange overtredelser. Mange ganger er det filleting...Sjåfører nekter å godta bøter og annen straff....Robert Aksnes i NLF tar saken OG vinner 90% av sakene.....

Det er ingen tvil om at vegdir. sin fortolkning ikke er riktig i de fleste sakerne.

Har et ferskt eksempel: En sjåfør ble "tatt" med 17 timer utstrekk på skiva(digital), ble fratatt førerkortet på stedet! Aksnes tok saken, førerkortet tilbake momentant! Det hadde ikke skjedd noe farlig, så de fikk ikke beholde førerkortet.

La dere ikke skremme av kontrollørene, det er ikke alltid de vet hva de holder på med...det har Aksnes mang en gang fått stadfestet...Hodet er et lovlig hjelpemiddel!
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Kasper » Tor Aug 16, 2007 19:51

som regel er min dag slik att ej som stort sett kjører møbler, har flere plasser å losse, og som oftes må laste litt her å litt der.. da går klokka fort.. skal man i tillegg stå i diverse losse/laste køer så er 13timer todal dag som oftes for lite for mej. Syns d er greitt å jobbe når ej først har reist på tur... fritiden min vil ej heller ha heime med familie og venner.. ikke i TGA`en.. Sei ikke at ej vil ha mer enn 15timer, men syns att 15timers dag er nokk, har tid til å sitt litt ekstra på kroa å treffe kjentfolk som man kanskje ikke ser så ofte, eller hvile litt ekstra vissen har en dårli dag.. Slik d er opplagt no så man tenke klokke klokke klokke.... er d sunt? stresse runt og ikke ha tid til noe? :syk:
Brukerens avatar
Kasper
Lærling

Innlegg Madsen » Fre Aug 17, 2007 14:06

kor skal vi i så fall ta døgnkvilen? Vi har vel faktisk rett på kaldt/varmt vatn, tilgang til toalett og skal ikkje egentlig rasteplassen vere skjerma for unødvendig støy? Kor mange plasser i Noreg finn ein slikt?
ikkje lenger i Mærsjen
Brukerens avatar
Madsen
Distribusjonssjåfør

ForrigeNeste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest