Fritatt for Yrkessjåførbeviset

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Fritatt for Yrkessjåførbeviset

Innlegg glennandrehettycarlsen » Fre Jan 18, 2013 01:23

Hei!
Er det noen her som har søkt vegvesenet nylig og fått unntak fra kravet om dette? Tenker ikke på dere som kjører fast, men dere som stepper inn for sykdom og gjør et par dager i ny og ne. Snakker om da kanskje 1 tur i måneden.

Er det noen som har prøvd å få fritak, og på hvilket grunnlag?
glennandrehettycarlsen
Sykkelbud

Innlegg Hansen » Fre Jan 18, 2013 09:05

Hei!

Jeg kjører på dispensasjon, 3 år av gangen. Har diabetes. Sånn jeg forstod det så er det ikke krav til å inneha beviset hvis man ikke er fast sjåfør. Forklarte hu hyggelige (ja, faktisk) dama på trafikkstasjonen at jeg sitter på kontor, men liker å lufte meg en gang i blandt. Hu mente på at det ikke skulle være noe problem. Nå har ikke jeg sjekket dette så grundig, gi og med jeg har tenkt å ta beviset når jeg må uansett.
Selger de kjetting til Kinnarps?
Hansen
Distribusjonssjåfør

Innlegg Toro » Fre Jan 18, 2013 12:22

Tror nok ikke det gis noen som helst måte for fritak.
Var vel et oppslag om en pensjonist som måtte ta dette, selv om han bare kjørte en gang iblandt.
Brukerens avatar
Toro
Langtransportsjåfør

Innlegg SivAlice » Fre Jan 18, 2013 17:23

Her i bedriften er reservesjåførene blitt sendt på kurs på lik linje som oss andre, så jeg tror ikke du får noe dispensasjon så lenge du skal ha betaling for det du gjør.
Brukerens avatar
SivAlice
Veteran

Innlegg glennandrehettycarlsen » Lør Jan 19, 2013 04:15

Jeg synes direktivet er en god greie, men misforstå meg rett... synes det er litt kjipt at jeg ikke kan gjøre noen småting på si uten det kurset.. kommer til å ha mindre betalt for den kjøringen på si i løpet av 2 år enn det kurset koster meg å ta det kurset. Så da blir det å utsette kjøringen på si gitt.
Evt, når man nettopp har tatt lappen, så kunne man fått "dispensasjon" for de første 3 år, og deretter måtte ta 140 timers kurset.
Jeg var redd for at dette var svaret ja :P

Hansen: Når fikk du sist dispensasjon? For i læreboka står det at så lenge kjøringen din omhandler frakt av gods som hovedjobb, må du ha kurset.
Derimot, om du kjører og kjøringen ikke er hovedformålet med kjøringen, da slipper du unna.
glennandrehettycarlsen
Sykkelbud

Innlegg jonf1 » Lør Jan 19, 2013 09:39

Var innom en trafikkstasjon på tirsdag og sjekke om du må ha det kurset hvis du bare kjørte et par turer i året.og fikk til svar ,at i det du får betalt for og kjøre buss/lastebil så må du ha kurset,enten du kjører en tur eller hele året.
tigojon3
jonf1
Sykkelbud

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest