Forbudt å flytte bilen under helgehvilen

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Innlegg Hawkie » Lør Mar 24, 2007 14:18

Når det gjelder dette med forflytning av trekkvogn uten henger i forbindelse med transport oppdrag (mens du er på tur) kan det finnes klart definert som forbudt i henhold til vegvesenets fortolkning av de gjeldende forskrifter side 34, så det er ikke noe nytt ( http://www.vegvesen.no/vegnormaler/hb/228/hb228.pdf )

Her er faktisk handling og lignende helt konkret nevnt som eksempler.
For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at dette er de gamle forskriftene som fortolkes, så det er ikke noe nytt her, dette er hva som gjelder pr i dag.

Men som sagt om man bruker unntaks bestemmelsen og skriver et slikt egentransportskjema så har kontrollørene i de tilfeller jeg har vært borti utvist skjønn og ikke ilagt bøter eller pålegg om stans.

Det lønner seg å laste ned den pdf fila jeg la link til, for den inneholder en del eksempler og er det som brukes som grunnlag for tolkning av reglene av kontrollørene. Ny kommer om de nye reglene så fort de er blitt enige om Norsk ordlyd på regel endringene.
----------------------------------------------------
Pensjonert, kjører nå skrivebord og laptop
----------------------------------------------------
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg wingswest » Fre Jun 06, 2008 14:12

sickpuppy skrev:Dette er et kroglete sett med regler som de vet å tolke forskjellig fra distrikt til distrikt..
Jeg tok ukehvil i Stavanger for ei stund siden, jeg var ferdig losset og hadde tomgods på tralla og sto parkert i et industriområde utenfor byen og ikke i umiddelbar nærhet av noen butikker og slikt.

Jeg tenkte det fantes en slik regel, men ble veldig usikker, så jeg ringte en sjåførlærer fra Sunndal jeg kjenner godt. Han sa at "ja, etter min oppfatning skal du ha lov å bruke bilen til personlige formål, så lenge du ikke drar med deg tralla", dette trodde jeg også, men han råda meg til likevel, siden jeg hadde både tid og var i en aktuell situasjon om å ringe vegvesenet og spørre om hvordan de stilte seg.
Jeg forklarte til begge personene jeg snakket med der, at jeg koblet av semitralla og hadde som formål å bruke trekkvogna til å kjøre meg til et sted med dusj og mat. De ga meg følgende svar, at om DE hadde vært kontrollører, så ville de nok ikke sagt noe på denne type bruk av trekkvogna. MEN, de visste om saker hvor kontrollører langs veien(jeg regner med disse var stasjonert i stavanger-området, kanskje de kjente til gestapo'n på krossmoen?) hadde gitt bøter på det og ikke latt det gå gjennom. De anbefalte i så måte at jeg tok taxi, men det forklarte jeg at det var ikke rimelig aktuelt igrunn.
så jeg brukte trekkern den helga til å cruise litt i stavanger by, var på kvadrat og greier, hadde ei fin helg :)

Det hadde vært litt moro å blitt stoppa på krossmoen og møtt på kontrollørene der, siden de fra vegvesenet på telefon sa at det var lov. Om gestapo hadde gitt meg bot, så skulle jeg nekta å godta bota, og tatt det til retten og fått en sånn "sedvanerett" eller hva det heter.. Mulig jeg var helt på glattisen med begrepet der, men for å satt et eksempel på hva som er lov og ikke liksom :)

Ser at dette er en gammel tråd, men ;

Dette går både under kjøre- og hviletidsbestemmelsene, men en annen viktig regel gjelder like mye her, nemlig arbeidsmiljøloven!

Man har krav på å ha dusj, mat, toalett og lignende innenfor rekkevidde når man står ukehvil, noe annet ville vært uhørt. Om dette godtas i kontroll eller ikke vet jeg ikke, men en utskrift på skriveren burde kunne gjøre susen. Og dette hadde mest sannsynlig holdt i en rettsak. Jeg hadde hvertfall ikke godtatt å bli bøtelagt helt uten videre.
Mine biler: '07 MAN TGA XXL 26.480 med termotralle, og BMW E46 320d, personbil
wingswest
Hjelpemann

Innlegg Desperado » Søn Jun 08, 2008 00:09

Kan noen fortelle meg hvor det står at vi har krav på dusj, mat, toalett og lignende??? Jeg er enig i at det BURDE vært et krav, men er det det?
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Kjøre-og hviletid

Innlegg T 37 » Man Jun 16, 2008 21:09

Etter nye regler fra og med august 2007 kan man ikke lenger benytte kjøretøy med totalvekt over 7,5 tonn til "privat" kjøring og unntatt reglene om kjøre-og hviletid. Problemet i denne tråden bortfaller da for de fleste.
T 37
Hjelpemann

Innlegg Linksys » Man Jun 16, 2008 22:22

Man har jo ikke lov til å pisse i veg kanten, eller legge fra seg en mørk liten kabel, med noe lyst papir attpå.

Det er jo sjenerende for folk, så da kan et forelegg vente deg, vis rette personen ser deg.

Å det er jo ikke alle plassende det er plass for oss, eller et toalett som egner seg å besøke.

Så da blir det å kjøre til beste egnet sted for å ta hvile og et lite privatbesøk.

Men jeg er 99% sikker på at det skal stå en plass, at man har rett på sanitær anlegg når man tar døgnhvile... ( Alle barn har rett til ....... osv )

Men å kjøre litt over på skiva, får å få do, dusj, mat osv. går greit.

Men det er vist dårlig med muligheter, får flytting / bruk av bilen under helgehvile.
Linksys
Distribusjonssjåfør

Innlegg kube » Man Jun 16, 2008 22:27

Det heter seg vel at arbeidsgiver skal stille med slike forhold, står til og med i loven at det skal være handicaptilgang. Hos oss er det kun linjekjøring og arbeidsgiver har leiligheter og privatbiler i alle 3 byene slik at vi kan dusje hele uken i tillegg også ha tilgang på kl b kjøretøy, hvilket er spesielt greit hvis man har helgehvil
..and thats HOW babies are made!!
Brukerens avatar
kube
Lærling

Flytting i helgehvil

Innlegg T 37 » Tir Sep 28, 2010 11:24

Det er ikke lenger anledning til "privat" bruk av bil med større totalvekt enn 7500 kg Dette kom i 2006.
T 37
Hjelpemann

Forrige

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest