kurs og lønn

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Innlegg jfthunder » Søn Des 04, 2011 15:16

Dersom marginene er så små som dere skal ha det til så bør kanskje alle bileiere stille seg spørsmålet , hvorfor driver vi med dette. dersom lønnsomheten i lastebilnæringa er så liten skjønner jeg ikke at det i det hele tatt er noen som gidder å drive med det.

Misforstå meg rett, ser at konkuranse fra lavkost land er et problem i forhold til lønn og andre kostnader i næringa, men da må norske bileiere sørge for at de har et bedre produkt enn utlendingene. Dersom norske bileiere har et bedre produkt, mindre skader og forsinkelser enn utlendingene så vil kundene være villig på lang sikt til å benytte seg av norske selskaper med nytt materiell og materiell som er bergnet på norske vinterforhold.

slik jeg ser det så er bedriften tjent med at sjåførene har f.eks ADR kurs for da kan bedriften tilby frakt på ADR gods og har dermed flere ben å stå på enn om ingen ansatte har ADR kurs.

Dersom jeg hadde blitt sendt på kurs av min arbeidsgiver i min fritid og jeg ikke hadde fått betaling for å delta på kurset så hadde jeg begynt å se meg om etter en annen arbeidsgiver.

Jeg tror nok at jeg har ganske mange med meg på at:

Jeg arbeider for å leve, jeg lever ikke for å arbeide.
jfthunder
Sykkelbud

Innlegg MB 4154 » Søn Des 04, 2011 15:56

De aller fleste Norske firmaer HAR et bedre produkt,og har hatt det i mange år... Problemet vi sliter med i dag er at det sitter noen få store aktører og styrer hele markedet,og det er de som har sett mulighetene til og kunne tjene noen ekstra kroner på en spekulativ måte,ved og dra igang det sirkuset vi nå opplever....

Dette tror jeg mange sjåfører ser,og faktisk forstår hvor usikker sin egen arbeidsplass er blitt.Derfor tror jeg også at det er enda viktigere enn før og vise lojalitet overfor arbeidsgiver,ikke det at vi skal jobbe gratis,men sånn som kompetansebevis på adr,truck osv er faktisk en kompetanse som arbeidsgiver betaler for oss,og som vi kan ta med videre den dagen vi slutter og går over til konkurenten....

Men men... vi får følge etter andre utdødde yrkesgrupper,det er bare og stå på krava til det ikke finnes noen ting igjen...
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg Skripis » Søn Des 04, 2011 15:59

...og hva når førerkortet skal fornyes? Skal arbeidsgiver betale det og?
Brukerens avatar
Skripis
Langtransportsjåfør

Innlegg DeLutte » Søn Des 04, 2011 18:54

Ja, det kurset skal betales av arbeidsgiver, hva fast ansatte angår.
Dog er flere bedrifter igang med å kurse opp egne instruktører, slik at de slipper å betale 15000,- kr pr sjåfør til kjøreskolene.

Er det anledning til å ta det i ordinær arbeidstid, så får man nok lønn der også.
I motsatt fall, så synes jeg ikke det er naturlig med lønnet overtid for å ta kurs for kompetansebeviset.
Dette er verdifull personlig kompetanse som en tar med seg den dagen en slutter.
Man kan nok bare vinke farvel til ny sjåførjobb, dersom man søker uten å ha det.

Ellers er det rørende å se at noen drar nisselua godt ned over ørene, mens de forsøker å overbevise seg selv om at jeg gjør ingenting gratis.
Kan kanskje bli litt kaldt på øretuppen når man står der uten jobb.

Som det er nevnt, så må de store samlasterne ta sin del av skylden for dårlig lønnsomhet i transportbransjen, med sin konstante fokus på utgifter.
De er igjen presset av store konsern og transportinnkjøpere som skal ha ting fraktet nesten gratis, ettersom det gjelder store kvanta.
Om man bare tjener en 100 lapp pr pall, så blir det penger av det når det gjelder mange tusen paller.

Men tilslutt blir det alle småfirmaene nederst i kjeden det går ut over. De må kutte kostnader der de kan. Både på biler, driftsutgifter, lønninger, kurs, diesel og deler/reperasjoner.

De forsøker å overleve, i vente på bedre tider. Vi husker vel alle de gode årene frem til sommeren 2008. Da kjørte man det man orket og tjente bra med penger. Prisene var bedre, siden folk slet med å få tak i bil.

Selvsagt kan nå man gi opp og la være med å drive på med dette, slik det foreslås ovenfor.
Men de som driver i transportbransjen i dag, gjør det nok fordi de liker det og ønsker å forbli i yrket.
En bonde selger ikke gården om han får dårlig avling i et par år og melkeprisen er lavere enn normalt.

De Lutte
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Forrige

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest