Forbudt å flytte bilen under helgehvilen

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Forbudt å flytte bilen under helgehvilen

Innlegg formann » Man Mar 12, 2007 11:11

Er det noen av dere som har fått med dere at med de nye reglene (11 April) vil det bli forbudt å bruke lastebil til alle slags personlige ærend, under helge hvilen?
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Poppy » Man Mar 12, 2007 11:44

Det er vel ikke noe nytt vel? Jeg mente at det har vært en stund, dette med personlig kjøring. At det holder ikke dette å skrive på privat kjøring på skivene.

Eller? :?:
Hilsen Wenche
Brukerens avatar
Poppy
Lærling

Innlegg Hawkie » Man Mar 12, 2007 12:56

Her må jeg bryte inn og korrigere. Det er tillatt med personlig kjøring som kommer utenfor kjøre og hviletidsbestemmelsene, men du skal ha med en ferdig utfylt egentransport erklæring som inneholder:

1. Reg nr på bil
2. Ditt navn
3. Når kjøringen starter med dato, klokke og utgående km stand på bilen.
4. Din erklæring om at bruken er til rent personlig bruk og ikke lønnes eller godtgjøres på noe vis. Flytting for å utføre vedlikehold eller annet som regnes inn i vanlige arbeidsoppgaver og som gavner arbeidsgiver er IKKE tillatt lengre da dette ikke er egentransport.
5. Har bilen analog skriver skal det legges inn skive som normalt, men den skal legges sammen med erklæringen etter avslutning. Ved bruk av digital skriver skal kjøringen foregå uten sjåførkort og man skal umiddelbart etter kjøringens avslutning ta en utskrift som vedlegges erklæringen for lagring.
6. Om kjøringen avsluttes, det vil si at man avbryter i lengere tid så skal det føres ny egenerklæring før ny kjøring kan påbegynnes.
7. Kjøring under disse unntak behøver ikke følge kjøre og hviletidsbestemmelsene.

Som egentransport regnes (utifra gjeldende praksis):

1. All frakt av eget gods som ikke gjøres som del av næring eller på vegne av eget eller andres firma.
2. Flytting for seg selv eller for den umiddelbart nære familie. Som slik regnes, besteforeldre, oldeforeldre, mor, far, søsken egne barn.

Dersom bilen forflyttes med gods som er lastet som del av transport oppdrag så er det IKKE egentransport. Det er gitt rom for flytting av bilen, men da kun kort flytting og først etter minst en full døgnhvil.

Håper det avklarte litt.
----------------------------------------------------
Pensjonert, kjører nå skrivebord og laptop
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg sickpuppy » Man Mar 12, 2007 14:19

Dette er et kroglete sett med regler som de vet å tolke forskjellig fra distrikt til distrikt..
Jeg tok ukehvil i Stavanger for ei stund siden, jeg var ferdig losset og hadde tomgods på tralla og sto parkert i et industriområde utenfor byen og ikke i umiddelbar nærhet av noen butikker og slikt.

Jeg tenkte det fantes en slik regel, men ble veldig usikker, så jeg ringte en sjåførlærer fra Sunndal jeg kjenner godt. Han sa at "ja, etter min oppfatning skal du ha lov å bruke bilen til personlige formål, så lenge du ikke drar med deg tralla", dette trodde jeg også, men han råda meg til likevel, siden jeg hadde både tid og var i en aktuell situasjon om å ringe vegvesenet og spørre om hvordan de stilte seg.
Jeg forklarte til begge personene jeg snakket med der, at jeg koblet av semitralla og hadde som formål å bruke trekkvogna til å kjøre meg til et sted med dusj og mat. De ga meg følgende svar, at om DE hadde vært kontrollører, så ville de nok ikke sagt noe på denne type bruk av trekkvogna. MEN, de visste om saker hvor kontrollører langs veien(jeg regner med disse var stasjonert i stavanger-området, kanskje de kjente til gestapo'n på krossmoen?) hadde gitt bøter på det og ikke latt det gå gjennom. De anbefalte i så måte at jeg tok taxi, men det forklarte jeg at det var ikke rimelig aktuelt igrunn.
så jeg brukte trekkern den helga til å cruise litt i stavanger by, var på kvadrat og greier, hadde ei fin helg :)

Det hadde vært litt moro å blitt stoppa på krossmoen og møtt på kontrollørene der, siden de fra vegvesenet på telefon sa at det var lov. Om gestapo hadde gitt meg bot, så skulle jeg nekta å godta bota, og tatt det til retten og fått en sånn "sedvanerett" eller hva det heter.. Mulig jeg var helt på glattisen med begrepet der, men for å satt et eksempel på hva som er lov og ikke liksom :)
sickpuppy

Innlegg Pedalpumper » Man Mar 12, 2007 14:42

Er glad jeg har fri i helgene og slipper å tenke på det. Men jeg mener hvis du bor i bilen under ukeshvil så skal du ikke straffes for å ta deg en dush eller å handle.
Link til Stranda Truckstop:
http://strandatrucksto.diskusjonsforum.no/

Forumet for deg som liker tunge kjøretøy.
Brukerens avatar
Pedalpumper
Distribusjonssjåfør

Innlegg Poppy » Man Mar 12, 2007 14:49

Ja jeg er helt enig, det skulle gå an dette her.
For jeg tar helgehvilen i bilen en del ganger, og det er ikke like gøy alltid å tilbringe så mange timer i bilen og ikke ha noe å gjøre. Det skulle da gått an å kunne "lånt" bilen for å ta seg en tur til nærmeste tettsted eller noe slikt. Fått handlet litt eller lignende.
Hilsen Wenche
Brukerens avatar
Poppy
Lærling

Innlegg sickpuppy » Man Mar 12, 2007 14:59

Poppy skrev:Ja jeg er helt enig, det skulle gå an dette her.
For jeg tar helgehvilen i bilen en del ganger, og det er ikke like gøy alltid å tilbringe så mange timer i bilen og ikke ha noe å gjøre. Det skulle da gått an å kunne "lånt" bilen for å ta seg en tur til nærmeste tettsted eller noe slikt. Fått handlet litt eller lignende.

Det var jo akkurat det jeg gjorde.. Og de sa jo at regelverket egentlig var formet slik at det skulle gi meg den retten, men at om du feiltolket reglene så kunne de også ha hjemmel til å bøtlegge deg.
sickpuppy

Innlegg formann » Man Mar 12, 2007 15:59

Jeg satser på å få med meg noen lastebiler på løkkecup til sommeren, og da skal jeg prøve å invitere litt folk fra vegvesenet også, og kanskje transport magasinet så kan vi få krangla litt om dette.
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Hawkie » Man Mar 12, 2007 16:16

Reglene slik jeg har gjengitt dem, er i henhold til vegdirektoratet og er slikt det er beskrevet i vegdirektoratets fortolkningssett (ikke selve lovsettet) som skal brukes av kontrollørene. Så lag noen ferdige egenerklæringer hvor du kan fylle inn data, og du har alt ditt på det tørre. Som det blir referert til her så må du koble av tralla om du har lass på, for all forflytning av arbeidsgivers varer er ikke lov, men tom trekkvogn er tillatt.
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg formann » Man Mar 12, 2007 16:17

Så en som kjører vogntog og aldri kjører tom har ikke lov å flytte bilen?
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Hawkie » Man Mar 12, 2007 16:25

formann skrev:Så en som kjører vogntog og aldri kjører tom har ikke lov å flytte bilen?

pr definisjon, men som vedkommende hos vegdirektoratet sa "det er rom for skjønn hos kontrollørene", med andre ord, de har lov å bruke hue.
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg formann » Man Mar 12, 2007 16:32

Og det har vi jo erfaring med at kontrollørene gjør (bruker skjønn altså, ikke hue) så derfor tør ikke jeg flytte bilen min for noen i helgene....
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg sickpuppy » Man Mar 12, 2007 16:38

hehe formann, du er inne på noe der.. :D
Men om du kan dokumentere med fraktbrev eller noe at lasten er lastet opp før du starta helgehvila di, og det står på fraktbrevet at lasten skal til svartskårrålia(som tydeligvis er på andre siden av landet, uansett hvor i landet du er), og du har hengeren stående ved finnknatteskogen, så bør de jo skjønne at du ikke er ute i sjefens erend, men rett og slett var avgårde for å finne deg noe billig skjøgekjøtt på hjørnet.. :D
sickpuppy

Innlegg formann » Man Mar 12, 2007 16:50

Ja men jeg er litt redd for disse reglene som gir en kontrollør rom for skjønn??? Jeg har her foran meg et skriftlig lite svar jeg fikk fra vegdirektoratet for en tid tilbake hvor det står:

I de tilfeller hvor ABS - lampe til tilhenger lyser skal det normalt gis bruksforbud, jf vegtrafikklovens§ 36 bostav c).

Det vil si at det under unormale forhold kan fravikes regelen og det vil si at det er opp til en kontrollør å bestemme???
Fikk dere med dere episoden om han som ble stoppet i Trøndelag og fikk kjøreforbud fordi abs lampe henger lyste. Han fikk ikke lov å stå på kontrollplassen så han ble tvunget, av samme kontrolører, til å kjøre videre til en annen park. plass
Da snakker vi vel????
Jeg er skeptisk....
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg brukar » Lør Mar 17, 2007 12:37

Dette blir kanskje litt på siden av temaet, - men alikevel.
Jeg hadde brukt det som var av kjøretid, da jeg ble vinka inn for veiing på (tar jeg feil av navnet tru?) Taralsrud Vektstasjon. Den som ligger like etter krysset til / fra Kolbotn-Mastemyr, - på tur nordover langs "nye" E6.
Jeg hadde ei lett tralle, så vekta ble det ikke noe problem med, men jeg luftet "problemet mitt" med "veieren" og lurte på om jeg kunne på parkere på deres område i natt?
Ja det må du gjerne gjøre, fikk jeg til svar. Det er vi meget begeistret for, da pøblene da ikke føler seg sikker på hvem som kan se de når / hvis hærverk planlegges.
Mannen, unnskyld ;) , - vektkontrolløren hadde både tid og vilje til å fortelle meg dette mens jeg sto med framhjula på vekta. Spurte ikke engang etter skiva.
Som takk for tilliten, plasserte jeg kamera mitt i frontruta under gardina, - slik at de med skumle hensikter kunne komme på bedre tanker om så var nødvendig. At det for meg kunne resultere i "replesarier" fra ev. de samme pøblene, tenkte jeg ikke på før etterpå.
I alle fall kom en av disse refleksvestbærende mennene og banka på døra før jeg hadde sovna og egenhendig takka for at jeg hadde plassert fotoaparatet slik jeg nå hadde gjort.

Så dere skjønner, - det finnes unntak som bekrefter regelen i alle leire. Eller er det omvendt?
Ei lita hverdagshistorie.
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Neste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest