kurs og lønn

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

kurs og lønn

Innlegg frodearne » Tor Des 01, 2011 17:59

lurer på hvordan praksisen er når man er på kurs. om man har rett på lønn.var på adr kurs og har fått beskjed om at eg ikke får lønn under kurset og kuset gikk en helg.men finner ingen lov om dette.håper noen vet.
Brukerens avatar
frodearne
Hjelpemann

Innlegg Lysmester`n » Fre Des 02, 2011 06:47

En seriøs arbeidsgiver hadde vel utbetalt lønn når den ansatte er på kurs.....
Bytt jobb!!
Brukerens avatar
Lysmester`n
- MODERATOR -

Innlegg Lastebil gal » Lør Des 03, 2011 01:37

Var selv på et kurs som jeg var pålagt å ta av arbeidsgiver, sendte en forespørsel til fagforeningen min om lønn/avspassering ang kurset som var i min turnus friuke.
Dette er svaret jeg fikk:

Arbeidsgiver kan pålegge arbeidstakere å delta på kurs. Dersom kurset finner sted utenfor arbeidstiden, har arbeidstakerne i utgangspunktet krav på lønnsgodtgjørelse og evt. overtidsgodtgjørelse. Det er imidlertid vanlig at tillitsvalgt i denne type saker inngår avtaler om f.eks avspasering eller andre kompensasjonsordninger for de ansatte. Hvis dere har tillitsvalgt i bedriften, bør du snakke med denne og spørre om det er gjort avtale for dette kurset.

Hvis det ikke foreligger en avtale om annen kompensasjon, kan du kreve lønn og overtidsgodtgjørelse for de timene som du bruker på selve kurset samt dekning av utgifter for å reise til og fra. Det er ikke naturlig å kreve lønn for den tiden som går med til å reise, med mindre dere ar en avtale om dette i bedriften.

Med vennlig hilsen

xxxxx xxxxx

advokat, leder for juridisk avdeling
Old truck never die
They just stay loaded.
Brukerens avatar
Lastebil gal
Hjelpemann

Innlegg DeLutte » Lør Des 03, 2011 09:45

Vår praksis er at det ikke betales ut lønn under ADR kurs i helgene. Skjønt kursdeltagerne pleier få pizza og annen mat. Det er dyrt med slike kurs (et grunnkurs koster 5000,- kr pr person) og dersom de i tillegg skal ha lønn med overtid for 18 timer, så kan du gjerne doble den summen.
Det er snakk om en helg hvert femte år, så det bør man kunne stille opp på. Her er det snakk om heving av ens egen kompetanse, og ADR beviset får man med seg om man slutter i bedriften.

Flere bedrifter forlanger at man skal ordne ADR og trucksertifikat selv, før man eventuelt blir ansatt hos dem.
Da synes jeg at man godt kan vise litt takknemlighet når en blir påspandert en gratis fornyelse av beviset.

Dersom kurset finner sted i ordinær arbeidstid, så skal en selvsagt ha lønn.

I det hele er dette en ukultur som har bredt om seg. Folk skal ha lønn for absolutt alt de er med på.
Det neste blir vel lønnet overtid + nattillegg for å stille opp på årets julebord :D

En bør i det hele tatt tenke litt lenger enn nesa rekker. Er målet å hente mest mulig penger ut av bedriften og ned i egen lomme, så er resultatet at en samtidig undergraver sin egen arbeidsplass. Det er ikke slik at arbeidsgiver har en utømmelig pengebinge, der han drar opp ubegrenset med penger til å betale for kurs, reperasjoner etter skader og ødeleggelser, og så videre.....

Marginene er små i dagens transportvirksomhet, det er ikke mye som skiller overskudd og underskudd.

De Lutte
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Pekka » Lør Des 03, 2011 10:30

Helt enig med deg DeLutte, Det må gå begge veier.
Skulle gjerne vært snill og hjelpsom men jeg vil heller være full og slitsom.
Brukerens avatar
Pekka
- DAF POWER -

Innlegg Aasen » Lør Des 03, 2011 11:41

DeLutte: :applaus: :applaus: :applaus:
mvh
Håkon Aasen
-Zahl Transport-

Volvo Fm480 med Pk100002 og noe blått fra Broshuis hengende etter...

Scania R620 med Pk85002

Man TGS 35-400 med Pk44002

Scania R560 med Pk20002
Aasen
Lærling

Innlegg MB 4154 » Lør Des 03, 2011 13:01

DeLutte, :tommel: :tommel: Kunne ikke vært mer enig.
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg Desperado » Lør Des 03, 2011 15:36

Egentlig så er jeg enig jeg òg, men hvilke andre yrkesgrupper har det på denne måten? MÅ man ha et kurs for å utføre jobben sin, så er det vel strengt tatt vanlig å ta dette kurset i arbeidstiden med lønn...?
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg DeLutte » Lør Des 03, 2011 16:11

Vel Desperado, vår yrkesgruppe har dessverre ikke så mye tilfelles med andre yrkesgrupper.

Dersom en snekker blir kontrollert etter å ha satt opp en skjev vegg, så får han beskjed om å rive den ned og sette den opp på nytt.
Noen bot blir det iallefall ikke snakk om. Det er tross alt en bagatell.

Dersom en yrkesjåfør blir kontrollert etter å ha å ha lastet et par tonn for mye, så er det forsåvidt også en bagatell.
Men her må det derimot reageres med en bot på flere tusen.

Dersom en murer setter opp en mur som ramler ned og skader en person, så er det mer alvorlig.
Han får nok en advarsel om at dette ikke må gjenta seg, selv om han prøvde så godt han kunne å lage en fin mur.
Uansett kan han bare fortsette å mure når helga er over.

Dersom er yrkessjåfør er uheldig og skader en syklist, så er det atskillig mer alvorlig.
Han får ikke bare en advarsel, han mister sertifikatet og dermed hele jobben. Han kan med andre ord ikke kjøre før det har gått et par år.

Konklusjonen er at vår yrkesgruppe ikke har så mye til felles med andre.
Vi blir kontrollert, hetset og kuet til det kjedsommelige. Man kan lure på hva det er som gjør at vi fortsatt holder oss i yrket.

De Lutte
Sist endret av DeLutte den Lør Des 03, 2011 16:19, endret 1 gang

Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg The Cowboy » Lør Des 03, 2011 16:18

DeLutte skrev:Vel Desperado, vår yrkesgruppe har dessverre ikke så mye tilfelles med andre yrkesgrupper.

Dersom en snekker blir kontrollert etter å ha satt opp en skjev vegg, så får han beskjed om å rive den ned og sette den opp på nytt.
Noen bot blir det iallefall ikke snakk om. Det er tross alt en bagatell.

Dersom en yrkesjåfør blir kontrollert etter å ha å ha lastet et par tonn for mye, så er det forsåvidt også en bagatell.
Men her må det derimot reageres med en bot på flere tusen.

Dersom en murer setter opp en mur som ramler ned og skader en person, så er det mer alvorlig.
Han får nok en advarsel om at dette ikke må gjenta seg, selv om han prøvde så godt han kunne å lage en fin mur.
Uansett kan han bare fortsette å mure når helga er over.

Dersom er yrkessjåfør er uheldig og skader en syklist, så er det atskillig mer alvorlig.
Han får ikke bare en advarsel, han mister sertifikatet og dermed hele jobben. Han kan med andre ord ikke kjøre før det har gått et par år.

Konklusjonen er at vår yrkesgruppe ikke har så mye til felles med andre.
Vi blir kontrollert, hetset og kuet til det kjedsommelige. Man kan lure på hva det er som gjør at vi fortsatt holder oss i yrket.

De Lutte

Lurer på hvor den liker knappen blir av gitt!! Den skulle vært her nå til dette innlegget!!
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Desperado » Lør Des 03, 2011 23:34

DeLutte skrev:Vi blir kontrollert, hetset og kuet til det kjedsommelige. Man kan lure på hva det er som gjør at vi fortsatt holder oss i yrket.

De Lutte

Ja, i hvertfall når man ikke engang får lønn i når man er på jobb.... ;)
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg DeLutte » Lør Des 03, 2011 23:47

Man får ikke lønn for å vaske, pusse, gnikke og gni på bilen i sin egen fritid heller. Samt montere horn og alskens ekstrautstyr.
Er neimen ikke mye av sjåførens arbeid som gir lønn lenger ;)

De Lutte

Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Desperado » Søn Des 04, 2011 00:10

Ser den. Men sånt gjør man jo gjerne for moro/trivsel. Og det er jo ikke slikt man MÅ ha for å få lov til å beholde jobben sin...
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg jfthunder » Søn Des 04, 2011 00:17

Prøv å se det fra en annen side, arbeidstakeren bruker av sin fritid for at arbeidsgiver fortsatt skal ha sjåfører, er det da riktig å kreve at arbeidstakeren stiller gratis opp på ett kurs han strengt tatt ikke har bedt om?
Jeg mener at det bør gis kompensasjon for kurs, men ikke nødvendigvis full overtidsbetaling.
jfthunder
Sykkelbud

Innlegg r1morten » Søn Des 04, 2011 13:34

Det kommer vel litt ann på om sjåføren fremdeles ønsker og ha en jobb også.
Som DeLutte sa lenger oppe her,det er veldig lite som skiller overskudd fra underskudd.Enkelte ganger må man bare stille opp og håpe at det kan være med på å redde bedriften slik at enn har jobb lenger. Men det har selvfølgilig med interessen til sjåførene og gjøre også.
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Neste

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest