Uten fast plan, mange timer..?

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Uten fast plan, mange timer..?

Innlegg Shithappend » Søn Mar 03, 2013 13:33

Er det noe man kan gjøre for å få litt mer fri i dette yrket som sjåfør når man går uten fast plan?

Situasjonen slik den er nå er at jeg går uten plan og jobber 60-70 timer hver uke.

Kan jeg kreve mer fri ? Det er ikke akkurat uplanlagt overtid, når jeg blir satt opp til å gjøre 5 forskjellige ruter og de vet hvor lang tid det tar per rute.

Er det bare å si at jeg ønsker mer fri? Slik det er nå fikser jeg ikke i det lange løp. Blir gjerne 11 timer fritid og ikke noe særlig tid til andre ting. (3 timer fritid når jeg skal sove 8).

Eller kan arbeidsgiver kreve at jeg jobber 11 timer hver dag uten noen som helst kompensasjon foruten om fri annenhver lørdag og søndag?

Og hva sier arbeidstilsynet om det? Er det jeg som får problem dersom det blir kontroll ??
Shithappend
Hjelpemann

Innlegg anleggsgiganten » Søn Mar 03, 2013 18:42

Selvfølgelig er det bare å kreve mer fri...
Med såpass mye timer ligger du vel på over 50000,- brutto, eller? Men er vel ofte sånn at i bedrifter uten kontroll på arb.tid er heller ikke overtidstillegg et tema...
anleggsgiganten
Hjelpemann

Innlegg Shithappend » Søn Mar 03, 2013 20:57

Nja, rundt 30 tusen netto gjerne. Tillegg er det nok dårlig med. Er jo veldig glad i å jobbe og stille opp, men kjenner det begynner å slite på meg. Går jo helt i kjelleren når lørdagen kommer og jeg har fri. Alt av fritidsinteresser og alt forsvinner jo når dagen går mest til jobbing.

Takk for svar, skal ta en prat med arbeidsgiveren :)
Shithappend
Hjelpemann

Innlegg Hanzye » Man Mar 04, 2013 08:51

Du har krav på minimum 40% prosent tillegg etter 9 timer arbeid pr dag. Du har ikke lov til å jobbe mer 25 timer overtid i måneden eller 200 timer overtid pr år uten dispensasjon fra arbeidstilsyn og fagforening.
Og står det ingenting om overtidstillegg i arbeidskontrakten din er den ugyldig og fullstendig ulovlig.
Men når det kommer til å faktisk få fri er det nok bare å prate med arbeidsgiveren som er eneste løsning ;)
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg R-620 » Man Mar 04, 2013 22:22

Er det kun 25t i mnd? Hva er konsekvensen hvis det overstiger det da?
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg Hanzye » Tir Mar 05, 2013 23:05

Faktisk bare 25 timer ja, men det ikke vanskelig å få disp pga spesielle forhold, og sjeldent reaksjon hvis det er få timer over eller mange timer, men kun en måned det gjelder f.eks.

Evt reaksjoner begynner på advarsel, og går videre med at arb. giver bøtelegges. I ytterste konsekvens vil det bli rettssak og anmeldelse av arb. giver.
Men da gjelder det stadige og grove brudd på arbeidsmiljølovens regler på overtidsarbeid. Noen entreprenører har fått problemer pga brøytinga vet jeg. Også noen nettselskaper (drift av høyspent) har hatt fagforeninga på nakken pga brutalt mye overtid, men klarer som regel å komme seg unna fordi det handler om liv og død.

Transportbransjen har på en eller annen måte unngått arbeidstilsynets søkelys på dette området, selv om 5-600 timer overtid pr år er mer regelen enn unntaket for mange. Langtransporten har jo ofte fast pris på enten tur eller lass, så de slipper timeskriving og er vanskeligere å oppdage sånn sett, men lokalt er jo betalt i timer.

Jeg har den innstilling at alt utover avtalt arbeidstid skal være overtidsbetalt. Får jeg ikke ekstra betaling, jobber jeg heller ikke ekstra. Selvfølgelig kan jeg fint stå en halvtime-time ekstra uten tillegg for å få ferdig noe jeg holder på med, men det er like mye for min egen del som for noe andres. Unntaket måtte være hvis jeg jobbet i en veldig spesiell bransje med generelt dårlig økonomi og få aktører, så min arbeidsgiver var det eneste alternativ, men det kan ikke sies om transportbransjen akkurat ;) Utenom det med økonomien selvsagt :roll:

www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg Shithappend » Ons Mar 06, 2013 23:03

Så det er i hovudsak arbeidsgiveren min som får problemer og ikke jeg? Prøvde å forhandle med sjefen, det var ikke akkurat enkelt da.

Men så lenge jeg ikke trenger frykte f.eks førerkortbeslag og at ysk ryker er jeg mindre redd. Men kommer til å kreve fri når jeg føler behovet. Lite vits å brenne seg ut før jeg har runda 30.
Shithappend
Hjelpemann

Innlegg Toro » Tor Mar 07, 2013 09:57

Vel.. jeg vet om fler som har blitt utbrent i det yrket her i tidlig alder.

Jeg trur en blir mer sliten av å jage etter klokka for å komme seg hjem hver dag, enn en blir av å bo i bilen.

Livet langs veien er ålreit det. Men er det verdt å være helt knekt når helga kommer? Det blir ikke bedre av å fortsette med lange dager.
Brukerens avatar
Toro
Langtransportsjåfør

Innlegg Hanzye » Fre Mar 08, 2013 01:17

Omtrent alltid er det arbeidsgiver som får et problem, hvis du skulle bli hengt pga brudd på arbeidsmiljøloven, så er det økonomisk i form av tilbakeholdt lønn til saken er unnagjort. I så tilfelle hadde du jobbet så mye at du hvertfall ikke hadde hatt tid til å skrive noe her ;)

Førerkortet er nok trygt så lenge du ikke bryter kjøre-og hviletidsreglene, og disse regner jeg med at du kan bedre enn meg. Så lenge du overholder døgnhvilen og ukeshvilen, klarer du ikke å bryte arbeidstidbestemmelsene så mye at det skulle være noe fare for deg verken økonomisk eller sertifiseringsmessig.

Men jeg er ikke noe ekspert på området, har bare snappet opp litt her og der gjennom åra som fagforent og som ansatt i en bransje med mye høyere fagforeningsgrad en transporten. Så jeg vil anbefale en telefon eller mail til YSF eller LO/Fellesforbundet. Du trenger knapt å oppgi navn eller arbeidsgiver; hjelp og opplysninger om regelverk og konsekvenser får du nesten uansett.

Du bør sette deg på bakbeina når det gjelder din egen sjef. Sliter du deg ut, så taper du livskvalitet. Det er MYE viktigere enn penger i lengda, dessuten er ikke din arbeidsgiver tjent med en trofast og arbeidsvillig ansatt som må sykmeldes, kanskje uføretrygdes og omskoleres i en alder av +-30. Hvis du roer deg ned og trives med jobben og firmaet ellers, kan du kanskje stå i jobb for sjefen så lenge han driver firma. Og det er det bedre økonomi i både for han og du på lengre sikt.

I work to live, not live to work...

www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg Shithappend » Fre Mar 08, 2013 22:47

Vet ikke.. Holder jo kjøre og hviletidene men får fort 60 timer per uke..

Merker jævlig sterkt at jeg ikke har livskvalitet ja. Viggo venneløs og uten noe som helst interesser av hobby, andre mennesker osv. Rett og slett tvert tom innvendig.

Tror kanskje jeg skal bare levere inn oppsigelsen. Å diskutere med sjefen er ikke tema, der er det å bruke nebb og klør for en fridag etter 120 timer...
Shithappend
Hjelpemann

Innlegg R-620 » Lør Mar 09, 2013 15:49

Hanzye skrev:
Men jeg er ikke noe ekspert på området, har bare snappet opp litt her og der gjennom åra som fagforent og som ansatt i en bransje med mye høyere fagforeningsgrad en transporten. Så jeg vil anbefale en telefon eller mail til YSF eller LO/Fellesforbundet. Du trenger knapt å oppgi navn eller arbeidsgiver; hjelp og opplysninger om regelverk og konsekvenser får du nesten uansett.

Mens vi er inne på dette med fagforening, er det noen som har noe erfaring med det? Gjerne både positive og negative erfaringer.
Er nå blitt plassert på en drittkjøring som tar fra meg nattesøvnen og jeg faktisk kvir meg til å gå på jobb ikke minst er jeg helt utkjørt etter endt arbeidsdag og jeg har så lite overskudd til overs at bare det å hente posten på vei hjem er et ork, har prøvd å ta det opp med arbeidsgiver om vi ikke kan finne en annen løsning på det hovedsakelig pga de nevnte problemene, dette ender opp med at han bare ler av meg.... For øyeblikket ser jeg ikke noe annen løsning enn sykemelding hvis det skal fortsette, men gjør jeg det er jeg redd for at jeg fort må lete etter en ny jobb. Og det har jeg egentlig ikke lyst til da jeg trives veldig godt i firmaet så lenge jeg får holde på med det jeg liker å gjøre og trives med (kranbil).
Vi har hatt en lærling som var mye syk som fikk sparken og han som egentlig skal være på den kjøringen jeg har nå er "sykemeldt" og det går rykter om at han er arbeidsledig etterhvert til tross for at han fremdeles har sykemelding. Jeg har alltid trodd det ikke gikk ann å miste jobben når man hadde sykemelding
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg Shithappend » Lør Mar 09, 2013 19:08

Når jeg til nytt henta mot og skal KREVE fri. Som en kollega sier; Jeg har ikke overtidsbetalt og da jobber jeg heller ikke overtid.
Shithappend
Hjelpemann

Innlegg christianm » Lør Mar 09, 2013 21:38

R-620 skrev: Jeg har alltid trodd det ikke gikk ann å miste jobben når man hadde sykemelding

Det er ikke lov å bli oppsagt pga. du er syk. Blir dette tilfellet får du følgende muligheter: jobben tilbake, erstatning for tap pga. oppsigelse eller oppreisningserstatning.

Å kjenne sine rettigheter er veldig viktig. Problemet er at de fleste i denne bransjen ikke gjør det, og det leder da til slike "cowboy"-forhold vi har per i dag.
How do you make a million out of transport? Start with two million.
christianm
Lærling

Innlegg Hanzye » Lør Mar 09, 2013 22:13

R-620: For meg er det uaktuelt å ta fast arbeid igjen uten å være organisert i den gjeldene fagforening. Når jeg var i bygningsbransjen, ordnet klubben lønn, tillegg og godtgjørelser for det ene og det andre langt over tariffen. I tillegg til akkordlønn, penger under streik og billigere, bedre forsikringer. Da var det Fellesforbundet som gjaldt, de er store og har gjennomslagskraft.
Jobbet en periode for et bemanningsbyrå hvor vi ikke fikk overtidstillegg. Det vil si jeg fikk det etter mye fram og tilbake, men sto i kontrakten at jeg hadde flat lønn (som er helt ulovlig). En telefon til Fellesforbundet avd 09 resulterte i at Arbeidstilsynet gransket bedriften og at de nesten måtte legge ned.
Har vært mange tilfeller hvor fagforeninger har ordnet opp i saker som har endt i at folk får tilbake jobben, fått utbetalt masse manglende penger osv.

Men dette var som sagt Fellesforbundet. YSF og TAF som er deres aktuelle forening har ikke samme makten pga lav organiseringsgrad i bransjen og den tøffe konkurransen fra utlandet, samt de mange konsernene som dere har som kunder. Men dess flere medlemmer, dess sterkere vil dere stå. Fordelen i transportbransjen er at arbeidsgiverne (NLF) står side om side med arbeidstakerne (YSF/TAF) i veldig mange saker. Men dere kjemper mot pampene i NHO som alle andre.

Det jeg ikke skjønner med noen arbeidsgivere, er at de ikke forstår at en fornøyd arbeider er en effektiv arbeider og kan dermed gi større inntekt. Det er ikke ofte at det er store omleggingen som skal til før hverdagen blir mye lettere for den ansatte, mens inntjeningen holdes lik og kanskje går opp. I en liten bedrift er det én ting, men da er ofte sjefen den første som kommer og siste som går, i tillegg til å jobbe som tre mann. Men allikavel mener jeg at som vanlig ansatt har man ansvar for å gjøre jobben du er satt til (innenfor rimelighetens grenser), med betalingen som du har krav på, og egentlig ikke mer.

Når det gjelder å sparke sykemeldte, så må arbeidsgiver være veldig sikker i sin sak på juridiske området. Skal være så godt som umulig har jeg inntrykk av.

PS: Man kan organisere seg i hvilken som helst fagforening, uansett yrke og bransje. De er ikke lukkete, men vil gi mindre fordeler hvis man ikke har arbeid i den aktuelle bransjen.

www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg Hanzye » Lør Mar 09, 2013 22:30

Shithappend, Du sier du ikke er passert 30, og mangler alt av liv i bunn og grunn. Du er på god vei mot en saftig smell hvis ikke du bremser kraftig opp.
Så enten må du manne deg opp og kreve fri, eller finne deg ny jobb.
Trives du med arbeidet og firmaet ellers, vil du jo gjerne fortsette, og da er det vanskelig å krangle med sjefen.
Finnes selvsagt bøttevis med firmaer du sikkert hadde trives i, men det vet man ikke før man har vært ansatt en stund.
Så min anbefaling er å prøve en diskusjon med sjefen, hvor du legger fram at du ikke har energi til å ha fritid. Hvis ikke det fører noen vei, vil jeg tro det beste er å levere oppsigelsen og finne nye beitemarker :)

christianm skrev:Å kjenne sine rettigheter er veldig viktig. Problemet er at de fleste i denne bransjen ikke gjør det, og det leder da til slike "cowboy"-forhold vi har per i dag.

Dessverre er det realiteten i mer enn transportbransjen, men tror ikke det er noen plass det står så dårlig til som der. Kanskje med unntak blant øst-europeere i landbruket.
Mistenker at ett av problemene faktisk er at mange yrkesjåfører har så god lønn (månedlig/årlig) at man ikke ser poenget med organisering. Selvfølgelig fortjent godt betalt, misforstå meg rett. Dette går dessverre utover de i den andre enden av lønns- og seriøsitetsskalaen. Virker på meg at de ikke er noe mellomting på bedriftene, enten er de skikkelige firmaer med alt på stell, eller så skal folk pines til siste krampetrekning.

www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Neste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest