Brosjyrer og annonser fra en svunnen tid

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Brosjyrer og annonser fra en svunnen tid

Innlegg Torkil Ø » Tor Mar 26, 2020 18:43

Bilde
Denne siden starter vi med en kopi av to sider fra en brosjyre/folder fra Sverre Damms Vognfabrikk.. Her er det jo en god del kjøretøyer å se, tror tungtrekkeren nederst ble levert til Prøven i Trondheim, og at trekkvogna var en Scania LBS140S-34 eller en LBT140S-34.. På bildet øverst ser vi dessuten en Volvo N1025-38 6x2 eller en N1225-38 6x2 trekkvogn med en treakslet svanehals-henger.. Til høyre for den ses en Scania LB80S med planpåbygg som helt sikkert ble levert til NSB.. Husker NSB i Oslo hadde en slik 1974 mod med regnr DB 31630, den hadde kapell, og bilen på bildet så ut til å ha plass for kran mellom hytta og påbygget, så ikke sikkert dette var den samme bilen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Apr 09, 2020 19:44

Bilde
Her ser vi et ganske flott pressebilde fra begynnelsen av 1980-tallet som viser tre av datidens lastebilmodeller fra MB, alle tre hadde samme motor, men ikke samme totalvekt.. Fra venstre ser vi en Mercedes 1622 16-tonner, deretter en 1422 14-tonner, og i sin helhet til høyre ser vi en 1222 12 tonner.. MB 1622 var jo en velkjent modell her til lands som det fantes en god del av, de to andre er jeg usikker på om var å få her i Norge, jeg har verken sett MB 1422 eller 1222.. Vi ser også tre av de originale lakkfargene fra fabrikk som kunne fås fra MB, og som muligens er å få enda.. Den oransje og den blå kan jeg huske på mange biler, mens den lys gule kan jeg ikke huske å ha sett, bare en annen gulfarge som var mer knall kanarigul.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Apr 12, 2020 15:32

Bilde
Tar med litt mer reklamemateriell fra Sverre Damm's Vognfabrikk.. Her ser vi nedre del av en helsides reklame der vi også ser en 8 tonns standard enakslet henger som var et helbygd produkt fra Damm både når det gjelder chassis og planpåbygg.. Slike henger fantes det mange av rundt om i landet for rundt 50 år siden.. Hengerens modellbenevnelse er ikke nevnt i reklamen, men er ganske sikker på at den hadde modellbenevnelsen Damm 1 8 D.. :)

Bilde

Og her er endel av den øverste delen av denne helsides reklamen.. Teksten sier vel sitt, Sverre Damm's Vognfabrikk hadde den samme stilige logoen i alle år, Damm-etternavnet med samme type skrift var jo å finne i hvitt på skvettlappene til hengerene og biler som hadde påbygg fra Sverre Damm's Vognfabrikk.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Apr 14, 2020 19:12

Bilde
Vi tar med et flott pressebilde fra England der vi ser en riktig stilig semitrailer som hadde en Ford D1618 som trekkvogn.. Tralla var muligens et helbygd produkt fra York eller en annen engelsk produsent, og den hadde jo et nærmest amerikansk utseende.. Semitraileren tilhørte eller kjørte for National Carriers, og selv om det var fullt av Ford D-serie lastebiler i ulike størrelser her til lands på 1960, 1970 og 1980-tallet, så har aldri jeg sett en slik bil oppbygd som trekkvogn.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Tir Apr 14, 2020 21:15

Er nok en Ford DA 2817 eller DA 2818. R reg. nummer ca 1977
Svein Thore
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tir Apr 14, 2020 22:23

Ok -da har jeg klart å se feil på de små dekalene på trekkvogna, fint å få med -mange takk skal du ha.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Apr 15, 2020 15:31

Bilde
Her ser vi endel av en reklame fra Bilindustri/Blidsberg fra andre halvdel av 1960-tallet, og her får vi med fire flotte bilder av fire stilige tippbiler.. Øverst til venstre tror jeg vi ser en tidlig Volvo NB88-44 og øverst til høyre en Scania-Vabis LS eller LT76S-38.. Nederste bildet til venstre viser antakelig en Scania-Vabis L36S-42, og til høyre ser vi en tidlig Volvo FB88-42.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Ons Apr 15, 2020 16:48

Ingen kritikk, men ett godt råd. Før å skille på LS og LT, se på fjærfesta. LS=synlig festa, LT=skjult fjæra :-).
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg tore-buss » Ons Apr 15, 2020 17:06

Fiborg skrev:Ingen kritikk, men ett godt råd. Før å skille på LS og LT, se på fjærfesta. LS=synlig festa, LT=skjult fjæra :-).

Hei!
Bør ta med at det er mest synlig i framkant på aksel 2 dette festet da. 6x2 bilene har den store "Skinka" som fremmre fjærfeste sitter i. :D
Ser det jo ofte på at det er Navkopp til Stikkakselen eller Navreduksjon på 3 akselen også. :D
Men på vogna over her så greier ikke jeg og se hva for akselkonfigurasjon det er, alt går i Svart der. :D :D :mrgreen:
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Langtransportsjåfør

Innlegg Fiborg » Ons Apr 15, 2020 18:50

Mellomakseln er vel rakere på LT'n å, så da er det nok tandem på bilen over her.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Apr 15, 2020 19:26

Ja den "skinka" har jeg lagt merke til foran andre aksel på 6x2-biler, men har ikke tenkt over at den ikke fantes på 6x4-biler.. I tillegg ser jeg det som regel på navene når vinkelen på den avbildede bilen tillater det, men bildet over her ble såpass lite og mørkt at det var vanskelig å se noen av delene -som også Tore nevner.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Apr 16, 2020 15:50

Bilde

Presse/promotion-bilde av en flott Mercedes LP808 -en mindre lastebilmodell fra MB som var svært vanlig på 1970-tallet.. Husker mange slike, og de var ikke veldig stillegående, årsmod på bilen er ukjent men trolig fra rundt 1970.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Apr 17, 2020 19:11

Bilde
Her ser vi et pressebilde av en ganske stilig Austin FG K80 fra 1960-tallet med typisk engelsk planpåbygg uten lemmer.. Skal ha vært en fire-tonns bil dette som muligens var blant de minste av denne modellen med den svært spesielle hytta som her til lands ble kalt "hjørneskap" der det var inngang bak -eller hvertfall delvis.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 20, 2020 20:26

Bilde

Her ser vi fram og baksiden av en brosjyre fra Christoffersen & Smestad A/S som bygde den for mange velkjente "Lillstrøm-tippen".. Er nok endel år siden denne brosjyren ble lagt ut.. Vi tar med de to andre sidene i det neste innlegget under her.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 20, 2020 20:29

Bilde

Og her er de to motsatte sidene fra den samme brosjyren vi ser i innlegget over her.. Her beskrives jo produktutvalget, og jeg håper det lars eg gjøre å lese teksten som står der.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest