Regelendringer

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Regelendringer

Innlegg Tom » Søn Des 03, 2006 09:31

Det har vært litt etterlyst hvor man kan få vite om nye ting som skjer...
I denne tråden kan man samle opplysninger og linker til slikt....
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran
 
Innlegg: 1840
Registrert: Tir Aug 08, 2006 20:25
Bosted: Harstad

Innlegg Tom » Søn Des 03, 2006 09:33

Det kommer endringer i ADR forskriften fra nyttår.

Det som bla kommer, er at det blir krav om ADR bevis for de som kjører kjøretøy med tillatt totalvekt un der 3,5 tonn..

Legger ved linken her til FArlig Gods info hos DSB:

http://www.dsb.no/Article.asp?ArticleID=2375&oppslag=1
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran
 
Innlegg: 1840
Registrert: Tir Aug 08, 2006 20:25
Bosted: Harstad

Innlegg Tom » Søn Des 03, 2006 09:37

Kjøre og hviletid fra 11.4.2007

Her finnes opplysninger om de reviderte bestemmelsene som er vedtatt, og kommer:

http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... VVartikkel
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran
 
Innlegg: 1840
Registrert: Tir Aug 08, 2006 20:25
Bosted: Harstad

Innlegg Tom » Søn Des 03, 2006 09:41

Det blir endringer i Kabotasjereglene i nær fremtid. EU har sett problemet med at vi fikk 10 nye EU-land, derblant flere lavkostland. EU ønsker å begrense adgangen til kabotajse for disse.

Dette er en stor fordel for norske transportører, da det blir mindre konkuranse på innlandstransporten i Norge.
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran
 
Innlegg: 1840
Registrert: Tir Aug 08, 2006 20:25
Bosted: Harstad

Innlegg Tom » Søn Des 03, 2006 09:43

Det kommer krav om flere speil og ryggekamera på lastebiler. Dette kommer som et EU krav, da det er 4-500 bern som blir rygget ihjel hvert år i EU. Det blir krav om ettermontering på biler fra 2001 eller nyere..
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran
 
Innlegg: 1840
Registrert: Tir Aug 08, 2006 20:25
Bosted: Harstad


Innlegg Tom » Søn Des 03, 2006 09:46

Når det gjelder tidspunkt for innføring av Digital Fartskriver i Norge, så kan dette skje når som helst. Det gjenstår bare å få dette på sakslisten til EØS-komiteen. De sier i vegdirektoratet at dette skal være klart før jul.
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran
 
Innlegg: 1840
Registrert: Tir Aug 08, 2006 20:25
Bosted: Harstad

Innlegg Rubber Duck » Søn Des 03, 2006 11:34

Glimrende tråd dette Tom :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator
 
Innlegg: 11425
Registrert: Søn Aug 28, 2005 15:28
Bosted: Trondheim

Innlegg Tom » Søn Des 03, 2006 12:08

I forbindelse med revideringa av hvitboka 2007, (EU`s høringsbok), så ønsker EU å endre på kjøretøydirektivet. Det er laget en kortverson av denne som gjelder i dag i Veglista.

http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... inary=true

EU har som sikkert mange vet, kun 40 tonns totalvekt. Dette ser de nå at kan/må endres. Det ser ut til at 25,25 og 60 tonn blir gjeldende EU bestemmelser.

Da kan vi vel håpe få at de 2-akslede trekkerene forsvinner på norske vinterveger....
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran
 
Innlegg: 1840
Registrert: Tir Aug 08, 2006 20:25
Bosted: Harstad

Innlegg Tom » Man Des 04, 2006 21:02

Følgebil skrev:
Tom skrev:
Da kan vi vel håpe få at de 2-akslede trekkerene forsvinner norske vinterveger....



Er'e så mørkt her da? Jeg for min del håper de forsvinner FØR de kommer på norske vinterveger... ;)


Ser at det har kommet inn en skrivefeil hær......
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran
 
Innlegg: 1840
Registrert: Tir Aug 08, 2006 20:25
Bosted: Harstad

Innlegg FH-bejben » Man Des 04, 2006 21:18

er vel ikke no skriveleifer der vel... smiler
Every cowgirl’s nightmare, every cowboys dream...

priv: 0047-90419114
Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb
 
Innlegg: 4222
Registrert: Man Aug 14, 2006 18:22
Bosted: Der hodet treffer puta


Innlegg Pedalpumper » Tir Des 05, 2006 15:27

2 akslinger funker det, så lenge det er 4WD!! Hehe :flire: :flire: :D
Link til Stranda Truckstop:
http://strandatrucksto.diskusjonsforum.no/

Forumet for deg som liker tunge kjøretøy.
Brukerens avatar
Pedalpumper
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 727
Registrert: Tor Okt 05, 2006 20:03
Bosted: Stranda

Innlegg brukar » Tir Des 05, 2006 18:42

Slutter meg til R.D.´s kommentar, - meget "matnyttig" tråd dette :!:
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann
 
Innlegg: 1254
Registrert: Man Jan 16, 2006 11:43
Bosted: Skorgevik, 6390 Vestnes

Innlegg Desperado » Tir Des 05, 2006 18:54

Nå når de nye lengdebestemmelsene trer i kraft skulle det vel ikke være noen hindringer for kufanger. Eller...??? Det siste jeg har hørt ang. kufanger er at bilens innebygde deformasjons-sone ikke får gjort misjonen sin dersom det blir montert kufanger. Noen andre som har hørt noe lignende?
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier
 
Innlegg: 7823
Registrert: Ons Sep 06, 2006 00:13
Bosted: BERGEN !

Innlegg Tom » Tir Des 05, 2006 20:51

Det siste som er sagt fra vegdirektoratet ang kufanger, er at den skal være godkjent, og dokumentert at den er i tråd med Eu-direktivet. Den SKAL være påført i vognkortet. Så vidt jeg vet¨, er Trux sin fanger godkjent. Det burde ikke være noe i mot kufanger når vi får nye lengder...
Problematisk nok med å få en Scania med 3,10 akselavstand med ei standard tralle under 16,5 m.
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran
 
Innlegg: 1840
Registrert: Tir Aug 08, 2006 20:25
Bosted: Harstad

Innlegg Stuper'n » Fre Des 08, 2006 15:42

Tom skrev:Det siste som er sagt fra vegdirektoratet ang kufanger, er at den skal være godkjent, og dokumentert at den er i tråd med Eu-direktivet. Den SKAL være påført i vognkortet. Så vidt jeg vet¨, er Trux sin fanger godkjent. Det burde ikke være noe i mot kufanger når vi får nye lengder...
Problematisk nok med å få en Scania med 3,10 akselavstand med ei standard tralle under 16,5 m.


Alle kufangere med TüF sertfikat er godkjente. Å det er jo nesten alle. Det eneste man må er å betale en liten avgift for å få det i vognkortet.
MAN
Missing Almost Nothing

Stuper'n
Brukerens avatar
Stuper'n
Lærling
 
Innlegg: 113
Registrert: Man Okt 02, 2006 00:49
Bosted: Sandnes

Neste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest